Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil

Startet av x-bruker, søndag 13. mai 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

x-bruker

 :+1:

GeirHM

Hei Jun, du har fått utlevert bil i Drammen som du ikke vil ta i mot fordi din inspeksjon før overtakelsen avdekket mangler. Du har publisert din historie også på Model X gruppen på Facebook. Du vil at din sak skal tvinge Tesla til å gjøre bedre arbeid med kvalitetskontrollen før de utleverer nye biler til oss alle. Jeg har stor forståelse for ditt engasjement. Men mer for det du ikke legger vekt på enn det du fokuserer på som årsak til at du tok bussen tomhendt hele den lange veien hjem til Bamble.

For du forteller at du fikk telefon fra Tesla tidlig i mars om at bilen din ville være klar for overlevering i slutten av måneden. Så gikk tiden helt fram til slutten av april før du igjen fikk beskjed. Og historien endte med at du fikk den nå på fredag. Eller du fikk tilbud om det. Hadde jeg opplevd dette, så hadde jeg også vært urolig for hva som ventet meg. (Jeg tror jeg hadde gjort noe fra tidlig mars fram til sent i april for å informere meg, men det lar vi ligge.)

Men det du forteller om feil og mangler når du så får se bilen hadde ikke fått meg til å la være å ta i mot bil eller unnlate å signere avtale om overdragelse. Du gir oss jo ingen bilder så jeg skriver dette bare på basis av dine beskrivelser. Men løse gummilister, dører som ikke henger på linje, eller det med speilet hadde ikke fått tatt fra meg gleden med ny bil. Ja det var noe med riper på en felg også. På meg høres ikke dette ut som store greia. Men kanskje du var nervøs for hele bilkjøpet pga mangel på informasjon fram til levering og dette at selve overleveringen også ble forsinket noen tid mens du ventet gjorde deg usikker på hva som lå bak disse små estetiske imperfeksjonene? Dekket de over noe større, liksom? Det kan jeg forstå. Og dette må Tesla ta på alvor. Ting kan skje under transporten men da må vi få beskjed.

Men filletingene du skriver om er nettopp det, filleting, du burde ha gjort avtale om utbedring av når det bød seg en anledning. Det kan ikke ha hatt noen hast. Jeg hadde tilsvarende greier med min TMS da jeg fikk den og de ble ordnet stille og rolig ved seinere anledning.

Jeg synes slettes ikke vi skal kreve av selskapet noen utenomjordisk kvalitetskontroll på bilene vi får. Polishrester og noe løs gummi vil jeg leve godt med. De skrudde på dørene mine også så de skulle flukte. Etterhvert. Og da jeg kantkjørte felgen første gangen tok jeg dekket også. Da kom de med kranbil og tilbød meg lånebil jeg var for flau til å ta i mot. De reparerte og alt jeg betalte for var gummien jeg sjæl hadde ødelagt. Det er også selskapet du klager på.

Fortellingen din får meg til å tenke på en video jeg nettopp så laget av Ned the nerdy Engineer om hans TMX og det faktum at heller ikke hans utgave var helt fri for feil og mangler. Hans poeng var at slike feil og mangler som dukker opp brukes av selskapet til å forbedre nye biler i produksjonen slik at disse ikke skal ha dem. Ned avsluttet videoen med å si at mange tror at fordi de betaler sinnsvakt mye penger for sine biler så skal de som kunder behandles som kjøpere av Bentley. Men vi har ikke kjøpt noen gammeldags luksus. Vi betaler for en teknologisk utvikling som pågår og som du ikke finner i noen annen bil. Så får det heller være at dørene ved første forsøk ikke er helt på linje.

Ta bussen tilbake til Drammen og ta med deg drømmebilen hjem!



Hodetelefoner


THE

For så vidt enig med begge parter her. Jeg hentet bil med en del mindre feil og mangler i september, og fikk beskjed om at Tesla skulle ta kontakt for å avtale utbedring. Har ennå ikke blitt kontaktet uoppfordret av Tesla. Prøvde mange ganger pr. epost og telefon å få bestilt time samt levert liste over alle feil og mangler fra tidlig i november og framt til jeg endelig fikk bestilt time for utbedring + 20000 km service. Fikk time 12. april.

11. april ringte Tesla og ga beskjed om at timen ble utsatt pga. kapasitetsproblem. Fremdeles har jeg ikke blitt tildelt ny time, og de gangene jeg har kontaktet Tesla etter 11. april har de ikke kunnet gi meg informasjon om når jeg kan forvente time. Slik det ser ut nå så blir utbedring av feil og mangler fra utlevering, utbedring av diverse feil og mangler som har dukket opp etterhvert, 20000 km og 40000 km service foretatt samtidig, og ca et år etter utlevering av bil.

Dette er dessverre ikke unikt for Tesla på enkelte av SC, og derfor har jeg STOR forståelse for folk som ikke vil ta imot biler med selv mindre feil uten en bindende og skriftlig lovnad om når utbedring skal gjøres.

Selv har jeg av og til angret på at jeg tok ut bilen da jeg gjorde det, men gleden med bilen er større enn frustrasjonen over elendig kundebehandling og et serviceapparat som sliter alvorlig. Jeg kommer uansett ikke til å godta noe tull fra Tesla når de enedlig tar inn bilen min. De får ikke ta den inn og la den stå ukevis ute og vente på deler eller tid på bukk, de får heller ikke levere meg bilen med nye feil og mangler eller mangler som ikke er utbedret. Jeg har fremdeles tro på at Tesla skal ordne opp, men om det skyldes dumsnillhet eller overdrevet tillit til et nyskapende og inovativt selskap med unike produkter vet jeg ikke. Tesla har på ingen måte gjort noe fram til nå i mitt eierskap som gir meg grunn til å tro på de i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

x-bruker

#4
 :+1:

jokr

Nå har ikke jeg Tesla, og akurat det du opplever er en av grunnene til at jeg har valgt noe annet. Om det blir bedre eller dårligere der vet jeg ikke. Men hadde gjort akurat det samme som deg. Ny bil skal være så feilfri som mulig. Hadde kanskje vært litt mer medgjørlig om de hadde satt opp en time for utbedring før jeg tok bilen.

Er faktisk veldig synd at det har blitt sånn. Liker Modell X, og ville veldig gjerne ha den, men alle disse historiene skremmer potensielle kjøpere.
2018 Nissan Leaf Tekna

moby666

Dessverre er det slik med Tesla - på godt og vondt. Jeg var også veldig skeptisk da jeg kjøpte TMX. Lister er litt skjeve, litt lakk feil etc. Hvis du ikke kan leve med dette og dette du vektlegger mest ved en ny bil, så ikke kjøp Tesla.

Kjøp Leaf, Kia, iPace, VW hvis du ønsker en "normal" bil.

Cirion

Bil, båt og hus er nok alle dyrere enn en iPhone, men til forskjell fra et elektronisk produkt så er de spesialbygd for nettopp deg.

Det er en ganske stor forskjell på det å kjøpe et elektronisk produkt i en butikk og det å kjøpe hus, bil og båt. På Elkjøp er det bare å be om en ny identisk vare som ligger i hyllen ferdig produsert.

Med hus, bil og båt, er det vanlig å utbedre kosmetiske feil over tid etter overtagelse. Selv vesentlige feil har selger rett til å utbedre. Det viktige her, er å gå gjennom og bli enige om hva er akseptabelt og hva som må utbedres.

Har full forståelse for at du har lyst på en ny iPhone når det er riper, og skjevheter som du ikke nødvendigvis finner igjen i utstilt produkt. Tesla derimot spesialbygger en bil for deg etter dine spesifikasjoner og det er ikke bare å hente en ny på lageret eller produsere en en ny. Panel gap, lister, dørjusteringer osv. er ikke bedre på utstilte biler eller demobiler. Så her kan du faktisk ikke forvente bedre. En justering ja, men perfekt blir det nok aldri og det forskyver seg litt over tid.

Kjøpsloven gir deg rettigheter, men de er ikke på nivå med ditt ønske. Den gir Selger rett til å utbedre feil og mangler. Så det viktigste er å notere alt du ønsker utbedret før signatur. Dessverre må du gi selger rimelig tid til utbedring.

Her kan du lese forbrukerådets informasjon til misfornøyde bilkjøpere:
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Jeg kjøpte en Bavaria seilbåt i 2010, heldigvis ble de ferdig med utbedringene fra overtagelses listen før de gikk konkurs... Det tok nesten 5år. Så Tesla er raske i forhold ;)

Leiligheten jeg overtok i 2008 ble vel ferdig etter 3år. Igjen Tesla er raske i forhold...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

GeirHM

Jeg tror essensen i dette ligger i din sammenligning Jun, mellom det å kjøpe en Tesla og en iPhone. Det er tilsynelatende noe veldig riktig i denne sammenligningen. Her har vi å gjøre med to eksempler på noe av det ypperste informasjonsalderen har produsert.

Men likevel halter det for iPhone er en død hyllevare i det øyeblikket du tar den ut av elkjøp mens hver Tesla har et langt liv foran seg med oppdateringer og omseggripende forandringer som vil foregå så lenge den ruller på veien. Etter to år vil du derimot bytte smarttelefonen med en ny, selvfølgelig fordi det er kommet nye funksjoner på nye modeller men mest fordi telefonen du har på uforklarlig vis har blitt så gudsjammerlig treig. Produsentene er avhengig av at du kjøper ny for å finansiere den teknologiske utviklingen.

Tesla kommer selvfølgelig også med nye funksjoner på nye modeller som ikke eksisterende biler nyter godt av, men selskapet har likevel ikke glemt sine forpliktelser overfor de første bilene de lagde. Enkelte brukere har klaget over at de er betatestere med bilene de har kjøpt. Sannheten er vel at de ER det. Vi er alle det. Erfaringen vi gjør med bilene skal ideelt sett tilbakeføres til selskapet for å komme både både nye og eldre biler til gode. Det kan være frustrerende. Og, er du ikke villig til å være med på dette så er det nok som flere skriver lurt å styre unna.

Det skal bli interessant å følge med på erfaringene til de første brukerne når de tradisjonelle bilprodusentene kommer med sine alternativer til Tesla. Den nye Jaguaren ser veldig snobbebritisk ut innvendig, men vil bilen gjøre deg til en del av en flåte av biler i et informasjonsnettverk som på samme måte er i kontinuerlig videreutvikling? Vil Porsche være slik? Audi? E-golf er det bestemt ikke. Og hvorfor har verdens mest solgte, Leaf, vært så treig til å utvikle seg? Hvorfor er konseptbilene så stilige og produksjonsutgavene så kjedelige??

Det jeg synes er mye mer bekymringsfullt er erfaringene til THE. En ting er at de ikke makter å gjennomføre service til avtalt tid, men at de så ikke følger opp med ny avtale er virkelig ikke bra. At de rett og slett ikke tar kontakt for å lage ny avtale er bekymringsfullt. På min TMS var det også sprengt ved første service intervall høsten 2015, men da hjalp de meg til en avtale ved senteret deres i Hamburg. Jeg skulle forbi. Jeg tror jeg ville sendt en tweet til Elon. Om dette utvikler seg til en erfaring på tvers av brukerne bør TOCN ta tak i dette på våre vegne.


THE

Kan informere om at jeg hadde time, og skal få ny time, på SC Kokstad. De har hatt store utfordringer det siste halvåret der, og det var ryddig av dem å innrømme at de rett og slett ikke klarer å gape over serviceutfordringene de har. Mye bedre at timen ble utsatt enn at de hadde tatt inn bilen og latt den stå i månedsvis før de begynte å jobbe på den, slik som enkelte andre kunder har opplevd.

For min del er det ingen ting som er kritisk for bruk av bilen, bortsett fra FWD sensorene, som har begynt å fungere igjen i sommerværet. FW oppdateringer har jeg også fått nå for første gang siden oktober siden sensorene ikke rapporterer feil lenger.

Bare forbedringene av AP, og vindusspyler/viskerfunksjonalitet i nye FW-versjon gjør at jeg ikke stresser med utbedring lenger. Jeg vil heller at de gjør en skikkelig jobb når de tar bilen inn enn at jeg må levere den for utbedring flere ganger. Uansett så må jeg si at jeg er veldig glad for at det ikke skal leveres ut Tesla 3 i Norge på ei god stund ennå. Dessverre tror jeg ikke logistikk og service hos Tesla Norge klarer å håndtere mer enn de allerede har med S og X.

Jeg har også stor forståelse for at biler med driftsstans og alvorlige tekniske feil blir prioritert før meg. Eneste kravet jeg kommer til å stille er at jeg skal få utbedret bil før høstværet på nytt setter FWD sensorene ut av spill igjen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

GeirHM

Da er jo saken annerledes, THE. De følger opp men ikke som avtalt. Slikt er til å leve med.

På Facebook er det veldig mye klaging over de forskjellige SCene og særlig det i Bergen. Men jeg må innrømme at jeg leser klagene med litt skepsis. Jeg har vært vitne til kundeoppførsel på SCene som jeg synes er under ethvert lavmål.

Samtidig er det klart at organisasjonen her til lands sliter. Jeg leser forrykte historier om biler som er ankommet landet men hvor det likevel tar Tesla mange uker å utlevere bilene.

Så jeg er helt enig, godt det ennå er en stund før 3erne kommer. Før det må den norske organisasjonen være i gjenge.

k1

@Jun
Skjønner absolutt skuffelsen din med forventningene du hadde. Synes heller ikke det var særlig elegant av Tesla å ikke være mer medgjørelige ved utlevering og bare skrive ned feilene. Virker som om de er mer hissige på bruken av uttrykket «innenfor normalen» enn tidligere?

Min egen erfaring var det ved utlevering tidlig desember 2017 en del småplukk, slik som FWD som skraper i lakken i innvendig karm, gummilister klemt, passasjersete foran med skrape i skinnet osv, innertak løst osv. Jeg påpekte det hele etter nøye gjennomgang (1 times tid) og fikk det ned på en liste, fikk kopi av listen og skrev under papirene. Sørg for kopi, for når jeg var innom SC nord i oslo for å høre når jeg kunne forvente en time hadde de rotet den bort. Da var det greit med en kopi å slenge i bordet.
I april fikk jeg time i midten av juli for utbedring av disse feilene (noe som igjen måtte utsettes grunnet ferie osv)

MEN, ser man bort fra det negative i denne lange prosessen, så er det at i ettertid har det dukket opp andre småting (ladeluke lukker seg ikke, andre klemte pakninger, dugg i baklykter) og det er lagt til listen uten spørsmål. FWD sensorene kranglet i vinter (fungerer i tørrværet igjen nå) og da fikk jeg raskere time for utbedring av dette («bare» 2 mnd) da det er noe mer alvorlig enn kosmetiske ting.
Fordelen med å ha lang tid på utbedring av småfeilene er at jeg kan «slite» på disse delene og får nye i etterkant. Løst innertak gjorde det veldig mye enklere å montere 2ch dashcam. Passasjersetet foran trenger jeg ikke være forsiktig med osv. Ingen av disse småfeilene plager meg nevneverdig, og gjør absolutt ikke noe for gleden, kjøreopplevelsen eller bruken av bilen.
Alternativet til å ikke ta ut bilen, er jo som du nå ender opp med: å ikke ha noen bil... ut i fra hva jeg leser fra deg tror jeg dette i hovedsak går utover deg, og ikke Tesla.

Samtidig, ære være deg for å legge press på Tesla for å utbedre egne prosesser. Servicekapasiteten vet vi jo de jobber med og vil bli bedre utpå høsten en gang når Karihaugen i Oslo åpner med 300(?) nye jekker...

JorEl

Hadde jeg ventet på bilen min som kom i midten av desember og ikke fått den ut før 11.mai, så hadde jeg lurt på om de bygget bilen i Drammen... :o
Jeg kunne fint levd med all slags feil, men da måtte jo feilene blitt notert ned, eller at Tesla hadde sagt at dette fikser vi senere og i tillegg alle feilene du finner, etter at du tar med bilen hjem.
Tror kanskje at kjemien mellom kunde og utleveringsdamen ikke var helt topp :)

Min "store skrekk" er jo å finne mange feil etterpå, pga at jeg ikke er noen "bilmann" og litt blind når det gjelder lakk og kosmetiske feil.

Jun, du har min sympati, men håper du tar kontakt med Tesla og henter bilen, etter at Tesla har forsikret deg om at alt skal fikses etter hvert.
Ellers er jeg enig at bil og mobiltlf ikke er det samme.

Nerdy engineer er en av mine favoritter :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Ta bilen med hjem, kos deg med den og få Tesla til å fikse disse småtingene når de har tid.

Mitt råd til alle er å drite i lommelykta. Må du ha lommelykt for å finne ei lita ripe ordner du dette enklest hjemme selv.

Prisen på det du kjøper forteller lite om mulige feil. Vi har nytt hus og jeg ser definitivt ting vi kunne klaget på, men er det smått nok så er det enkleste å fikse det selv.

geear

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 15. mai 2018, klokken 08:43
Ta bilen med hjem, kos deg med den og få Tesla til å fikse disse småtingene når de har tid.

Mitt råd til alle er å drite i lommelykta. Må du ha lommelykt for å finne ei lita ripe ordner du dette enklest hjemme selv.
Enig der, sjekklista som ligger på nettet er helt vill. Ingen vits å ta med seg en USB-stick med MP3 på for å teste alle USB-portene.  :o Funker de ikke senere så er det bare å trille innom Tesla og få time. De har ikke kranglet på en eneste fillefeil for min del.

Her er et forslag: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34672.msg633626#msg633626

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34672.msg633626#msg633626
Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. mai 2018, klokken 00:08
Hadde jeg ventet på bilen min som kom i midten av desember og ikke fått den ut før 11.mai, så hadde jeg lurt på om de bygget bilen i Drammen... :o
Da jeg leste dette tolket jeg "Bekreftet i Drammen" som bestilt i Drammen. Var bilen i Norge i desember eller ble den bestilt i desember?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA