Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil

Startet av x-bruker, søndag 13. mai 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

JO

Det er da helt riktig fremgangsmåte av trådstarter, ikke ta i mot en vare som ikke er i stand. Dette er noe Tesla helt og holdent har oppnådd selv. Månedsvis venting på å få fikset mindre og større feil. Evig med rot å kaos og venting.

Bor for tiden i utlandet, og har begynt å se på aktuelle biler når jeg flytter hjem, satt å konfigurerte opp en X men tør rett og slett ikke bestille, bilen er ett meget godt alternativ, ingen andre leverer en elbil som har SC tilgang med samme funksjonalitet. Men markedets dårligste kvalitet i kombo med en kunderservice fra He...... gjør det jo til risikosport å innlate seg med Tesla.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

hELgenen

Hadde gjort det samme som trådstarter i dette tilfelle. Det jeg oppfatter som mest problematisk er at Tesla presenterer kunden for en gjeldsavtale før bilen gås gjennom. Slik fremferd gir assosiasjoner til svindlere - de burde slutte med det med en gang. Først vise bilen - deretter signere...  Nr 2 på listen er måten Tesla håndterer kundens forespørsel om utbedringer. De behandler i praksis kunden som om de alle er junkier på jakt etter dopet Tesla selger. Helt uhørt spør du meg. Jeg har også kommet og hentet bil med feil - dog har jeg aldri lånt til bil uansett prisklasse så bilen er allerede betalt ved overtagelsen og kanskje det har hatt betydning - jeg vet ikke, men alle feil er blitt rettet prompte uten et eneste spørsmål. En ny bil skal være strøken - mer er det egentlig ikke å si om den saken.  Mulig det er en ny generasjon der ute som er mer opptatt av likes og apperance enn kvalitet,orden og trygghet  etter å ha siklet og ventet på drømmebilen i flere måneder? Uansett - folk som tar imot biler med feil gjør merket og seg selv en skikkelig bjørnetjeneste.  På sikt vil merket kunne assosieres med dårlig kvalitet - jeg mener det allerede har skjedd. Det har i alle fall stoppet meg fra å ville kjøpe en.  Når så de andre produsentene kommer med teknisk like gode biler og etablerer lade nettverk  på høyde med Tesla  - hva skal selge Tesla da - et dårlig kvalitetsrykte?? I mine øyne hjelper trådstarter både Tesla og eksisterende kunder ved å prøve å bygge opp merket - det er noe som begge parter er tjent med på sikt.  Det første og kanskje det enkleste Tesla kan gjøre er å endre på praksisen der kunden signerer papirer etter gjennomgang. Her skal begge parter stole på hverandre og spille med åpne kort - det er første bud.  Dernest må de på sikt ta grep i kvalitetskontrollen. Det er viktig at alle som leverer ut biler melder tilbake til fabrikken hva kunden klager på -  ofte er det svært enkle grep som må gjøres hos produsenten uten at dette trenger å koste dem noe som helst.  Å "skjule" feil og mangler ved å ikke rapportere tilbake til produsent kan faktisk være ødeleggende for produsenten og dermed også kunden som kjøper bilen. Synes trådstarter fortjener en klapp på skulderen her - kanskje kvaliteten kan bli bedre på sikt - da kjøper jeg gjerne en Model X.

k1

Ved min utlevering i desember var det ikke noen som pushet meg med lånepapirer før jeg var klar etter den tiden jeg trengte for inspeksjon, på tross av mennesker og biler i kø (på Røyken). Det ble heller ikke kranglet på en eneste ting som jeg ville ha til utbedring, så at Jun møtte en ræva utleverer skal ikke medføre at man drar hele Tesla over en kam.

En annen sak å ta hensyn til er vel at forumet trigger nok flere som er misfornøyd med et eller annet til å skrive enn de som er fornøyd, så man kan fort få et skjevt bilde av hvor galt det står til med biler fra Tesla.

GeirHM

Men, har Tesla et dårlig kvalitetsrykte på bilene sine? Eller er det snarere organisasjonen her til lands som er ute å sykler? Eller har det å gjøre med at en del av kundegruppen har urealistiske forestillinger til hva de skal få når de kjøper ny bil? Og hva betyr den negative gruppetenkningen som ser ut til å gjøre seg gjeldende på enkelte Tesla-relaterte fora på Facebook?

Jeg kjøpte min første i 2015 for astronomiske summer (for vår økonomi). Jeg fikk en super bil med nær perfeksjon i alle detaljer og med en teknologi ingen andre biler var i nærheten av og som videreutviklet seg voldsomt i de tre årene jeg hadde den. Jeg betalte inn pengene uka før jeg dro for å hente den. Gjør ikke alle det? Jeg hadde en flott overlevering i den uka i Teslas historie i Norge hvor de delte ut flest biler og ja det var noen løste gummilister og ja det var en skjevhet der en av dørene lukket seg. Men vi hadde en hyggelig samtale og det var aldri noen uenighet om at det skulle ordnes ved en seinere anledning uten at jeg stilte krav om når det skulle skje.

Rett før jeg solgte bilen fikk jeg først problem med parkeringsbrems og rett etterpå oppdaget jeg at bremsepedalen hadde lang vandring. Begge deler ble ordnet på rekordtid og jeg fikk lånebil og regningen kom på null kroner og null øre. Selv om de byttet alle slitedeler. Og selv om bilen hadde gått 115 tusen km. Om ikke det er kvalitet så vet ikke jeg. Samtidig har jeg skammet meg som kunde når jeg har observert enkelte kunder på service-sentrene. Og på Facebook leste jeg nettopp en Tesla-eier beklage seg over oppførselen til ansatte på senteret i Bergen som sikker hevet lønn under halvparten av hva han betalte for sin bil. Makan!

Og det er ikke slik at Tesla ignorerer tilbakemeldingene til kunder som har problemer med sine utleverte biler. Det er jo nettopp dette som kjennetegner selskapet, at de bruker slike erfaringer direkte inn i produksjonen av nye biler. De venter ikke til de kommer med nye årsmodeller. (Det får meg til å tenke på den idiotiske vindusviskeren på min C-klasse som hadde null kvalitet og som kostet skjorta å få erstattet og som likevel var der i modell etter modell). Således er jeg sikker på at Tesla har fått med seg alle problemene med sensorene i bakdørene på de Model X som de leverte ut her før årsskiftet og som de har skiftet ut på bil etter bil, og at den ikke sitter i den jeg får utlevert til sommeren.

Jeg stiller således spørsmål til trådstarter om ikke alle forsinkelsene han opplevde med utleveringen uten å bli informert (organisasjonen) samtidig som han var opplest på en haug av negative historier på Facebook (historien hans sto der før den kom hit) førte til en ekstremt negativ relasjon i overleveringen.

En overarbeidet og feilfungerende organisasjon møter en skeptisk kunde i en situasjon som for alle parter eskalerte totalt ut av kontroll. Om det er slik handler ikke dette om sviktende kvalitet ved bilene men om en overlevering fra helvete.

Og det er jo en vanlig kommentar på sosiale medier at vi vil ha vår Tesla men er det mulig å ta service et annet sted? Noen drar til Brumunddal mens andre til Gøteborg.

Selv vil jeg aldri tilbake til Bertel O Steen i Oslo eller til Furubakken i Bærum. Begge steder ble jeg flådd. Da heller Tesla i Drammen.


jokr

Synes dere har en noe ureliastisk forhold til dette med kvalitet og service. nei jeg har aldri eid en Tesla, må nesten si desverre da jeg liker X veldig godt. Men at dette har med overleveringen er vel å ta litt hardt i? Det er ca 25' Teslaer i norge, og Tesla har en relativt stor serviceorganisasjon. Ble informert om at de skal bygge et senter i Oslo med kapasitet til 1000 biler! Er det virkelig nødvendig? Det er i mitt hode ett tegn på at Tesla har ett enormt kvalitetsproblem. Mye av dette skyldes nok at de dytter ut biler fra en fabrikk som henger litt etter på kvalitetskontrollen, leverte biler er for tiden viktigere en kvaliteten, ta kosten i etterkant. Ønsker at Tesla skal overleve, men salget vil nok bikke nedover om ikke opplevd kvalitet blir bedre. SÅ langt er det kanskje entustiaster og "fanboys" som har kjøpt. Med Modell 3 beveger de seg inn i ett annet marked og tolleransen for feil blir nok betraktlig mindre. Feil skal fikses innen rimelig tid, rimelig tid er ikke flere måneder.

AT de bruker rapporterte feil på å bedre produksjonen er nok atter ett tegng på at de har sluppet bilene på markedet uten særlig mye testing. Her har det nok gått litt fort i svingene. Greit på små volumer, men katastrofe om man leverer flere hundre tusen biler, da spise marginen fort. Tror nok Tesla har noe å lære fra de etablerte produsentene, men kan det går nok begge veier.
2018 Nissan Leaf Tekna

geear

Enig med en annen oppi her. Å si at dette er måten Tesla driver på blir feil. Jeg fikk ikke se lånepapirer før jeg var fornøyd, overhodet ingen pushing eller forsøk på å få meg ut. Fikk til og med bilen inn i verkstedet og tekniker til å koble seg opp på bilen på en lørdag i utlevering for å sjekke opp i forhold til spørsmål rundt adaptive lys!

k1

Da jeg snakket med service gutta på Oslo nord sa de det skulle utvides kapasitet med ca 300 biler, ikke 1000, på den ervervede tomta på Karihaugen.
At det skyldes et behov for dårlig kvalitet på bilene eller at det prevantivt med tanke på forventet volumøkning av biler når «folkebilen» model 3 kommer kan jo diskuteres. Det som er sikkert er at kapasiteten de har pr i dag er for dårlig for hva behovet er, men om det igjen er pga kvaliteten på bilene eller rett og slett for liten kapasitet i utgangspunktet i forhold til antall biler i de konsentrerte områdene Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim har ikke jeg fasiten på.

hELgenen

Sitat fra: gr på onsdag 16. mai 2018, klokken 23:08
Enig med en annen oppi her. Å si at dette er måten Tesla driver på blir feil...

Vel - de har i alle fall ett sted drevet slik - kanskje noen flere som kjenner stedet kunne fortelle akkurat dem om å skjerpe seg? Jeg eier ikke Tesla ene og alene fordi jeg med egne øyne har sett kvalitetsproblemer jeg selv ikke hadde akseptert - og jeg har snakket med eiere som har opplevd, hva jeg vil kalle, ekstrem venting på å få bilen fikset. Jeg vet at å gå inn på slike forum ikke tegner et korrekt bilde av situasjonen, men når landsdekkende aviser skriver om kvalitetsproblemer - ja da er en grense nådd........

k1

Hakkehøne skal media alltid finne og ha. Nå er det Tesla, tidligere var det VAG konsernet med volkswagen og audi osv. og før det var det noen andre. Volkswagen sliter jo ennå med dieselskandalen uten at de gjør noe konkret med det her i Norge.. jeg kjenner også mange og har hørt mange forbanne både VAG og BMW, men disse selskapene selger i bøtter spann allikevel uten at noen grense er nådd for svært mange mennesker som ikke blir berørt, eller meg selv som har eid begge deler og vært fornøyd.

Det beste er vel å gjøre egne erfaringer med Tesla, og ikke sluke rått annenhåndsinformasjon fra enten bekjente som fikk en mandagsbil, eller media som trenger klikkrate, og konkludere med at sånn er det med alle Teslaer osv.

Øyvind.h

Tesla må rigge seg for M3, for den vil sende salgstallene i taket. Forutsatt leveringsevne vil M3 bli Norges mest solgte bil i 2019 og et par år til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. mai 2018, klokken 23:22
Vel - de har i alle fall ett sted drevet slik - kanskje noen flere som kjenner stedet kunne fortelle akkurat dem om å skjerpe seg? Jeg eier ikke Tesla ene og alene fordi jeg med egne øyne har sett kvalitetsproblemer jeg selv ikke hadde akseptert - og jeg har snakket med eiere som har opplevd, hva jeg vil kalle, ekstrem venting på å få bilen fikset. Jeg vet at å gå inn på slike forum ikke tegner et korrekt bilde av situasjonen, men når landsdekkende aviser skriver om kvalitetsproblemer - ja da er en grense nådd........
En ting er iallfall sikkert, og det er at Tesla er clickbait numero uno i media for tiden. Alt de kan klemme inn Elon Musk og Tesla i selger i bøtter og spann, derfor skriver de om alt og ingenting. Minst fem av de høyt profilerte sakene siste året burde vært skånet for allmenheten på eiernes vegne, fordi det er direkte brukerfeil og man rett og slett fremstår som idiot for allr som forstår at det er brukerfeil.
For alle som ikke liker elbiler eller bompenger så er Tesla fiende nummer én, og alle disse leser negative artikler, i tillegg til alle som faktisk er interessert i Tesla og alle som godter seg over negativt vas overfor alle "rike snylterne" som har Tesla, i beste uvitenhet om hva som faktisk er ståa.

JO

Faktum er jo at X scorer elendig på kvalitet. Jeg har selv eid Tesla MS og har veldig lyst på en X da den ville passe familien vår veldig godt. Uten SC kan andre elbiler være så bra de bare vil, de blir fortsatt uaktuelle.

Men jeg har selv opplevd Tesla kvalitet og deres serviceorganisasjon med ventetid å rot. Slikt gjør at de mister salg, foreløpig har de holdt oppe sitt renome men det kan fort endres. Jeg tar gir ivertfall ikke Tesla mine kroner før de beviselig har fått opp kvalitet og service.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

k1


GeirHM

Sitat fra: k1 på torsdag 17. mai 2018, klokken 17:37
Sitat fra: JO på torsdag 17. mai 2018, klokken 15:19
Faktum er jo at X scorer elendig på kvalitet.
Faktum? Det var da veldig svart hvitt..  ???

Ja, det hadde vært fint om slike påstander referansebelegges. Jeg legger merke til at de som uttaler seg mest kritisk ikke kjører Tesla selv.

jokr

Modell X anses som en av de 10 minst pålitelige bilene i USA
https://www.consumerreports.org/car-reliability/10-least-reliable-cars/
Så kan man jo tolke dette som man vil. Jeg har en av de i lista og aldri hatt problemer. Jeg kunne levd med feilene, men ikke servicenivået til Tesla Norge. Tror nok man skal skille litt her.
I dag har jeg snakket med 2 Tesla eiere, 1 var kjempefornøyd, og vil aldri ha noe annet. Dette til tross for at bilen hadde flere feil en den burde, han andre hadde gitt opp og solgt sin etter alt for mange turer til service senteret. Begge hadde, eller har hatt Modell S.
2018 Nissan Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA