Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurering, pris, utstyr, Model S75D vs iPace, iPace er strengt tatt en CUV

Startet av Tesla, lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg har foreløpig eid to elbiler. En med og en uten varmepumpe. Det er ekstrem forskjell på vinterrekkeviddedifferansen på de to. Jeg tror ikke en skal undervurdere nytten av varmepumpe i Norge.

Hadde vært interresant å sett forskjellen på E-Golf med og uten varmepumpe i praktisk bruk. All mulig teoretisering blir jo bare det og ikke nødvendigvis resultatet i praksis, som faktisk er det som betyr noe.


Cowboystrekk

I-pace vil nok variere en god del i rekkevidde om man velger 18 eller 22"-dekk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bmw_Tryne

Sitat fra: emurof på tirsdag 05. juni 2018, klokken 07:36
Sitat fra: hemi på onsdag 16. mai 2018, klokken 09:43
Største fordelen til jaguar, er at det ikke er en tesla :p

Hvorfor det?

Vurderte selv Tesla i fjor, men er skeptisk pga:
- Rammeløse vindu og problemer ifm med dette.
- Laaaang ventetid på verksted.
Bmw 530i G30

haggen

Hva kan vi si da?

i-Pace vil trolig ha bedre rekkevidde enn Model S 75D i lav hastighet (<50 km/t), både sommer og vinter. I høyere hastighet (80+ km/t) vil trolig Model S ha best rekkevidde, både sommer og vinter.


Kjent sak at dette utvikler seg kvadratisk, men mener absolutt å huske at den store stigningen på den kurven ikke begynner før nermere 80 km/t og ikke på 50. Så er du sikker på at dette er riktig hvis du faktisk beregner forskjellen i f.eks. 70? Eller var dette ett forsøk på å skape ett bilde av en bil som ikke er brukbar i annet enn i 50 sona?
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: haggen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:12Hva kan vi si da?

i-Pace vil trolig ha bedre rekkevidde enn Model S 75D i lav hastighet (<50 km/t), både sommer og vinter. I høyere hastighet (80+ km/t) vil trolig Model S ha best rekkevidde, både sommer og vinter.


Kjent sak at dette utvikler seg kvadratisk, men mener absolutt å huske at den store stigningen på den kurven ikke begynner før nermere 80 km/t og ikke på 50. Så er du sikker på at dette er riktig hvis du faktisk beregner forskjellen i f.eks. 70? Eller var dette ett forsøk på å skape ett bilde av en bil som ikke er brukbar i annet enn i 50 sona?
Eksponensielle kurver er slik at uansett hvilket punkt man ser på, så er kurven nesten helt flat til venstre for punktet, og nesten helt vertikal til høyre for punktet. (Det handler bare om å skalere aksene riktig.)

Luftmotstanden begynner å bli betydelig over 50 km/t, men først rundt 80 km/t begynner den å bli dominerende.

Hovedpoenget mitt er at i-Pace er ikke en spesielt aerodynamisk bil, og dette er noe som er greit å være klar over. Man kan bli skuffet over rekkevidden om man går fra Model S/X til i-Pace, i og med at Tesla vektlegger aerodynamikken såpass sterkt, for å få til relativt lavt forbruk i høy hastighet. De er forøvrig ikke den eneste produsenten som gjør dette. Hyundai er også bra på dette området.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mariowing

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:30
Sitat fra: haggen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:12Hva kan vi si da?

i-Pace vil trolig ha bedre rekkevidde enn Model S 75D i lav hastighet (<50 km/t), både sommer og vinter. I høyere hastighet (80+ km/t) vil trolig Model S ha best rekkevidde, både sommer og vinter.


Kjent sak at dette utvikler seg kvadratisk, men mener absolutt å huske at den store stigningen på den kurven ikke begynner før nermere 80 km/t og ikke på 50. Så er du sikker på at dette er riktig hvis du faktisk beregner forskjellen i f.eks. 70? Eller var dette ett forsøk på å skape ett bilde av en bil som ikke er brukbar i annet enn i 50 sona?
Eksponensielle kurver er slik at uansett hvilket punkt man ser på, så er kurven nesten helt flat til venstre for punktet, og nesten helt vertikal til høyre for punktet. (Det handler bare om å skalere aksene riktig.)

Luftmotstanden begynner å bli betydelig over 50 km/t, men først rundt 80 km/t begynner den å bli dominerende.

Hovedpoenget mitt er at i-Pace er ikke en spesielt aerodynamisk bil, og dette er noe som er greit å være klar over. Man kan bli skuffet over rekkevidden om man går fra Model S/X til i-Pace, i og med at Tesla vektlegger aerodynamikken såpass sterkt, for å få til relativt lavt forbruk i høy hastighet. De er forøvrig ikke den eneste produsenten som gjør dette. Hyundai er også bra på dette området.

Basert på en mediaomtale fra en som har kjørt London - Berlin så var forbruket på motorvei (130 km/t) 268 Wh/km. Det gir en rekkevidde på 317 km med 85 Kw tilgjengelig fra batteriet. Selvfølgelig så må flere tall på bordet og mer erfaring før man kan konkludere, men gitt dette ene tilgjengelige eksempelet gir i alle fall en pekepinne utover WLTP i alle fall. Ser at noen kommenterer at det er skuffende mens jeg synes det er greit og som forventet for min del.

Du virker å ha gode tall på dette Espen; har du tilsvarende tall for Model S og X? Det hadde vært interessant å vite hvor mye bedre de er!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

Ca 270Wh/km i 130km/t på sommeren høres riktig ut.
Ved 85kWh netto kapasitet gir det 317km fra 100% til bom stopp.
Om det er fra 100% til bom stopp vil det erfaringsmessig ikke være den kapasiteten man bør regne med i praksis.

Min bil har snaut 85kWh tilgjengelig fra 100% til bom stopp. Eller snaut 80kWh fra 100% til bilen sier 0 og charge now. På 3-5 timers turer opplever jeg at ca 15% buffer er passe komfortabelt. Dvs at bilen melder at den vil ha 15% igjen ved ankomst.
Dvs av 85kWh utnyttbart legger jeg ikke opp til bruk av mer enn rundt 70kWh uten at lademuligheter sjekkes.
Alder på batteri (degradering) vil trekke ned. Høyt forbruk vil også trekke utnyttbar kapasitet ned da det øker intern motstand i batteriet og dermed varmetap.

I-Pace bør fint nå Gøteborg uten lading på sommeren, forutsatt at man ikke pusher i venstrefeltet hele veien. E6 sydover fra Oslo går fort i 120-125 i venstrefeltet, og når man kommer til Svinesund ligger mange i 130-140+.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Hva bruker en Model X i 130 km/t snittfart?

Jeg ligger fort på 230-240 kWh/km med min S90D. Opp mot 150km/t bruker jeg over 250 Wh/km.

Har kjørt til Oslo- Vinstra ca 80 km/t med forbruk 165 Wh/ km men hadde sikkert 10 m/s medvind.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat fra: mariowing på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:44
Ser at noen kommenterer at det er skuffende mens jeg synes det er greit og som forventet for min del.

At i-pace med 90kWh batteri ikke gir bedre rekkevidde enn model S med 75kWh batteri føles skuffende. Spesielt når model s ikke har spesielt effektive motorer. Det begrensende for min del er rekkevidde på vinterføre og en model s 75kwh går litt for kort for mitt bruk. Krysser fingrene for at reell rekkevidde for i-pace på vinterstid overasker positivt. Håper Dinside eller andre får tilgang til bilen til vinteren og får kjørt en skikkelig rekkeviddetest på vinterføre. Men alle har jo forskjellige behov. Ut fra anmeldelser virker det som en veldig fin bil, så er rekkevidden tilstrekkelig så tipper jeg folk blir veldig fornøyd med bilen.

haggen

Luftmotstanden begynner å bli betydelig over 50 km/t, men først rundt 80 km/t begynner den å bli dominerende.
Enig, og snittfarten på norske veier er ikke 130 by far, heller rundt 70 på langkjøring. Noen få mil av norges veier er 130, noen flere mil har over 80, mens 99% har 80 eller mindre i max hastighet. Da havner snittet mellom 60 og 70 en plass. Da blir forskjellen mellom de to bilene mye mindre en om man konstruerer en situasjon hvor snittfarten er over 100 km/t. Så jeg vil gjerne ha noen tall på dette for en fart på 70 km/t, ellers anser jeg innlegget som ett veldig skjelden useriøs innlegg fra din side.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Espen Hugaas Andersen

#70
Sitat fra: mariowing på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:44Basert på en mediaomtale fra en som har kjørt London - Berlin så var forbruket på motorvei (130 km/t) 268 Wh/km. Det gir en rekkevidde på 317 km med 85 Kw tilgjengelig fra batteriet. Selvfølgelig så må flere tall på bordet og mer erfaring før man kan konkludere, men gitt dette ene tilgjengelige eksempelet gir i alle fall en pekepinne utover WLTP i alle fall. Ser at noen kommenterer at det er skuffende mens jeg synes det er greit og som forventet for min del.

Du virker å ha gode tall på dette Espen; har du tilsvarende tall for Model S og X? Det hadde vært interessant å vite hvor mye bedre de er!
I 125 km/t skal i-Pace ha et teoretisk forbruk på omkring 226 Wh/km, Model S 75D skal ha et teoretisk forbruk på omkring 177 Wh/km og Model X 75D skal ha et teoretisk forbruk på 200 Wh/km. Det tilsvarer altså ca 374 km for i-Pace, 406 km for S75D og 360 km for X75D.

Avviket fra det teoretiske kan forklares med bruk av A/C, dekk/felger og spesielt vind. Motor Trend sa at det var mye vind den dagen. Selv en lett bris med motvind (5 m/s) vil øke det teoretiske forbruket på i-Pace til 280 Wh/km, og redusere rekkevidden til 303 km, altså en reduksjon på 71 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: haggen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:11
Luftmotstanden begynner å bli betydelig over 50 km/t, men først rundt 80 km/t begynner den å bli dominerende.
Enig, og snittfarten på norske veier er ikke 130 by far, heller rundt 70 på langkjøring. Noen få mil av norges veier er 130, noen flere mil har over 80, mens 99% har 80 eller mindre i max hastighet. Da havner snittet mellom 60 og 70 en plass. Da blir forskjellen mellom de to bilene mye mindre en om man konstruerer en situasjon hvor snittfarten er over 100 km/t. Så jeg vil gjerne ha noen tall på dette for en fart på 70 km/t, ellers anser jeg innlegget som ett veldig skjelden useriøs innlegg fra din side.
I 75 km/t vil en i-Pace ha et teoretisk forbruk på ca 122 Wh/km og en S75D vil ha omkring 97 Wh/km. Det tilsvarer rekkevidder på henholdsvis 693 km og 740 km. Men dette er teoretiske rekkevidder. Kjører man i et snitt på 75 km/t så kjører man gjerne noen strekker på høyere hastighet, og disse har større betydning ettersom forbruket øker eksponensielt med hastighet. Altså et vektet gjennomsnitt for en strekning kan være 100 km/t, mens faktisk gjennomsnitt er 75 km/t. I tillegg har jeg ikke lagt inn forbruk til A/C, ingen stopp, gode dekk, ingen vind, ikke regn, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Touring

Er så dr*t lei å lese om Teslas fortreffelighet på forumer her. Vil jeg det så går jeg på Tesla delforum. Håpløst hvordan  noen aldri gir seg.

bmw2002

Denne diskusjonen er meningsløs.  Man vet stort sett ingenting om kjørestil eller andre faktorer.

Umulig å konkludere noe som helst om rekkevidde før noen kan sammenligne I-Pace mot Model S/X, regner med Bjørn Nyland eller noen andre tar oppgaven når bilen er tilgjengelig for folk flest.


Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:09
Sitat fra: haggen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:11
Luftmotstanden begynner å bli betydelig over 50 km/t, men først rundt 80 km/t begynner den å bli dominerende.
Enig, og snittfarten på norske veier er ikke 130 by far, heller rundt 70 på langkjøring. Noen få mil av norges veier er 130, noen flere mil har over 80, mens 99% har 80 eller mindre i max hastighet. Da havner snittet mellom 60 og 70 en plass. Da blir forskjellen mellom de to bilene mye mindre en om man konstruerer en situasjon hvor snittfarten er over 100 km/t. Så jeg vil gjerne ha noen tall på dette for en fart på 70 km/t, ellers anser jeg innlegget som ett veldig skjelden useriøs innlegg fra din side.
I 75 km/t vil en i-Pace ha et teoretisk forbruk på ca 122 Wh/km og en S75D vil ha omkring 97 Wh/km. Det tilsvarer rekkevidder på henholdsvis 693 km og 740 km. Men dette er teoretiske rekkevidder. Kjører man i et snitt på 75 km/t så kjører man gjerne noen strekker på høyere hastighet, og disse har større betydning ettersom forbruket øker eksponensielt med hastighet. Altså et vektet gjennomsnitt for en strekning kan være 100 km/t, mens faktisk gjennomsnitt er 75 km/t. I tillegg har jeg ikke lagt inn forbruk til A/C, ingen stopp, gode dekk, ingen vind, ikke regn, osv.

Dette er jo bare tull. Teoretisk rekkevidde har ingen verdens ting med det regnearket du har snekret sammen.
Hvis du får tilgang til den teoretiske modellen som blir benyttet under WLTP og EPA så kan vi diskutere. Disse modellene har forøvrig også et lineært ledd noe du neppe har i din modell. Det lineære leddet fremkommer ved kurvetilpasning basert på målt kraft under slep i forskjellige hastigheter.

At en Tesla S75 går lengre i 130 km/t om sommeren ser jeg dog ikke bort fra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA