Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er fit&finish på Model X nå?

Startet av siljan, mandag 07. mai 2018, klokken 18:31

« forrige - neste »

siljan

Hei,


Vi har vært ute etter å kjøpe vår første elbil en stund nå, og før var det egentlig bare Tesla som var et alternativ, men nå er det en del flere konkurrenter på markedet.

Satt nettopp å lest igjennom consumer reports sin rapport om "least reliable cars" og der kom jo Model X på første plass. Dette var pga problem med dører, "panel gaps" etc. Å sett Teslabjørn ha sin på verksted i 2 måneder har ikke gjort meg så trygg heller (selv om dette var mest sannsynlig hans egen feil i utganspunktet).

Uansett, jeg leser ofte om problemer/feil med Model X. Vi har vært flinke til å spare som F (vi er ganske ung), og har noe bestemt for oss for å bestille/kjøpe før året er omme.

Slik jeg ser det i dag har Tesla et stort + pga baggasjeplass. Vi må ha SUV, vi får første ungen snart, og plutselig er nr to på vei også. Et stort minus dog med Model X er interiøret, det er mildt sagt ræva. Tenker ikke på layout etc, men på hvor lite eksklusivt det er. Satt i en i-pace for en ukes tid siden, og det var som natt og dag. Samtidig har ipacen en del mindre plass.

Vi sitter hele tiden og diskuterer om vi skal vente, men en gang må vi jo få bestemt oss. Jeg skravler veldig nå, men er mange av barndomsfeilene med Model X fikset, eller bør jeg vente med Gen 2/Facelift? Det frister jo veldig også å vente på e-tron evt det som kommer fra BMW i SUV segmentet. Plager meg sånn at Tesla har et så latterlig dårlig interiør.

Espen Hugaas Andersen

Jeg hadde litt småplukk ved leveranse, men utover det så etter 32.000 km og 11 måneder så har jeg kun hatt en feil, en FOB som døde. Jeg hadde egentlig forventet flere feil, så jeg er gledelig overrasket. Jeg har skjønt det slik at det var en del biler som ble levert i slutten av 2017 som hadde defekte parkeringssensorer, men det virker som det har gått over, og jeg vil tro bilene som leveres nå er de beste som har blitt levert.

Skjønner ikke helt kritikken av interiøret. Det er det beste interiøret av noen bil jeg har vært i. Elsker frontruten, setene er komfortable, skjermen er super, materialene og arbeidet er supert. Satt i en ny Volvo V90 i fjor, og den var ikke i nærheten, i mitt syn. Men interiør er alltids ganske subjektivt og individuelt. i-Pace ser ut til å ha ett bra interiør, og jeg tror jeg kunne fint levd med det, selv om jeg syns senterskjermen er litt liten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Vil ikke si at Model X har latterlig dårlig interiør; funksjonelt er det topp, med stor skjerm (og denne er jo nylig oppgradert også). Det er nok heller det at du har høye krav til interiør, og da vil vel en I-Pace komme flere hakk foran. Plass kan alltids kompenseres med takboks (som du ikke får ha på X), eller med bagasjedunk på kula bak. Så får du jo også bedre rekkevidde med I-Pace (med mindre du betaler 150-200k mer for 100kwh X). E-Tron har jeg selv ikke helt troa på, virker rett og slett ikke som Audi har lagt like mye arbeid i sin første elbil som Jaguar.

Øyvind.h

Om du mener interiøret er "mildt sagt ræva" og "latterlig dårlig" tenker jeg det er best at du dropper kjøp.
Med den holdningen vil du sikkert ikke klare å sette pris på de områdene Tesla latterliggjør resten av bilbransjen fordi den ikke leverer på et kriterium som er så ekstremt viktig for din opplevelse av bilen.
.
Men klart - kjører du noe annet enn elbil i dag skjønner jeg veldig godt at du ønsker å bytte. El vs fossil er to forskjellige planeter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus


Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på mandag 07. mai 2018, klokken 21:01
Teslaboys to the Rescue  :D

Flott at du også kunne bidra i tråden. Det er verdifullt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

#6
Sitat fra: Tellus på mandag 07. mai 2018, klokken 21:01
Teslaboys to the Rescue  :D
Få høre hva som nøyaktig er problemet i det som er skrevet i denne tråden. Hva som er "Teslaboys"? At flere har frarådet kjøp? At de har fortalt om konkrete feil de har opplevd? At det sies at man får mer rekkevidde for pengene med i-Pace? At det sies at i-Pace har bedre kvalitet på interiøret?

Personlig så er jeg helt enig i at Tesla er billige innvendig. De er stilig designet og laget, fine former, tøft utseende på seter osv., men "skinnet" på seter og dash føles som en billig skaisofa (som Volvo også gjør..), og de er ikke dempet innvendig som en BMW 7-serie, men det er vel heller ingen hemmelighet.

Derimot så er jeg MER skeptisk til Jaguar enn Tesla. Jaguar er gode på opplevd kvalitet, men de kommer like forbanna dårlig ut i pålitelighetsrapporter som Tesla, tross at de har vært bilprodusent i omtrent 100 år. De har knapt solgt biler i Norge før nå, og bruktprisene har alltid vært en tragedie. Jeg ble også veldig skuffet over at i-Pace viste seg å være en mye mindre bil enn jeg mener de forsøkte å "selge" den som i forkant av lansering. Den var ingen konkurrent til Model X på størrelse og mange andre egenskaper, og den største ulempen til Model X har de klart å kopiere, hvilket er bredden, som gjør TMX (og dermed også i-Pace) til et mareritt å forlate parkert for oss som er redde for parkeringsbulker.

Når det gjelder at det er så mange her som virker å tro de har behov for en Model X første gang de har smelt dama på tjukken, så kan det hende en del av de trenger å stikke fingern i jorda. De aller fleste klarer seg fint med en A4/3-serie størrelse til og med to barn. ;)

Ang fit/finish på min november-utleverte bil, så var det FWD som var dårlig tilpasset, og det ble fikset på Jaguar sitt karosseriverksted (godkjent av Tesla) innen en måneds tid, og ble veldig bra. Dessverre ripet de opp bilen både foran og bak i samme slengen. Neste forsøk skulle de lakkere to dører og polere bort støvkorn på panseret, de klarte å utføre dette, men innførte også en hel haug med støvkorn på de nylakkerte dørene og dekket hele bilen med lakkstøv, ettersom de tydeligvis ikke dekket den til under lakkering. Dette var Jaguar sitt Tesla-godkjente merkeverksted, altså...  :o

Vhagar

Ja, Model X har godt med bagasjeplass om du velger 5-seteren i hvertfall. Frunken har jeg ikke opplevd som særlig nyttig i så måte, den blir rett og slett ikke brukt.

Av positive sider så regner jeg med at de er selvforklarende. Med referal kode får du gratis supercharging (enda vel?) og med et chademo adapter så er du rimelig greit dekket på sentrale strøk. Du vil ellers trolig ønske hjemmeladestasjon for å kunne lade et så stort batteri raskt nok alt etter bruksmønster.

En annen postivit ting, siden bilen trolig står mye på service så er du så heldig å få kjøre lånebil. Det er ofte en Model S og i noen tilfeller en godt brukt Model X. Husk å sjekke at du får med ladekabler! Du sparer deg leiebil på forsikringen altså.

Frontruta er både pluss og minus, men pass på blindsonene som A-stolpen gir! Her blir en fort blind i små rundkjøringer. Husk å legge et solbrillepar i bilen.

Kjørekomfort, diskutabelt så klart men det er vel et punkt jeg må si meg passe happy med så vil ikke klage på det.

Men jeg vil ikke anbefale å kjøpe en Tesla pr. i dag og med skepsisen du (rettmessig) har på byggekvalitet.
Mistenker egentlig litt trolling for vil tro at det er et sårt punkt for mange, men jeg hiver meg på og deler av min erfaring i håp om at det hjelper. Noen punkter er generelle fra det jeg har plukket opp her og ellers, de fleste selvopplevd dessverre.

Du kan forvente ulik grad av:
- Skjeve falkevingedører som er umulig å korrigere 100%
- Nevnte vinger har en pen tendens til å skrape av lakk i døråpningen og presse mot sidene av setene
- Skjeve paneler så å si all over the place
- Frontdører med motor som med litt motstand ikke ønsker å åpne seg, eller smeller opp i sidebilen
- Baklykter som sprekker pga nevnte skjevheter som påfører stress over tid og er full av dugg
- Sensorfeil som stadig utbedres og byttes - som kan føre til store materielle skader og lang ventetid på service
- Husk å passe på falkevingedørene! De liker å slå borti alt som er for nært
- Fukt i ladeporten, rettes greit med et bytte men en ventetid på service senteret på et halvt år noen steder
- Dårlig lakk, gå over bilen med lupe ved utlevering og kjør den rett til behandling.
- Steinsprut, så husk å sett på skvettlapper, gjerne av typen du finner på gamle volvoer (nymotens er for små)
- Vindusviskere som skvetter restevann over på passasjersiden og som nekter å levere nok spylervæske.
- Gleden av å montere LED-bar når høsten kommer, for langlysene lyser svakt for oss over 40
- Mye gniksing fra setene (de er fulle av isopor) så sjekk nøye med trykktester alle deler av alle seter
- Slark i solskjermene som lager ulyder på ujevnt underlag (en liten vattbit her og der hjelper)
- Vindusheiser som ikke helt vet om vinduet skal opp eller ned, om du stopper det midtveis står det og klikker
- Et hanskerom som ikke har plass til en hanske pluss det kun er feste i ene hjørnet så døren henger og slenger
- Bakseter harde som kirkebenker, funker fint så lenge babyen sitter i barnesete (til de bikker 12år)
- Pent brukt ferdig oppstripet pyntelister innvendig
- 2 store skjermer som stadig føler for et behov for å resette seg
- Om du er heldig får du med tikkende vifter på MCU'en som hjelper på å korte ned tiden når man venter i bilen
- Fravær av "hattehylle" gjør at du hører mye støy fra bagasjerommet, som på en gammel stasjonsvogn
- Manglende følelse av "luksus" som media skryter av, det er rett og slett ikke en luksusbil etter norsk standard
- Hjulstøy, alt ettersom hvor sensitiv du er og hvilke dekk du har valgt og hvilke asfalt du kjører på

Sikker noe jeg har glemt, det blir fort en del. Bare å lese grundig på forumet her det.
De hyggelige selgerene vil si at "nei dette er ting som er historie nå, alt er bra nå" og de på service vil si at de kan fikse alt, men når det kommer til stykket så gjemmer de seg bak "avviket er innenfor spesifikasjonen fra fabrikk".

En fordel er jo at bilen kan oppdateres med ny firmware som tidvis gir nye funksjoner (noen som har vært lovt i lang tid). Ekstra kjekt er det når den feiler og man oppdager at en må på service for å utbedre en feil før man får lagt inn ny software. Så husk å bo nært et service senter, gjerne ett uten de lengste køene.

En positiv ting til slutt. Alt fra barnehageunger til tennåringer snur seg og er begeistret. Men pass deg for godt voksne mennesker, de hører ikke at du kommer trillende og kan fint finne på å gå rett ut i veien forran deg!

2018 er neppe året å kjøpe elbil. For nå kommer alternativene på en snor de neste årene og Tesla har enda ikke fått orden på kvaliteten. Noen er heldigere enn andre, men jeg har ikke vunnet i dette lotteriet heller.

Hvorfor har jeg Tesla Model X? Den sparer meg ca 25000 i året i forhold til forrige bil som var hardt rammet av dieselgate. Det dekker noe av frustrasjonen som følger med.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vhagar på mandag 07. mai 2018, klokken 22:14- Nevnte vinger har en pen tendens til å skrape av lakk i døråpningen og presse mot sidene av setene
Denne er fikset på nye biler.
Sitat fra: Vhagar på mandag 07. mai 2018, klokken 22:14- Skjeve paneler så å si all over the place
- Baklykter som sprekker pga nevnte skjevheter som påfører stress over tid og er full av dugg
- Steinsprut, så husk å sett på skvettlapper, gjerne av typen du finner på gamle volvoer (nymotens er for små)
- Vindusviskere som skvetter restevann over på passasjersiden og som nekter å levere nok spylervæske.
- Slark i solskjermene som lager ulyder på ujevnt underlag (en liten vattbit her og der hjelper)
- 2 store skjermer som stadig føler for et behov for å resette seg
Disse kjenner jeg meg litt igjen i. De andre ikke.

- Det er noen detaljer på utsiden som ikke er helt bra, spesielt kromlistene.
- Ved noen værforhold kan man få dugg i baklyktene. Dette er visstnok normalt, og forsvinner i hvert fall fort.
- Har litt antydning til steinsprut nederst bak på bakdørene.
- Vindusviskerne er nok det verste med bilen. De er ikke veldig bra, spesielt på vinteren.
- Har innimellom hørt litt ulyder fra solskjermene, men å ta de ut og folde de inn igjen har alltid fått lyden til å forsvinne i noen uker/måneder.
- Må restarte skjermene nå og da. Kanskje en gang i måneden i snitt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

...

#10
...

Vhagar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. mai 2018, klokken 22:42
Sitat fra: Vhagar på mandag 07. mai 2018, klokken 22:14- Nevnte vinger har en pen tendens til å skrape av lakk i døråpningen og presse mot sidene av setene
Denne er fikset på nye biler.

Nye som i 2018 da eller? Min ble utlevert i desember og etter at de prøvde å rette opp i svært så skjeve FWD så er det pressmerker i sidene på setene og 2 plasser er lakken skrapet av.

Tipset må rett og slett være, er det feil på justering av FWD - ikke la de prøve å fikse det. Finn ut om det er mulig å leve med, eller ikke ta ut bilen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vhagar på mandag 07. mai 2018, klokken 22:50Nye som i 2018 da eller? Min ble utlevert i desember og etter at de prøvde å rette opp i svært så skjeve FWD så er det pressmerker i sidene på setene og 2 plasser er lakken skrapet av.

Tipset må rett og slett være, er det feil på justering av FWD - ikke la de prøve å fikse det. Finn ut om det er mulig å leve med, eller ikke ta ut bilen.
Det er i hvert fall noen biler der lakken slites av over tid på rammen. Jeg leste et sted at de har begynt å ha en gummibit der lakken normalt sett slites. Jeg har ikke observert slitasje på lakken på min bil, og har ikke gummibiten, så noe variasjon er det tydeligvis.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mxoslo

Elsker min X! Savner ikke duringen, eksos, fossil lukt, dyre bensinstasjoner, elendige vindusspylere! I pace eller Tesla er sikkert smak og behag. Teslas ladenettverk og gratis superlading gir meg mye trygghet. Når Norges finanselite skal bygge ladenettverket til de andre bilmerkene blir det fort dyrt å bruke. Blir vel bra im noen år.
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 07. mai 2018, klokken 21:43
Ang fit/finish på min november-utleverte bil, så var det FWD som var dårlig tilpasset, og det ble fikset på Jaguar sitt karosseriverksted (godkjent av Tesla) ............Dette var Jaguar sitt Tesla-godkjente merkeverksted, altså...  :o
Seriøst, Jaguar sitt Teslagodkjente verksted??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA