Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinstasjoner som nedlegges.

Startet av werner, onsdag 09. mai 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

doldis1


Vesel

#61
Sitat fra: Doldis1 på onsdag 23. mai 2018, klokken 17:02
https://www.teslarati.com/tesla-supercharger-air-compressor-tire-pressure/

Da mangler bare spylervæske så er det goodbye bensinstasjon...
...og toalett, brusautomat og automatiek à la Nederland. Først da er vi nok i mål!

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

... og vaskebøtta til ruter og lykter... :p

Men ja, er positivt at noen av bekvemmelighetene fra bensinstasjonene kommer til ladeplassene der de ikke er plassert på bensinstasjonene.
Model S 85D

Vesel

#64
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 23. mai 2018, klokken 18:58
He he, kaffeavtale og bilvask også..
Bensinstasjoner selger ganske mye mer enn bare drivstoff med andre ord.  ;) Tror egentlig de tjener ganske lite på drivstoffet alene. Under 10% av utsalgsprisen på drivstoffet sitter de igjen med, etter hva jeg har hørt. Den pølsa, brusa og bilvasken derimot, har de nok bra fortjeneste på.

Det er grunnen til at jeg tror bensinstasjonen vil overleve uten bensinen, selv om den av uvisse grunner har overlatt hurtigladerutbygginga til andre aktører. Jeg er tilhenger av begrepet "veistasjon". "Energistasjon" blir for PR-byrå/nytale-aktig for min smak når det enn så lenge bare er fossilt drivstoff de selger.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Klykken

Hvorfor ikke ordet "kiosk", som det jo er?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Sitat fra: Klykken på torsdag 24. mai 2018, klokken 06:57
Hvorfor ikke ordet "kiosk", som det jo er?

Fordi det er noe mer enn bare en kiosk. De har vare-/tjeneste-utvalg og fasiliteter som er direkte myntet for å dekke behovene for de veifarende. På hvor mange andre kiosker kan man f.eks. kjøpe bil-sikringer eller bil-pærer? Refleksvester?  Nød-trekanter?  Drivstoff har så langt vært en slik viktig vare, i fremtiden vil lading være en ca. like viktig tjeneste...
Model S 85D

Panduck

At en bensinstasjon "kun sitter igjen med 10% av utsalgsprisen på bensin" betyr ikke at det er en liten del av omsetningen deres. Fortjenesten er nok større på andre produkter, men den mengde bensin som selges, vil gjøre at det vil være en betydelig del av inntektene deres. Kjøper jeg bensin for 500kr, og de får 50kr av dette, og en pølse til 50kr, og de får 25kr av dette, har de tjent mer på bensinsalget til meg, selv om fortjenesten på pølsa var 50%

Når man leser at fortjeneste på bensin har vært opp mot 18%, så er "10%" nok en tvilsom sannhet. Når vi så vet at stasjoner allerede i dag sliter med å så vidt komme i pluss, mener jeg det er nativt å tro at "ting kan bli som før, selv om vi fjerner bensinen"...

De som selger bensin, både forhandlere og oljeselskap bak, har alltid ønsket å få det til å virke som om det omtrent ikke er noe penger å tjene på bensin i Norge, slik at staten kan bli stemplet som den "onde, som tar alle pengene i avgifter". De har også en agenda, og vi må være litt forsiktige med å kjøpe alt de sier...

THE

Sitat fra: Vesel på onsdag 23. mai 2018, klokken 23:23
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 23. mai 2018, klokken 18:58
He he, kaffeavtale og bilvask også..
Bensinstasjoner selger ganske mye mer enn bare drivstoff med andre ord.  ;) Tror egentlig de tjener ganske lite på drivstoffet alene. Under 10% av utsalgsprisen på drivstoffet sitter de igjen med, etter hva jeg har hørt. Den pølsa, brusa og bilvasken derimot, har de nok bra fortjeneste på.

Det er grunnen til at jeg tror bensinstasjonen vil overleve uten bensinen, selv om den av uvisse grunner har overlatt hurtigladerutbygginga til andre aktører. Jeg er tilhenger av begrepet "veistasjon". "Energistasjon" blir for PR-byrå/nytale-aktig for min smak når det enn så lenge bare er fossilt drivstoff de selger.

På Vinstra har de vel endt opp med navnet Vinstra Vegpark. Den inneholder bensinstasjon, Tesla SuC, Fortum OG Grønn Kontakt hurtigladere, Hotel/spisested, rasteplass, lekeplass og vogntogparkering. I tillegg er det kort gåavstand til matbutikk og kjøpesenter. Tar 1 minutt å ekstra kjør av/på E6, etter mitt syn en genial plassering av ladestasjoner både for folk og fossil- og elbil. Håper på flere slike vegparker, gjerne i tilknytning til viktig trafikknutepunkter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: THE på torsdag 24. mai 2018, klokken 09:16
På Vinstra har de vel endt opp med navnet Vinstra Vegpark. Den inneholder bensinstasjon, Tesla SuC, Fortum OG Grønn Kontakt hurtigladere, Hotel/spisested, rasteplass, lekeplass og vogntogparkering. I tillegg er det kort gåavstand til matbutikk og kjøpesenter. Tar 1 minutt å ekstra kjør av/på E6, etter mitt syn en genial plassering av ladestasjoner både for folk og fossil- og elbil. Håper på flere slike vegparker, gjerne i tilknytning til viktig trafikknutepunkter.

Dombås er vel tilsvarende. Tesla hurtiglader samt BKK i et kompakt området med alle mulige tilbud. Et fint sted å stoppe underveis :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Panduck på torsdag 24. mai 2018, klokken 09:06
... mener jeg det er nativt å tro at "ting kan bli som før, selv om vi fjerner bensinen"...

Mange gode poeng her :)  Men altså, selv om jeg tar til ordet for at dagens bensinstasjoner bør endres til fremtidens veistasjoner mener jeg slett ikke at "alt blir som før". Det må helt klart mer endringer til enn bare å bytte ut pumpene med ladestolper.

Men, jeg mener fortsatt at det er enklere å gjøre om dagens bensinstasjoner til fremtidens veistasjoner enn å legge dem ned for så å prøve å skape noe nytt som skal fylle de samme behovene.
Model S 85D

THE

@Amoss, helt enig med deg. Bensinstasjoner ligger ofte veldig godt og logisk plassert i forhold til hovedveier. Stort sett er det god plass til parkering i tilknytning til bensinstasjoner, i alle fall langs hovedveiene, og alle har toalettfasiliteter og kioskutsalg.

Med ombygging til veistasjoner, og etterhvert fjerning av eksos og diesel- og bensinstank, så vil det også være en glimrende plassering av rasteplasser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: Vesel på onsdag 23. mai 2018, klokken 23:23
Tror egentlig de tjener ganske lite på drivstoffet alene. Under 10% av utsalgsprisen på drivstoffet sitter de igjen med

Det har jeg fått fortalt i klartekst fra bensinstasjonseier, og man trenger ikke ha vært blåruss for å skjønne at det er slik det henger sammen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Panduck

"Det koster mye å bygge nytt", alikevel popper nye bensinstasjoner opp, som på innlandsporten og vinstra, samtidig som andre bensinstasjoner sliter med å tjene penger.

Joda, vegstasjonen på Vinstra kan nok ha god fremtid og være eksempel på hvordan det kan gjøres. Det vil alikevel ikke være marked for så voldsomt mange slike i Norge. Det kan bli store avstander mellom betjente stasjoner i Norge. På Vinstra er det 4 bensinstasjoner, de andre lever nok på lånt tid.

Vi kan sikkert ha veistasjon ved Lillehammer og ved Vinstra, men ikke så mye mellom disse.

Amoss

Sitat fra: Panduck på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:22
"Det koster mye å bygge nytt", alikevel popper nye bensinstasjoner opp, som på innlandsporten og vinstra, samtidig som andre bensinstasjoner sliter med å tjene penger.

Joda, vegstasjonen på Vinstra kan nok ha god fremtid og være eksempel på hvordan det kan gjøres. Det vil alikevel ikke være marked for så voldsomt mange slike i Norge. Det kan bli store avstander mellom betjente stasjoner i Norge. På Vinstra er det 4 bensinstasjoner, de andre lever nok på lånt tid.

Vi kan sikkert ha veistasjon ved Lillehammer og ved Vinstra, men ikke så mye mellom disse.

Jeg kan nok være helt enig at det neppe blir rom for 4 veistasjoner på Vinstra, så der blir det nok kun denne ene nye som blir stående. Og joda, der har det blitt satset stort og med mer enn bare "veistasjonen" slik jeg snakker om her, så at det neppe blir flere i denne dimensjonen - eller i alle fall ikke mer enn en til - mellom Lillehammer og Vinstra kan du nok ha rett i. Men at det fortsatt vil være rom for flere "normale" veistasjoner på samme strekket er jeg overhode ikke i tvil om. I hvilken grad de evnt. vil komme til å være døgnåpne er dog mer usikkert...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA