Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Små pirk etter å ha eid eGolf i 3 uker.

Startet av Apache, lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32

« forrige - neste »

Apache

Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).

  • Etter 2018 så får du ikke google maps på eGolf, jeg hadde inntrykk at bilen hadde det men det ble fjernet ved nyttår i følge selger.
  • Har du alarm installert så er det lite om nesten ingen info vedrørende "S.A.F.E." funksjonen og hvordan man deaktiverer den.
  • Ved enkelte tilfeller der du kommer rund en sving eller til et kryss så er ACC meget treg på å oppdage at det er er en bil der. Selv om bilen er rett foran.
  • ACC stopper for langt bak bilen foran i sakte gående kø. (Dette er en smak-sak.)
  • Stopper man og skal bare ut av bilen 10 sec eller noe slikt så slår den seg av, meget irriterende. Burde vært mulig å la bilen "stå på" selv om man forlater den for et kort øyeblikk til å f.eks. åpne en port.
  • Standard temp på 22*C can man ikke justere så hvit jeg vet, irriterende.
  • Ikke mulig (etter hva jeg vet) å finne ut hvor mye Kw du får fra hurtig laderen når du lader. Du kan se % på batteri kapasitet og hvor mye Kw som er levert under lading, men om den er riktig vet jeg ikke.

Ikke missforstå meg, jeg elsker bilen. Er meget fornøyd med den men skal man pirke på noe så er det de punktene jeg skrev ned. Tør å påstå at ingen biler er 100% perfekt. Jeg har nevnte ikke batteri kapasitet og kjørelengde da dette er man klar over da man kjøpte bilen (eller burde være klar over det).

Ourasi

#1
Har du satt ACC på minste avstand, siden du synes den stopper litt langt unna? Selv hurtigbytter jeg på rattet til minste avstand i køkjøring, fra lengste avstand på vanlig vei og hastigheter (som jeg foretrekker der).

På min E-golf 2016 (den er nå solgt), så registrerte jeg også dårlig registrering av bil foran i sving, dersom den ikke fulgte den allerede, for følger den bilen/ene er den som oftest bra, samme ved enkelte fullstopp i kryss og ved rundkjøringer, også her kun om den ikke fulgte trafikken foran. Mulig satt avstand til lengste kan bedre dette noe.

På min fossil-Golf sin ACC, så har jeg ikke registrert noe slikt. På denne har jeg innstillinger hvor jeg kan sette ACC i Eco, Normal og Sport (usikker på om den het Sport, men aggresiv var den i allefall), mener å huske at det kun var avstand man satt på ACC på E-Golf, mulig dette kan ha noe med saken å gjøre, noe med sensitivitet. E-Golfen husket siste avstandsinnstilling på ACC satt på rattet, mens fossil-Golfen alltid resettes til valgt setting i infotainment ved neste ACC bruk, tok litt tid før jeg fant ut dette etter E-Golfen siden man forventer at akkurat dette er helt likt, synes det er litt greiere på fossilen sånn, dvs. om jeg husker alt riktig vedrørende E-Golfen's ACC og at dette manglet.

At fossil-Golfen husker temp alltid, er noe jeg verdsetter, det er mye jeg savner med E-Golfen, men jeg savner absolutt ikke 22C standarden på E-Golfen så fort en var litt for lenge borte fra bilen, spesiellt i varmt vær og med varm kupé, så denne er jeg hjertens enig i er et irritasjonsmoment..
Golf GTE 2015 Carbon

Mobileum

Sitat fra: Àpache på lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32
Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).

Alt dette er kjente saker (bortsett fra ACC som jeg tror er brukerfeil). Så hva er egentlig hensikten med dette innlegget?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Apache

Sitat fra: Mobileum på lørdag 12. mai 2018, klokken 08:00
Sitat fra: Àpache på lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32
Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).

Alt dette er kjente saker (bortsett fra ACC som jeg tror er brukerfeil). Så hva er egentlig hensikten med dette innlegget?

Fordi at enkelte ting som jeg irriterer meg over kan det være svar på som jeg ikke har funnet her på forumet. Første svar på mitt innlegg ga meg noen ideer vedrørende ACC settings som kan hjelpe til.

Amatøren

Har ikke testet fullt ut, men det virker som om ACC ikke oppdager bil foran hvis den står helt stille.

Testet noen få ganger med resultat at jeg fikk meget brå oppbremsing for ikke kjøre på den foran. Bilen foran skal ikke ha så stor hastighet for å bli oppdaget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

J.Lafton

Du kan fint latt bilen stå å gå når du går ut av den. Sett i park og på håndbrekk, slipp brems og åpne dør. Da vil bilen normalt stoppe. Da trykker du bare start igjen. Å da blir den stående selvom du forlater bilen.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

wojtek

Jeg og begynner å bli litt småirritert på egolfen min etter å ha eid den i snart 2 måneder. For noen dager siden oppdaget jeg at side assist sluttet å virke og i dag har jeg funnet fuktskader i bilens tak. :/ Må nok ta kontakt med Møller og bestille verkstedtime for å få fikset dette. Ganske frustrerende å bli plaget av feil på en 2 måneder gammel bil. Man kjøper jo nybiler for å slippe å tenkte så mye på vedlikehold av dem og kjøre stressfritt fra a til b.

Apache

De punktene jeg ramset opp vil jeg ikke kalle feil, men heller design/utviklings valg som jeg ikke er helt fornøyd med. Men dette er som sagt bare små pirk. Skulle jeg ha kjøp en annen elbil og laget likens liste så trur den hadde vært meget større en disse få punktene.

geear

Du skal kunne kode klimaen til å huske setting. Har ikke prøvd det selv. Irritasjonen over at den alltid gikk til 22 gikk litt over, egentlig...

Chivas

So far, etter å ha hatt FL'en i ett år, er det ikke mye å sette fingeren på. Dog, å koste på seg en mute-knapp på rattet som sikkert har vært vanlig de siste 15 år, kunne de godt ha gjort. Det er faktisk én ting som fortsatt er småirriterendes :D

En annen ting er selvfølgelig det stadig gjenfryste tanklokket på vinteren. Der snakker vi kraftig designfeil! Har aldri opplevd fastfryst lokk på en bensin-/dieselbil jeg har eid, men på en el-bil - hvor tanklokkfunksjonen er noe av det viktigste - har de altså klart å designe den slik at den kan fryse fast på vinteren  :o :o :o

emmern

Et irritasjonsmoment for meg er at kona og jeg har 1 nøkkel hver, på hver sin profil. Hvis hun har hørt på radio og jeg har brukt android auto, så forblir den på radioen hun hadde den på, men husker mitt volum, slik at radioen bråker noe helt sykt siden man må ha mer volum på Android Auto...

Har også merket at ACC ikke er gode i svinger, så har begynt å skru den av. Ikke kult at bilen plutselig skyter fart rett bak en bil og så skriker om at du må bremse  :D

Ellers har jeg begynt å høre knirkelyder i fjærene bak.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Dette med slike småbugs syns jeg er ufattelig irriterende at ikke blir oppdatert og rettet på, aller helst som Tesla over nettet, e-Golf er jo online. Innstillinger etter nøkkel skal visst nok ha noe å bety med hvem som sist låste opp bilen, og det er et mas for meg siden madammen aldri låser...  ::)  ... så det er alltid hun som har låst opp...

ACC er en vanesak. Radaren har et begrenset synsfelt (kjegle) fra frontfangeren og fremover, så du kan tenke på hvor du legger deg i veibanen når du skal gjennom krappe svinger bak en bil (langt ut til høyre i starten og kutte litt over mot slutten), og ofte klare å holde den i synsfeltet hele tiden.

Ellers kan det være lurt å justere farten på ACC lit underveis, slik at en ikke lar den stå på 90km/t i en 30-sone med krappe svinger og rundkjøringer.

Har også en knirkelyd bakfra, men vår har gått 55000km...

Råde

Sitat fra: gr på mandag 14. mai 2018, klokken 21:50
Du skal kunne kode klimaen til å huske setting. Har ikke prøvd det selv. Irritasjonen over at den alltid gikk til 22 gikk litt over, egentlig...
Det er fordi du har kapitulert - akkurat som meg :D Tyskerne seiret..
e-Golf | X75D

Apache

Sitat fra: emmern på onsdag 16. mai 2018, klokken 14:09Ellers har jeg begynt å høre knirkelyder i fjærene bak.

Der har du det, det er trolig det jeg hører på min nye eGolf fra april. Men den kommer en sjelden gang når jeg går fra å rygge til jeg skal sette den i Drive og kjøre frem. Da kan den komme en sjelden gang.
Tror jeg skal høre med Møller.

DCDriver

Sitat fra: Àpache på lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32
Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).

  • Etter 2018 så får du ikke google maps på eGolf, jeg hadde inntrykk at bilen hadde det men det ble fjernet ved nyttår i følge selger.
  • Har du alarm installert så er det lite om nesten ingen info vedrørende "S.A.F.E." funksjonen og hvordan man deaktiverer den.
  • Standard temp på 22*C can man ikke justere så hvit jeg vet, irriterende.

Jeg så tilfeldigvis at kartdatabasen lar seg oppdatere via WiFi. Lastet ned nye kartdata for Norge og Sverige, ca. 680 MB. Hadde fryktet å måtte gå via SD-kort, men det trengs tydeligvis ikke. Har imidlertid ikke sjekket hvem som leverer kartdata.

Hva er denne SAFE-greia?

Standardtemp. kan endres hos verksted. Jeg er lovet en "huske siste innstilte temperatur"-fiks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA