Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det greit å dra ut kontakten til andre Teslaer?

Startet av N00b, tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

spirrevipp

Å oppta en ladeplass i en uke eller to er mer ugreit enn å plugge ut en ferdigladet bil synes nå jeg.   Det bør allikevel sitte litt langt inne å plugge ut noen andres bil, vet ikke om jeg hadde gjort det selv.

Skilt på veggen om at det er ok å plugge ut biler som er ferdigladet kunne vært en plasterlapp inntil bedre løsninger / mer kapasitet er på plass.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 18:06
Riktig. Ingen av de 2 andre Teslaene som sto der ladet for UMC lyste fast grønn med 1 prikk og bilene hadde overnattet for det kom snø natta som var.  En av dem ble plugget ut.
Selv om UMC ikke blinker så betyr det bare at den ikke lader, ikke at bilen er fulladet. Egoismen lenge leve.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:32

Om noen drar ut kontakten min i morgen så gjør det ingen verdens ting, jeg er på 85% og kommer meg dit jeg skal og uansett til nærmeste superlader med god margin.

Hvis du har såpass mye strøm, hvorfor skal du på død og liv dra ut stikkontakten til andre da, så lenge du ikke vet noe om hva de har tenkt eller planlagt? Så lenge det ikke er regler om at man kan koble fra noen som ikke trekker strøm så er det fingrene av fatet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Tenker at å trekke ut er uakseptabelt. Da ville jeg heller vært uten lading, og tatt noen minutter ekstra på hurtiglader når jeg kom hjem. For meg handler det rett og slett om folkeskikk, og respekt for andres eiendom. Det er verdier jeg holder på, uavhengig av om jeg skulle mene at andre burde gjøre ting annerledes.

jkirkebo

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:32
Er ikke det ganske så arrogant, navlebeskuende og enormt egoistisk å kreve at du skal oppta en plugg hele den tiden du er parkert for at du skal kunne topplade rett før du kommer tilbake fra en 2 ukers tur i varmen?

P6 er det billigste alternativet til Avinor når jeg sjekket. Betalte 620,- for 1-10 mai og det er gangavstand til terminalen.

Infrastrukturen til lading vil bare blir mer og mer presset ettersom flere og flere får EL bil.  Dette er en problemstilling som bare vil øke på.

Og løsningen på det er ikke å drive med merkverdige dele-løsninger der man strekker kablene over flere P-plasser og leker stolleken med ladekablene. Løsningen er å forlange god nok infrastruktur, og slutte å bruke de tilbyderne som evt. ikke følger opp. For min del betyr det å bruke Gardermoen Parkering, som installerte 100 ladepunkter for snart 10 år siden. Bra noen er fremsynte ;)

Send gjerne Avinor noen mailer og forlang 100 stk. lastdelte type 2 ladestasjoner på P6. Det har de fint råd til å installere. Men hvis ingen klager er det ikke sikkert det skjer noe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 01. mai 2018, klokken 20:57
Å oppta en ladeplass i en uke eller to er mer ugreit enn å plugge ut en ferdigladet bil synes nå jeg.   Det bør allikevel sitte litt langt inne å plugge ut noen andres bil, vet ikke om jeg hadde gjort det selv.

Skilt på veggen om at det er ok å plugge ut biler som er ferdigladet kunne vært en plasterlapp inntil bedre løsninger / mer kapasitet er på plass.

Ladeplasser på flyplasser er jo beregnet for å opptas i hele perioden som kunden er bortreist. Ellers må man bruke bemannet parkering, der et selskap tar på seg jobben med å rokere på bilene som skal lades. Det virker enklere å installere flere ladepunkter, og på en flyplass kan man overbooke effekten ganske så kraftig. 100 stk. ZapCharger på en 3x63A 400V burde være helt uproblematisk. Det er 10kWh per dag per plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

N00b

Jeg kom til Gardermoen med 28% SOC.  Så skulle bilen stå 10 dager før jeg skal kjøre sørover igjen. I verste fall om det ikke var noen mulighet for lading ville jeg måtte kjøre opp til Eidsvoll SC ved retur, da med stein kaldt batteri og elendig ladehastighet.  Nå slipper jeg det.
85% er etter 16 timers lading på 13A som er litt før midnatt.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:15
Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:32

Om noen drar ut kontakten min i morgen så gjør det ingen verdens ting, jeg er på 85% og kommer meg dit jeg skal og uansett til nærmeste superlader med god margin.

Hvis du har såpass mye strøm, hvorfor skal du på død og liv dra ut stikkontakten til andre da, så lenge du ikke vet noe om hva de har tenkt eller planlagt? Så lenge det ikke er regler om at man kan koble fra noen som ikke trekker strøm så er det fingrene av fatet.

Leafy

Ikke greit å dra ut når man står på flyplass. First come, first served. Om det var fullt når jeg kom dit så får jeg heller iberegne litt Chademo lading før jeg kjører hjem.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:21
Tenker at å trekke ut er uakseptabelt. Da ville jeg heller vært uten lading, og tatt noen minutter ekstra på hurtiglader når jeg kom hjem. For meg handler det rett og slett om folkeskikk, og respekt for andres eiendom. Det er verdier jeg holder på, uavhengig av om jeg skulle mene at andre burde gjøre ting annerledes.

Enig. Et unntak er dog der man lader uten å stå på ladeplass. F.eks at ladeplassen var opptatt av noen som ikke ladet, så kom du og parkerte ved siden av (på ikke-ladeplass) og strakk kabelen bort. Når bilen som ikke ladet blir flyttet og en ny elbil kommer dit må det være helt innafor å trekke ut kabelen til den bilen som ikke står på ladeplass, selv om den fortsatt lader. Den har jo ikke "rett" på ladepunktet da.

Jeg gjør tilsvarende selv innimellom, på jobben kan vi parkere på plan 9-14 på Paleet P-hus i Oslo (forferdelig, elendig, trangt P-hus). Det er to ladeplasser på hvert partallsplan. Dessverre er de på 10, 12 og 14 ofte opptatt, mens de på 8 som regel er ledige (siden de som kan parkere på plan 1-8 som regel står på de nederste planene). Det er halve etasjer med åpning imellom, så da parkerer jeg på plan 9 og trekker kabelen ned til ladeuttaket på plan 8 som er 1-2m unna. En grei løsning for å få ladet, men også med risiko for at noen (med rette) trekker ut min kabel for å lade på plan 8.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:31
Jeg kom til Gardermoen med 28% SOC.  Så skulle bilen stå 10 dager før jeg skal kjøre sørover igjen. I verste fall om det ikke var noen mulighet for lading ville jeg måtte kjøre opp til Eidsvoll SC ved retur, da med stein kaldt batteri og elendig ladehastighet.  Nå slipper jeg det.

Om det var viktig for deg å lade kunne du booket en plass på forhånd med garanti for ladeplass. Om man heller tar sjansen på å finne noe ledig får man bære risikoen ved at det er fullt mener jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

N00b

Det var derfor jeg garderte meg med å komme med inn uten at det var skål tomt, elendige forhold med enormt forbruk og ladestopp i Drammen som følger,. 28% ville blitt 18% på 10 dager og en omvei nordover til Eidsvoll ville fungert men vært noe skjiit.

turfsurf

Men hva om han du plugget ut skulle stå der i seks uker og ikke hadde slått på energy saving? Det hadde blitt mye værre for han. Ikke gjøre dine problemer til andres. Folkeskikk, som andre sier her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:24
Send gjerne Avinor noen mailer og forlang 100 stk. lastdelte type 2 ladestasjoner på P6. Det har de fint råd til å installere. Men hvis ingen klager er det ikke sikkert det skjer noe.

Allerede gjort, med henvisning til parkeringsforskriften fra 2016, som slår til for fullt 1/7 i år.
SitatPå parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Med god pågang av elbiler, og ca 20000 plasser totalt, må de være operative med ca 1200 ladeplasser før 1. juli i år. Jeg venter på svar, de klør seg vel ennå litt i hodet......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Helt vanlig med 4-ukers skift for alle som jobber i "oljå" i utlandet, enten på rigg eller verft, og da er man ofte borte 30 dager med reise. Det er ikke optimalt å la bilen stå fulladet hele perioden, og hadde det vært min så hadde jeg latt den stå på 50-60% og startet lading via app før jeg gikk på flyet i gokk-i-vold. Og for å nå bilen med appen så må den være i live, always connected osv., og da bruker den også en del strøm når den står. Du får håpe vedkommende som eier bilen ikke kommer tilbake og er pissesur, og gir deg en stripe i lakken...

MÅ du ha lading, så book ladeplass, som jkirkebo sier. Det er da helt uproblematisk? Koster det mer, så javel, det er en del av gamet med elbil? Hvis det faktisk ikke er mulig å skaffe ladeplass på annet vis, så skal jeg heller slippe til en ørliten bit tvil, men den eneste skikkelig ryddige måten er dersom bileier har skrevet lapp slik som knut.aulie nevner, eller man tar opp telefonen og ringer bileier. Regnr til 2282 gir navn og bosted på eier.

Thor2014

Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:51
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:24
Send gjerne Avinor noen mailer og forlang 100 stk. lastdelte type 2 ladestasjoner på P6. Det har de fint råd til å installere. Men hvis ingen klager er det ikke sikkert det skjer noe.

Allerede gjort, med henvisning til parkeringsforskriften fra 2016, som slår til for fullt 1/7 i år.
SitatPå parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Med god pågang av elbiler, og ca 20000 plasser totalt, må de være operative med ca 1200 ladeplasser før 1. juli i år. Jeg venter på svar, de klør seg vel ennå litt i hodet......

Har forskriften tilbakevirkende kraft?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA