Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinstasjoner som nedlegges.

Startet av werner, onsdag 09. mai 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

werner

Er det noen bensinstasjoner som har måtte gi seg pga sviktende bensin og dieselsalg fordi det er så mange elbiler?

Amoss

Sitat fra: werner på onsdag 09. mai 2018, klokken 20:30
Er det noen bensinstasjoner som har måtte gi seg pga sviktende bensin og dieselsalg fordi det er så mange elbiler?

Nå har det vært en tendens siden 60 tallet - eller i det minste tidlig 70-tall - der små bensinstasjoner legges ned, og de som blir værende blir større og større.

Så ja, det legges ned bensinstasjoner hele tiden, men det kan bli vanskelig å legge "skylda" på elbilene, selv om de de siste årene nærmest nødvendigvis må være en  del av årsakssammenhengen.

De stasjonene som vil overleve er de som tilpasser seg sin nye virkelighet som "veistasjoner" eller "energistasjoner" istedet for rene fossilstasjoner (det er lenge siden de "bare" leverte bensin :p ).
Model S 85D

brako79

Sitat fra: Amoss på onsdag 09. mai 2018, klokken 20:47
Sitat fra: werner på onsdag 09. mai 2018, klokken 20:30
Er det noen bensinstasjoner som har måtte gi seg pga sviktende bensin og dieselsalg fordi det er så mange elbiler?

Nå har det vært en tendens siden 60 tallet - eller i det minste tidlig 70-tall - der små bensinstasjoner legges ned, og de som blir værende blir større og større.

Så ja, det legges ned bensinstasjoner hele tiden, men det kan bli vanskelig å legge "skylda" på elbilene, selv om de de siste årene nærmest nødvendigvis må være en  del av årsakssammenhengen.

De stasjonene som vil overleve er de som tilpasser seg sin nye virkelighet som "veistasjoner" eller "energistasjoner" istedet for rene fossilstasjoner (det er lenge siden de "bare" leverte bensin :p ).

Nuja, tidligere leverte de verkstedstjenester også.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Amoss

#3
Sitat fra: brako79 på torsdag 10. mai 2018, klokken 10:55
Nuja, tidligere leverte de verkstedstjenester også.

Sant nok, men da kalte de seg ikke (bare) "bensinstasjon" men "service stasjon" evnt. "bensin og service stasjon".  At folk uansett bare kalte dem for bensinstasjoner er en helt annen skål :p

... uansett var hintet mitt over mer rettet mot at disse stasjonene - uansett hva man kaller dem - i tilnærmet like stor grad leverer andre energibærere til kjøretøy enn bensin, så "bensinstasjon" som navn egentlig har gått ut på dato for lenge siden. At de også mer eller mindre hele tiden har solgt varer/tjenester som olje/vindusspylerveske/frostveske/kioskvarer/service etc. er grunnen til at jeg hadde gåseøyne rundt "bare".
Model S 85D

jlan

Trenden ser ut til å være at ladestasjoner legges til steder som tilbyr noe som tar litt lengre tid enn et kioskbesøk. Spisesteder selvsagt, men også mange dagligvarebutikker. Så kanskje det er de nye bensinstasjonene. Litt tilbake til slik det var på landsbygda før, med lokal kjøpmann som hadde bensinpumpe utenfor og et par bord for kunder med god tid.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på torsdag 10. mai 2018, klokken 12:17
Trenden ser ut til å være at ladestasjoner legges til steder som tilbyr noe som tar litt lengre tid enn et kioskbesøk. Spisesteder selvsagt, men også mange dagligvarebutikker. Så kanskje det er de nye bensinstasjonene. Litt tilbake til slik det var på landsbygda før, med lokal kjøpmann som hadde bensinpumpe utenfor og et par bord for kunder med god tid.

Det har du forsåvidt helt rett i, men ser man litt lengre frem har jeg mer tro på at de tradisjonelle "bensinstasjonene" vil klare å endre seg til veistasjoner og tilby både tradisjonelle kioskvarer og varer/tjenester som tar litt lengre tid - som f.eks. mer "skikkelig" mat som man ønsker å sette seg ned å spise mens bilen lades istedet for å stå å spise/ta med i bilen.

En av grunnene til dette skillet vil etter min mening være at veifarende også har behov for/ønske om andre tradisjonelle "bensinstasjon varer/tjenester" når de først stopper når de er på langtur. Det være seg vindusvask, sjekke/etterfylle luft i dekk, bilvask, bilprodukter som låsolje/anti-freeze, nødtrekanter osv....


Restauranter/butikker vil nok heller tilby sakte AC lading, mens hurtig/DC lading stort sett blir forbeholdt veistasjonene. Uten at jeg påstår at det ikke vil finnes unntak/mellomting til denne reglen... Men mange av de som vil utgjøre unntakene vil etterhvert forstå at de også bør levere nevnte "bensinstasjon varer/tjenester" ifm. hurtigladingen.
Model S 85D

JorgenM

Mener å ha lest at salget av fossilt drivstoff i Norge økte i 2017 i forhold til 2016.

Selv om andelen elbiler av nybiler øker så betyr ikke det at det blir færre fossilbiler på vegene.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

#7
2017 var første året hvor summen av bensin- og autodieselsalg gikk ned i Norge. Selv om dieselbiler har hatt en fallende andel av salget de siste årene, er det først i 2017 at dieselforbruket snudde nedover. Så det er langt etterslep på salg av drivstoff, i forhold til endringer av nybilsalg.

(Og nedgangen som har vært er mye mindre enn det teknologiendringen skulle tilsi. Det er blitt flere personer med transportbehov, og hver av oss kjører nok flere kilometer enn før)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jlan

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. mai 2018, klokken 12:31
Restauranter/butikker vil nok heller tilby sakte AC lading, mens hurtig/DC lading stort sett blir forbeholdt veistasjonene.
Altså, jeg klarer fint å handle ferdig på dagligvarebutikken, selv når det er superlader utenfor :).  AC lading synes jeg passer bedre for hoteller og byparkering. Men jeg tror du har rett i at ladestasjoner kan bli samlokalisert med forskjellige tjenester, og slik sett gi et bedre, snarere enn et dårligere tilbud. Litt hydrogen skal de vel selge også ??
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på torsdag 10. mai 2018, klokken 14:23
Altså, jeg klarer fint å handle ferdig på dagligvarebutikken, selv når det er superlader utenfor :).

Tviler ikke :)  Men  sånn generelt sett så befinner de færreste dagligvarebutikker seg spesielt egnet til langs hovedfartsårene våre. Og de som er det er gjerne samlokalisert med en bensinstasjon og/eller veikro/gatekjøkken. Men med det sagt vil nok de fleste sette pris på om den siste dagligvarebutikken før den strømløse hytta tilfeldigvis skulle ha en hurtiglader eller to utenfor :)


Sitat fra: jlan på torsdag 10. mai 2018, klokken 14:23
Litt hydrogen skal de vel selge også ??

Helst ikke :p  Men skal de først selge hydrogen så hører de nok til på de samme stedene som det selges annen transportenergi...
Model S 85D

Ingeniøren

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. mai 2018, klokken 16:56
Sitat fra: jlan på torsdag 10. mai 2018, klokken 14:23
Altså, jeg klarer fint å handle ferdig på dagligvarebutikken, selv når det er superlader utenfor :).

Tviler ikke :)  Men  sånn generelt sett så befinner de færreste dagligvarebutikker seg spesielt egnet til langs hovedfartsårene våre. Og de som er det er gjerne samlokalisert med en bensinstasjon og/eller veikro/gatekjøkken. Men med det sagt vil nok de fleste sette pris på om den siste dagligvarebutikken før den strømløse hytta tilfeldigvis skulle ha en hurtiglader eller to utenfor :)


Sitat fra: jlan på torsdag 10. mai 2018, klokken 14:23
Litt hydrogen skal de vel selge også ??

Helst ikke :p  Men skal de først selge hydrogen så hører de nok til på de samme stedene som det selges annen transportenergi...

For de som er redd for brennende elbiler så ta en titt her: http://historienet.no/teknikk/oppfinnelser/hindenburgs-siste-ferd

Tror ikke dette kommer helt fram i diskusjonen om å skape transport uten utslipp av CO2... Hvordan skal brannvesenet slukke en hydrogenbrann i en bil og om det skjer i en parkeringskjeller så går vel hele blokka i smellen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sylwester

#11
Sitat fra: werner på onsdag 09. mai 2018, klokken 20:30
Er det noen bensinstasjoner som har måtte gi seg pga sviktende bensin og dieselsalg fordi det er så mange elbiler?

Hadde bensinstasjonene hatt profitt på bensinsalg så kunne du jo værte inne på noe, men det er slik at de nesten ikke tjener noe på det.
Derimot kommer kundene inn i gatejkøkkenet, bolle- og minibutikken deres og kjøper det som står for bensinstasjonenes overskudd.

En ladekunde må bruke vesentlig lengre tid på stasjonen og det er dermed en lettere kunde å selge de samme varene. Jeg vil tro alle bensinstasjoner er interessert i å ha en slik ladestasjon. Om ladeselskapene betaler fast leie eller en %-andel av intektene vet jeg ikke, men kontantstrømmen kan faktisk gå den andre veien. Jeg pleier ikke lade mindre enn 20 minutter og jeg er spesielt dårlig til å ikke legge igjen litt penger i butikken som har ladestasjonen. Faktisk så drar jeg gjerne til bensinstasjonen med lading hvis jeg skal til en bensinstasjon uten elbilen.

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. mai 2018, klokken 12:31
...
Restauranter/butikker vil nok heller tilby sakte AC lading, mens hurtig/DC lading stort sett blir forbeholdt veistasjonene.
...

Enig, men de kan faktisk tilby begge deler og prise sakteladingen slik at folk blir fristet til å ta en lengre pause akkurat på deres butikk.
Jeg lot merke til at senter i Halden tok 50øre/minuttet for 7kW og det var Fortum som styrte. Det er den rimeligste strømmen sammenliknet med de andre alternativene hvis du har tid og siden det er Fortum hurtiglader rett ved siden kan man kombinere etter hvor lang tid en tror man skal bruke der og hvilken saktelader man har.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bondeknøl

Bensinstasjonene er ofte trange og de ønsker vel ikke kunder med lange pauser som oppholder seg i butikken?
De vil vel ha raske og mange kunder?

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 10. mai 2018, klokken 20:53
Bensinstasjonene er ofte trange og de ønsker vel ikke kunder med lange pauser som oppholder seg i butikken?
De vil vel ha raske og mange kunder?

Bensinstasjonene var ofte trange og de ønsket vel neppe kunder med lange pauser. Tilpasset til å selge kiosk-varer, service og bil-produkter og ikke noe mer.
Ingen (tror jeg) bensinstasjon som blir bygget i dag er så små og trange lengre. De fleste jeg ser blir bygget nå er tilpasset mer eller mindre fullt gatekjøkken ofte med sitteplasser og ofte med flere toalettfasiliteter enn hva som tidligere var vanlig. De er alt i gang med å tilpasse seg at kundene vil bruke mer tid inne på stasjonen. Med denne trenden med ladestasjoner på samme sted vil dette bare forsterke seg i tiden fremover.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på torsdag 10. mai 2018, klokken 19:45
Jeg lot merke til at senter i Halden tok 50øre/minuttet for 7kW og det var Fortum som styrte. Det er den rimeligste strømmen sammenliknet med de andre alternativene hvis du har tid og siden det er Fortum hurtiglader rett ved siden kan man kombinere etter hvor lang tid en tror man skal bruke der og hvilken saktelader man har.

50 øre minuttet for 7kW er DYRT, det er dyrere pr. kWh enn hurtiglading. Typisk pris på 7kW pleier å være ca. 20 øre pr. minutt, jeg betaler bare 15 øre/minutt på den Fortum-laderen jeg bruker i Moss sentrum innimellom.

30 kr. time for 7,4kW=405 øre/kWh.
150 kr. time for ~40kW hurtiglading=375 øre/kWh. 40kW er en grei snittverdi på en ladesesjon, om man ikke lader alt for langt opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA