Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurering, pris, utstyr, Model S75D vs iPace, iPace er strengt tatt en CUV

Startet av Tesla, lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32

« forrige - neste »

Tesla

Når iPace sammenlignes med Model X, blir det mildt sagt skjevt, MX er en ekte SUV, iPace må defineres som an CUV, videre er iPace mer lik MS, som tar vesenltig mer bagasje !

Når jeg sammenligner, utstyr for utstyr, så tett som mulig. Utgangspunktet er at Tesla har noe de kaller for OTA, "over the air" oppdatering, hyppige sådanne, bestiller du ny i dag får du inkluder "free of charge" lading, men med referansekode fra en annen eier ! Det siste kan ende med noen mildt sagt heftige besparelser, spesielt når en tur nedover i Europa er et tema :-) Videre autonom kjøring som Tesla har to nivåer av, 1) Til er gitt nivå, 2) Alle egenskaper. Så til de prismessige, forskjellene, med så tett opp til samme konfigurasjoner, blir ikke prisen så stor, Model S 75D ca 675K, iPace til ca 730K . Velges iPace SE versjonen, tilsvarende lik konfig som Model S 75D, blir prisen ca 790K. Da blir forskjellen i overkant 100.000,- ! Uten OTA og Free of Charge muligheter !

iPace har on-board lader på 7,4 kw, Model S 16,5 kw lader. MS kunne tidligere leveres ms fr 11 til 22 kw lader, onboard, en med 11 kw lader hadde jeg til låns for å sjekke hvordan det gikk på et "ordinært" kjøpesenter. Det var et sant helvete, med 22 kw laderen gikk det bedre, mye bedre :-)

Tips: Har du fokus på å "forlenge" batteriets levetid, med beste mulig rekkevidde, lengst mulig, hjemmlad ikke bilen til 80% maks  (lavere dersom den skal stå lengre parkert). ! Teslarati har gjort avdekket tall for dette, de fleste har selv etter 500K km ca 95% batternivå inntakt ! Impressive !

iPace, fristende, ja så ubetinget, teknologisk, outstading!

PS:EPA, som gir en mer lik reell rekkevidde, har gitt Model 3, Long Range (75kwt batteri), 535 km rekkevidde! iPace med EPA, ca 385 km.

Valget står mellom iPace vs Model S er en utfordring, iPace, ja, fordi foot printet i seg selv er en oppside (pga garasjeplassen) !

ludwig_holberg

På mange punkter er I-Pace mer sammenlignbar med S enn X. Men det er ikke samme bilen som verken S eller X. I-Pace har en høy SUV-sittestilling, og mulighet for hengerfeste. For de fleste kjøpere er det nettopp disse to egenskapene som kan plassere I-Pace i samme kategori som X.

Så til prissammenligning: I-Pace er mye mer konfigurerbar, og for de fleste kjøpere kan man få en spec man har lyst til, til lavere pris enn en S75D (og mye lavere pris enn X75D, som I-Pace sannsynligvis også knuser på reell rekkevidde). I-Pace har sannsynligvis også bedre byggkvalitet, og definitivt et bedre interiør generelt sett.

Ihvertfall i Norge er det nok I-Pace som treffer markedet aller best: Folk liker SUV. Syv seter er derimot ikke så viktig. Rekkevidde derimot, det betyr en god del. Dessuten frastøter falkevingedørene på X mange kjøpere.

Teslas overtak på I-Pace er på ladenettverket, semi-hurtig-lading, bagasjekapasitet, og på X er det i tillegg evt. hengerlast og mulighet for syv seter.

daktari

I-pace har 85 kWh brukar batterikapasitet. Samme som Tesla 90.

OtA er ikke bare bra. Dør jul mistet vi front parksensorer. Fikk dem tilbake i vinter. Nå nettopp har de rotet til stereo...

I-pace er egentlig Tesla model Y.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tesla

Siste EPA rekkevidde til iPace er angitt til 386 km, Model 3, til opplysning, er av EPA, med long range, oppgitt til 536 km !

We've seen this happen on the Long Range Model 3 after EPA data suggested that the all-electric sedan could actually have 334-miles of driving range, a figure that hits a little too close to home for Tesla's Model S P100D.

Tesla Model 3 actually has 334 miles of range according to EPA data

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-epa-rating-334-miles-long-range/

ludwig_holberg

Ja, det går an å si at I-Pace er Model Y - mao. akkurat den klassen som har manglet blant elbilene for å virkelig bredde ut salget i Norge. "Dessverre" er det også mer enn luksus-bil, men med å ligge i helt riktig klasse tiltrekker den seg nok veldig mange kjøpere etterhvert.

WLTP tilsier at I-Pace vil knuse Model X på rekkevidde, og sannsynligvis ligge et stykke over S75D også. Til syvende og sist er det den reelle rekkevidden som er interessant, og I-Pace sin ekstra fordel med varmepumpe osv på kalde dager kommer heller ikke til uttrykk i disse testene, men gjør seg for fullt gjeldende de fleste årstider i Norge.

Tesla

daktari, iPace = Model Y ? iPace mangler alt og det meste, MX er STOR, i alle retninger, men iPace er setti fht relativt liten, derav mer en CUV - "City Utility Vehicle". I fht MX har iPace ganske så mye mindre bagasjevolum. Model Y blir i størrelse lik Model 3, fordi Model 3 blir basis og utgangspunktet. Mener å ha sett at iPace får batteripakkene fra Panasonic, men om de har samme "battery management", er jeg usikker på, der er det trolig flere forskjeller. Formula E racing vil gi en boost, er klart, på skt.

Tesla

Sitat fra: Tesla på lørdag 05. mai 2018, klokken 14:59
daktari, iPace = Model Y ? iPace mangler alt og det meste i fht volum og size, MX er STOR, i alle retninger, men iPace er setti fht relativt liten, derav mer en CUV - "City Utility Vehicle". I fht MX har iPace ganske så mye mindre bagasjevolum. Model Y blir i størrelse lik Model 3, fordi Model 3 blir basis og utgangspunktet. Mener å ha sett at iPace får batteripakkene fra Panasonic, men om de har samme "battery management", er jeg usikker på, der er det trolig flere forskjeller. Formula E racing vil gi en boost, er klart, på skt.

Tesla

iPace, med en in-board lader på minimalisiske 7,4 kw, bare vent, du får noe å prøve deg på, lading av kategorien SAKTELADING  :-[ når du må basere deg på lusne ladere i et kjøpesenter.

Tips: Sjekk nærmere ZAPTECs ladesystem !

ludwig_holberg

For de aller fleste betyr forskjellen mellom ombordlader på 7,4 og 16,5 kw null og niks. Det som kan bety noe er superladehastigheten, hvor I-Pace er raskere enn S75D og X75D så lenge ladestasjonene er for 100kwh+. Men ombordladeren på I-Pace er nok mye bedre allerede for biler levert litt uti 2019, for de som har behov for det.

turfsurf

Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 05. mai 2018, klokken 14:38
Ihvertfall i Norge er det nok I-Pace som treffer markedet aller best: Folk liker SUV. Syv seter er derimot ikke så viktig.
Er enig i at I-Pace treffer markedet bra, men hvis man ser på antallet syvsetere solgt i Norge, så ser man at det er populært. Men bra de ikke prøvde å trappe det inn i en såpass liten bil, det hadde bare blitt dumt.

Spørsmålet blir da, hvorfor er det så få bestillinger? Kanskje kommer det flere når de begynner å komme på veien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mariowing

I-PACE har OTA så hele avsnittet og betraktningene om dette kan du egentlig bare fjerne :-)

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. mai 2018, klokken 15:24

Spørsmålet blir da, hvorfor er det så få bestillinger? Kanskje kommer det flere når de begynner å komme på veien.

Hvor mange synes du de burde hatt?

Jaguar solgte ca 300 biler i Norge i fjor, for noen uker siden sa de at det var 1270 solgte I-PACE og at de regner med å få 2000 biler til Norge i år. Når vi vet at det ble solgt 8460 Model S og X i fjor (og det var vel et rekordår?) og at mange venter på Audi eTrons priser og spesifikasjoner så synes jeg 1270 solgte biler og forventet utlevert 2000 på seks måneder fra en så liten aktør er meget bra.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tesla

OTA, på det spørsmålet fikk jeg til svar: tja, ikke enda...Teslas ladenettverk er en mildt sagt EKSTREM oppside, free of charge, long distance ! Det ligger der, med ca 145 ladehastighet pluss minus. Men du har rett, i det daglige, med hjemmelading, helt ok. Skal du på langtur derimot, forsøk det med dagens nettverk. Pt finnes det en 100kw ladestasjon...

turfsurf

Hva Jaguar selger av fossilbiler er vel uinteressant. Hvis man ser på hvor mange som står i kø hos Audi for en bil som er veldig sammenlignbar både i pris og størrelse, og som enda ikke er lansert, så er det ikke veldig imponerende. Ikke dårlig, men mindre enn jeg hadde forventet. Det er jo tross alt en bil som i.m.o. er veldig attraktiv, treffer ett stort publikum og er ok priset.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lr-80

Hva Jaguar selger av fossilbiler er nok relevant. Om det var en bil med omtrent samme spec som det sto Volvo, VW, BMW eller Audi i grillen hadde vi sett større tall. Så merkekonservative er vi. Bortsett fra med Tesla som kom med noe helt nytt.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA