Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Visning av prod versjon av Niro

Startet av haggen, onsdag 02. mai 2018, klokken 12:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på torsdag 03. mai 2018, klokken 15:30
Noen tror jo at bare de maser nok på et norsk forum og en norsk facebookside, så snur hele konsernet og monterer hengerfeste.
Det er jo ikke så rart siden både Jaguar og Audi har gjort akkurat dette

Kårepåsporet

Sitat fra: trykkertor på torsdag 03. mai 2018, klokken 15:30
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på torsdag 03. mai 2018, klokken 14:10
Fortsatt ikke noe eksplisitt at Gabrielsen ikke får bli med på tur. Jeg stemmer for at Gabrielsen skal få være med ;)
Joda. Nok mas om hengerfeste nå.
Er jo kun stort sett hengerfeste som står i hodet på enkelte.
Det er så enkelt som at disse "små" elbilene ikke får hengerfeste fordi produsenten ikke vil være forsøkskanin på slitasje av drivverk og batteri.
Jeg er rimelig sikker på at hverken Kona EV, Niro EV, Leaf 60 eller nye Soul EV blir godkjent for å trekke henger.
Så kan vi la den ligge død til vi eventuelt hører annet.

Noen tror jo at bare de maser nok på et norsk forum og en norsk facebookside, så snur hele konsernet og monterer hengerfeste.
Det er helt sikkert en grunn til at vi ikke hører om hengerfeste på noen av disse elbilene.
Jeg tipper det har med usikkerhet rundt slitasje, overhoppheting og annet i drivlinjen.

Tror nok bilprodusentene bryr seg mer om oss som ønsker hengerfeste enn hva vi som ønsker hengerfeste bryr oss om hva du mener

trykkertor

Joda. Det er nå bare det evindelige maset. Hengerfeste hengerfeste hengerfeste? Noen som vet noen som vet noen som vet?
Ingen vet, og vi får vite det når vi får vite det. Fullstendig hakk i platen

THE

For de (oss) som er opptatt av hengerfeste, men gir blaffen i om felgene har 5 eller 7 eiker eller om taket er blått, hvitt eller med gulldekor, så er det også veldig mange tråder som gnager om de samme uinteressante spørsmålene i tråd etter tråd på de forskjellige bilmodell-foraene uten at vi klager av den grunn.

Tilhengerfeste er jo faktisk en egenskap som betyr mye for bruksverdi av bilen(e), i motsetning til farge, karbondekor, kontrastsøm i interiør eller tofarget karosseri f.eks. Forstår veldig godt at tilhengerfeste er noe som opptar folk flest. Hvor mange prosent av fossil-personbilparken i Norge er utstyrt med tilhengerfeste? Du kan jo bare se hvor mange biler som faktisk trekker tilhenger på veiene rundt om i landet også for å få en idé om at det er en viktig egenskap for å få byttet ut eksosbilene med elbil.

Når det gjelder de små elbilene, som Niro faktisk er, så er jeg forsåvidt enig i at det skal mye til at de kommer med tilhengerfeste. Om det kommer som vil jeg tro at de blir begrenset til maks 750 kg uansett. MEN Niro PHEV er en av få PHEVer som er godkjent for tilhenger og har faktisk 1300 kg hengervekt, så det må være lov å håpe inntil det motsatte er bevist offisielt fra Kia Norge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: trykkertor på fredag 04. mai 2018, klokken 07:23
Joda. Det er nå bare det evindelige maset. Hengerfeste hengerfeste hengerfeste? Noen som vet noen som vet noen som vet?
Ingen vet, og vi får vite det når vi får vite det. Fullstendig hakk i platen
Du skal ikke se bort i fra at jeg ikke er alene i å være rimelig lei av å høre det samme fullstendige hakket i plata fra de som absolutt ikke kan høre noe om hengerfeste. Stakkarne som er opptatt av hengerfeste har til og med blitt nødt til å gi det et nytt undercover-navn for å ikke tråkke haterne på tærne.

Nilsern

#21
Ser bra ut, men det viktigste for meg synes ikke.
Hengerfeste er veldig greit og min selger sa også at det er sannsynlig at det kommer. Har Niro PHEV som referanse etter prøvekjøring. Det var en bil jeg likte godt og kommer trolig til å kjøpe EV versjonen. Men for meg så hadde PHEV et par "irritasjonsmoment"; Bagasjerom og dekkstøy. Bagasjerommet er for lite for en familie på langtur (mye mindre enn min gamle Leaf) og det var mye dekkstøy (betydelig mer enn min gamle Leaf. Dekkstøy er noe som lett irriterer meg...). Man kan håpe at bagasjerommet blir litt større på EV enn PHEV (dypere). Dekkstøy tviler jeg på at de får gjort noe med. Jeg ville iallefall prøvekjørt før jeg vurderte store dekkdimensjoner og pigg på vinterdekk.
Det blir spennende å se prisen. Jeg er villig til å max betale omtrent det PHEV koster i dag; blir EV dyrere enn PHEV så blir nok mitt kønummer ledig...

Limodriver

Hengerfeste ville være greit å ha som tilvalgsmulighet.

Men, en relativt liten for(feil)hjulstrukket bil med 750kg eller 1300kg tilhengervekt er ikke noen drøm med tanke på fremkommelighet på glatt føre. Det skal ikke store kneika til før det kan bli litt leit å komme frem.

Et eventuelt tilhengerfeste bør kombineres med mulighet for AWD. Jeg vil tro flere ville foretrekke AWD enn tilhengerfeste. Niro, Kona, Leaf o.l. Er for små til å trekke særlig annet enn småkvister som skal strøs på veien til avfallsplassen eller et par Billyhyller noen få km fra IKEA. Skal en trekke noe særlig tunge hengere over en viss avstand bør en ha større biler å trekke med.

geear

Sitat fra: Limodriver på fredag 04. mai 2018, klokken 10:49
Hengerfeste ville være greit å ha som tilvalgsmulighet.

Men, en relativt liten for(feil)hjulstrukket bil med 750kg eller 1300kg tilhengervekt er ikke noen drøm med tanke på fremkommelighet på glatt føre. Det skal ikke store kneika til før det kan bli litt leit å komme frem.

Et eventuelt tilhengerfeste bør kombineres med mulighet for AWD. Jeg vil tro flere ville foretrekke AWD enn tilhengerfeste. Niro, Kona, Leaf o.l. Er for små til å trekke særlig annet enn småkvister som skal strøs på veien til avfallsplassen eller et par Billyhyller noen få km fra IKEA. Skal en trekke noe særlig tunge hengere over en viss avstand bør en ha større biler å trekke med.
Jeg har kjørt mange hundre mil med BMW 1-serie med fem meter varehenger eller campingvogn bak, typisk rundt 1300kg. Helt uproblematisk (og som regel i godt tempo). En Kia Niro med 64kWh batteripakke blir sikkert minst samme vekt som mange fossilbiler som fungerer fint til å trekke 1600-2000kg, så selv om store biler er å foretrekke foran en tung henger, ser jeg ingen utfordring med å trekke mer enn billyhyller eller småkvister. 1200kg bør man kunne få, og da er det kun struktur, kjølekapasitet og vilje det eventuelt står på.

trykkertor

Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 08:59
Stakkarne som er opptatt av hengerfeste har til og med blitt nødt til å gi det et nytt undercover-navn for å ikke tråkke haterne på tærne.
Som bare er direkte barnslig. Å kalle hengerfeste for noe annet, og "late som" en ikke diskuterer hengerfeste er noe som skjer i Harry Potterbøker.
Selvsagt skal en få diskutere og ønske hengerfeste. Men det er det evige gnaget om det hver dag.
Hvorfor ikke smøre seg med litt tålmodighet og ta diskusjonen når en vet noe konkret?

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på fredag 04. mai 2018, klokken 16:34
Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 08:59
Stakkarne som er opptatt av hengerfeste har til og med blitt nødt til å gi det et nytt undercover-navn for å ikke tråkke haterne på tærne.
Som bare er direkte barnslig. Å kalle hengerfeste for noe annet, og "late som" en ikke diskuterer hengerfeste er noe som skjer i Harry Potterbøker.
Selvsagt skal en få diskutere og ønske hengerfeste. Men det er det evige gnaget om det hver dag.
Hvorfor ikke smøre seg med litt tålmodighet og ta diskusjonen når en vet noe konkret?
Hva med det evige gnaget om prisen på Ampera-E som du har gjentatt sikkert hundre ganger......... Glasshus?

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på fredag 04. mai 2018, klokken 16:57
Hva med det evige gnaget om prisen på Ampera-E som du har gjentatt sikkert hundre ganger......... Glasshus?
Enkelte har nok gjentatt hengerfeste i mangegangen i forhold til de gangene jeg har nevnt Ampera-e pris. Så i det glasshuset er nok både dører og vinduer på vid gap....

Kårepåsporet

Sitat fra: THE på fredag 04. mai 2018, klokken 08:03
For de (oss) som er opptatt av hengerfeste, men gir blaffen i om felgene har 5 eller 7 eiker eller om taket er blått, hvitt eller med gulldekor, så er det også veldig mange tråder som gnager om de samme uinteressante spørsmålene i tråd etter tråd på de forskjellige bilmodell-foraene uten at vi klager av den grunn.

Tilhengerfeste er jo faktisk en egenskap som betyr mye for bruksverdi av bilen(e), i motsetning til farge, karbondekor, kontrastsøm i interiør eller tofarget karosseri f.eks. Forstår veldig godt at tilhengerfeste er noe som opptar folk flest. Hvor mange prosent av fossil-personbilparken i Norge er utstyrt med tilhengerfeste? Du kan jo bare se hvor mange biler som faktisk trekker tilhenger på veiene rundt om i landet også for å få en idé om at det er en viktig egenskap for å få byttet ut eksosbilene med elbil.

Når det gjelder de små elbilene, som Niro faktisk er, så er jeg forsåvidt enig i at det skal mye til at de kommer med tilhengerfeste. Om det kommer som vil jeg tro at de blir begrenset til maks 750 kg uansett. MEN Niro PHEV er en av få PHEVer som er godkjent for tilhenger og har faktisk 1300 kg hengervekt, så det må være lov å håpe inntil det motsatte er bevist offisielt fra Kia Norge.

Amen!

Forøvrig så er jeg mer enn fornøyd med 750 kg. Rekkevidden med henger ville sannsynligvis blitt rundt 15-20 mil, som er mye mer enn jeg trenger. Vil tippe en kunne klart 30 mil med snill kjøring.

geear

Sitat fra: trykkertor på fredag 04. mai 2018, klokken 16:34
Som bare er direkte barnslig.
Du om det, jeg tar det som humor og syns det du driver med er verre.

Sitat fra: trykkertor på fredag 04. mai 2018, klokken 16:34
Hvorfor ikke smøre seg med litt tålmodighet og ta diskusjonen når en vet noe konkret?
Hvorfor diskuterer vi prising i det uendelige? Hvorfor diskuterer vi utstyr, dekk, felger, farger, rekkevidde og annet utstyr? Hvorfor har vi et forum i det hele tatt - er det noe som trenger å diskuteres i det hele tatt? Kan vel bare vente og se?

Tåler man ikke diskusjon om annet enn det en selv ønsker å diskutere hadde det kanskje vært lurt å vurdere sin egen bruk av diskusjonsforumer?  :P

hELgenen

Bil uten hengerfeste er jo som meeto uten en  fornærmet eller en Trump med filter. Det fungerer bare ikke i virkeligheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA