Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: mdeekay på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:44
Sitat fra: leafnor på onsdag 09. januar 2019, klokken 16:40
Til hvor mange GIDS lader den når den er full? 500x0,9386=469?

Det er rund 462 - 466 GIDs. Hver dag litt forskjellig. Men jeg har ladetidsur så at bilen er fullladet rett før jeg kjører. Kanskje det er 3 GIDs mer hvis jeg fortsetter lading.
OK, da stemmer SOH med og faktisk GIDS. 6% "tap" på under året virker mye. Tenker det vil flate seg ut fremover mer på 3% for året som andre Leaf (24&30) har vist før.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#46
Det faktum at bilen ikke lader til like høy SOC gjør at %gids er lavere enn SOH. Jeg tror bilen kun lada til 98% i begynnelsen så jeg tror 0,961/0,98*0,9707*500 vil gi riktig gids. Jeg hadde 99% SOC i begynnelsen og da viste den 501gids.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Sitat fra: sylwester på lørdag 12. januar 2019, klokken 02:48
Det faktum at bilen ikke lader til like høy SOC gjør at %gids er lavere enn SOH. Jeg tror bilen kun lada til 98% i begynnelsen så jeg tror 0,961/0,98*0,9707*500 vil gi riktig gids. Jeg hadde 99% SOC i begynnelsen og da viste den 501gids.

Lurer på om de kan har gjort en liten endring på de «nyere» bilene. Min har aldri ladet til så høy spenning/celle som du fikk i starten. Og de høyeste verdiene jeg har hatt ved 100% opplading er:

490 GIDS, 98,0% GIDS
96,6% SOC (reell fra Leaf Spy)
Da var SOH ca 99,5%

Fortsatt får jeg noen tideler høyere GIDS-prosent enn SOC% ved fullading..
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Ja, 40 kWh lader høyere til 4,2 volt, mot 4,1 på cellene for 24/30kWh Leaf.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Sitat fra: leafnor på lørdag 12. januar 2019, klokken 11:27
Ja, 40 kWh lader høyere til 4,2 volt, mot 4,1 på cellene for 24/30kWh Leaf.

Var det en kommentar til meg, Leafnor? Jeg har også 40kWt, men en bil som er nyere enn Sylwesters (utlevert okt 2018). Jeg er kjent med at 40kWt lader til høyere cellespenning enn 24 og 30 kWt bilene, men poenget mitt er at min 40kWt aldri har ladet like høyt som det Sylwester beskriver 99% SOC og 4,21V/celle)

Jeg har maks vært på 96,6% reell SOC og 98,0% GIDS. (Og ca 4,19V/celle tror jeg det var)

Så lurer på om de har forandret litt i BMS. noe mer buffer i topp kanskje? Vi vet jo de har gkort noen endringer i forhold til ladestruping, kanskje også i forhold til dette...?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Tror ikke det er tilfelle. Jeg prøvde en Leaf hos Witro her i Trondheim i mai-18. Den var ladet til 100% på display i bilen. Min Leafspy viste snittspenning 4,177. En bil tidlig bil var det.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39515.msg681281#msg6812814,177
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Sitat fra: leafnor på lørdag 12. januar 2019, klokken 12:20
Tror ikke det er tilfelle. Jeg prøvde en Leaf hos Witro her i Trondheim i mai-18. Den var ladet til 100% på display i bilen. Min Leafspy viste snittspenning 4,177. En bil tidlig bil var det.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39515.msg681281#msg6812814,177

Da har du nok rett i det
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Ja, en kan ikke bli klok på de tallene. Men SOH beskriver hvor stor "tanken", og SOC hvor mye av "tanken" som er fylt. Siden 4,2V er full tank, og Gen1 bare ladet til 4,1 mens 40kWh lader til 4,2 vil SOC nok jevnt over erfares å nå høyere på en 40kWh enn Gen1. Det er intrikat algoritme BMS som holder rede på verdiene, og så lenge en ikke kjenner formelverk så blir det bare å obervere.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joggamann

Skal på første langtur neste uke fra Sandnes til Kristiansand med den nye leafen. Har lastet ned leafspy men venter fortsatt på dongel i posten, frykter denne ikke kommer frem i tide.

Hvor langt ned på prosentene i displayet kan jeg ca kjøre før jeg får skilpadden og redusert effekt? Når den kommer på hvor langt anslagsvis kan jeg kjøre før full stopp?

Turen ned går fint, men greit å vite i tilfelle noe spesielt oppstår eller en lader er opptatt feks.

ThomasEL

Sitat fra: Joggamann på fredag 18. januar 2019, klokken 20:54
Skal på første langtur neste uke fra Sandnes til Kristiansand med den nye leafen. Har lastet ned leafspy men venter fortsatt på dongel i posten, frykter denne ikke kommer frem i tide.

Hvor langt ned på prosentene i displayet kan jeg ca kjøre før jeg får skilpadden og redusert effekt? Når den kommer på hvor langt anslagsvis kan jeg kjøre før full stopp?

Turen ned går fint, men greit å vite i tilfelle noe spesielt oppstår eller en lader er opptatt feks.

Du kan iallfall kjøre til 0% i displayet uten snev av frykt!
Du har ca 3kWt tilgjengelig ved 0%

Når først skilpadda kommer, har du bare noen hundre meter igjen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joggamann


Joltus

Kjør til Lyngdal og se det an.

Temperatur og trafikk er avgjørende.

Tror ikke du trenger lade mer enn ti femten minutter i Lyngdal for å kjøre med comfort til kr sand.

sylwester

Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. januar 2019, klokken 21:15
Du kan iallfall kjøre til 0% i displayet uten snev av frykt!
Du har ca 3kWt tilgjengelig ved 0%

Når først skilpadda kommer, har du bare noen hundre meter igjen.
0% i dash er 10% reelt som er 50gids * 77,5 = 3875Wh ~ 4kWh
Det går helt fint å kjøre ned til 1kWh (13gids, 2,6%) som er veldig nære skilpadda så jeg tenker 2kWh (26gids, 5%) er min min-SoC og under der vil jeg egentlig ikke.

LBW er på 87 gids, og VLBW på 62 gids. De som kjører bilen til LBW og stopper der bruker kun 87%.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

joa

Har fulgt soh de tre ukene jeg har hatt den nye leafen. Bilen har tapt 0,07 soh på 1450 km. Regnet ut at det vil gi fall på 0,0517 pr 1000 km. Hvis kurven er jevn vil altså tapet av soh bli 5,17 ved 100 000 km = soh 88,7. Hvis en tenker at bilen går ca 200 km ved 100% ladning som nybil vil rekkeviddetapet da kanskje bli ca 10 km = 190 km (ved 100 000 km).
Tid og km vil vise...

sylwester

Sitat fra: joa på søndag 27. januar 2019, klokken 19:46
Har fulgt soh de tre ukene jeg har hatt den nye leafen. Bilen har tapt 0,07 soh på 1450 km. Regnet ut at det vil gi fall på 0,0517 pr 1000 km. Hvis kurven er jevn vil altså tapet av soh bli 5,17 ved 100 000 km = soh 88,7. Hvis en tenker at bilen går ca 200 km ved 100% ladning som nybil vil rekkeviddetapet da kanskje bli ca 10 km = 190 km (ved 100 000 km).
Tid og km vil vise...
Jeg har kjørt 9000km og har 95,75% SOH (målt ved 8200km). Bilen er fullada veldig få ganger og kjørt 2 ganger på langtur. Typisk ligger SOC mellom 20-80%. Når bilen er ny og har høy SOH så vil den fullade 99% av hva battericellene klarer, dvs. INGEN buffer, mens nå så lader bilen maks 95%. I praksis har jeg derfor 10% mindre rekkevidde enn i April siden bilen legger på buffer etterhvert som SOH går ned.

Forbruket vårt nå er 225Wh/km og vi bruker ca. 1kWh hver oppvarming. Vi har en svipptur på 4km og deretter 2x25km med 2 timer nedkjøing i mellom og da har vi brukt 15kWh som er ca. 50% av batterikapasiteten. Vi vil ikke under 9% i dash (LBW) så med dette forbruket klarer vi ikke å kjøre denne ruta 2 dager på fullada batteri. Dvs. rekkevidden vår er 100km med vår bruk til daglig og muligens 160km når vi drar på tur utenom hverdagen siden vi da legger til rette for forvarming og fullading. Jeg antar vi har 120km mellom ladestasjoner.

SOH vil ikke fortsette i den takten jeg har nå men flate ut. Hvis ikke vil Nissan få problemer med batterigaranti, noe jeg tviler de vil få.

PS: Tapet er ikke så avhengig av km. Dvs. SOH  etter 4 uker var 99,54% (se første post). Det er også forskjeller fra batteri til batteri siden dette er kjemi og pakkene vil oppføre seg innenfor et område. Dvs. det kan hende du har fått en pakke som er noe bedre enn min.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA