Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sliter med valg av bil

Startet av olep93, fredag 11. mai 2018, klokken 09:39

« forrige - neste »

olep93

Hei! Jeg har lurket dette forumet en del i det siste da det har blitt aktuelt grunnet endret økonomisk situasjon å kjøpe seg en ny elbil.

De to valgene jeg står imellom er en e-golf 2018 mod helt ny, alt untatt AID og dynamiske baklykter til 345k (firmarabatt, kan leveres om 1 uke) vs
En soul exclusive med alt untatt soltak til 278k (kan også leveres med en gang!)

Min bruk er følgende: jeg kjører t/r 50 km daglig. Røyken-Bærum. Jeg får lade på jobb gratis. Hjemme kommer elektriker og setter opp det jeg trenger.

4-5 ganger i året kjører jeg og fruen til lillehammer, både vinter og sommer.

1 gang i året kjører vi til sommerhytta på risør

Også drømmer vi da om en slags hurtiglader til hurtiglader bilferie en eller annen gang i framtiden... om det er lov å si?

Ut ifra min bruk og mine ønsker, hvilken bil kan anbefales? Du kan si hjertet sier golf, men hjernen kia, mtp garantitid, serviceavtale...

E-golf er holdt av til kl12 i dag, så håper på noen raske argumenter. Skal sies at samboern foretrekker golf..


Vollis47

Jeg har veldig god erfaring med Kia Soul og vil selvfølgelig anbefale den. Spesielt fordi den er betydelig bedre enn Golf på hurtiglading, spesielt når det er kaldt. Kia er rimeligere og har en god garanti. Begge er gode biler og jeg tror dere blir godt fornøyd uansett hvilken dere velger. Elbil er i seg selv så bra at dette blir gøy.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trine2

Av disse to ville jeg nok gått for Golf siden jeg tror ladehastigheten ikke er så veldig mye lavere enn Soul, og fordi at rekkevidden er større. Golfen har også app som gjør at du kan fjernstyre å holde øye med ladingen.

Hva med en Ioniq? Kan hurtiglades på lik linje med Soul og rekkevidden er bedre (har ikke app den heller).

Soul er vel kanskje ikke designet for motorveikjøring, men jeg synes den er behagelig og deilig med kjøling i setene ;)

olep93

Ioniq er her uaktuell pga leveringstid. Kun de to bilene jeg kan få før årets hyttetur, planen er å kjøre ny bil mens vi cruiser sørlandet

Vesel

I denne prisklassen burde valget vært lett: Nye Nissan Leaf.

Det er den beste bilen du får per dags dato. Større batteri enn e-Golfen, bedre plass og har det samme utstyret, og er likevel billigere. Designet som elbil fra bunnen av + japansk driftssikkerhet. Rimelig å vedlikeholde også. Personlig synes jeg også den ligger bedre på veien, at den føles bedre å kjøre.

Eneste lille minus med Leaf som jeg ser det, er at den har den japanske, litt gamle, chademo-hurtigladingen istedetfor den fremadstormende EU-standarden CCS som de fleste andre elbiler som selges i Europa har i dag.

Hilsen en som har prøvd de fleste elbilene på markedet!
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olep93

Det er fortsatt kun disse to modellene som er aktuelle, mest grunnet leveringstid.. Leaf er en bra bil, men jeg har prøvekjørt alle, og kommer hit for å få høre om erfaringer fra eiere av disse to bilene som jeg ikke har lest før eller ikke har opplevd på prøvekjøring..

goggo

Hvis samboern's Golf preferanse er verdt 67000,- så kjøper du Golf. Hvis ikke så kjøper du Soul ;)
Begge er jo bra biler som anbefales varmt av sine eiere.

Selv har jeg eid et betydelig antall biler over de siste 45 år, og dessuten er jeg ganske økonomisk bevisst av meg (noen vil nok si gjerrig... :))
Det er antagelig årsaken til at jeg nå eier min fjerde Kia.   

Ut fra totaløkonomi har jeg også gode erfaringer med å eie Toyota biler, men de lager jo dessverre ikke elbiler for tiden.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Per2Per

Hvor kjapt må du ha den? Ioniq har liksom lang leveringstid, men forhandlerne har usolgte biler på tur inn, så ta deg en ringerunde. Jeg fikk tre ukers leveringstid på Ioniq.

olep93

Jeg vil helst ha bil før slutten av Juni. Jeg har tatt kontakt med de Hyundai forhandlerne rundt meg, ingen av de hadde noen avbestillinger på vei. Fikk tilbud på en demobil fra midten av 2017 til 10k avslag...

_OE_

https://www.finn.no/120132171

Tja det er jo mulig å kjøpe utenom offisielle forhandlere

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Per2Per

Frakt av bil er jo heller ingen umulighet, om du utvider området du kontakter Hyundai - forhandlere i.

Luftventil

Sitat fra: olep93 på fredag 11. mai 2018, klokken 09:39
Du kan si hjertet sier golf, men hjernen kia, mtp garantitid, serviceavtale...


Er nok akkurat her valget ligger :) E-Golf er en mer eksklusiv bil med mer utstyr og bedre rekkevidde, men også dyrere. Kia er det mest økonomiske kjøpet, og vil gi best totaløkonomi.

Om du har råd til begge, ville jeg valgt E-Golfen. Men du gjør ikke feil uansett, begge er strålende biler.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

olep93

Kan ikke se for meg å kjøpe en Ioniq til 30k over forhandlerpris med de forferdelige stoffsetene, tbh... Kan forsåvidt ta en ringerunde på mandag og høre om noen har bil til umiddelbar levering. Ved besøk på mine 3 nærmeste hadde ingen bil å levere dog.

Jeg har absolutt økonomi til begge, og golfen føles og mer ekslusiv for meg. Men det med totaløkonomi er noe å absolutt vurdere! Ingenting er bedre enn å spare penger heh

Kjetil1986

#13
Soul fordeler:
- Høy sittestilling (hvis man liker det)
- Kjøling i setene foran
- Litt raskere lading
- Billigere i innkjøp
- Lenger garanti

E-golf fordeler:

- Adaptiv cruise control
- Større batteri/lenger rekkevidde (hvertfall på motorvei)
- Bilen «ligger» bedre på veien
- App
- Litt større bagasjerom

Begge bilene kan ha taklast/skiboks. Opplevd kvalitet på interiør og infotainment kommer vel an på øye som ser.
I forhold til den gamle e-golfen syntes jeg at kia'n hadde merkbart bedre støyisolering. Har ikke kjørt den nye e-golfen nok til å sammenligne med støyen der.

Edit: Kia har vel også varme i baksetene?
Model 3 long range 2021

Trine2

Har akkurat prøvd Golf og nye Leaf. Har kjørt Soul for en stund siden, men det jeg hadde mest å utsette på Golfen var hjulstøy, som det var mye mer av enn i Leaf. Dessuten synes jeg setene i Leaf hadde noe mer polstring og muligens var mer komfortable.

Leaf har lading foran, noe jeg ser på som en fordel. Leaf har mer info om batteritemperatur og lading, tror jeg. Vet om ikke om appene har noen vesentlige forskjeller verdt å legge merke til. Vet heller ikke hvordan ladekladdene ser ut på disse bilene. Det jeg derimot la merke til var at jeg ikke fikk mer enn 6 kw lading på 22 kw stolpe på Leaf. Mulig det er slik på Golf også.

Stereoen og rekkevidde var litt bedre på Golf enn Leaf.

Ryggekameraet er beskyttet og blir ikke så møkkete på Golfen.

Dette var noen betraktninger fra ei med mindre el-bil erfaring enn de fleste her inne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA