Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurering, pris, utstyr, Model S75D vs iPace, iPace er strengt tatt en CUV

Startet av Tesla, lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32

« forrige - neste »

AJ82

Sitat fra: daktari på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:39
"Tilstrekkelig" som de sa i Rolls Royce.
Men på wiki har en 90D 658 Nm, antagelig målt på motorene. Samme motorer i 75D, men stor forskjell på før og etter uncorking som skjedde våren 2018. (Oppgradering fra 5,8 sek til 4,4 sek).

Prøvd å google litt, men kan virke som det er 525nm i 75d, men dette kan jo være før uncorking. Var uansett en 2017 modell jeg kjørte. Mulig det da har skjedd litt på de siste.

Burde jo ligge noe offisielt ute på dette?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Det mest spennende er egentlig hvor mye strøm man kan trekke/forsyne motoren med. Der har begrensningen ligget hos Tesla, og de har økt verdiene på P-modellene gradvis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

#167
Se side 183: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf

Altså de små motorene til 75D/100D er 330 Nm, med to stk er momentet da 660 Nm. Dette er altså på utgangen til motoren. Reduksjonsgiret har en utveksling på 9,325:1, som betyr at momentet på utgangen av reduksjonsgiret er 660 Nm x 9,325 = 6155 Nm.

I tillegg er momentet begrenset av antispinn ved lave hastigheter, begynner å falle gradvis over noe sånt som 80 km/t, og effekten er aldri over noe sånt som 350-400 kW på 100D (mindre på 75D).

En ting jeg vet er at Model X har betydelig mer moment i området 200-250 km/t. I området 0-200 km/t er jeg mer usikker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

telcontar

Noen som har forespurt om leasingtilbud på iPace og har lyst til å dele pris/info om dette?

AJ82

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. juni 2018, klokken 13:30
Se side 183: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf

Altså de små motorene til 75D/100D er 330 Nm, med to stk er momentet da 660 Nm. Dette er altså på utgangen til motoren. Reduksjonsgiret har en utveksling på 9,325:1, som betyr at momentet på utgangen av reduksjonsgiret er 660 Nm x 9,325 = 6155 Nm.

I tillegg er momentet begrenset av antispinn ved lave hastigheter, begynner å falle gradvis over noe sånt som 80 km/t, og effekten er aldri over noe sånt som 350-400 kW på 100D (mindre på 75D).

En ting jeg vet er at Model X har betydelig mer moment i området 200-250 km/t. I området 0-200 km/t er jeg mer usikker.

Kanskje vanskelig å si da, i og med at begge biler kanskje har begrensinger her og der. Men i utgangspunktet har Tesla mer HK, mens Jaguar har mer NM.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: AJ82 på onsdag 13. juni 2018, klokken 15:36Kanskje vanskelig å si da, i og med at begge biler kanskje har begrensinger her og der. Men i utgangspunktet har Tesla mer HK, mens Jaguar har mer NM.
Hvor mange Nm har motorene og hvilke girutvekslinger benyttes det?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AJ82

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. juni 2018, klokken 16:47
Sitat fra: AJ82 på onsdag 13. juni 2018, klokken 15:36Kanskje vanskelig å si da, i og med at begge biler kanskje har begrensinger her og der. Men i utgangspunktet har Tesla mer HK, mens Jaguar har mer NM.
Hvor mange Nm har motorene og hvilke girutvekslinger benyttes det?

200hk foran og bak, 350nm foran og bak. Vet ikke utveksling.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

S.S

Mener å ha lest rundt 9:1, maks rpm 12000...
Nm er litt «tulletall», det sier egentlig ingenting i seg selv.  kW er et reelt effekttall, der både turtall og dreiemoment = effekt (kW).
En motor med lavt turtall må ha høyt dreiemoment for å gi samme effekt som en motor med høyt turtall.
Om dreiemomentet er konstant med økende turtall, økes effekten proporsjonalt.

Just saying..

Tellus

Maks effekt er vel egentlig lite interessant. Driemoment er proporsjonalt med akselerasjon (sett bort fra luftmotstand). Med andre ord vil en dreiemomentkurve inneholde det du ønsker å vite om bilens ytelse. Du kan selvfølgelig avlede dreiemomentkurven fra en effektkurve, men hvorfor ikke studere den parameteren som er av betydning direkte.

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. mai 2018, klokken 15:24
Spørsmålet blir da, hvorfor er det så få bestillinger?

Hvorfor solgte Jaguar flere I-Pace i Nederland i desember 2018 enn alle Tesla modeller til sammen? Skulle tro det var en kjent sak nå at bilen er elendig? ;-)

https://insideevs.com/jaguar-i-pace-netherlands-outsells-tesla/amp/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vannkraft

Sitat fra: elektro på mandag 07. januar 2019, klokken 19:50
Hvorfor solgte Jaguar flere I-Pace i Nederland i desember 2018 enn alle Tesla modeller til sammen?

Årsaken til det store volumet med biler i Nederland er ganske enkelt en avgiftsomlegging som har fått Jaguar til å prioritere leveranser dit i 2018.

Sitat fra: elektro på mandag 07. januar 2019, klokken 19:50
Skulle tro det var en kjent sak nå at bilen er elendig? ;-)

Hvorfor i all verden legger du ut slikt vås på dette forumet for I-Pace?



Bmw_Tryne

Er bilen elendig? Er det ikke bare typiske barnesykdommer? Bilen har uansett garanti på 5 år, så evnt feil blir nok ordnet opp i.
Bmw 530i G30

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA