Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil

Startet av x-bruker, søndag 13. mai 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

JO

Vel jeg har eid og kjørt Tesla i 2 år, for tiden bor jeg i utlandet og her er ikke Tesla med i vurderingen en gang. Men jeg skal jo flytte hjem til Norge å må på biljakt, Tesla har ett kjempefortrinn med sine SC og sømløsheten og at det er enkelt å kjøre elektrisk, ha jo tross alt kjørt Tesla.

Men så er det kvalitet, Model X hadde vært enkel å gjort mer feilfri, konvensjonelle dører feks uten elektrisk dilldall, fungerer og billigere å produsere. En Model X som kunne kunne tro at jeg kunne stole på hadde vært brennaktuell som bil.
Tesla sin serviceorganisasjon vet jeg med førstehåndserfaring at jeg ikke er spesielt lysten på å forholde meg til.

Så hva gjør man, det føles feil å kjøpe en feks BMW X5 eller en Volvo XC90, bussen er kanskje ett godt alternativ.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

GeirHM

https://bilguiden.broom.no/bilvurderinger/tesla

Broom og Tv2 er vel ikke akkurat kjent for å være de som gir Tesla mest positiv presse. Men på linken over ser du at Tesla-eiere er svært fornøyde med bilene sine. Dog er det relativt få eiere av X som har gitt sin tilbakemelding (48), men de som har svart gir bilen i snitt 8,9 av 10. Og selskapet ligger på topp hos Broom når det kommer til kundetilfredshet.

Har du behov for å lese negative vurderinger er det bare å velge blant Tesla fora på Facebook.

Mobileum

Sitat fra: JO på torsdag 17. mai 2018, klokken 18:40
Så hva gjør man, det føles feil å kjøpe en feks BMW X5 eller en Volvo XC90, bussen er kanskje ett godt alternativ.

Volvo og BMW er ikke noe dårlig valg. Som oftest kvalitetsbiler med godt utbygd serviceapparat, og kort leveringstid på deler. Og kjøper du hybridutgaven av disse før 1. juli sparer du opptil 50.000.- for da går avgiftene opp.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

JO

BMW og Volvo sine alternativer er flotte biler for all del, men de er ikke elektriske, det føles litt feil å betale såpass med penger for noe som føles litt gammeldags. Tesla sitt batteri og drivlinje er utrolig smooth og avhengighetsskapende, men en model X er jo ikke akkurat småpenger heller, hadde jeg vært trygg på kvalitet så kan jeg leve med en noe skrantende serviceorganisasjon, da biler normalt sett ikke ser verkstedene så veldig ofte.
Musken skulle laget en utgave for oss som ikke ønsker fancy dører osv, Model X boring edition. Rett å slett fjernet alt som er kompliserende og unødvendig, og heller lagt penger i støydemping og kvalitet på materialer brukt.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Mobileum

#34
Da har du både Jaguar og Audi som veldig gode alternativer. Mistenker deg for egentlig bare å trenge noen gode argumenter for allikevel å ende opp med Tesla?  :) (Det å kalle Musk for "Musken" indikerer at du allerede er godt innenfor skjorta)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

k1

Sitat fra: jokr på torsdag 17. mai 2018, klokken 18:17
Modell X anses som en av de 10 minst pålitelige bilene i USA
https://www.consumerreports.org/car-reliability/10-least-reliable-cars/

Hehe, jeg ventet på denne referansen, da det er den eneste jeg har sett - basert på tidlige biler, og argumenter som fwd går sakte opp...
Skulle gjerne sett andre seriøse referanser på at det er et "Faktum at TMX scorer elendig på kvalitet".

Interessant å se både Volvo, Mercedes og Jaguar er på samme liste/ i samme artikkel, men i neste åndredrag konkluderes som gode biler i senere innlegg i denne tråden. Pussig  ;)

GeirHM tar vel og treffer spikern på hodet her, med at tilfredsheten til Tesla er svært høy, og man kan velge hvor og hva man vil lese for å gjøre seg opp en mening, dersom man ikke eier en TMX selv.

geear

Interessant at X refereres til på bunn 10 i det ene øyeblikket, og XC90 som et bedre alternativ i neste øyeblikk - tross at den er på samme liste, som forøvrig også Jaguar og Mercedes befinner seg på. Jeg er betydeleg mer bekymret over at produsenter som har vært så lenge i gamet finnes på en slik liste, enn en ny bilprodusent med en helt ny bilmodell med veldig mange revolusjonerende løsninger.

La nå servicesentrene komme seg over kneika, og få tilbake det fantastiske servicenivået som ingen andre "vanlige" bilmerker (ikke superbiler) har vært i nærheten av.

Rævedilter

#37
Sitat fra: gr på torsdag 17. mai 2018, klokken 22:03
få tilbake det fantastiske servicenivået som ingen andre "vanlige" bilmerker (ikke superbiler) har vært i nærheten av.
jaja, har hatt 5 Toyotaer så eg veit iallefall kva service er her i Bergensområdet iallefall.
Har ikkje opplevd noko som ligner "fantastisk" hos Tesla enda iallfall.
De kan jo begynne med å kommuinisere med kundene, å svare på epost eller telefon er jo ikkje rocket science (pun intended).
Daglige software updates teller lite om bilen har feil på lader i 6 måneder og venter på deler fra USA (som eg hørte ein kar i køen på Kokstad opplevde).

geear

Varierer sikkert fra servicesenter til servicesenter, og at delelageret til Tesla i Europa er litt skralt er vel forsåvidt velkjent, men nå hører vel stort sett slike hendelser, som du nevner, til periodene med overbelastning?

Rævedilter

6 mnd ventetid på deler har vel ingenting med overbelasting på SC å gjera, det går dagleg både fly og båt fra USA til Europa.

olavxxx

Sitat fra: gr på fredag 18. mai 2018, klokken 12:32
Varierer sikkert fra servicesenter til servicesenter, og at delelageret til Tesla i Europa er litt skralt er vel forsåvidt velkjent, men nå hører vel stort sett slike hendelser, som du nevner, til periodene med overbelastning?
Jeg har fremdeles mye feil, får ikke svar fra Kokstad. Skulle aldri hentet ut bil med feil. Ble lovet fiks i februar.

k1

Er det noen oppdatering fra Jun? (Før tråden sporer bort i noe helt annet..)

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

k1


GeirHM


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA