Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)

Startet av ThomasEL, tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

Løve

Alternativet er vel å tilby kjøleleøsning for en ekstra kost. En kost som er lik enten en kjøper ny bil, eller får ettermontert? Og som fremdeles plasserer totalprisen under Leaf 2019.

leafnor

Sitat fra: leafnor på fredag 03. august 2018, klokken 18:35
Under det som heter "measures", som vi kan tenke oss betyr "Tiltak" står det vist nok:
"Changing the top battery housing to include a semi-active battery cooling temperature management system"

Jeg har sendt bildet til en kjenning i Japan, og bedt pent om han kan oversette all tekst. Om han velger oversette så får jeg nok ikke noe svar fra ham før tidligst over helgen.
Fått svar fra min japanske kollega, og det med aktiv kjøling var nok en "luring" som bare håpet på at det stod nevnt.
Google-Translate har egentlig gitt oversettelsen, men her er hva en japaner i Japan leser og skriver på sin engelsk:

Phenomenon
○The charging power after the second time is lower than that of the first time.

■ZE 1 Charging power control background
○High speed running with ZE 0 + fast charging several times, the battery temperature rises, the temperature meter get into Red Zone / output limit warning light is lit.
○ZE1 adopts a characteristic value that limits charging power at high temperature as a countermeasure.

■Counterplan
○Changing the software of the battery controller, raising the charging power and making the characteristic value so not to feel a drop in charging power by using fastcharge twice per day.

Han tenker om bildet som at det er et bilde av en Kaizen notis fra Japan, der det er forklart en status, gjort en analyse og konkludert med et tiltak. Det som mangler er beslutningen, om at tiltaket faktisk implementeres. Tiden får vise.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Løve

Betyr dette at Nissan vurderer om de har vært vel hissige på grøten i forhold til å strupe ladefarten? Det er sånn jeg tolker det, men jeg har tatt feil om ting før  ::)

sylwester

I praksis virker det som om dette kan ødelegge ytterligere for lengre reiser. Så de gir raskere ladehastighet de to første ladingene betyr jo det en vesentlig lavere hastighet på de neste.

Slik som jeg spekulerte er det jo en mulighet til å redusere ladehsatigheten for å unngå økt varme i begynnelsen hvis SOC er lav. Folk vil så lære å ikke la den gå ned til bunn, men noen kan likevel velge det hvis de skal ha èn lengre ladepause enn flere små.

Jeg ser Kona oppgir 74minutter for 50kWh-lading og hvis bilen hopper mellom 45kW i snitt og 36kW, som vist ved 74% i TelsaBjørn sin video, betyr det at den har noe lavere hastighet ved f.eks. 7%. Det er både bra for batteriet og temperaturen å ikke ha full pupp i begge ender så ladeprogrammet til Leaf kan umulig være hverken sunt for batteriet eller bra for snitthastigheten på en f.eks. 400km tur.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

#139
Merk at det er strømstyrken som varmer. At effekten er lavere i starten kommer av spenningen er lav. Etter hvert som spenningen øker, øker effekten, men strømstyrken er den samme. Og med det oppvarmingen også.

En 400 km tur med Leaf vil kreve omlag 60 kWh. Det betyr at det må hurtiglades 30 kWh. Gjør man den reisen med f.eks først en 22 kWh lading (30 minutter), trengs bare 8 kWh på andre ladestopp (12 minutter) på 40 kW effekt, og en merker ikke noe stort til #rapidgate.
Temperaturen i batteriet vil faktisk ikke bli mer enn 1-2 grader høyere enn med dagens løsning. Og ved parkering av en 50 graders Leaf, er de "mergradene" borte etter en time. Tror ikke den timen gjør så mye fra eller til faktisk.
En nå rapidgate på lading tre, men den ser det ut til vi lade over dagens løsning med ca 3-4 kWh.
Så kommer denne løsningen, så vil 80% av de som har gått seg på en slik rapidgate forsvinne. De resterende 20% vil fortsatt ha problemet. Men tross alt kommet seg et godt stykke innen det skjer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MrOtto

Nissan sier at få har kontaktet dem angående hurtigladingshastigheten. Send dem et spørsmål her og spør hva som gjøres med denne problemstillingen da hurtigladingshastigheten er lavere enn forespeilet ved kjøp.
https://www.nissan.no/kundeservice/kontakt-oss/still-sporsmal.html

Hvor kan man spørre dem via sosiale media?

Joltus

Svar fra Nissan:
Batteriet på 40kWh i den nye Nissan LEAF huser teknologisk avanserte beskyttelsesforanstaltninger for å beskytte
batteri under påfølgende hurtig lading prosedyrer. Under normale omstendigheter, når flere hurtigavgifter kreves for å fullføre en reise, kan en kunde forvente at den første og andre ladingen tar rundt 60 minutter for å ta bilen fra 20% til 80% ladning. Utover dette, tid tatt for ytterligere rask lading vil ta lengre tid. Dette vil avhenge av batteritemperatur, samt ladeforhold og omgivelsestemperatur, da beskyttelsen er utformet for å regulere batteriets temperatur for å sikre levetid og kvalitet.

Batterier med høyere kapasitet tar lengre tid å lade og avkjøle gitt dens tetthet og større termisk masse. Ladingsprofilen vil derfor være forskjellig. Gitt at nye LEAF har et større 40kWh kapasitetsbatteri, tar det derfor lengre tid å hurtiglade og avkjøle enn de forrige 24kWh eller 30kWh modellene.

Nissan er klar over at dette kan være litt frustrerende for enkelte kunder og de jobber med denne saken. Imidlertid vil vi informere deg at hvis du fortsetter å oppleve komplikasjoner med dette så anbefaler vi deg å kontakte en autorisert Nissan forhandler eller eventuelt fulle ut informasjonene jeg sendte deg slik at vi kan ta saken videre.

Ha en fortsatt fin dag.

Eg spør om hva som er avansert med leaf sine batterier i forhold til konkurrentene som gjør at ladehastighet blir vesentlig dårligere enn konkurrentene og spør samtidig om hva de jobber med. Får svada svar....

Denne saken er under investering, men hva slags tilltak Nissan tar og hva de investerer har vi ikke noe informasjon om. Hvis du ikke blir fornøyd med svarene du får hos forhandler, så kan du kontakte oss opp igjen vedrørende denne saken.

Videre beklager vi for mangel av informasjon til våre kunder som opplever denne komplikasjonen.

Ha en fin dag videre.

Men det jobbes hverfall med det og de beklager nada informasjon. Tipper de ikke får vite en dritt fra Japan.

ThomasEL

Tragikomisk svar... Avansert beskyttelse du liksom. Man måler temperatur ved oppstart, og skrur ned ladehastighet. Men ei vifte eller ei kjølesløyfe har de ikke klart
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Ja som sagt etterspurte eg hva som var så avansert....

De svarte ikke på det.

leafnor

Mange kan fortsette å spørre, men noen kloke svar vil nok aldri komme. Japansk kultur er slik.
Derimot, også som følge av japansk kultur, vil det komme en ny bil som ikke har dette problemet, og som trolig også er langt bedre enn hva noen andre merker har å vise til i dag. Og med det, æren i Nissan gjenopprettet.
Men før det, kun tåkesvar.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Elmonster

#145
Noen andre som har opplevd lade hastighet på hurtigladere ned mot 11kw?

Løve

Jepp... I sommer på vei hjem fra Oslo. Siste ladestopp var nedi der. Sov i en time for å få nesten ingen rekkevidde.

Desti

Just out of curiosity, has anyone tried to drive (not too fast) with the underfloor cover panels removed? Maybe you would need to fixate the cables to prevent them from flapping around in the wind.  :angel:



https://www.youtube.com/watch?v=wOi8234tOQ4

Joltus

Når vi bestilte vår le ble vi opplyst ladetid 0 til 80 på førti minutter. Mener det stod i brosjyren som kom først.


Er det noen som har bilde av brosjyren?

Joltus

Hurtigladet fra 18 prosent i dag. 0 grader i lufta.

Bil kjørt korte distanser tre ganger. Ikke sinkekjøring men ikke rally heller.

Allerede på 52 prosent ble hastigheten redusert. Da ble der 34kw og tempen i batteriet var 27 grader.

Er ikke det ekstra tidlig reduksjon? Hadde forventet omtrent 44kw ved så lav temp på batteri?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA