Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

latitude sport 3 støy

Startet av razeac, torsdag 03. mai 2018, klokken 11:39

« forrige - neste »

razeac

Hei,

jeg har nettopp byttet fra nokian 19 vinter hjul til sommer 20 Michelin lat sport 3. Har kanskje kjørt rundt 300km med de siden montering.

Har merket skikkelig endring av støynivå fra vinterdekk. det ligner som jeg sitter inne på fly. det var ikke sånn når jeg hadde nokian 19.

går dette over når jeg har brukt sommer dekkene litt eller er det noe feil med de? jeg ble gal nesten hehe måtte skru opp lyden til 3-5 for å høre musikken skikkelig

Cirion

På signaturen så har jeg pleid å vente til +15C gjennom døgnet før jeg satte på mine Michelin Pilot Sport dekk. Med andre ord, om det er lavere enn 15 grader i lufta om natten kjørte jeg heller Pirelli Sottozero.

Romlestøyen som oppstår av kald asfalt er helt for jævlig. De er tilnærmet lydløse når asfalt temp er +35C eller mer.

Tipper det blir bedre når du får sola på veien og litt mer varme i lufta.

Hvilken temp dine dekk liker, finner du nok ut av i løpet av sommern.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på torsdag 03. mai 2018, klokken 15:35
På signaturen så har jeg pleid å vente til +15C gjennom døgnet før jeg satte på mine Michelin Pilot Sport dekk. Med andre ord, om det er lavere enn 15 grader i lufta om natten kjørte jeg heller Pirelli Sottozero.


Ikke ofte det er over 15C gjennom et helt døgn :)

https://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/statistikk.html
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Peppa gris

Forbruket økte også betraktelig med sommerdekk på. Håper det blir bedre med varmere asfalt.

Cirion

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. mai 2018, klokken 16:44Ikke ofte det er over 15C gjennom et helt døgn :)
Ergo, ikke lange sesongen. Stemmer for 3 hjulsett. Sommerhjul, vår/høst/mildvinterhjul og vinterhjul.

X'en har fått det nå :-) Hender jeg tar roadtrip sommer eller sen høst til Alicante. Sommer er det helt klart sommerhjul. Men sen høst er det digg med europeisk gummi. Nordisk gummi med pigg var digg denne vinteren.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

geear

Har ikke opplevd noen voldsom forskjell fra Nokian R2 i 20" altså, men 19" er vel smalere og med mer gummi (mykere dekksider), så de er nok noe bedre. Generelt er det ganske mye støy i SUVer (og stasjonsvogner). Bagasjeromstrekk pleier å hjelpe noe, og det finnes ikke til X (ikke er den tett rundt bakseteryggen heller), men det mest effektive er som regel å gå ned på dekkdimensjon.

jorang

#6
Legger også merke til mer støy med 20" Michelin. Forbruksøkningen var også betydelig. Kjørte tur retur Trondheim (ca 400km) for 2 uker siden på 19" piggfrie Conti på snitt 189W/km. I dag med 20" Michelin snitt på 238W/Km. Er ganske ny på elbil, så prøver å finne en økononisk kjørestil, men begge disse turene ble for det meste kjørt på cruise og 85km/t. Stort forbruk....

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Mxoslo

Opplevde også økt forbruk og mer støy, men for meg var det alt for mye luft i dekkene. Målerne viste 47 PSI ved kalde dekk og 51 PSI ved varme dekk. Forbruket var vanskelig å få under 220, ofte 280. Nå har jeg 42 PSI ved kalde og 45 ved varme og bilen bruker merkbart mindre energi og støyer mye mindre. Står på bilen at dekkene skal ha 42 PSI, men er det ved varme eller kalde dekk?
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

geear

Pleier vel bare stå makstrykk på dekkene?

Men oppgitte dekktrykk bør jo normalt være i brukstemperatur. Det varierer jo en del etter hvor hardt man kjører og temperatur i luft og asfalt, men allikevel.

Jeg kjører 3,1 bar, det er vel omtrent 45psi. De stod faktisk med 2,6 bar da jeg fikk de. Mer komfortabelt, men...

GOS

Sitat fra: gr på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:30
Pleier vel bare stå makstrykk på dekkene?

Men oppgitte dekktrykk bør jo normalt være i brukstemperatur. Det varierer jo en del etter hvor hardt man kjører og temperatur i luft og asfalt, men allikevel.

Jeg kjører 3,1 bar, det er vel omtrent 45psi. De stod faktisk med 2,6 bar da jeg fikk de. Mer komfortabelt, men...
Lufttrykk som bilen skal ha er alltid oppgitt ved KALDE dekk
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

CaZpaH

Sikkert dumt spørsmål, men spør det allikevel. Sjekket at dimensjonene er riktig mtp. Det er staggered dekk på model x.

Men er vel uansett naturlig å miste litt rekkevidde ved å gå opp på dekkdimensjon (her fra 19 tommer til 20 tommer)? Mener å ha hørt fra flere at man igjen mister enda mer rekkevidde om man går opp til 22 tommer.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Råde

Sitat fra: Mxoslo på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:17
Opplevde også økt forbruk og mer støy, men for meg var det alt for mye luft i dekkene. Målerne viste 47 PSI ved kalde dekk og 51 PSI ved varme dekk. Forbruket var vanskelig å få under 220, ofte 280. Nå har jeg 42 PSI ved kalde og 45 ved varme og bilen bruker merkbart mindre energi og støyer mye mindre. Står på bilen at dekkene skal ha 42 PSI, men er det ved varme eller kalde dekk?
Mindre forbruk ved lavere dekktrykk? Det hørtes rart ut og er motsatt av hva jeg trodde... (som var at det er lavere friksjon ved høyere trykk)
e-Golf | X75D

pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

geear

Sitat fra: GOS på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:54
Lufttrykk som bilen skal ha er alltid oppgitt ved KALDE dekk
Hvilken temperatur har "KALDE dekk"?

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 10:09
Sitat fra: GOS på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:54
Lufttrykk som bilen skal ha er alltid oppgitt ved KALDE dekk
Hvilken temperatur har "KALDE dekk"?
Utetemperatur en sommerdag i Norge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA