Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurering, pris, utstyr, Model S75D vs iPace, iPace er strengt tatt en CUV

Startet av Tesla, lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jokr på søndag 06. mai 2018, klokken 08:55Nå er det jo ingen med Tesal som innrømmer feil, men den tråden om reklamasjoner på Teslaforumet sier gir ett annet inntrykk.
Det er mange som har Tesla og dermed blir det mange som har feil på bilene. Og kvaliteten har tidvis vært horribel. Nå derimot er den ganske bra. Model S er f.eks bedre enn S-klasse.

Ser man bort i fra feilene som var på bilen når jeg mottok min Model X (kvalitetskontrollen før bilene forlater fabrikk er det all grunn til å kritisere), så har det hittil vært en feil, en FOB døde. (Trodde først det var batteriet men det viste seg å være selve FOBen.) Dette er etter 11 måneder og 32.000 km. Om du kjøper i-Pace og det er like lite tull med din i-Pace som min Model X, så vil du være fornøyd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: P85TMS på søndag 06. mai 2018, klokken 09:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 06. mai 2018, klokken 09:32Model S er f.eks bedre enn S-klasse.

Altså på driftssikkerhet. Model S er "average" mens S-klasse er "poor" i Consumer Reports. Det er altså to nivåer opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: jokr på søndag 06. mai 2018, klokken 08:55
Nå er det jo ingen med Tesal som innrømmer feil, men den tråden om reklamasjoner på Teslaforumet sier gir ett annet inntrykk.
Selvmotsigelse så det holder. Hvis ingen innrømmer feil,  da bør jo reklamasjonstråden være tom.
Min første bil 2015, 2 år og 50k km hadde 3 feil.
1. Ubetydelig: Crome list bak fikk bobler i lakken. Fikset ved service.
2. Litt irriterende: Venstre håndbrekk kaliper satte seg fast i sørpe vær. Måtte rygge/vugge litt for å få den til å løsne. Byttet på 14 dagers varsel. Skodje hadde 1 på lager, men ville for sikkerhetsskyld bytte på høgre side også.
3: Problem, men ikke kjørekritisk:Venstre dørhåndtak bak låste seg i ute-posisjon. Ringte på torsdag kl 1530. Byttet kl 9.  neste dag.

Ny bil Nov 2017. Kjørt over 10k. Helt perfekt til nå.
Les deg ikke blind på reklamasjonstråder. Alle har ikke problem og det er svært lite problem på Modell S siste 2 årene generelt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tesla

TeslaBjørn har en jobb som tilsier mye reisevirksomhet, landet rndt med også mye i bla Europa. Han tok en sammenligningen med sin Model S, og en tilsvarende ICE.

CASE: Kjørt 200.000 km, hadde den i ca 2,5 år, alt ble lagt inn i et regneark, samlet besparelse: Nkr 400.000,- "Penger spart er penger tjent". På skikkelige langturer vil det raskt bli noen kroner "tjent".

Teslas free of charge ladenettverk er elefanten i rommet, nå har porsche også tatt cluet, de vil før salg av eMotion tilby det samme med 500 ladestasjoner i USA. Free of charge, neppe, men Porsche vil utvide "tilbudet".

Tesla

iPace, la det være sagt, som design first class ! men det blir angitt her tidligere at iPace har en rekke egenskaper som Tesla ikke har, mulig det stemmer, men hvilke er det ? Har forespurt flere selgere av iPace, om den har autonome egenskaper, svar, "begrenset", OTA ? Nei ble det forklart. Som tidligere eier av 3 stk MS så har jeg eksakt innsikt i fht spec som feks MS 75D kan leveres med, som std mer eller mindre. Med konfigurering 100% like 75D, så får jeg alltid pris 100K høyere enn 75D, godt over for iPace, "lik" spec for spec.


ludwig_holberg

1) I-Pace har for det første mye mer fleksibel spec. Å sammenligne "lik for lik" gir kun mening dersom de tilfeldig sammensatte utstyrspakkene til Tesla er midt i blinken. For de fleste innebærer Teslas brede tilvalgspakker at man ender med å betale for noe man egentlig ikke har bruk for.

2) I-Pace har i tillegg en lavere grunnpris.

3) I-Pace har generelt høyere standard på interiør enn Tesla.

4) I-Pace har en rekke andre småting Model S ikke har. F.eks. varmepumpe.

5) I-Pace er en SUV, eller SUV-ish. Den klart foretrukne bilklassen i Norge.

Sitat fra: Tesla på tirsdag 15. mai 2018, klokken 00:27
iPace, la det være sagt, som design first class ! men det blir angitt her tidligere at iPace har en rekke egenskaper som Tesla ikke har, mulig det stemmer, men hvilke er det ? Har forespurt flere selgere av iPace, om den har autonome egenskaper, svar, "begrenset", OTA ? Nei ble det forklart. Som tidligere eier av 3 stk MS så har jeg eksakt innsikt i fht spec som feks MS 75D kan leveres med, som std mer eller mindre. Med konfigurering 100% like 75D, så får jeg alltid pris 100K høyere enn 75D, godt over for iPace, "lik" spec for spec.

daktari

Autonome egenskaper: jeg oppfatter AP2 som en avansert lane assist, selv om man på noen lokale veier kan bruke systemet så er det oftest vesentlig mer komfortabelt for passasjerene hvis sjåføren styrer. I-pace kan fås med en avansert lane-assist også, kalt "automatisk cruise control med steering assist". Det gjenstår å få testet kvaliteten på denne, kan hende den funker best i tett trafikk på motorveien - det er også der AP2 fungerer best.
Tesla FSD er p.t. dessverre et luftslott, og auto lane change synes er mest en gimmick når man allikevel må holde i rattet.
I-pace har også fartsgrensegjenkjenning, noe AP2 fortsatt ikke har fått etablert. I tillegg kommer 360-graders kamera, varsel om kryssende trafikk ved rygging, varsel om trafikk når du skal åpne døra, en skikkelig fungerende blindsonevarsler (radar) og mer. Jeg er også nysgjerrig på en EuroNCAP-test av AEB (automatisk panikkbrems) fra begge merkene - føler en stor usikkerhet hvorvidt Tesla sin AEB vil vurdere en reell trussel som en falsk positiv og ikke bremse.
Jeg tror Tesla har den beste park-assist, der bilen selv styrer fart, gir og brems, mens man på Jaguar må kontrollere farten selv. Dette er dessverre mest gimmick for meg, jeg parkerer raskere selv men synes det er gøy at bilen gjør alt.
For meg er det ingen klar vinner her, men begge bilene har fordeler og ulemper.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Det handler vel om preferanser som med alt annet. Er umulig å specce bilene helt likt på grunn av at noe kan leveres til den ene og ikke den andre, og noe pga lite valgmuligheter utenom pakker på Tesla. Noen bryr seg ikke om autopilot, mens andre synes det er stas/behagelig. For meg synes jeg det var moro å prøve autopilot, men som med mye annet var det kun moro i starten. Hadde jeg kjørt mye i kø kunne autopilot eller adaptiv cruisecontrol vært noe, men til mitt bruk synes jeg det fortsatt er helt greit å kjøre selv.
Kan vise til denne spec på I-pace: metallic, privacy glass, oppvarmede seter, oppvarmet ratt, oppvarmede spylerdyser og vinterhjul til ca 645.
Samme utstyr på model s: 700 (og ja da får jeg med et hepa filter, oppgradert lydanlegg og varme bak også, men har fortsatt endel stoff på setene som jaguar ikke har).
Det er fortsatt forskjell på speccen, som dere Tesla eiere (på I-pace delen av forumet) kommer til å peke ut.

Starter man med å bygge en I-pace kan man lett få en billigere bil der. Akkurat som man kan få en billigere bil dersom man starter med Tesla og deretter legger på alt hos Jaguar. Alt kommer an på hvordan man vil framstille sine eksempler som best og forsvare sitt eget bilvalg.

Jeg har selv tidligere vurdert å kjøpe en ribbet Tesla, da de til nå har vært eneste el alternativ med lang rekkevidde. Jeg ble skremt bort av åpenbare feil/skader på nye utleverte biler og lengre ventetider enn normalt på verksted samtidig som jeg ikke vil bruke 600' på en bil jeg ikke liker utseendet på, verken innvendig eller utvendig.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Dexter

Sitat fra: Tesla på lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32
Når iPace sammenlignes med Model X, blir det mildt sagt skjevt, MX er en ekte SUV, iPace må defineres som an CUV, videre er iPace mer lik MS, som tar vesenltig mer bagasje !


Modell X er en CUV, absolutt ikke en SUV. I-pace kanskje en stor crossover e.l.

dette bekrefter vel han Nylan eller hva han heter med filmen fra vålerbanen.

Pingle

Sitat fra: Tesla på tirsdag 15. mai 2018, klokken 00:27
Med konfigurering 100% like 75D, så får jeg alltid pris 100K høyere enn 75D, godt over for iPace, "lik" spec for spec.
Hva koster TMS 75D med tilhengerfeste og takstativ?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

hemi


Pingle

Sitat fra: hemi på tirsdag 15. mai 2018, klokken 13:46
drar man over 3 tonn  henger kan du få kalle det SUV
Trekker du mer enn 3 tonn på kroken har du med deg noe som neppe har med sportsaktivitet å gjøre ;)

Tror de fleste nordmenn (og de fleste her inne) bryr seg mindre om trebokstavsforkortelser enn om praktisk bruk: Kajakker/skiboks på taket, sykler (og henger med haveavfall) på hengerfestet.

De med campingvogn får vel heller kjøre TMX, fossilt, eller vente på Audi.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

hemi

tja, båt, bil og lignende, det er hobby og grunn til at jeg fortsatt har en SUV, skal sies at med elbil, og sportsbil, blir den stortsett bare brukt som hengerfeste...

kompis har en bil han kaller for "hengerfeste" så its real.

sykler på tak og krok får du på nissan leaf.. blir ikke veldig SUV av det :p


drømmer om at nye e-tron iaf klarer 2+ tonn, we will see. innfrir den ikke kan det hende det blir til i-pace.

S.S

Det virker som mange spekker opp en Tesla, og så spekker Jaguaren til den har alt utstyret på Tesla, men samtidig ignorerer det Jaguaren har i tillegg...
Eller omvendt for oss som er frelst på Jaguaren.
Blir aldri riktig.
Så har vi batterikapasitet, Jaguaren har minst 50.000,- i fordel her, med tanke på prisdifferanse mellom S75 og S100.
Jeg tror rekkevidde på I-Pace blir som på Tesla S90, men på alt annet enn motorvei.

hemi


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA