Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinstasjoner som nedlegges.

Startet av werner, onsdag 09. mai 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

Burger

Det som er kjedelig er at de to klokkene på bensinstasjon er nesten alltid feil og bruker å være rundt 13:00 til 16:00. Vi lurer på om man må fylle før eller etter det klokkeslettet. :P
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tomrh

Bensinstasjoner i byer legges allerede ned i hopetall. F.eks.

https://www.itromso.no/nyheter/article9993446.ece
https://www.ba.no/bergen/jobb/bergen-sentrum/slutt-for-sentrums-siste-bensinstasjon/s/5-8-444751
https://www.aftenposten.no/osloby/i/WLQkK/Bensinstasjon-dod-i-Oslo

Men i og med at dette har skjedd over flere tiår allerede, og i utgangspunktet grunnet andre forhold så har elbilen foreløbig ikke fått skylda. Og kanskje den derfor slipper unna skyld en stund til selv om det er den som egentlig gradvis overtar som årsak?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

doldis1

#32
Det STORE problemet for bensinstasjonene er vel at lading stort sett vil foregå hjemme ? Jeg tror fremdeles de aller aller fleste av de er borte før 2035, eksempelvis for meg selv er det helt uaktuellt å stå i bensin- og dieselstank og i tillegg motorbråk under lading hvis det finns bedre alternativer...som f.eks denne :

https://electrek.co/2017/11/15/tesla-online-biggest-supercharger-stations-us-first-look-new-lounge/

Panduck

#33
Jeg tror hovedproblemet for stasjonene ligger i det Amoss sier: "På langtur vil...". Bensinstasjoner overlever ikke på bakgrunn av personer på langtur. Bensinstasjoner overlever fordi folk må innom på regelmessige intervaller. Jeg tror ikke alt vil forsvinne, det vil finnes tilbud til de som er "på langtur", men markedet vil være langt, langt mindre enn det er i dag. De ALLER fleste bensinstasjoner vil forsvinne, og ikke bli erstattet med noe som har med bil eller biltur å gjøre.

På tur fra oss til hytta, er "standard stoppested" Strandtorget (kjøpesenter) ved Lillehammer. Der kan vi handle mat, spise, gå på do osv. De har parkeringsplass nok til å kunne ha et enormt antall hurtigladere. Jeg tror ikke Circle K-stasjonen der klarer å overleve bare fordi "du kan sjekke lufttrykk og vaske vinduer".

Om "lokale kiwi butikker" vil kunne ta over "stoppebehov" vet jeg heller ikke. Jeg tror snart vi vil oppleve at en mengde nærbutikker legges ned, og erstattes med netthandel. Nærbutikkene vil rett og slett ikke klare å konkurrere med det store utvalget man vil kunne få levert rett på døra.

Burger

#34
Luftrykk : Bilens innebygde sensorer. Luftrykk vises i i3 og med Leafspy på Leaf. Må jeg fylle så gjør jeg det hjemme med http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Minikompresor-2000028548/ som er overraskende nøyaktig.
Vindusspylervæske : Selges på fleste matbutikker.
Kaffe: Lager bedre hjemme.
Drikke : Selges billigere på matbutikk.
Mat : Lager en boks med rundstykker på 3-5 minutter før jeg kjører som smaker bedre enn alt jeg får på en bensinstasjon. Stikkord: Ferske rundstykker eller halvstekte frosne, skikkelig aioli, skivet rå løk, litt salat, god ost (ikke norsk, noe med smak), hvitløksdressing, tomat og diverse kjøttpålegg.

Ved langtur og hurtiglading så er det mye bedre å gå en tur på 20 minutter enn å sitte i ro på ett nytt sted med junk mat... :-)

Det eneste jeg har behov for på en bensinstasjon er vindusvask ett par ganger om vinteren ved ekstrem saltlake og diesel til seilbåten ett par ganger ila sommeren.

For meg personelig kunne alle bensinstasjoner blitt lagt ned i dag uten at jeg hadde brydd meg bortsett fra at det er synd med flere arbeidsledige og færre jobber med lavt kompetansebehov.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 12. mai 2018, klokken 19:49
Det STORE problemet for bensinstasjonene er vel at lading stort sett vil foregå hjemme ?

Det er helt klart det store problemet for den lokale bensinstasjonen på hjørnet. Og som nevnt over her så er de på full fart ut, og har vært det i årtier. Det er altså en grunn til at jeg har presisert "på langtur".


Sitat fra: Doldis1 på lørdag 12. mai 2018, klokken 19:49
... og i tillegg motorbråk under lading hvis det finns bedre alternativer...

Hvor lenge vil man bli plaget av nevneverdig motorbråk på disse stasjonene?  Som du selv gjentatte ganger har vært inne på så forsvinner fossilbilene fort...

Men kjekt eksempel du kom med - en superlader med "lounge". Dette blir altså på mange måter "bensinstasjonNG" - lokalisert strategisk langs hovedveienbe, og her kan du både fylle energi på bilen, ha ett sted å gå på toalettet og/eller sette deg, handle enkelte ting en reisende trenger. Så langt snakkes det vel bare om kaffe o.l.?  Men det utvalget vil helt sikkert utvides med "gatekjøkken" og kioskvarer e.l.. Og om det ikke er på plass enda, så kommer det helt sikkert med vaskebøtter til rutene og lufttrykk-måler/-fyller etterhvert. Og kanskje tilbud om å få vasket bilen mens den lades :)


Sitat fra: Panduck på søndag 13. mai 2018, klokken 10:37
Jeg tror hovedproblemet for stasjonene ligger i det Amoss sier: "På langtur vil...". Bensinstasjoner overlever ikke på bakgrunn av personer på langtur. Bensinstasjoner overlever fordi folk må innom på regelmessige intervaller.

Helt sikker på dette? Joda, du har helt rett når det gjelder den lokale bensinstasjonen "på hjørnet", men de store langs hovedfartsårene? Så klart, sitter ikke på noe "inside information", men tror de kan leve godt på de langveisfarende. Som kjent er det ikke salg av bensin/diesel som gjør at disse tjener penger, men alle tilleggs-varer som selges. Jeg tror/mener at de langveisfarende kjøper mer "tilleggsvarer" enn lokale kunder som må få ukas fylling av fossilbilen. Men klart, jeg kan ta feil...

Og joda, utelukker ikke at det noen steder kan etableres kjøpesentere langs hovedveiene som på lang vei kan gi "veistasjonene" god konkurranse, men nei, nekter å tro at de vil bli etablert så tett langs hovedveinettet som de veifarende har behov for. Derfor vil det fortsatt være ett marked for veistasjonene - om kanskje ikke som direkte nabo til ett sånt senter.

Uansett hvordan man snur og vender på det - så lenge man har folk som kjører på langtur - enten det er i privatbiler, i busser, eller som langtransportsjåfører, så vil det være ett marked for å dekke de behov disse har, og da vil det helt klart være noen som vil prøve å tjene penger på å dekke disse behovene.


Du kommer også inn på dette med nettbutikker som kan konkurrere med nærbutikkene. Vel, dette blir vel egentlig litt off-topic, men likevel relevant nok til å nevnes. Kunne så klart ha snakket mye her om nærbutikker vs supermarkeder vs kjøpesenter, men dropper det :)  Men ett av alternative som blir nevnt som ett alternativ til veistasjonene er jo nettopp lading ved nærbutikken/kjøpesenteret. Hva skjer da lade-/stoppe-tilbudet når nærbutikken/kjøpesenteret må gi opp i konkurransen?  Vel, de kunne jo droppe å selge dagligvarer - eller i det minste begrense seg til ett beskjedent utvalg - og selge til overpris vs. nettbutikkene og heller selge de varer/tjenester de veifarende trenger. Altså med andre ord konvertere til å bli nettopp en slik "veistasjon" som jeg snakker om... 

Om det står "Esso" eller "Kiwi" på skiltet spiller ingen rolle. Men de eksisterende bensinstasjonkjedene har ett forsprang - så lenge de ikke skusler bort forspranget ved å ikke se hva som må endres for å tilpasse seg en ny situasjon, og at kundene ikke bevist velger "Kiwi" fordi at de "hater" Esso fra den tiden de måtte kjøpe drivstoff fra dem...
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 13:49
Må jeg fylle så gjør jeg det hjemme med http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Minikompresor-2000028548/ som er overraskende nøyaktig.

Sant at selve sjekken etterhvert gjøres av bilen selv. Men dersom det ikke er helt kritisk så ønsker i alle fall ikke jeg å grave frem den kompressoren fra under all bagasjen når jeg er på langtur.  Mye enklere å stoppe på første og beste bensin-/vei-stasjon når jeg får indikasjoner på at det er noe problem, og fylle der.

Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 13:49
Vindusspylervæske : Selges på fleste matbutikker.

Sant nok, men om du oppdager at du er tom etter at matbutikken har stengt? Og været/føret tilsier at du ikke bør fortsette turen uten?

Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 13:49
Kaffe: Lager bedre hjemme.
Drikke : Selges billigere på matbutikk.

Stemmer helt sikkert. Men så var det dette med å ta med nok til alle i bilen for hele turen fra Oslo til Tromsø? Og holde all den kaffen varm? Eller brusen kald? Jada, jeg overdriver ved å trekke frem "Oslo til Tromsø", men du ser poenget - det finnes langturer der en termos kaffe (eller varm sjokolade) ikke er nok. Og du må ta deg tiden til å koke opp dette midt under forberedelsene til turen, med pakking og lasting av bilen...

Er som sagt *bekvemmelighet* man betaler for på bensin-/vei-stasjonen, ikke "eneste mulighet for å få drukket kaffe i bilen".


Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 13:49
Mat : Lager en boks med rundstykker på 3-5 minutter før jeg kjører som smaker bedre enn alt jeg får på en bensinstasjon. Stikkord: Ferske rundstykker eller halvstekte frosne, skikkelig aioli, skivet rå løk, litt salat, god ost (ikke norsk, noe med smak), hvitløksdressing, tomat og diverse kjøttpålegg.

Igjen helt sant. I "gamle dager" var nordmenn kjent for sine matpakker. At vi heller smurte med oss mat enn å handle junk eller annen mat. Men det er lenge siden... Flott og fornuftig at noen fortsatt gjør dette, men det kan man like gjærne gjøre om man kjører fossilt. Men likevel er det helt klart ett marked for junkfood på bensin-/vei-stasjonene. Og det vil det fortsette å være uavhengig av hva som driver bilene fremover.


Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 13:49
Ved langtur og hurtiglading så er det mye bedre å gå en tur på 20 minutter enn å sitte i ro på ett nytt sted med junk mat... :-)

Helt sant - og mye mer fornuftig. :)  Men vil du få den jevne bilist/passasjer til å henge seg på den trenden?

Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 13:49
Det eneste jeg har behov for på en bensinstasjon er vindusvask ett par ganger om vinteren ved ekstrem saltlake ...

... og her beviser du nettopp mitt poeng - selv om du går langt i å unngå dem, så er det altså tjenester der som ingen andre har noe tilbud om pr. idag.

Model S 85D

Burger

Amoss: Derfor jeg skriver for meg personelig, og du har rett i forhold til andres behov. Mange timers tur kommer aldri overraskende på meg så jeg handler som regel dagen før og bruker litt tid på å forbrede meg.

Luft: Kompressoren er hjemme, om det begynner å sive ut luft så fort at jeg må fylle under tur så er det bedre å stikke innom en dekkpusher eller innrømme nederlag og be om tauing. Hittil skjedd 2 ganger i mitt liv og begge gangene så var det firmabil og i åpningstiden til dekkpusher. De 200k km med egen bil så har det ikke skjedd. Går alt til helvette så er det jo greit at vi streber etter å ha 3 månedslønninger i buffer, så da er det bare å plukke ut en leiebil/ta fly/buss/tog/hotell mens noen prøver å fikse bila.

Vindusspylervæske: Kjører leaf som ikke har sensor for lite vindusspylervæske, så når jeg begynner å fylle med den nest siste kanna i bilen så trigger det "må ha mer". Har blitt stående på avkjørsel på motorvei og be pent om vinduspylervæske fra forbipasserende fordi jeg kunne ikke fortsette pga elendig sikt. Kona tømte siste kanna uten å varsle. Kjøper også i bulk og har i garasjen.

Kaffe : Kaffemaskin som kverner og trykker ut to store kopper om gangen, lager ei kanne mens jeg smører rundstykker. Etter ei kanne så trenger jeg strengt tatt ikke mer kaffe.

Men jeg spiser ikke kun egenprodusert mat på langtur, er det noen som har god mat så stopper jeg. F.eks på Oppdal så er Kafe Sprø i nærheten av hurtiglader og de slår alt jeg lager. Det jeg nekter er å spise junk på bensinstasjon og tilsvarende. For dårlig mat i forhold til pris. Gjerrig på det :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vesel

Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 14:58Det jeg nekter er å spise junk på bensinstasjon og tilsvarende.
Username does NOT check out.  :o
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Amoss

Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 14:58
Amoss: Derfor jeg skriver for meg personelig, og du har rett i forhold til andres behov.

Ja, observerte det. Som sagt, er helt sikkert mulig å tilnærmet unngå dem dersom man virkelig ønsker det. Men må si det ble nesten latterlig her:

Sitat fra: Burger på søndag 13. mai 2018, klokken 14:58
... om det begynner å sive ut luft så fort at jeg må fylle under tur så er det bedre å stikke innom en dekkpusher eller innrømme nederlag og be om tauing.

Så om du er på langtur og merker at det blir for lite luft i ett (eller flere) av dekkene midt på natta/i helgen, så velger du heller å bestille tauing enn å stoppe innom nærmeste døgnåpne bensinstasjon for å etterfylle (i påvente av å kunne komme til en dekkpusher for å fikse problemet permanent)? :O

Vel, dersom dere får rett i at bensin-/vei-stasjonene er dødsdømte så kommer vi nok kanskje ditt alle mann, men håper i så fall at det blir LENGE til...
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på søndag 13. mai 2018, klokken 16:19
Så om du er på langtur og merker at det blir for lite luft i ett (eller flere) av dekkene midt på natta/i helgen, så velger du heller å bestille tauing enn å stoppe innom nærmeste døgnåpne bensinstasjon for å etterfylle (i påvente av å kunne komme til en dekkpusher for å fikse problemet permanent)? :O

Vel, dersom dere får rett i at bensin-/vei-stasjonene er dødsdømte så kommer vi nok kanskje ditt alle mann, men håper i så fall at det blir LENGE til...

Jeg vet ikke hva dere andre gjør, men jeg stopper og plukker fram min 12V kompressor som jeg kjøpte på Clas Ohlson for 349 kroner ;)

Jeg anbefaler på det sterkeste å investere i en slik, den er utrolig nyttig. Får man en skrue i dekket så luften siger sakte ut kan man ofte fylle på med kompressor så man kommer seg til dekkverksted uten å vente på berging. Er trillebårhjulet på hytta tomt for luft? No problem. Sykkelhjul hjemme? Samme sak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: Amoss på søndag 13. mai 2018, klokken 16:19
Så om du er på langtur og merker at det blir for lite luft...

Jeg finner denne debatten litt meningsløs dersom man bruker argumenter som luft, toalett og vindusvask som forklaring på hvordan stasjoner skal overleve. Det ligger ikke noe penger i dette, og det vil ikke være penger nok til å vedlikeholde det tilbudet som bensinstasjoner leverer i dag, når folk ikke lengre kjøper bensin. Det er det salget som i det heletatt gjør det mulig å drive disse stasjonene. De færreste opplever at "OJ nå trenger jeg luft!", med mindre det er punktering, og da hjelper døgnåpne stasjoner veldig lite uansett. Man sier "Esso kan", vel når Esso i bunn og grunn er bygget opp på å selge drivstoff, så er det fint lite de kan gjøre når dette blir borte.

Samme gjelder argumenter "hva når man kjører Oslo -> Tromsø", vel igjen, antallet personer som gjør dette er så lavt at det ikke vil være nok til å holde liv i stasjoner, og på vei Oslo -> Tromsø kjører du forbi fine restauranter, cafeer, kjøpesentre osv.

Vi får nok noen tilpassede "energistasjoner", men jeg ville bli overrasket om det vil være noe spesielt mer enn 10% det antallet vi har bensinstasjoner. Da kan de kanskje ha nok kunder til å ansette kvalifiserte folk som kan hjelpe til med ting som å bytte vindusviskere o.l. Døgnåpne "verksted". Der jeg bor, tror jeg CircleKen er best rustet til å overleve. Resten tror jeg må kaste inn håndklet relativt kjapt. 

tomrh

Synes du treffer spikeren veldig på hodet, Panduck, både i dette og ditt forrige innlegg, litt det samme jeg prøver å si men formuleringen traff ikke helt. Bensinstasjoner er bygd opp rundt et drivstoffmonopol, stasjonene er de eneste som har tillatelse til å selge fossilt drivstoff, og har hittil utnyttet at bilister nødvendigvis *må* stoppe for å fylle. Strøm har ingen monopol på å selge, alle kan i prinsippet få satt opp ladepunkt eller hurtigladestasjon utenfor virksomheten og kjøpe drifting av disse fra etablerte ladeoperatører, og da faller bunnen ut av selve forretningsidéen bak bensinstasjonene. De tvinges over på en arena der bilister ikke lenger *må* stoppe, og må nå konkurrere mot matbutikker, kjøpesentra, spisesteder, fornøyelsesparker osv. Det sier seg selv at de er dømt til å tape her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. mai 2018, klokken 17:06
Jeg vet ikke hva dere andre gjør, men jeg stopper og plukker fram min 12V kompressor som jeg kjøpte på Clas Ohlson for 349 kroner ;)

Har en sånn selv :)  Og er enig i alt du sier - bortsett fra en bitteliten ting: Er man på langtur ligger den normalt i bunn av all bagasje (sammen med nød-trekanten og alt annet som man alltid må ha liggende i bilen i nødsfall - som f.eks. reservehjulet man hadde i gamle dager :p ). Så da blir det enklere å stoppe innom nærmeste bensinstasjon.

Sitat fra: Panduck på søndag 13. mai 2018, klokken 17:07
Jeg finner denne debatten litt meningsløs dersom man bruker argumenter som luft, toalett og vindusvask som forklaring på hvordan stasjoner skal overleve. Det ligger ikke noe penger i dette, ...

Poenget her er todelt - det ene har "motstandere" av bensin-/vei-stasjoner flere ganger påpekt: Når man likevel stopper...

Det andre er at dette er service veifarende forventer på de steder de stopper underveis. Joda, de MÅ ikke være på hver ett stoppested, men blir ting som selv den mest ihuga "bensinstasjonhater" vil savne den gangen det faktisk trengs - dersom ikke andre typer forretninger transformerer seg til en "veistasjon" og tilbyr dette.

Sitat fra: Panduck på søndag 13. mai 2018, klokken 17:07
... når folk ikke lengre kjøper bensin. Det er det salget som i det heletatt gjør det mulig å drive disse stasjonene.

Nja... Nå har som sagt ikke jeg noen direkte inside information på økonomien i å drive en bensinstasjon selv, men ser at det stadig hevdes at nei, stasjonene tjener svært lite på salget av drivsoff. Det er alt det andre de faktisk tjener penger på. Så nei, ut i fra det jeg ser så stemmer ikke påstanden over. Bensin/diesel er i dag *en* av de nødvendigheter som veifarende trenger, og derfor en naturlig del av en "veistasjon". I morgen er det hurtigladere. I mellomtiden vil det være en periode med begge deler.

... og ja, de kan også tjene noe penger på enten utleie av plass til laderne, eller eget salg av strøm til lading.

Sitat fra: Panduck på søndag 13. mai 2018, klokken 17:07
De færreste opplever at "OJ nå trenger jeg luft!", med mindre det er punktering, og da hjelper døgnåpne stasjoner veldig lite uansett.

I dag med de bilene jeg har nå ikke noe problem med dette. Men har tidligere hatt enkelte dekk som har vært problematiske og sakte sivet ut luft - i ett heller ujevnt tempo. Så jo, jeg har selv mange ganger befunnet meg i en slik situasjon. Dette er altså dekk som jeg flere ganger har hatt inne hos "dekkpusherne" som har skiftet ventiler, tatt av og på dekk med nytt lim, hatt dekkene i vannbad uten å finne noe lekkasje og fått tilbake dekkene med beskjed om at "dette dekket er helt tett" og fortsatt hatt samme problemet (du verden så vanskelig det enkelte ganger er å overtale disse til å legge inn en god gammel dags slage!).

Andre opplever det når de en sjelden gang drar frem henger'n.

Sitat fra: Panduck på søndag 13. mai 2018, klokken 17:07
Samme gjelder argumenter "hva når man kjører Oslo -> Tromsø", vel igjen, antallet personer som gjør dette er så lavt at det ikke vil være nok til å holde liv i stasjoner, og på vei Oslo -> Tromsø kjører du forbi fine restauranter, cafeer, kjøpesentre osv.

Som jeg sa - den turen var en overdrivelse. Ja, på langturer kjører man også forbi alt det du nevner, men ikke så hyppig som bensin-/vei-stasjonene. I alle fall om man ikke skal få en viss omvei med på kjøpet og/eller trenge litt lokalkjennskap. Så da må du få minstemann til å holde seg "litt" lengre før han/hun får lettet på trykket.

Sitat fra: Panduck på søndag 13. mai 2018, klokken 17:07
Da kan de kanskje ha nok kunder til å ansette kvalifiserte folk som kan hjelpe til med ting som å bytte vindusviskere o.l. Døgnåpne "verksted". 

Skulle ønske du får rett i dette :)  Men utviklingen de siste 50 år har gått den motsatte veien... Og bilene blir mer og mer kompliserte for ikke-kyndige å gjøre noe som helst med, så har mine sterke tvil om at det går slik dessverre. Og de mest naturlige kandidatene for dette er "bensinstasjonen på hjørnet" som vi alt er enige om at er dødsdømt, ikke "veistasjonen langs motorveien"...
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: tomrh på søndag 13. mai 2018, klokken 17:28
Bensinstasjoner er bygd opp rundt et drivstoffmonopol, stasjonene er de eneste som har tillatelse til å selge fossilt drivstoff, og har hittil utnyttet at bilister nødvendigvis *må* stoppe for å fylle.

Stemmer ikke helt. I mitt nærmiljø er det ikke mindre enn to steder der det ble etablert bensinpumper i tilknytting til nærbutikker i nyere tid. Den ene butikken er for tiden dessverre ikke i drift - det var tydeligvis ikke næringsgrunnlag nok for den, men pumpene er fortsatt i drift. Vet bestemt at det er vedkommende som eier/eide begge nærbutikkene som fikk satt dem opp - uten at jeg kjenner detaljene om økonomien i dette.

... i tillegg har samme fyr overtatt og lagt ned en bensinstasjon i nærmiljøet - og tilbyr nå kun automatfylling på pumpene. Andre driver selve "stasjonen" som ett gatekjøkken.

Disse tilbyr gjerne litt rimeligere drivstoff enn bensinstasjonene, men pga manglende toalett/vindusvask/dekktrykksjekk er det svært sjeldent jeg benytter meg av dem...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA