Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurering, pris, utstyr, Model S75D vs iPace, iPace er strengt tatt en CUV

Startet av Tesla, lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32

« forrige - neste »

turfsurf

Blir spennende å se. Tviler ikke på at Audi kommer til å selge bedre ihvertfall, av flere grunner. Men blir gøy å se I-Pace på veiene. De som kjøper fossil premium SUV i samme klasse nå må være åndssvake.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

#16
Lagde disse en stund tilbake. Fremhever forskjellene for ca likt utstyrt bil ganske greit (man får ikke lengre 4000 kr med Tesla):



Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mariowing

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. mai 2018, klokken 15:53
Hva Jaguar selger av fossilbiler er vel uinteressant. Hvis man ser på hvor mange som står i kø hos Audi for en bil som er veldig sammenlignbar både i pris og størrelse, og som enda ikke er lansert, så er det ikke veldig imponerende.

Klart det er relevant; det sier jo noe om merkets generelle utbredelse som igjen sier noe om hvor mange utenfor elbilforum.no som i det hele tatt har viten om at Jaguar kommer med en elbil.

Sammenligningen med Audi er også morsom; de solgte rundt 5000 biler i Norge i fjor så vidt jeg fant ut og har vel gjentatte ganger snakket om 4000 på venteliste til eTron.

Det gir en faktor på 0,8. Jaguar sin tilsvarende faktor mellom konvensjonelle biler og elbiler (2000 til Norge i år) er 6,7. Og allikevel mener du at det er skuffende salgstall på I-PACE. Hva synes du Jaguar burde opp på for å imponere?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

turfsurf

Hvor mange biler selger Nissan av ikke-Leaf da? Eller Renault av ikke-Zoe? Man trenger ikke være stor på fossil bil for å selge en bra elbil. Jeg hadde vel forventet at Jaguar hadde solgt så mye at det faktisk ble leveringskø der og. Folk slutter naturlig å bestille (bindende) når leveringstiden blir lang. Så jeg hadde vel forventet (håpet) at Jaguar ville hatt opp mot 3000 bestillinger nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

I denne tråden var det mye rart.

CUV står ikke for City Utility Vehicle, men Crossover Utility Vehicle. En krysning av hatchback og SUV. Dette synes jeg stemmer bra. Bilen ser ut overhodet ikke ut som en SUV.

Bilen har både OTA oppdateringer og selvkjøring. Før folk har fått bilen er det meningsløst å diskutere hva som er best på dette området.

Årsaken til at bilen ikke har solgt mer er det vanskelig å si. Men ingen som jeg har prater med som ikke er bilinteressert har hørt om bilen engang. Men Leaf og E-Golft kjenner alle til.

Maset om ombordlader og superlading fra Tesla eiere er jeg lei av. Dette trekkes frem gang etter gang. Skal man tenke på dette må jo alle kjøpe Tesla, så kjedelig det ville vært.

Lange ventetider, dårlig kvalitet og mulighet for konkurs er det ingen som nevner.

mariowing

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. mai 2018, klokken 20:58
Jeg hadde vel forventet at Jaguar hadde solgt så mye at det faktisk ble leveringskø der og. Folk slutter naturlig å bestille (bindende) når leveringstiden blir lang. Så jeg hadde vel forventet (håpet) at Jaguar ville hatt opp mot 3000 bestillinger nå.

Takk for svar, jeg tenker at det er jammen ikke lett å selge elbil i Norge når man blir kritisert for å ha ventelister og erklært som en skuffelse når man har klart å gjette seg til salget såpass bra at man kan levere alle biler som bestilles og ikke har ventelister.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tellus

Er vel i ferd med å bli kø på I-Pace også. Snakkes om leveranse 2019 for de som bestiller nå.

ludwig_holberg

Jaguar sliter nok litt med image som britisk merke, men dette rister de fort av seg om de første leveransene gir fornøyde kunder. Ellers er jo et salg på 1.300 biler nokså bra. Det vil nok ta seg videre opp når bilene er synlig på veien. Mange sitter nok litt på gjerdet og lurer på Audi, men inntrykket mitt er at Audi neppe vil slå I-Pace som rasjonelt bang for buck. Det virker som Jaguar har lagt en del mer arbeid og planlegging enn Audi inn i sin første elektriske modell.

daktari

@Tesla, grunnen til at jeg nevner Model Y er at bilen egentlig ikke kan sammenlignes direkte med S og X. Det blir som epler, pærer og bananer. I-pace har egenskaper de andre ikke har og vice versa. Personlige preferanser avgjør ved kjøp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Fatter ikke at det stadig prates om Modell Y - en bil som er langt inni framtiden og hverken vist eller beskrevet for almuen?
Den er jo i samme kategori som en av Mercedes', VW eller Audi's drømmescenarioer for 2020-2025?

Få nå bilene på veien så kan man sammenligne epler med epler.

At det er solgt 'lite' I-Pace har nok som nevnt med at den jevne nordmann knapt vet om bilen, de har vel solgt til de første interessentene og mange vil se hvordan eTron og EQC blir før de bestemmer seg.
7-800' er tross alt ikke lommerusk for alle heller..

mariowing

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 05. mai 2018, klokken 23:19
Fatter ikke at det stadig prates om Modell Y - en bil som er langt inni framtiden og hverken vist eller beskrevet for almuen?

Takk for at du setter ord på det jeg har følt på så lenge men ikke fått ut :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Xander

Har problem med å forstå endel Tesla eieres behov for å forherlige egen bil på et Jaguar i-Pace forum. Det er da nok av Tesla forum hvor de kan diskutere med likesinnede.
Ingen tvil om at elbil verden vil for alltid være takknemlig til Tesla for å være et foregangs foretak når det gjelder elbiler med høy ytelse.
Personlig så har jeg aldri seriøst vurdert å kjøpe en Tesla da de ikke har modeller som møter mine krav, men jeg har aldri vurdert å legge ut om Tesla sine mangler på et Tesla forum.

Endelig så har Tesla fått konkurranse i segmentet for elbiler med grei rekkevidde. For forbrukerene så er jo dette bare en fordel. Større valgmulighet, pris konkurranse, forskjellig design, etc. Bilkjøp er ofte styrt av følelser. Det som tenner en interreserer ikke en annen. Smaken er som baken .. den er delt.
Endelig er elbilene på vei ut av AFord syndromet. Skal du ha en elbil med bra ytelse så kan du velge hva du vil så lenge det er en Tesla.

Selv så fant jeg endelig en elbil som møtte mine krav og behov med i-Pace. Kvalitet, størrelse, design, rekkevidde, luksus. Selv om lademulighetene kunne vært bedre så er ikke det avgjørende for mitt valg.

turfsurf

Sitat fra: mariowing på lørdag 05. mai 2018, klokken 22:03
Takk for svar, jeg tenker at det er jammen ikke lett å selge elbil i Norge når man blir kritisert for å ha ventelister og erklært som en skuffelse når man har klart å gjette seg til salget såpass bra at man kan levere alle biler som bestilles og ikke har ventelister.
Du må ha noen merkelige briller på deg som tar dette som kritikk av Jaguar. Jeg sier bare at jeg er forundret over at det ikke er bestilt mere av bilen. Dette fordi jeg som sagt synes bilen er flott, treffer ett stort marked som ingen andre elbiler dekker, og er priset veldig konkurransedyktig med fossiler.

Og når det gjelder at folk ikke kjenner til Jaguar, så var det full prat om denne dagen etter lansering på jobb, dette av folk som hverken er bilinteresserte eller vanker på elbilforum, men som kun er på utkikk etter ny bil (fortrinnsvis el).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jokr

Det kan være at mange gjør det samme som meg når det gjelder bestilling. Vi har bestemt oss for å bli en helelektrisk familie, mors bil er bestillt, der ble det en leaf, mens fars er under vurdering. Foreløpig ligger I-Pace et hestehode foran Modell X, men som jeg nevnte for selgeren på Motorpool, før jeg signerer en kontrakt skal jeg ha prøvd bilen. Vi snakker tross alt nesten 700', så da skal jeg være helt sikker. Har prøvekjørt Modell X, og den var helt klart noe jeg kunne ha levd med da den har mye av det jeg ønsker. Med I-Pace er det enkelte ting jeg ikke får, f.eks 7 seter. Men bilen virker langt mer tiltalende, er litt mindre og går lenger (75D er alternativet). Men før endelig avgjørelse tas må den prøvekjøres. Frem til det er mulig å prøvekjøre så tror jeg folk avventer. I-Pace dekker helt klart behovet til mange familier.

Det nevnes ladenettverket til Tesla som en klar fordel, dette er for meg bare en fordel de få gangene i året jeg kjører langt, de enorme besparelsene  noen trekker frem er jo bare noen få tusenlapper i året så det er jo ikke noe jeg tenker på en gang. En klar nedside for Tesla som gjør meg skeptisk er lange ventetider på verksted, og mye småfeil. Nå er det jo ingen med Tesal som innrømmer feil, men den tråden om reklamasjoner på Teslaforumet sier gir ett annet inntrykk.

Frem til en prøvekjøring så ligger som sagt I-Pace ett hestehode foran, så blir spennende å få prøve den, og ta en avgjørelse så man får bestillt bilen sin :)
2018 Nissan Leaf Tekna

turfsurf

Du har nok ett veldig godt poeng med prøvekjøring. Vi ventet og med bestilling av vår første Tesla til vi hadde prøvekjørt. Er jo ikke så mange Jaguar forhandlere rundt omkring heller, så det er ikke så lett å få prøvekjørt de fossile slektningene heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA