Skrevet av Emne: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater  (Lest 3987 ganger)

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2096
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #45 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 16:43 »
Til hvor mange GIDS lader den når den er full? 500x0,9386=469?

Det er rund 462 - 466 GIDs. Hver dag litt forskjellig. Men jeg har ladetidsur så at bilen er fullladet rett før jeg kjører. Kanskje det er 3 GIDs mer hvis jeg fortsetter lading.
OK, da stemmer SOH med og faktisk GIDS. 6% "tap" på under året virker mye. Tenker det vil flate seg ut fremover mer på 3% for året som andre Leaf (24&30) har vist før.
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1645
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #46 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 02:48 »
Det faktum at bilen ikke lader til like høy SOC gjør at %gids er lavere enn SOH. Jeg tror bilen kun lada til 98% i begynnelsen så jeg tror 0,961/0,98*0,9707*500 vil gi riktig gids. Jeg hadde 99% SOC i begynnelsen og da viste den 501gids.
« Siste redigering: lørdag 12. januar 2019, klokken 02:52 av sylwester »
Oslo
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Nissan Leaf 2018 launch edition reservert 24.07.2017 og kontrakt på kjøp signert 24.10.2017
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 486
  • Nissan Leaf Acenta 2015 - sort metallic
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #47 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 10:13 »
Det faktum at bilen ikke lader til like høy SOC gjør at %gids er lavere enn SOH. Jeg tror bilen kun lada til 98% i begynnelsen så jeg tror 0,961/0,98*0,9707*500 vil gi riktig gids. Jeg hadde 99% SOC i begynnelsen og da viste den 501gids.

Lurer på om de kan har gjort en liten endring på de «nyere» bilene. Min har aldri ladet til så høy spenning/celle som du fikk i starten. Og de høyeste verdiene jeg har hatt ved 100% opplading er:

490 GIDS, 98,0% GIDS
96,6% SOC (reell fra Leaf Spy)
Da var SOH ca 99,5%

Fortsatt får jeg noen tideler høyere GIDS-prosent enn SOC% ved fullading..
Leaf Acenta 2015, sort metallic

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2096
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #48 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 11:27 »
Ja, 40 kWh lader høyere til 4,2 volt, mot 4,1 på cellene for 24/30kWh Leaf.
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

ThomasEL

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 486
  • Nissan Leaf Acenta 2015 - sort metallic
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #49 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 11:53 »
Ja, 40 kWh lader høyere til 4,2 volt, mot 4,1 på cellene for 24/30kWh Leaf.

Var det en kommentar til meg, Leafnor? Jeg har også 40kWt, men en bil som er nyere enn Sylwesters (utlevert okt 2018). Jeg er kjent med at 40kWt lader til høyere cellespenning enn 24 og 30 kWt bilene, men poenget mitt er at min 40kWt aldri har ladet like høyt som det Sylwester beskriver 99% SOC og 4,21V/celle)

Jeg har maks vært på 96,6% reell SOC og 98,0% GIDS. (Og ca 4,19V/celle tror jeg det var)

Så lurer på om de har forandret litt i BMS. noe mer buffer i topp kanskje? Vi vet jo de har gkort noen endringer i forhold til ladestruping, kanskje også i forhold til dette...?
Leaf Acenta 2015, sort metallic

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2096
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #50 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 12:20 »
Tror ikke det er tilfelle. Jeg prøvde en Leaf hos Witro her i Trondheim i mai-18. Den var ladet til 100% på display i bilen. Min Leafspy viste snittspenning 4,177. En bil tidlig bil var det.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39515.msg681281#msg6812814,177
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

ThomasEL

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 486
  • Nissan Leaf Acenta 2015 - sort metallic
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #51 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 12:32 »
Tror ikke det er tilfelle. Jeg prøvde en Leaf hos Witro her i Trondheim i mai-18. Den var ladet til 100% på display i bilen. Min Leafspy viste snittspenning 4,177. En bil tidlig bil var det.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39515.msg681281#msg6812814,177

Da har du nok rett i det👍
Men sammenhengen mellom SOH, maks GIDS, reell SOC og Hx virker iallfall å være noe mer kompleks/diffus en i generasjon1
Leaf Acenta 2015, sort metallic

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2096
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #52 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 12:54 »
Ja, en kan ikke bli klok på de tallene. Men SOH beskriver hvor stor "tanken", og SOC hvor mye av "tanken" som er fylt. Siden 4,2V er full tank, og Gen1 bare ladet til 4,1 mens 40kWh lader til 4,2 vil SOC nok jevnt over erfares å nå høyere på en 40kWh enn Gen1. Det er intrikat algoritme BMS som holder rede på verdiene, og så lenge en ikke kjenner formelverk så blir det bare å obervere.
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

Joggamann

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #53 på: fredag 18. januar 2019, klokken 20:54 »
Skal på første langtur neste uke fra Sandnes til Kristiansand med den nye leafen. Har lastet ned leafspy men venter fortsatt på dongel i posten, frykter denne ikke kommer frem i tide.

Hvor langt ned på prosentene i displayet kan jeg ca kjøre før jeg får skilpadden og redusert effekt? Når den kommer på hvor langt anslagsvis kan jeg kjøre før full stopp?

Turen ned går fint, men greit å vite i tilfelle noe spesielt oppstår eller en lader er opptatt feks.

ThomasEL

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 486
  • Nissan Leaf Acenta 2015 - sort metallic
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #54 på: fredag 18. januar 2019, klokken 21:15 »
Skal på første langtur neste uke fra Sandnes til Kristiansand med den nye leafen. Har lastet ned leafspy men venter fortsatt på dongel i posten, frykter denne ikke kommer frem i tide.

Hvor langt ned på prosentene i displayet kan jeg ca kjøre før jeg får skilpadden og redusert effekt? Når den kommer på hvor langt anslagsvis kan jeg kjøre før full stopp?

Turen ned går fint, men greit å vite i tilfelle noe spesielt oppstår eller en lader er opptatt feks.

Du kan iallfall kjøre til 0% i displayet uten snev av frykt!
Du har ca 3kWt tilgjengelig ved 0%

Når først skilpadda kommer, har du bare noen hundre meter igjen.
Leaf Acenta 2015, sort metallic

Joggamann

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #55 på: lørdag 19. januar 2019, klokken 16:52 »
Supert, takk for svar :-)

Joltus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1097
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #56 på: lørdag 19. januar 2019, klokken 20:30 »
Kjør til Lyngdal og se det an.

Temperatur og trafikk er avgjørende.

Tror ikke du trenger lade mer enn ti femten minutter i Lyngdal for å kjøre med comfort til kr sand.

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1645
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« Svar #57 på: lørdag 19. januar 2019, klokken 22:33 »
Du kan iallfall kjøre til 0% i displayet uten snev av frykt!
Du har ca 3kWt tilgjengelig ved 0%

Når først skilpadda kommer, har du bare noen hundre meter igjen.
0% i dash er 10% reelt som er 50gids * 77,5 = 3875Wh ~ 4kWh
Det går helt fint å kjøre ned til 1kWh (13gids, 2,6%) som er veldig nære skilpadda så jeg tenker 2kWh (26gids, 5%) er min min-SoC og under der vil jeg egentlig ikke.

 LBW er på 87 gids, og VLBW på 62 gids. De som kjører bilen til LBW og stopper der bruker kun 87%.
Oslo
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Nissan Leaf 2018 launch edition reservert 24.07.2017 og kontrakt på kjøp signert 24.10.2017
Tesla M3 Reservert 01.04.2016