Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikjøling etter 6år og 140.000km?

Startet av leafnor, fredag 11. mai 2018, klokken 13:03

« forrige - neste »

leafnor

I og med #rapidgate for 40kWh, og at temperatur ser ut å være viktig å holde nede på alle for å minimere forringelse av batteriet, tok jeg en sjekk opp på bukk i dag.

Tok av plastdeksler under batteriet.

Vell vell, det er ikke all verden om noen form for leding av luft rundt batteriet. Jeg klarer ikke så noen "kanaler " eller et bevist konstruksjonsmessig kanal som kan lede luft.

På forumets 40kWh del er det kommentert nylig hvordan kjøring og bevegelig luft øker kjølingen. Det stemmer jo.
Da er det viktig at batteriets overflate er ren, så ingen smuss eller annet dekker til så kjølingen reduseert av et lag som isolerer.

Jeg kan bekrefte at det oppe på batteripakken ligger et lag av støv på 2-3mm samlet over 6 år og 14000 mil.
Det er svært fint støv, og for at det skal bli liggende kan det ikke være store luftstrømmen. Men det er tydlig at det er en luftstrøm under kjøring, for det må komme seg inn og opp over pakken for å få til å legge seg så pent.

Under er det et lag med rustbehandling. Dette oljelaget ser rent ut på undersiden, men det henger litt sandkorn i oljelaget. Tenker det like godt ikke skulle vært hatt på rustbeskyttelse der, for det isolerer, og pakken forøvrig som ikke har noe rustbeskyttlesen på seg har ingen tegn til rust.

På plastdekslene lå det mye sand. Jeg samler alt, og det var 3 kg!

Jeg gikk til verket med en vannslange, og tredde den inn opp på batteripakken og lot det stå til.
Spylte til det kom rent vann silende ned.

Legger ved to bilder, type før og etter. Det før sees spor i støvlager etter mine fringre, rimelig tykt lag som isolere godt.
Nå tror jeg at batteriet skal få litt bedre kjøling. Likeså veier bilen 3 kg mindre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Supermario

Sitat fra: leafnor på fredag 11. mai 2018, klokken 13:03
... tok jeg en sjekk opp på bukk i dag.

Tok av plastdeksler under batteriet.
.

Takk! Skal si du er grundig. Ikke noe synsing & gjetting. Til glede for alle oss som er litt mer makelig anlagt og synser & gjetter. Bøyer meg i et lag av støv på 2-3mm samlet over 6 år og 14000 mil.

e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

elekTrond

Imponerende pågangsmot du viser her. :+1: Hvor godt egnet er Leaf pakkene for ettermontering av ymse luft/vann/el varme/kjøle-løsninger?

       
  • Med dieselvarmer er det fristende å legge retursløyfa fra kupéen innom batteripakka. Dette er vel kun/mest aktuelt for første årgangene (gen. 1(?)) med vannbåren varme?
  • Aktivere "batterivarmeteppet" manuelt - enten analogt/fysisk/elektromekanisk, eller finne riktig signal på canbusen for så å skru det på digitalt ...
  • Montere kjølefinner og eller vifter - datanerd casemod style?
    Er dette fysisk og praktisk mulig?
    Bør kunne demonteres i vinterhalvåret
  • Hacke AC-kjøling inn i batteripakka - trilling-style?
Bare noen tanker som ligger og skurrer i bakhodet fra tid til annen.
'13 Mjau

leafnor

Liker å forstå ting, så da blir så at en gjør litt mer ut av det enkelte ganger. Om det har verdi, vell, ikke alltid, men liker å tro at totalen blir større til sist jo mer man vet.

Det er ikke stort med plass i batteripakken. Å legge vannrør igjennom må skje med omhu, lekkasjer vil være fatale. Men, jo, det vil gå.
Det såkalte varmeteppet synes å være to plate på toppen av pakken av celler bakerst. Styres av batteriet alene tror jeg. En enkel måte å trigge de på vil være å koble en motstand på T1 sensor (den som viser varmest verdi), og lure batteriet til å tro det er -30 grader.

Ser at det er stor tempdiff i batteriet, helt opp i 10 grader mellom de ulike følerne. Så mye ville være gjort om en liten vifte inne i pakken rørte rundt på lufta. Trenger bare en på 5W.
Har tenkt at mer aktivt kunne slike CPU kjølere med HEatPipe til PC vært brukt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Supermario

Kjørte 50 mil i går med 30kWh-batteri. Sakteladet 7-8 kWt, resten på hurtiglading. Startet på strek 6 på batteritemp, før og etter siste hurtiglading var jeg på strek 8. Så kjørte jeg de siste 11 milene og ble overrasket av at temperaturen falt til strek 7, snittfart på dette strekket på 75 km/t og utetemperatur ca 14 grader. Betyr det at jeg ble kvitt overraskende mye varme, eller at termometeret i bilen er dårlig?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

leafnor

#5
Skala er vist litt "dynamisk" skal en tro: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery#Battery_Temperature_Gauge
Men flunket nytt batteri har trolig denne skala:
12----------60
11----------57.5
10----------55
9-----------52.5
8-----------50
7-----------36.8
6-----------23.5
5-----------10.3
4----------/ -3
3----------/ -6
2----------/ -9
1----------/-12
0----------/ -15

Så betyr nok det siste, dvs "dårlig", når du går fra 8 til strek 7. Teoretisk nok at du falt med 0,1 grad. For det er nok å komme ned på 49,9 så er du på 7-ende streket. Derfra er det mer enn 13 grader ned til du er på strek 6.
Det er vanlig at det rett etter hurtiglading skjer en liten topp med temp, for så å synker litt, før det "flater ut" (Selvstudert på LeafSpy) når en kjører. kommer av treghet i varmeledning frem til tempsensor. Med  75km/t og 50 grader batteri så skal du nok kunne oppleve at temp synker mer enn stiger. Tipper ut av egen erfaring den sank til 46-47 grader et sted.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Supermario

Takk, er det pussig at temperaturen ikke stiger mer ved hurtiglading fra ca 25% til 75%? Startet og stoppet som sagt på strek 8.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

leafnor

Sitat fra: Supermario på søndag 08. juli 2018, klokken 15:39
Takk, er det pussig at temperaturen ikke stiger mer ved hurtiglading fra ca 25% til 75%? Startet og stoppet som sagt på strek 8.
Nei, 50% (75-25) bruker vell maks 20 minutter Og segment 8 har trolig sprang på 13 grader. Samtidig øker vell temperatur sånn omtrent 0,3 grad/min (maks 0,5/min) så 20 min lading gir maks 10 grader varmere batteri.
Derfor ikke pussig.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Hvilke punkter under bilen kan trygt belastes når du løfter den opp?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Tenker hele "rammen" som batteri er skrudd. Så skruepunktene på "motorrammen", og pivotpunkt til torsjonsaksel bak.
Du ser det greit på denne video av en 40kWh:

https://www.youtube.com/watch?v=wOi8234tOQ4
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Supermario

Mulig dette allerede er diskutert i annen tråd, hvordan påvirker parkering sol vs skygge temperaturen i batteriet? Antagelig betyr det en del hvis batteriet er varmt, da blir det vel vanskeligere å kvitte seg med overskuddsvarmen hvis det er 40 grader rett over inn hvis det er 20. Men har noen gjort målinger når bilen bare står parkert? Klarer en solvarm kupé i noen særlig grad å varme batteriet? Eller er det temperaturen i omgivelsene som er den dominerende effekten?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

leafnor

Ikke målt som jeg vet, men omgivelsestemperaturen til batteriet er nok betydelig større i solsteik fremfor skygge.
Temperatur i selve kupeen tror jeg har lite å si i og med luften mellom batteriet og kupe. Men er det varmt i den er det ditto varmt rundt bilen i luften og på bakken også. Fort 20 grader med enn i skyggen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA