Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 120 Ah, leveranser starter i November 2018

Startet av Tesla, fredag 04. mai 2018, klokken 14:14

« forrige - neste »

Tesla

EPA rekkevidde 250 km ! PS: NEDC / WLTP er på grensen å anse som "juksemålemetoder" , EPA ser vi i praksis langt mer reelt ! for egen del har jeg ventet på 120 Ah versjonen, som for vår del i mange tilfeller vil ende opp som alternativ 1, i det daglig. Vil ta bestilling på s-modellen !

Tesla Model S 75D (variant som 7-seter), blir trolig mer til free of charge long distance travel :-) De blir begge perfekt til hvert sitt formål :-)

NB: "A happy Car is Plugged Car" !!!

superluxus

Har du funnet noen nye bekreftelser på dette? Evt. hvor?

Tesla

#2
Ble opplyst i dag av BMW like ved Skøyen, Oslo ! Når vi er kjent med at i3X først blir leveringsklar langt ut i 2020, så ligger i3 med 120 batteri i kortene, en naturlig logisk utvikling. Kanskje med 150 Ah i en ikke altfor fjern fremtid ! PS: Vil BMW snart angi kwt, slik alle andre angir batterikapasiteten ?

Klykken

Dette ville jeg fått en bekreftelse på før jeg lot panikken ta overhånd.

Som i en offisiell uttalelse fra en pressetalsmann hos BMW.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tesla

Fikk dette "antydet", direkte på spørsmål, at 120 Ah er på vei, hva annet skal en da tro ? i3X kommer i butikkene langt ut i 2020, er ikke å anse som "like rundt hjørne". Har dette fra flere BMW forhandlere !

Agmuns

EPA på 250 er ekstremt dårlig. 250 er oppnåelig med 94 uten for store anstrengelser. Min 94 oppgir mellom 200 og 220 km nå som det er varmt - og jeg kjører stort sett på motorvei i 110+ (unntatt når jeg tar igjen køen i Oslo).  Forventer minst 300 EPA hvis det skal ha noen hensikt.

Pallesnekkern

Du må jo sammenlikne med dagens EPA på 94ah som er ca 180km. Det betyr at du nok vil klare ca 330km med pen kjøring om sommeren med en 120ah.

Agmuns

#7
Sitat fra: Pallesnekkern på lørdag 05. mai 2018, klokken 20:28
Du må jo sammenlikne med dagens EPA på 94ah som er ca 180km. Det betyr at du nok vil klare ca 330km med pen kjøring om sommeren med en 120ah.
Seriøst? Hvordan forbruk vil en bil med 0,5l/mil måles mot EPA? 1l/mil? Jeg kjører i de verste forholdene for en bil mtp forbruk (enten høye hastigheter eller rykk og napp kø) og klarer bedre. Til og med Richard Racerbilsjåfør vil klare 180 på sommeren. Du skal jobbe hardt (eller kjøre i mye motvind) for å klare så dårlige tall.

Var ikke hele poenget med EPA at det skulle være realistisk for en person som kjører helt normalt? Høres mer ut som det stikk motsatte av dagens målemetode.

JorgenM

Er det naturlig å tenke at 120Ah vil ha dobbelt rekkevidde av 60Ah?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ferry

Dobbel kapasitet = dobbel rekkevidde høres ganske riktig ut. Litt høyere vekt motvirkes av litt bedre virkningsgrad. Bruker kanskje litt mindre andel av batteriet til oppvarming vinterstid? I så fall betyr det mer enn dobling av rekkevidde.

Trond.m

#10
Sitat fra: Ferry på lørdag 05. mai 2018, klokken 22:37
Dobbel kapasitet = dobbel rekkevidde høres ganske riktig ut. Litt høyere vekt motvirkes av litt bedre virkningsgrad. Bruker kanskje litt mindre andel av batteriet til oppvarming vinterstid? I så fall betyr det mer enn dobling av rekkevidde.
Og siden man gjerne stopper for å lade ved 10-15 SOC og stopper lading ved maks 90 %, vil vil nok intervallene mellom lading på langturer om vinteren øke med betraktelig mer enn 2X. Det vil gjøre 120 Ah til en super langturbil, men det er jo synd at den fortsatt er designet som en bybil. Kunne de ikke kostet på seg sikkerhetsnett for bagasje og fester for takstativ samtidig. Da ville jeg ikke hatt behov for en annen bil  ;)

Rollep

Som en veldig fornøyd eier av 94 Ah ser jeg fint liten vits i å oppgradere til en bil som sikkert kommer å koste 400 000, kanskje enda mer.
60 ---> 94 var en solid oppgradering med 57% kapasitetsøkning pluss 11 kW trefase lading.
120 Ah som det nå ryktes om blir derimot ikke veldig mye til oppgradering, hvis man ikke går fra 60 Ah da.

Panduck

Sitat fra: Rollep på mandag 07. mai 2018, klokken 11:37
Som en veldig fornøyd eier av 94 Ah ser jeg fint liten vits i å oppgradere til en bil som sikkert kommer å koste 400 000, kanskje enda mer.

Oppgradert i3 kan vel ikke komme til å koste noe spes mer enn dagens i3, da vil de jo prise seg ut av markedet. Oppgradert i3 produseres neppe for å gjøre eksisterende i3eiere glade.

Rollep

#13
Sitat fra: Panduck på mandag 07. mai 2018, klokken 12:21
Sitat fra: Rollep på mandag 07. mai 2018, klokken 11:37
Som en veldig fornøyd eier av 94 Ah ser jeg fint liten vits i å oppgradere til en bil som sikkert kommer å koste 400 000, kanskje enda mer.

Oppgradert i3 kan vel ikke komme til å koste noe spes mer enn dagens i3, da vil de jo prise seg ut av markedet. Oppgradert i3 produseres neppe for å gjøre eksisterende i3eiere glade.
Tja, en fully charged i3s er jo oppe i 398 400 kroner, den vil neppe bli billigere når man putter inn et langt dyrere batteri.

Man skal nok heller ikke føle seg alt for trygg på fullt moms og avgiftsfritak i 2019 ;)

Tesla

i3S uten S, med 120 Ah batteriet, blir langt rimeligere enn i3S...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA