Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 120 Ah, leveranser starter i November 2018

Startet av Tesla, fredag 04. mai 2018, klokken 14:14

« forrige - neste »

Olemann

#15
Jeg hentet min nye 94Ah for noen uker siden, oppgraderte fra 2014 60Ah, og vurderte selvsagt nøye om jeg burde venter på 120 AH.  Valgte mye mer utstyr denne gangen.

Valgte å ikke vente etter å ha regnet ut at endringen jeg fikk innebar 57% økning i kapasitet, mens den nye som nå kommer kun er 27% opp fra 94 Ah

Og, det betyr at siden jeg nå kjører ca 20 mil med min, vil tilsvarende 120Ah klare drøyt 25 mil.   Lite å skryte av og lite å bytte bil for.

Fordi; dette er en ypperlig, ja den beste bybilen vil jeg si, til langtur har jeg en annen elbil som er stor nok for familie og bagasje.

Tror det er grenser for hvor lenge rekkevidde blir alfa og omega for en bybil, i alle fall når økningen kun er drøyt 5 mil.

Men, regner likevel med at biljournalistene står i kø snart, med nytt om den nye i3 med lengre rekkevidde....så får hver enkelt, ut fra egne behov, og i sær de av oss som er så heldige at vi kan prosentregning, leve med våre valg.... :D

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Olemann

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. mai 2018, klokken 20:29
Det var vel en 94ah du hentet....

Takker!  Ja, selvsagt, rettet nå....hjelper ikke med prosentregning når man skriver feil....:-)

Tesla

P.t., velger du i3 med 94 Ah batteri, uten skinn, "stor" skjerm, får du en ny til like over 300K...med 120 Ah bateri blir prisne rimelig lik long range Model 3, den har i flg EPA 535 km rekkevidde ! Så var det daglig bruk da, bykjøring er 94Ah tilstrekkelig.

Touring

Har du fått prisene på 120ah allerede? Og dato og pris for billigste Model 3 i Norge?

Ingeniøren

Sitat fra: Olemann på fredag 18. mai 2018, klokken 21:31
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. mai 2018, klokken 20:29
Det var vel en 94ah du hentet....

Takker!  Ja, selvsagt, rettet nå....hjelper ikke med prosentregning når man skriver feil....:-)

Ok.

Men så er det jo også slik at går man fra 60ah til 94ah så utgjør forskjellen 57%, men kommer 120ah så blir det 100% økning. Om det blir 120 ah eller mer og faktisk rekkevidde er det vel og programvaren som bestemmer. I alle fall fikk jeg økt rekkevidde sist bilen var på service og fikk ny programvare.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


JorgenM

Står 400km WLTP i den siste artikkelen, det stemmer selvsagt ikke. De har blandet med NEDC. Det riktige WLTP-tallet er vel rundt 300km.

Motor.es er ofte tidlig ute. Kommer nok engelske artikler i løpet av dagen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Toalmar

Da begynner ryktene å stemme. Da er jo neste fråga, kan det komme endring fra Regjeringen med tanke på avgiftene


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tellus


During this year, not only the production rate of the i models will increase, but also the battery capacities will get a boost. The 2019 BMW i3 will have its battery upgraded from 33,4 to 42,6 kWh and the 2019 BMW i8 from 7,1 to 11,6 kWh.


https://pushevs.com/2018/05/25/bmw-increases-production-of-the-i-models/

Mr Oizo

42.6 brutto, med samme buffer som nå på 6 kWh blir det cirka 37 netto, så godt som likt med Leaf 40 det.
Vil i3 bruke noe mindre enn Leafen eller blir det ganske likt? 300 km på sommer bør hvertfall være ganske grei skuring, om man unngår høy fart, brå akselerasjon og høye toppfarter. Vi snakker kanskje 4 timer kjøring da, begynner å holde for de fleste skulle jeg mene, men man vil nok stoppe og lade litt før for å ha en buffer også da.
Er det noen som har formening om 120 ah versjonen vil kunne støtte noe mer enn 50 kW på CCS?
Hva sier Samsung SDI datablad om 120 cellene, hvor mye strøm tillater de å lade med?

lr-80

Lading på høyere hastighet også på vinter står høyt på ønskelista.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Sarepta

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 29. mai 2018, klokken 18:40
42.6 brutto, med samme buffer som nå på 6 kWh blir det cirka 37 netto, så godt som likt med Leaf 40 det.
Vil i3 bruke noe mindre enn Leafen eller blir det ganske likt?

Bufferen på i3 94ah er vel i praksis på ca 4 kwh, dvs. at kapasiteten er i underkant av 30 netto. Burde kunne håpe på 39 netto på 120 ah. Med nesten 1/3 økt kapasitet burde 300 km gå greit om sommeren, selv om vekten blir litt høyere. Nesten viktigere at 200-220 km vil gå fint om vinteren.

Trond.m


Sarepta

Sitat fra: TM på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:30
Netto batterikapasitet for 94Ah er 27,2 kWh i følge BMW.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0259598EN/359587

Jeg er klar over det, men i praksis ser det ut til å være mer, noen rapporterer om over 30. Jeg ligger på 29  etter 30000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA