Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk med takstativ

Startet av AppleKnocker, søndag 20. mai 2018, klokken 07:31

« forrige - neste »

AppleKnocker

30% økning ved motorveiskjøring med cruise på 120 km/t ved optimale forhold. Lite trafikk så kunne stort sett holde den hastigheten. Har kjørt strekningen mange ganger uten takstativ med samme forhold. Det var en t/r reise med motvind ene veien og medvind andre veien.

På taket hadde vi et Seasucker kajakkstativ uten last.

Tankevekkende at det skal så lite til for å øke forbruket vesentlig. Nok et bevis for hvor utrolig effektiv Ioniq er og hvor godt den skjærer gjennom luften (uten talstativ).
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Prøv å sett på 3 terrengsykler på taket, vi hadde vel ca 50% økning i forbruk på Model S i slike hastigheter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

...

#2
...

Ionisert

Sitat fra: nix på søndag 20. mai 2018, klokken 08:59
Sitat fra: turfsurf på søndag 20. mai 2018, klokken 08:19
Prøv å sett på 3 terrengsykler på taket, vi hadde vel ca 50% økning i forbruk på Model S i slike hastigheter.
Interessant.
Hva blir økningen for en tilsvarende bensin/dieselbil om man har 3 sykler på taket? Går man fra f.eks. 10l/100km til 15l/100km?
Fosilbrennende biler er så ekstremt inn-effektive at det merkes nesten ikke på forbruket...  ;)
Men 10 -> 12 kanskje?
Når bilene bruker energien så effektivt som mange elbiler så utgjør slikt betydelige økninger.

Ingen i fosilbil som tenker på om de skal kjøre uten varmeaparatet på, for å spare noen kroner..
For de ser ikke hvordan det påvirker forbruket.

geear

Sitat fra: nix på søndag 20. mai 2018, klokken 08:59
Interessant.
Hva blir økningen for en tilsvarende bensin/dieselbil om man har 3 sykler på taket? Går man fra f.eks. 10l/100km til 15l/100km?
Fysikken er helt lik enten det er elbil eller fossilbil, luftmotstanden øker likt, men siden en fossilbil kaster bort noe sånt som 60-70% av energien så blir endelig målbar/merkbar økning for fremdrift mye mindre. Elektromotorene har ekstremt høy virkningsgrad og bruker nesten all energi på fremdrift, derfor merkes det så godt. Dette vil igjen merkes ekstra godt på aerodynamiske biler som Teslaer og Ioniq, hvor det man henger på hir en prosentvis større forringelse av aerodynamikken..

Et annet eksempel er at man kan lett få dobbelt forbruk med henger på elbil, mens tilsvarende henger på tilsvarende fossilbil kanskje blir 30-40% økning.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på søndag 20. mai 2018, klokken 19:27
Sitat fra: nix på søndag 20. mai 2018, klokken 08:59
Interessant.
Hva blir økningen for en tilsvarende bensin/dieselbil om man har 3 sykler på taket? Går man fra f.eks. 10l/100km til 15l/100km?
Fysikken er helt lik enten det er elbil eller fossilbil, luftmotstanden øker likt, men siden en fossilbil kaster bort noe sånt som 60-70% av energien så blir endelig målbar/merkbar økning for fremdrift mye mindre. Elektromotorene har ekstremt høy virkningsgrad og bruker nesten all energi på fremdrift, derfor merkes det så godt. Dette vil igjen merkes ekstra godt på aerodynamiske biler som Teslaer og Ioniq, hvor det man henger på hir en prosentvis større forringelse av aerodynamikken..

Et annet eksempel er at man kan lett få dobbelt forbruk med henger på elbil, mens tilsvarende henger på tilsvarende fossilbil kanskje blir 30-40% økning.

Faktisk veldig interessant det du skriver der. Hvis en har en fossilbil som bruker 1 liter per mil, så vil 0,3 liter per mil gå til fremdrift. Monterer en samme takstativ på denne og forbruk til fremdrift øker 30% vil det utgjøre 0,09 liter per mil. Totalforbruk da blir 1 + 0,09 = 1,09, altså en tilsynelatende økning på 9%.
Mens økning av forbruk til fremderift er 30%.
Dette er ikke helt riktig, ved økt belastning blir det enda mer varmgang osv, men prinsippet er riktig, eller?
Hvem pokker vil ha fossilbil???

CFD

Vet ikke hva slags fosilbiler dere har kjørt ,men jeg har opplevd en ca 25% økning i forbruket med å kun ha en stk sykkel hengende bak på bilen. Har gjort økonomiturer med en Dieselbil og klart ca 0,47 på Oslo Bergen eller Ålesund - Oslo. Når jeg kjører samme strekningen med en sykkel henende bak på bilen klarer jeg mellom 0,58 og 0.6 på samme strekningene.

Har ikke testet om det er forskjellig om man har sykkelen hengende bak på bilen eller på toppen av taket. Vil tro at det å ha sykkelen på taket øker forbruket pga at det er endel turbulens bak en bil uansett.

Tror nok forbruket øker tilsvarende uansett av hva slags drivlinje man har.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA