Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)

Startet av ThomasEL, tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

meitran

Sitat fra: TM på fredag 13. juli 2018, klokken 06:53
Ja, jeg lurer på hvor mange (få) som vil oppleve dette som et problem i Norge. For det første tror jeg det er 10 år til vi får en sommer på som er i nærheten av det vi har nå. Og hvor mange ganger kjører man da mer enn 40 mil på en dag ?. For det er vel først etter 1,5 hurtigladinger at det blir vesentlig merkbar reduksjon i ladehastighet ?  Da snakker vi vel om at man rekker en kaffekopp eller en is mer under ladestoppen. Om vinteren antar jeg at problemet blir mindre og at varmen faktisk reduserer ladetiden. Nå har jeg ikke fått testet dette i praksis, men ut i fra tidligere erfaring med hurtiglading, så er jeg ikke veldig bekymret før jeg henter min Tekna om en ukes tid  ;)

Kjøpte egentlig bilen for å gjøre de 8 milene tur/retur jobb litt rimeligere med tanke på bompenger. Etterpå fikk jeg ny jobb med 6 km tur/retur, så personlig kommer ikke jeg til å merke noe tror jeg. Kjører langtur på rundt 40 mil kanskje 2-3 ganger i året.
Om man ofte kjører på vei med 110-sone vil problemet oppstå tidligere enn om du stort sett kjører i 80-soner. Men med mindre man ofte kjører over 40 mil, vil det uansett gå helt greit. Bilen burde helt klart hatt kjøling på batteriet og det er vel ingen uenig i. Et problem tror jeg derimot ikke det vil bli for de fleste av oss. Gleder meg også til levering av ny bil  :)

tuono

Sitat fra: TM på fredag 13. juli 2018, klokken 06:53
Ja, jeg lurer på hvor mange (få) som vil oppleve dette som et problem i Norge. For det første tror jeg det er 10 år til vi får en sommer på som er i nærheten av det vi har nå. Og hvor mange ganger kjører man da mer enn 40 mil på en dag ?. For det er vel først etter 1,5 hurtigladinger at det blir vesentlig merkbar reduksjon i ladehastighet ?  Da snakker vi vel om at man rekker en kaffekopp eller en is mer under ladestoppen. Om vinteren antar jeg at problemet blir mindre og at varmen faktisk reduserer ladetiden. Nå har jeg ikke fått testet dette i praksis, men ut i fra tidligere erfaring med hurtiglading, så er jeg ikke veldig bekymret før jeg henter min Tekna om en ukes tid  ;)

Problemet ble faktisk oppdaget under vintertester. Se de videoene som er lagt ut tidligere. Både engelske og norske.

TJV

Jeg kan kun svare for egen erfaring i sommer. Kjørte fra helt nord i Bergen kommune og til Stavanger i forrige uke. Var meget uheldig med 2 fergestrekninger med reduserte avganger. Ene plassen satt vi i bilen med aircondition på i over én time og bare ventet. Var vel 23-25 grader ute. Jeg hadde ca  18-20% igjen av batteriet ved ankomst i Stavanger. Dagen etterpå startet vi med fulladet batteri igjen og kjørte til Kristiansand i ett strekk. Litt over 3 timer kjøretid,25% batteri igjen ved ankomst stod gjenværende 70km i displayet og kjørt 206km uten hurtiglading. Hurtigladet vel opp til 70-80% rett etterpå med 43-44kW. Så kjøre Leafen i sommervarme med hastighet som er opp mot 90km/t opptil ca 400km om dagen med én eller 2 korte hurtigladinger er no stress. Men skal man tilbakelegge store avstander i 110 sone tror jeg ville revurdert bil.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Joltus

Lover godt. Med Stavanger som utgangspunkt er Bergen og Kristiansand stort sett ytterpunktene for bruken av vår bil!

Kommer neppe til å hurtiglade mye underveis da!

Løve

Har kjørt begge de strekkene et par ganger nå i varierende vær. Bilen passer perfekt til de distansene. Ender fort opp med en liten toppings når det er guffent og regn. Men ellers så passer bilen perfekt på distansen og med hastigheten på de veiene.

Når 110-soner kommer om få år blir det fort litt snaut vil jeg tro. Men da har en jo oppgradert til neste versjon Leaf   8)

Joltus

Og distansen er en god del kortere også....

benjadin

Kjørte Fårösund (Gotland) til Oslo i går, drøyt 600 km til sammen i 27-32 graders vær. Holdt oss til maks 100 km/t på motorveistrekningene og fulgte ellers fartsgrense + 3 (dvs. 83 i 80-sone osv.) på ProPilot. Kjørte "normalt".

Jeg tok ikke tiden på ladestoppene og noterte meg ikke ladefart. Ellers forløp det slik:


  • Start 06.45: 100 % batteri, tempmåler ett hakk under midten.
  • Fårösund- Visby 62 km. Ankomst Visby 78 %, hurtigladet til 93 %.
  • Bilen fikk så stå i ro i ca. fire timer mens vi sto i fergekø og på båten. Tempmåler viste midt på skalaen både etter første hurtiglading og ved ilandkjøring i Nynäshamn. Var veldig varmt på bildekket for øvrig.
  • Nynäshamn-Kungsör 150 km, 32 % ved ankomst. Hurtigladet til 94 prosent. Tempmåler etter lading på første røde strek.
  • Kungsör - Kristinehamn 135 km, sto en time i kø pga. ulykke på veien (med AC på). Ved ankomst ca. 30 % batteri og temperatur ett hakk under første røde strek. Hurtigladet til ca. 90 %. Tempmåler oppe på første røde strek igjen – og holdt seg der resten av turen.
  • Kristinehamn-Grums 67 km, 65 % ved ankomst. Hurtigladet til 95 prosent.
  • Grums-Töcksfors 95 km, ca. 50 % ved ankomst. Hurtigladet til 65 prosent.
  • Töcksfors - Oslo 100 km, fremme kl. 22.30. Ca. 20 % ved ankomst.

TL;DR: Veldig fornøyd med bilen. Kjørte som normalt, tok så lange pauser som vi følte for, og synes bilen greide turen bra. Tenkte ikke over ladefart. Innen vi var klare for å kjøre videre var batteriet stort sett på 90+ prosent. Brukte laderne til Fortum, e.on og Vattenfall/InCharge. Total ladekostnad 86(!!!) SEK. To av laderne var nemlig gratis.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

elekTrond

Sitat fra: benjadin på mandag 16. juli 2018, klokken 16:51
[...] Holdt oss til maks 100 km/t på motorveistrekningene og fulgte ellers fartsgrense + 3 (dvs. 83 i 80-sone osv.) på ProPilot. [...]
Mao. 100 og 83 på nåla? Vet du hva det blir på GPS for din bil?

Hørtes ut som en fin tur. Hva er kWh/minutt-prisene i Sverige nå?
'13 Mjau

Trond.m

@benjadin. Takk for veldig informativt innlegg. Gratis hurtigladere ? Var det på grunn av feil med laderne, eller er de ment å være gratis. Hvilke ladere var gratis ? Dette er en tur jeg godt kunne tenke meg å ta selv  :)

sylwester

Er det slik at du lada når du tok pauser og ikke tok pauser når du lada? Jeg tror jeg ville planlagt å bruke mer av batteriet mot færre ladestopp, uten å kjøre den helt ned slik at tempen går voldsomt opp. Temperaturen går jo opp mest i bunn og topp.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

benjadin

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 17. juli 2018, klokken 03:33
Sitat fra: benjadin på mandag 16. juli 2018, klokken 16:51
[...] Holdt oss til maks 100 km/t på motorveistrekningene og fulgte ellers fartsgrense + 3 (dvs. 83 i 80-sone osv.) på ProPilot. [...]
Mao. 100 og 83 på nåla? Vet du hva det blir på GPS for din bil?

Hørtes ut som en fin tur. Hva er kWh/minutt-prisene i Sverige nå?

100 og 83 på nåla, ja. Speedometeret viser 3 km/t mer enn reell fart i alle hastigheter.

På de laderne jeg brukte varierte det mellom 2,50 SEK/min til 4,50 SEK/kWh og 50 SEK fastpris uavhengig av hvor mye/ lang ladingen var - helt forskjellige prismodeller. E.on sine tar kort, og der er det fastpris.

Sitat fra: TM på tirsdag 17. juli 2018, klokken 04:17
@benjadin. Takk for veldig informativt innlegg. Gratis hurtigladere ? Var det på grunn av feil med laderne, eller er de ment å være gratis. Hvilke ladere var gratis ? Dette er en tur jeg godt kunne tenke meg å ta selv  :)

Veldig fin tur, anbefales! Noen av Fortum sine var gratis. De som ligger i «Laddregion Mälardalen» øst for Karlstadvar sponset og  kostet ikke noe. Det gjorde heller ikke den på McD i Kristinehamn. Der tipper jeg at McD var inne og sponset for å trekke til seg kunder. Poppet opp reklame for lading der i Waze mens jeg kjørte.

Sitat fra: sylwester på tirsdag 17. juli 2018, klokken 04:28
Er det slik at du lada når du tok pauser og ikke tok pauser når du lada? Jeg tror jeg ville planlagt å bruke mer av batteriet mot færre ladestopp, uten å kjøre den helt ned slik at tempen går voldsomt opp. Temperaturen går jo opp mest i bunn og topp.

Litt blandings. Noe var planlagt, men de to siste stoppene var mer sånn «nei, nå tar vi en is». Uansett var jeg fornøyd med såpass mange pauser på en så lang tur. Vi satt aldri og ventet på bilen, men dro når vi følte oss klare. Eneste jeg måtte gjøre som jeg ikke hadde gjort om jeg kjørte med forbrenningsmotor var å pinpointe sånn cirka hvor laderne befant seg langs veien, så vi ikke skulle havne i trøbbel med rekkevidden.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Trond.m

@benjadin, takk for super informasjon. Henter kona,s Tekna på fredag, så da kan vi teste turen   :)

Trond.m

#102
 Ble litt overrasket (negativt) over at nye Leaf kom opp i rødt område i går (første røde strek) etter kun 15 mil kjøring. Riktignok klatteladdet jeg litt med hurtiglading på turen, men ladetiden ble tilsamme bare 43 minutter.
Ladet som følger:

Øvre Årdal 27.7  kl 14 til ca 50 % (12 minutter)
Tyinkrysset 27.7 kl 15 til ca 55 % (10 minutter)
Hemsedal   27.7 kl 17 til 69 %.    (23 minutter)

Noen som vet hva temperaturen er ved første røde strek ?

Nå fikk jeg en gjennomsnittlig ladefart på 40 kW på den siste ladingen, så temperaturen ville først redusert ladehastigheten ved neste hurtiglading. Og det er vel neppe skadelig for batteriet om temperaturen ikke går over den første røde streken ?

Jeg trodde klattelading til relativt lav SOC og litt avkjøling mellom hver lading skulle gi mindre varme enn om jeg hadde ladet første gang til ca 95 %. Men det virket som det varme været (ca 30 grader) heller hadde motsatt effekt.

Selv om det åpenbart er noen begrensninger i forhold til lading på varme dager, så har jeg nå kjørt over 1300 km siden jeg hentet bilen for 1 uke siden. Det viser at den definitivt kan fungere som eneste bil i en husholdning bare man planlegger litt i forkant   :)
Og når sommeren er over vi vi kanskje få en motsatt effekt hvor litt varme i batteriet faktisk gir høyere ladefart når gradestokken kryper under null.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trond.m

Sitat fra: leafnor på lørdag 28. juli 2018, klokken 16:54
Første røde strek er 51 grader.
Det er vel kanskje ikke optimalt for batteriet, men det er vel bare hvis den står fulladet i 51 grader i lengre tid at det er direkte skadelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA