Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er fit&finish på Model X nå?

Startet av siljan, mandag 07. mai 2018, klokken 18:31

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Nå fikk Model X akkurat et aldri så lite interiørløft: med krem interiør får man nå tre i eik, lysere og matcher kremfargen bedre. Krem var jo i utgangspunktet det "peneste" interiøret, sånn at man med eike-oppgraderingen tetter luka bittelitt mot Jaguar I-Pace :)

Forøvrig må jeg bare understreke at Tesla slår det meste av andre premiumbiler på interiør; alt uten en stor touchscreen fremstår i dag som steinalder for meg, uansett hvor mye dobbelt- eller trippelsøm og eksklusivt skinn man måtte finne på å kaste rundt i bilen. Så Jaguar I-Pace er blant de svært få som egentlig kan hevdes å slå Tesla på interiør, når man ser på helheten. Og selv på I-Pace tror jeg nok at skjermstørrelsen må ansees å være et aldri så lite minus.

Vhagar

@gr
Ja, det triangelvinduet ser ut som det skal falle ut i hvert øyeblikk, men igjen enda noe de mente er heeelt innafor. Jeg har gitt opp å mase, samler heller alle småtingene som dukker opp og tar meg en prat hvor heving av kjøpet helt klart blir tema.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. mai 2018, klokken 13:59
Dette kommer til syne i interiøret. Det er bare simple klikk-deksler som er der for å skjule ledninger, ikke for at du skal føle du sitter i et engelsk bibliotek. Har du noensinne sett en flott designet pc?

Hmm, følelsen av engelsk bibliotek er vel ca. det aller siste jeg vil føle når jeg sitter i en bil ;) Tungt, mørkt, overlesset og gammeldags? Nei takk ;) Interiøret i Model 3 synes jeg ser meget pent ut, liker den minimalistiske stilen veldig godt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på tirsdag 08. mai 2018, klokken 14:00
Høres også ut for at karosseriverkstedet lokalt servicecenter bruker ikke har riktig kompetanse.

I forbindelse med 20.000 service ba jeg om at fwd skulle justeres. De sendte den da til Auto-in eller noe sånt. Når de fikk den tilbake var de ikke fornøyd, så de sendte den tilbake til Auto-in for ny justering. Jeg var innom og hentet noe i bilen ved servicesenterets parkeringsplass mellom de to besøkene hos Auto-in og synes alt så rett og fint ut da. Men det var noe servicesenteret ikke var fornøyd med, så den ble sendt på planbil på nytt tilbake til karosseriverkstedet for ny justering. Bortsett fra en list som ikke sitter perfekt på B-stolpe har jeg ikke mye å utsette på min X. Og det er en av de første som kom til landet i 2016.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Ja, det er bra her og, skal jeg plukke på noe så er chromelistene i underkant av vinduene litt "løse", slik at de ikke setter seg helt perfekt i forhold til linjene på de andre vinduene, samt at vinduene på venstre FWD ligger litt langt ute, men karosserilinjene på dørene er helt spot on. Kommentaren du siterte var til Vhagar som ser ut for å slite med et Tesla Servicecenter som ikke er der de burde være. Jeg har påpekt mye mindre feil/mangler/defekter på min bil som de har utbedret uten å mukke. De lakkerte til og med om igjen to dører for en lakkfeil det ikke var mulig å se da jeg skulle vise den til de inne i hallen. Viste bilde på mobilen, og det kunne like godt vært fra en annen bil..  :o

Vhagar

Kanskje vi burde oppfordret TOCN eller elbilforeningen om en uavhengig test av de ulike service senterene slik at vi fikk se hvor store forskjellene er og hvilket vi med dårlige biler burde tatt en tur innom.

Bilen min er forøvrig "myk", alt ettersom hvordan den står parkert så begever dører seg så mye at de skraper borti hverandre. Og rygger jeg rundt et hjørne og opp en bakke så knirker bakluken så mye at jeg lurer på om den skal sprekke. Så enten må de fikse bilen eller så får de gi meg livsvarig resept på valium. Blir jo sprø av alt en hører.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

siljan

#36
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 08. mai 2018, klokken 14:48
Nå fikk Model X akkurat et aldri så lite interiørløft: med krem interiør får man nå tre i eik, lysere og matcher kremfargen bedre. Krem var jo i utgangspunktet det "peneste" interiøret, sånn at man med eike-oppgraderingen tetter luka bittelitt mot Jaguar I-Pace :)

Forøvrig må jeg bare understreke at Tesla slår det meste av andre premiumbiler på interiør; alt uten en stor touchscreen fremstår i dag som steinalder for meg, uansett hvor mye dobbelt- eller trippelsøm og eksklusivt skinn man måtte finne på å kaste rundt i bilen. Så Jaguar I-Pace er blant de svært få som egentlig kan hevdes å slå Tesla på interiør, når man ser på helheten. Og selv på I-Pace tror jeg nok at skjermstørrelsen må ansees å være et aldri så lite minus.
oj oj, likte veldig godt eike valget. Krem interiøret så veldig bra ut. Husker jeg satt inn i en i3 lodge en gang, og det var en fin opplevelse. Men selvfølgelig smaken er som baken.

Hvor nylig ble dette lansert? Skulle gjerne fått sett det i et showroom

edit; Det eneste jeg ser som et problem her, er at gulvet er i samme beige farge, her skulle jeg gjerne hatt sort så ikke alt av flekker synes. Kanskje også sort headliner i taket.

geear

Sitat fra: Vhagar på onsdag 09. mai 2018, klokken 14:03
Kanskje vi burde oppfordret TOCN eller elbilforeningen om en uavhengig test av de ulike service senterene slik at vi fikk se hvor store forskjellene er og hvilket vi med dårlige biler burde tatt en tur innom.

Bilen min er forøvrig "myk", alt ettersom hvordan den står parkert så begever dører seg så mye at de skraper borti hverandre. Og rygger jeg rundt et hjørne og opp en bakke så knirker bakluken så mye at jeg lurer på om den skal sprekke. Så enten må de fikse bilen eller så får de gi meg livsvarig resept på valium. Blir jo sprø av alt en hører.
Dette høres helt vilt ut. Jeg opplever overhodet ikke min slik. Har mange ganger tenkt på om dørene kan slå sammen, men vi åpner og lukker alle i hytt og gevær, og det er aldri noen ulyd eller problem annet enn i storm, men da er ikke X-dørene noe mindre hyggelige enn vanlige dører (heller motsatt). Vi BRUKER bilen, den har vært byggebil i månedsvis. Tauer hyppig et par tonn på henger på hullete grusvei og krappe kneiker. Senest for en time siden stod jeg på dynga og dumpa et tonn med betong. Har du prøvd andre (helst private) X-er? Hvordan opplever du i så fall de?

Vhagar

Har ikke prøvd andre private biler nei, kun en bråte lånebiler fra Tesla. Eneste jeg har merket på de er slarkete ratt, trege/ujusterbare seter, dårlig demping, generell slitasje. Ikke noe av de feilene jeg har på min egen bil når det kommer til bråket fra MCU og skjeve FWD og vridningslyder fra bakluke.

Hørte fra en detailer som hadde hatt inne noen model X i det siste og alle hadde sprukket (helt nede i kanten) baklyktene. 1-3cm lange 1mm tynne sprekker i glasset helt i kanten. Det forteller meg bare at de står i spenn og sprekker av belastningen over tid. Det hjelper altså ikke å bare bytte lyktene, de må finne årsaken til at de står i spenn og får slike tretthetsbrudd.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Simmelim

Sitat fra: Vhagar på torsdag 10. mai 2018, klokken 15:32
Har ikke prøvd andre private biler nei, kun en bråte lånebiler fra Tesla. Eneste jeg har merket på de er slarkete ratt, trege/ujusterbare seter, dårlig demping, generell slitasje. Ikke noe av de feilene jeg har på min egen bil når det kommer til bråket fra MCU og skjeve FWD og vridningslyder fra bakluke.

Hørte fra en detailer som hadde hatt inne noen model X i det siste og alle hadde sprukket (helt nede i kanten) baklyktene. 1-3cm lange 1mm tynne sprekker i glasset helt i kanten. Det forteller meg bare at de står i spenn og sprekker av belastningen over tid. Det hjelper altså ikke å bare bytte lyktene, de må finne årsaken til at de står i spenn og får slike tretthetsbrudd.

Såvidt jeg forstår så oppstår disse sprekkene etter kondens/vann fryser på vinterstid. Var hvertfall det flere her inne har meldt.

Ellers kan jeg melde om at jeg, kryss i taket, har en feilfri bil med lister på linje og dører som er som de skal. Skal inn å få nye frontlykter da jeg ikke fikk adaptive lys men ellers ingen problemer. Det eneste som irriterer meg er at jeg baserte meg på referral-hjul til sommerdekk men de drøyer og drøyer. Noen som har noen ide om hvor lang tid dette tar eller om man kan finne ut hvordan det ligger an? Står bare processing i appen.

Simon

geear

Sikker på at alt er sprekker? Finner ikke på min.

La merke til noe rart nederst i mine, og det kunne se ut som sprekker, men ved nærmere ettersyn var det bare fukt nederst i lykta. Kan se det ved å klemme litt på plasten, da skviser en vannet litt.

olavxxx

Sitat fra: gr på mandag 14. mai 2018, klokken 22:29
Sikker på at alt er sprekker? Finner ikke på min.

La merke til noe rart nederst i mine, og det kunne se ut som sprekker, men ved nærmere ettersyn var det bare fukt nederst i lykta. Kan se det ved å klemme litt på plasten, da skviser en vannet litt.
Høres ikke så sannsynlig ut. Mine baklys er strøkne. Samme med andre jeg kjenner med X. Ellers er karrosseriet stivt selv med dører åpne.

Slike anekdoter har ofte ikke rot i virkeligheten. Men klart de har et QC problem.

geear

Stemmer, får satse på at Vhagar har lyst til å komme og utdype, og gjerne vise bilder av sine egne lykter med sprekker.

PF

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 08. mai 2018, klokken 14:48
Nå fikk Model X akkurat et aldri så lite interiørløft: med krem interiør får man nå tre i eik, lysere og matcher kremfargen bedre. Krem var jo i utgangspunktet det "peneste" interiøret, sånn at man med eike-oppgraderingen tetter luka bittelitt mot Jaguar I-Pace :)

Forøvrig må jeg bare understreke at Tesla slår det meste av andre premiumbiler på interiør; alt uten en stor touchscreen fremstår i dag som steinalder for meg, uansett hvor mye dobbelt- eller trippelsøm og eksklusivt skinn man måtte finne på å kaste rundt i bilen. Så Jaguar I-Pace er blant de svært få som egentlig kan hevdes å slå Tesla på interiør, når man ser på helheten. Og selv på I-Pace tror jeg nok at skjermstørrelsen må ansees å være et aldri så lite minus.

Sukk, det blir ikke premium bare fordi man har en skjerm med dårlig oppløsning og ingen knapper. Selv har jeg per nå en x5 og irriterer med over at kvaliteten ikke er helt 100, litt knirk og litt detaljer som virker billig i forhold til 5serien jeg hadde. De Teslaene jeg har sett på ligger milevis bak i premiumopplevelse, selv x5 virker jo som ett banksafe i forhold.

geear

#44
Flobben,

Har skrevet det utallige ganger før her inne, men jeg gikk fra X5 til Model X og er superfornøyd så langt, så hvis du mener X5 er banksafe er det bare å kjøre på med Model X. X5en knirket og knaket i dashbordet når den begynte å få varme i varmeapparatet (allerede der mye tregere enn Model X), plasten rundt setene knakk for et godt ord, nedre del av bakluka føles som noe ufattelig plastræl som føles som det knekker om du legger kneet på den for å få tak i noe innerst i bagasjerommet (det trenger du heller ikke på Model X, selv om delt luke også har noen fordeler), hadde tre brudd i hovedledningsnettet uten utvendig påvirkning før jeg ga faen og tenkte at det ikke kunne bli verre og bestilte Model X uten å ha kjørt Tesla før. Deleuttak på nye ledningsnett er merkelig nok hyppig på X5/X6. Dynamic/adaptive drive koster en fot og en arm og er fullt av feil, luftfjører må skiftes omtrent hver 40-50k km, elektroniske dempere var heller ikke pålitelige, til 13k per stk, stereo/skjermunit røyk, og selv om BMW har slitt med ledningsbrudd gjennom overgang fra tak til bakluke siden 80-tallet så har de fortsatt ikke fått det til, og sliter enda med det. To felger sprakk også. Åja og et strammehjul på motoren knakk to eller tre ganger? Fin bil og jeg har vært BMW på min hals i 18 år, men kvaliteten på X5 var en skuffelse. Savner den solide skinnfølelsen på setene i X, pluss justerbare sitteputer (har alltid foretrukket sportsetene til BMW), og i noen dager savnet jeg headup display, men det ble glemt urovekkende fort. Savner spesielt ikke den elendige adkomsten til tredje seterad, som derfor så godt som aldri ble brukt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA