Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurering, pris, utstyr, Model S75D vs iPace, iPace er strengt tatt en CUV

Startet av Tesla, lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Dexter på tirsdag 15. mai 2018, klokken 12:51Modell X er en CUV, absolutt ikke en SUV. I-pace kanskje en stor crossover e.l.
Model X, i-Pace og e-tron er/blir vel alle CUV, sånn rent teknisk sett. Det selges jo nesten ikke SUV i Norge, altså biler bygget på lett lastebil-ramme. Tahoe er kanskje den mest populære.

Men ser man bort i fra den strengeste definisjonen, så selges det veldig mye SUV i Norge. Alt fra X3, XC60, Outlander, RAV4, CR-V og opp mot XC90, Model X, GLE, osv. Alt sammen kalles SUV i dagligtale.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Pingle

Sitat fra: hemi på tirsdag 15. mai 2018, klokken 18:15
sykler på tak og krok får du på nissan leaf.. blir ikke veldig SUV av det :p
4wd var litt for selvsagt til at jeg tok det med - siden det var Tesla S75D som ble sammenlignet med ipace.
Det hadde ikke Evalia/leaf sist jeg sjekket, i likhet med lov til å særlig vekt på hengerfeste (75 kg på krok med 5 seter, og 0 kg ved 7 seter.), samt rekkevidde.
Jeg har dieselbrenner, og bytter den ikke ut før jeg får en like funksjonell bil som den jeg har i dag.

For all del, ingen i familien er lei seg om Leaf/Evalia kommer med plass, rekkevidde, 4wd, god nok motor til å trekke 750+ kg på henger, i tillegg til takstativ, men de ryker på minst tre punkter så langt, og Audi ligger kanskje best an så langt for min del (selv om de prøver å ta ned forventningene mine).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Espen Hugaas Andersen

#47
Sitat fra: S.S på onsdag 16. mai 2018, klokken 08:32Så har vi batterikapasitet, Jaguaren har minst 50.000,- i fordel her, med tanke på prisdifferanse mellom S75 og S100.
Jeg tror rekkevidde på I-Pace blir som på Tesla S90, men på alt annet enn motorvei.
Jeg tror rekkevidde til i-Pace blir mindre enn Model S 75D, i de fleste situasjoner der man faktisk har behov for rekkevidden.

- i-pace har ca 18% mer batterikapasitet
- Vekten er ca 2% lavere
- Cd er 0,29 vs 0,24, altså 21% høyere
- Frontarealet er ca 11% større
- i-Pace har varmepumpe

Greit, i-Pace har ca 18% høyere batterikapasitet, men med ca 34% høyere luftmotstand, så må man holde ganske lav hastighet for å faktisk komme seg lengre. Vektforskjellen kan ansees som irrelevant - dekkvalg har mye større betydning (selv hvor slitte dekkene er utgjør mer enn 2%). Model S75D har nok lengre rekkevidde ca over 50-60 km/t. Over dette så begynner luftmotstanden å bli dominerende, mens under 50-60 km/t så er ikke luftmotstand veldig viktig.

Den store usikkerheten er hvor stor betydning varmepumpe har. Denne betydningen kan ansees å være null utenfor -20C til +15C. Under -20C vil varmepumpen ikke gi meningsfull varme, og over +15C er det heller tilfelle at man må kjøle ned bilen, pga soloppvarming. (Det kan også nevnes at jo lavere temperaturen er, så jo høyere er luftmotstanden, ettersom lufttrykket øker. Altså en del av det man tjener på varmepumpen tapes i luftmotstanden.) Betydningen kan nok også vurderes til null på alle turer under 10 km/10 minutter. De resistive varmeelementene vil stå for varmen inntil varmepumpen kommer skikkelig i gang, og på korte turer rekker ikke varmepumpen komme skikkelig i gang.

Hva kan vi si da?

i-Pace vil trolig ha bedre rekkevidde enn Model S 75D i lav hastighet (<50 km/t), både sommer og vinter. I høyere hastighet (80+ km/t) vil trolig Model S ha best rekkevidde, både sommer og vinter. Og i midlere hastighet (50-80 km/t) vil det nok variere litt hvem som har overtaket, i-Pace har trolig overtaket på vinteren mens på sommeren kan det være Model S. Personlig har jeg mest behov for rekkevidden på langturer, der jeg må utføre flere hurtigladinger på en dag. Da er hastigheten som regel 80+ km/t, og Model S er (trolig) alltid best.

Og når det gjelder S90, så tror jeg man skal opp i veldig sære situasjoner før i-Pace har bedre rekkevidde. Da må man kjøre i veldig lav hastighet, kanskje 30 km/t, på vinteren. Kolonnekjøring eller køkjøring, f.eks. (Men hvor ofte kjører man i slike forhold i hundrevis av km på en dag?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Litt usikker på hvorfor du mener "og på korte turer rekker ikke varmepumpen komme skikkelig i gang." AC fungerer øyeblikkelig på min bil? Det er en varmepumpe, ikke sant? Det er vel heller effekten på varmepumpen som avgjør om batteriene faktisk blir varmet opp tilstrekkelig?

En ny S75 har vel 73 kWh tilgjengelig batterikapasitet, eller litt lavere? I-pace (og S90) har 85kWh tilgjengelig. Det er altså 12 kWh forskjell i kapasitet, som med forbruk på 2 kWh/mil tilsvarer 6 mils rekkevidde. For å nulle ut denne fordelen må man øke forbruket til 2,33 kWh/mil. Er dette likt forskjellen S vs X, 15% merforbruk?

Model S er ikke spesielt effektiv på vinteren, i vinter hadde jeg snitt 2,8 kWh/mil dog med skiboks og mest småkjøring og motorvei (100km/t+). På langtur nylig var vi nede på 1,7 kWh/mil med mer landevei og solid medvind på motorveien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Varmepumpen vil begynne å gi varme/kulde relativt raskt, men virkningsgraden bruker en del tid til å komme seg opp. Du må få riktig temperatur og trykk i systemet for at varmepumpen skal fungere etter hensikten. Det tar noen minutter. (Og setter man seg inn i en bil som er f.eks 35C, så føles luft på 20C iskald ut, så den subjektive opplevelsen kan være misvisende...)

Forskjellen i luftmotstand mellom Model S og Model X er omkring 24%, og jo høyere hastighet, jo nærmere vil en Model X ha merforbruk på 24% vs en Model S. Med omkring 34% høyere luftmotstand på en i-Pace vs en Model S, så vil i-Pace ha noe høyere forbruk enn Model X i høy hastighet, men altså lengre rekkevidde enn Model X 75D. (Ca 8% høyere luftmotstand er ikke tilstrekkelig til å nulle ut 18% høyere batterikapasitet.)

Så klart, slenger man på skiboks, så vil rekkevidden gå ned betraktelig i høy hastighet, både for Model S og i-Pace. Dette kan fint øke luftmotstanden med noe sånt som 25%, noe som i høy hastighet kan bety en reduksjon på flere mil. For øvrig, om man skal kjøre med en skiboks av gitt størrelse og utforming, så vil den mest aerodynamiske bilen lide mest av skiboksen. Altså der reduksjonen i rekkevidde kanskje er 10% på en i-Pace, så kan den være 15% på en Model S. Men dette vil så klart variere utifra kjøremønster og den gitte skiboksen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

En annen ting jeg ikke har nevnt er forskjellen på trefase induksjonsmotorer og permanentmagnetmotorer. Her er det greit å vite at forskjellen i virkningsgrad er stort sett bare betydelig ved *lav belastning*. Altså lav hastighet. Dette er bare enda en ting som gjør i-Pace bedre i lave hastigheter, mens i høye hastigheter er Teslaene best på forbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

At Tesla sine induksjonsmotorer er bedre i høye hastigheter er en myte. Se bare på Tesla Model 3. Eneste fordelen med en tradisjonelle induksjonsmotor er at den er billigere å produsere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på onsdag 16. mai 2018, klokken 15:34At Tesla sine induksjonsmotorer er bedre i høye hastigheter er en myte. Se bare på Tesla Model 3. Eneste fordelen med en tradisjonelle induksjonsmotor er at den er billigere å produsere.
Sier ikke at de er *bedre*. De er ca like gode som permanentmagnetmotorer når de belastes en del. Det skiller kanskje et prosentpoeng eller to.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

I 2014, da e-golf kom, var det ikke snakk om 20% lengre rekkevidde med varmepumpe? Mye diskusjoner om man burde vente på utsatt levering eller ta en uten vp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på onsdag 16. mai 2018, klokken 21:26
I 2014, da e-golf kom, var det ikke snakk om 20% lengre rekkevidde med varmepumpe? Mye diskusjoner om man burde vente på utsatt levering eller ta en uten vp.
På et lite batteri har man mindre å «sløse bort» til varme enn på et stort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

#55
De 20% var så klart aldri lovet, og var basert på en snittutregning (basert på den sterkt misvisende NEDC?). Varmepumpe har størst betydning jo mer tid man er ute å kjører, altså i lav hastighet.

Om man har en bil med 400 km rekkevidde i 100 km/t med varmeapparat avslått, og bilen har 80 kWh batteri, så er snittforbruket 20 kW. Om man da utstyrer bilen med varmepumpe bilen bruker den kanskje 750W på varme, mens om man utstyrer den med PTC så bruker den kanskje 2,5 kW. Da vil den med varmepumpe ha forbruk på 20,75 kW, og rekkevidden blir 80 kWh / 20,75 kW x 100 km/t = 386 km. Mens den med PTC vil ha forbruk på 22,5 kW, og rekkevidden blir 80 kWh / 22,5 kW x 100 km/t = 356 km. Det er altså en forskjell på 8%. Og den forskjellen vil minke med høyere hastighet.

Med 34% høyere luftmotstand, så klarer verken 8% mindre forbruk på varme eller 18% større batteri å veie tilstrekkelig opp til å få best rekkevidde i høyere hastigheter.

Men nå når jeg er hjemme og kan se på regnearket mitt, så ser jeg at jeg undervurderte den nødvendige farten noe. Med 2,5 kW varme vs 0,75 kW varme i -10C, så vil en S75D først ha lengre rekkevidde rundt 135 km/t. I 100 km/t tyder utregningene på at i-Pace vil ha omkring 9% mer rekkevidde enn S75D, og hele 21% lengre rekkevidde enn X75D. I ganske ideelle kjøreforhold, riktignok. Så ok, på vinteren vil i-Pace ha bedre rekkevidde enn S75D i de fleste situasjoner, selv ved motorveihastighet. (Bare man holder seg unna autobahn.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Det går ikke med 2,5kW til å holde varmen i en Model S i -10. 1kW kanskje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Er det erfaringstall fra 100 km/t? Jeg vet det kan være noe sånt når man står i ro, men i høyere hastighet vil man miste betydelig mer varme pga luftstrømmen over bilen. 2,5 kW i 100 km/t utgjør ekstra 25 Wh/km, noe som ikke virker veldig urimelig for meg, i forhold til mine erfaringer med Model X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Jeg kunne fint ligge midtvinters i 100 på motorveien med vår gamle S85 med 190Wh/km. Model X 6 seter med doble klimaanlegg og større overflate av glass har mye større forbruk til varme er min erfaring. Merker godt forskjell på om vi er 2 eller flere personer i bilen, som får klimaanlegget bak til å aktiveres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA