Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det greit å dra ut kontakten til andre Teslaer?

Startet av N00b, tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

N00b

På langtidsparkering P6 på Gardermoen er det 6 kontakter.  Det sier seg selv dette er lite. Man kan parkere på begge sider og kabelen er lang så det er ladeplass til mange flere enn det er kontakter.

Mitt spørsmål er om det er greit å dra ut kontakten til en annen Tesla som ikke lader, altså at UMC ikke pulserer.

OlaM

Ikke utgangspunktet nei, men det er mulig at fremtidssamfunnet trenger en egen ladekategori for "langtidsleid vedlikeholdslading". Det er dumt å ta opp en potensiell ladeplass i mange dager, men mindre det var haugevis av dem og de var begrenset til 10A.
'21 3LR

N00b

Fysisk så er det inntil 12-15 biler som kan nå de samme 6 kontaktene på langtidsparkeringen. Vanlig schuko med 16A. Tesla trekker jo maks 13A på disse.

Tesla UMC pulserer lys ved lading og stopper etter endt lading.

Så min bil som står der nå i øyeblikket å lader, ferdig om 5 timer. Skal den da oppta kontakten frem til jeg er tilbake 10 mai? 

turfsurf

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

Mitt spørsmål er om det er greit å dra ut kontakten til en annen Tesla som ikke lader, altså at UMC ikke pulserer.
Nei, det er absolutt ikke greit. Kanskje eier har stoppet ladingen på 60% for så å starte ladingen senere for å kunne starte med varmt batteri. Hadde jeg kommet til min bil med nappet ut UMC og sett noen andre hadde overtatt ladepunktet, så hadde jeg gjort det samme tilbake, og krøllet ladekabelen på taket (forsiktig, siden det er en teoretisk mulighet for at det var noen andre som var synderen). Det koster fryktelig lite å sende en tekstmelding å spørre.

Sånne ladepunkter burde kun være type 2, så de ikke så lett kan «stjeles». Det bør uansett bare være nok slike punkter på en langtidsparkering. Hvis man vet det muligens ikke er ledige punkter på forhånd, så må man ha en backup plan.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

På Oslo Lufthavn er det uansett null stress å fikse seg en ladeplass om man trenger det. Gardermoen Parkering har minst 100 ladeplasser, og de er bookbare på forhånd. Jeg booker alltid en ladeplass samtidig med flybookingen.

Ja, det er shuttlebuss, og nei det er ikke noe stress. Når vi kom hjem fra Londontur for noen uker siden tok det 12 minutter fra jeg gikk ut av terminalbygningen til jeg hadde kjørt bilen ut foran bygget til GP og drev å lempet inn kofferter. Jeg tviler på at det går veldig mye kjappere med buss til P6.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlaM

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 16:02
Så min bil som står der nå i øyeblikket å lader, ferdig om 5 timer. Skal den da oppta kontakten frem til jeg er tilbake 10 mai?

Nappet du ut noen andres for å få plass til din?  :)
'21 3LR

Oivind

Interessant problemstilling. Svarer generelt mtp flyplasser, innfartsparkering osv der man kan bli stående over lengre tid. Man trenger jo ikke å stå plugget inn i flere dager/uker når man trenger å lade i 24timer maks. Jeg synes det er viktig å dele på de få punktene som er, det er sannsynligvis mange av bilene på Gardermoen som er ferdige med å lade, så hvorfor ikke la noen andre bruke stikket? Noen vil sikkert komme med innspill av typen, "ønsker å starte med varmt batteri" og "lader opp til maks i timene før ankomst", men dette virker for meg litt "forfengelig". Hvorfor ikke gjøre en Low tech løsning med et digitalt ur som teller ned fra 24timer, så kan nestemann ta over punktet?

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

N00b

Riktig. Ingen av de 2 andre Teslaene som sto der ladet for UMC lyste fast grønn med 1 prikk og bilene hadde overnattet for det kom snø natta som var.  En av dem ble plugget ut.


ToWalkOrDrive

#9
Kunne aldri fått meg til å røre andres eiendom og nappet ut kontakten. Kunne hengt et skilt over hver kontakt: "Er det ok før andre å ta ut kontakten når du er fulladet?", med en magnet / viser du kunne skyve på Ja / Nei.
Men det er vel så mange typer biler at det ikke er lett for folk å vite hvilke som er fulle...med mindre en har en ur-skive for det og (med dato).
Men det bør jo bare settes opp hauger og lass med kontakter. Ville forøvrig ikke blitt sur om noen hadde trukket ut støpslet hvis jeg var fulladet. Men de som eier kontaktene kunne laget en slik regel om at det er ok, og skrevet det på et skilt.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Jeg har kun parkert en gang på flyplass og skulle være borte i noen dager. Var avhengig av å lade for å komme hjem etterpå. Da skrev jeg en lapp om at hvis det ikke blinket lengre (= ferdig ladet) var det bare å ta ut kontakten. Når jeg kom tilbake var min bil fulladet og kontakten tatt ut.
Jeg synes det var en smidig måte å gjøre det på.

Hadde sittet langt inne å tatt ut kontakt fra noen som ikke hadde lapp, for egen del.

Thor2014

Min står alltid på 50-60%
Starter ladingen slik at bilen er klar når jeg lander. Ville ikke blitt imponert om noen dro ut kontakten.
Booker stort sett alltid plass i P10.
Synes forøvrig det er OK å dra ut en hybrid som står på elbilplasser.

N00b

#12
Er ikke det ganske så arrogant, navlebeskuende og enormt egoistisk å kreve at du skal oppta en plugg hele den tiden du er parkert for at du skal kunne topplade rett før du kommer tilbake fra en 2 ukers tur i varmen?

P6 er det billigste alternativet til Avinor når jeg sjekket. Betalte 620,- for 1-10 mai og det er gangavstand til terminalen.

Infrastrukturen til lading vil bare blir mer og mer presset ettersom flere og flere får EL bil.  Dette er en problemstilling som bare vil øke på.

Selvsagt ville en type 2 kontakt gjort at kun 6 biler fikk ladet der og de okkuperte de punktene sålenge de var der. Som det er nå sto det 8 EL biler der og 2 av dem var plugget ut og jeg kom som bil nr 9, da var 3 plugget ut.
Om noen drar ut kontakten min i morgen så gjør det ingen verdens ting, jeg er på 85% og kommer meg dit jeg skal og uansett til nærmeste superlader med god margin.

Jeg hadde selvsagt skrevet lapp for å legge i frontruta med at det var greit å dra ut etter 2 mai. Men i snøværet og stress så glemte jeg selvsagt å legge den opp. Skjiit på. Folk får bare bruke sunn fornuft. Blinker det ikke i UMC så er bilen ferdigladet og kan kobles fra!

Klykken

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 18:52
Da skrev jeg en lapp om at hvis det ikke blinket lengre (= ferdig ladet) var det bare å ta ut kontakten. Når jeg kom tilbake var min bil fulladet og kontakten tatt ut.
Jeg synes det var en smidig måte å gjøre det på.

Hadde sittet langt inne å tatt ut kontakt fra noen som ikke hadde lapp, for egen del.
Enig med herr Aulie. Det er slik man må gjøre det. Det er ikke gitt at det er OK å nappe ut andres umc da noen kan ha planlagt topplading  ved ankomst igjen feks, som andre nevner.
I så fall burde det være egne regler for det på stedet. Evt annen ladeinfrastruktur som tillot flere tilkoblet samtidig slik at dette ikke er et tema.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Oivind

Jeg mener at det burde lyst en rød lampe e.l i f. eks 24t etter tilkobling, deretter er det fritt frem for andre som måtte trenge å koble seg til. Evt en knapp/tidsstyring som aktiverer lading i 24timer av gangen. Ladepunkter kan være et begrenset gode, og å disponere et stikk i 2-3 uker for å holde batteriet på optimal ladetilstand og så topplade det blir for søkt synes jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA