Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilplassert roof rack fester

Startet av Espelectric, onsdag 09. mai 2018, klokken 21:28

« forrige - neste »

Espelectric

Hei

Skulle sette på Whispbar takbøyler i dag for første gang men fant at det ene festet var helt utav posisjon ut umulig å bruke. Det gjaldt det ene bak. Det andre bak virket også til å være noe utav posisjon men ikke i nærheten av så mye.
Antar dette er noe som kun kan utbedres på SC.
Noen som vet hvor stor operasjon dette er, liker ikke at de å begynne å rive opp mtp vannlekkasje etc men driver mye med kajakk så nokså avhengig av takbøyler.
X75D (85kWh)

Daniel80

Har aldri sett dette før, men antar at festet er sveist i tak konstruksjonen, og glasset er limt på etterpå. Vil tro det er en ganske stor operasjon å utbedre. Er vel ikke mulig å skjære ut kun festet , så i verste-fall må A, B og C stolpene kappes og nytt tak sveises på mens bilen står i jigg?
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

petersv

Synes jeg har lest det motsatte, at tesla justerte dette for en kar sånn at det ble bra, men kan hende jeg husker feil.

Øggen

Uansett om det e lett å fikse eller ikkje, skal det ikkje være slik. Nok en gang he en meksikaner drøkke litt vel mykje teslaquila ved samlebåndet.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Muffinman

Sitatteslaquila
Hehe. Kanskje de burde starte mikrobryggeri. Foruten Teslaquila kunne de jo tilby Elon Dew  :D

Lynet

Det var da utrolig svartmaling det der da Daniel80!

Det er da to bolter som går ned ser det ut for, sikkert mutter på undersiden. Tipper det er bare å fjerne litt taktrekk og løsne to muttere, og justere litt. Tar maks en halvtime.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

OlaM

Sitat fra: Lynet på torsdag 10. mai 2018, klokken 23:32
Det var da utrolig svartmaling det der da Daniel80!

Det er da to bolter som går ned ser det ut for, sikkert mutter på undersiden. Tipper det er bare å fjerne litt taktrekk og løsne to muttere, og justere litt. Tar maks en halvtime.

Mulig jeg misforstår, men jeg ser ikke noen spor slik at den kan flyttes i sideretning.
'21 3LR

Daniel80

Sitat fra: Lynet på torsdag 10. mai 2018, klokken 23:32
Det var da utrolig svartmaling det der da Daniel80!

Det er da to bolter som går ned ser det ut for, sikkert mutter på undersiden. Tipper det er bare å fjerne litt taktrekk og løsne to muttere, og justere litt. Tar maks en halvtime.

Festene er punktsveist fast i taket.. Og ved å sveise på nytt risikerer du at hele konstruksjonen vrir seg.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Øyvind.h

Drammen karosseri mente det kunne gjøres.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espelectric

For meg ser det ikke ut som de er sveiset på da der er brukte tegningsmiddel mellom festeanordninger og taket. Det ville vel ikke vært nødvendig ved sveising. Tror der går på gjengestag ned og festet med mutter på undersiden men hvordan det kan ha blitt så feilplassert er rart da jeg antar at de hullene er boret ut av roboter.
X75D (85kWh)

Muffinman

Sitat fra: Espelectric på lørdag 12. mai 2018, klokken 16:49
brukte tegningsmiddel mellom festeanordninger og taket. Det ville vel ikke vært nødvendig ved sveising.
Jo, hvis det er
Sitatpunktsveist

PF

En kompis som driver med dekk fortalte at ofte subber hjul på den ene siden og ikke på den andre sidenosv på tesla, virker som at det ikke er bare panelfitment som ikke er helt på stell på teslaene. Her er det da hele understellet som er skeivt.
En mekaniker kompis fortalte at han hadde opplevd at elektronikk var festet med borrelås, noe som ikke er vanlig blandt andre bilmerker.

Tuxedo

Ja, jeg har en mistanke om at de som har måttet skifte DU flere ganger har har hatt skjevheter i understellstrukturen som gjør at motoren blir belastet langs vektorer den ikke er beregnet på.

bjornb

#13
Sitat fra: Espelectric på onsdag 09. mai 2018, klokken 21:28
Skulle sette på Whispbar takbøyler i dag for første gang men fant at det ene festet var helt utav posisjon ut umulig å bruke. Det gjaldt det ene bak. Det andre bak virket også til å være noe utav posisjon men ikke i nærheten av så mye.
Antar dette er noe som kun kan utbedres på SC.

Her har det gått for fort på fabrikken og de har satt den på feil vei, vendt innover i stedet for utover..
Hos meg så var de også litt dårlig plassert + skadede gjenger på den ene fra fabrikk slik at jeg ikke fikk skrudd ned bolten.
I stedet for å vente (lenge) på service så byttet jeg den selv, det kostet en drøy hundrings for 4 fester..

Dekselet over løsnes ved å løfte opp i bakkant (åpne bakluka først).

I siste bilde så ser du såvidt i grønt/turkis de nye pakningene som følger med sammen med de nye festene.
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

Espelectric

#14
Takk for flott innlegg BjørnB.

Kom nettopp fra Tesla nå og det var akkurat som du sier, det sitter feil vei som jeg også hadde funnet ut etter å ha sett på det en gang til. Så at vinklene var utover på de andre men ikke på det som var problemet.

Veldig greit at det ikke var nødvendig å kutte A,B og C-stolpe og ta av taket :)

X75D (85kWh)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA