Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny parkeringsforskrift - oppfølgning mot kommunen

Startet av Orbit, fredag 04. mai 2018, klokken 08:47

« forrige - neste »

Orbit

Det ny parkeringsforskrift fra 2016, og detaljering fra Statens Vegvesen på hvordan dette skal være ferdig implementert fra 1. juli 2018 med hensyn på ladeplasser. Likevel er det ingen synlig byggeaktivitet som tilsier at Oslo kommune er i rute for å klare selv minstekravene i forskriften. Hva gjør lokallaget i Elbilforeningen for å påskynde denne prosessen?

Dette gjelder spesielt områdene med beboerparkering (Gamle Oslo, St. Hanshaugen og Frogner), der denne ordningen alene har økt antall plasser som faller inn under forskriftene med 13700. Grovt regnet fra min side, inkludert alle kommunale parkeringsplasser med parkeringstid over to timer, er det bare i disse tre bydelene 20000 plasser som faller inn under forskriften. Det skulle igjen tilsi at det «alltid» skal være ladeplass tilgjengelig, eller i det minste utbygd 1200 ladeplasser kun i disse bydelene for å oppfylle forskriften.

Fasit i dag er bare en brøkdel av dette, i en by som ønsker å bli utpekt til miljøhovedstad. Dersom de skal skryte på seg noe, synes jeg de minst burde oppfylle det doble (12% ladeplasser) av minstekravet. 6% vil bare si at de marginalt har klart å unngå å bli lovbrytere.

Jeg har ikke sett tall for antall kommunale parkeringsplasser i resten av byen som er underlagt noen form for tids- eller betalingsrestriksjoner (og dermed utløser krav om tilgjengelig lading), men det er mest sannsynlig også solid underdekning her i forhold til forskriftens krav.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

Min signatur nedenfor er dessverre ikke mulig å oppdatere pga. en feil i forumprogramvaren. Jeg er ikke lengre med i styret i Oslo og Akershus elbilforening.

Jeg vet at Oslo kommune jobber på spreng med å øke antall ladeplasser. Samtidig er det sannsynlig at mange større parkeringsaktører ikke greier å oppfylle forskriften innen fristen. Håndheving av forskriften blir dermed viktig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

Noen tips til hvordan en kommer i kontakt med det sittende styret?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

Takker. Som fryktet er de kun tilgjengelig med en donasjon til Cambridge Analytics ^H^H^H Facebook.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA