Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe brukt Peugeot iOn 2012 modell

Startet av Ma10, fredag 11. mai 2018, klokken 09:57

« forrige - neste »

Ma10

Hei, som tittelen beskriver så vurderer jeg å kjøpe en brukt Peugeot iOn, nærmere bestemt 2012 mod.
Er det noen som har god kjennskap til denne bilen og som kan gi et innblikk i eventuelle daglige utfordringer som kan oppstå.

For å gi et innblikk i mitt behov så skal dette i utgangspunktet være en liten og nett bil som kan frakte meg fra A-B.
Til og fra skolen er det en kjøretur på ca 20km med motorvei (en vei, så 40km tur retur), men til jobb er det ca 12 og det er i hovedsak til og fra jobb denne bilen skal brukes da jeg har lademulighet på jobben. Litt usikker på ladesituasjonen på skolen, da jeg tror laderne er forbeholdt de ansatte.
Når det kommer til hjemmelading så er det enda ikke lagt opp lading i garasjeanlegget, men det er tatt opp og så godt som vedtatt av styret at det skal monteres. Så foreløpig blir det lading med skjøteledning rett utenfor boligen eller kjøre til nærmeste ladestasjon.

Når det kommer til bilen er det altså en 2012 modell som ble importert til Norge i 2014, selger opplyser at bilen har gått ca 65 000 km. Sist EU- kontroll ble foretatt i 2016, så den må inn nå innen august i år. Er dette forresten noe jeg bør få selger til å gjøre? så jeg ikke kjøper bilen og så viser det seg at jeg må ut med mange tusen for å få den eu-godkjent? (eller kan jeg da kreve tilsvarende sum tilbakebetalt fra selger i henhold til kjøpsloven, kjøper av privatperson)

Det ble litt mye, men er litt usikker siden det både er første bil jeg skal kjøpe og ikke minst første elbil.
Takker på forhånd for all hjelp jeg kan få :)


Vollis47

Bilen er perfekt for ditt kjørebehov. Og kanskje er også lading på jobben nok til å dekke det meste av daglig kjøring for det kan ta tid fra et styrevedtak til endelig lademulighet er på plass - avhengig av hva de legger opp til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

arthur

Lading med skjøteledning vil jeg tro noen i styret vil reagere på, og kanskje med rette?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kaiat

Jeg mener at du kan fremstille bilen for EU-kontroll inntil 4 måneder før kontrollfrist, så du kan godt få selger til å gjøre det før du kjøper. Jeg har vært ute i god tid før med mine egne biler og det har gått bra.

Merk at selv om bilen ble godkjent i EU-kontrollen, er ikke dette noen garanti for at bilen er feilfri.

elekTrond

Noen raske spørsmål:

       
  • Hvor mange dager i uka går du på skole?
  • Har denne importbilen hurtiglading?
  • Når er denne produsert?
    Tenker da på om den har gamle/nye batteriet.
    (88 LEV50 vs. 80 LEV50N celler)
  • Hvor langt går den på "din" motorveg i sommervær?
    100 km i 80-90 km/t syns jeg en 6-7 år gammel bil burde klare.
  • Tilstand på dekk/felg? Regn 1.000,-/stk som må skiftes.
  • Tilstand bremser? Regn 5.000,- for en bremsejobb foran.

       
  • Noen ganger ønsker du å kjøre lengre strekk enn én ladning. Da må du hurtiglade. På vintern kommer du i beste fall 60-70 km på et friskt batteri og varmen på. Forumet sier 40-60 km med en gammal bil.
  • Kjøp deg en OBDII dongle og caniOn/EvBatMon/Torque appene. Les deg opp på hva de ulike kan og ikke kan. caniOn krever en dyr(ere) dongle.
  • Sett deg inn i kjente feil og hva du skal se etter. Søk her og på myimiev.com/forum
  • Finn ut om du har råd til en uventet ekstraregning på 20-30K for reparasjon av akutte driftsstans hvis AC kompressor, framdriftsbatteri, ombordlader (OBC) eller andre dyre gjenstander brått tar kvelden.
  • mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/index_M1.htm og
    mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/index_M2.htm er dine oppslagsverk for å bli kjent med bilen.
Det pleier å være lite feil med trillingene på gruppenivå, det kan alikevel skje ting med ditt individ. Gjør hjemmeleksa di, vær beredt.  :police: :+1:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA