Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til maks kr 250 000

Startet av Mytteristen, mandag 30. april 2018, klokken 09:54

« forrige - neste »

Mytteristen

Hei, alle sammen!

Jeg har lest utallige salgstråder her inne, men likevel føler jeg behovet for å starte enda en, med mitt begrensede budsjett :) Vi ville egentlig holde oss under kr 200 000, men har sakte men sikkert økt budsjettet til maks kr 250 000,- og jeg er for så vidt klar over at det er flere aktuelle kandidater som ligger like over dette sjiktet, men budsjettet er egentlig allerede sprengt.

Når det er sagt har vi fått et tilbud om å kjøpe en KIA Soul Exclusive (2018) demobil, kjørt 15 k, for kr 235 000,-. Er dette en god pris, mon tro? Vi klarer å skvise inn barnevogna i KIA-en, og det er sånn sett godt nok, selv om det ikke hadde gjort noe med litt større bagasjerom. Det går vel også an å modifisere dette litt så det blir dypere (?). Vi bruker uansett den større stasjonsvogna når vi skal ut på langturer, for å slippe rekkeviddeangst.

Angående bruk så vil den 99% av tiden brukes til småkjøring i byen, med to barneseter. Vi har 16A i garasjen og gratis ladestasjon på jobb. Den resterende 1 % gjelder i de tilfellene vi for eksempel skal på hytta og barna har med seg en venn eller to, eller vi har svigers på besøk og skal ut på utflukter. Da må vi nødvendigvis kjøre begge bilene. Avstanden til hytta er ca. 120 km hver vei. Det er ikke lademulighet på hytta, men vi kjører forbi én hurtiglader på veien (ca. halvveis).

Vi har prøvekjørt en brukt e-Golf (190 km) og en brukt i3 60Ah, som begge var veldig gode å kjøre – BMW-en ekstra gøy, men ikke så fryktelig praktisk for vårt bruk. Men det som får oss til å vurdere KIA sterkest nå er at det er drøyt 6 års garanti og lengre rekkevidde enn de to brukte modellene vi har prøvd.

Hva tror dere? Bør vi bare kjøre på med KIA her, eller er tusenlappene våre bedre brukt et annet sted?

Nye Nissan Leaf tror jeg blir litt i dyreste laget for oss, spesielt med en gang man går bittelitt opp i utstyrsnivå. Acenta er vel det laveste vi kunne gått for, og da snakker vi kr 276 000,- i følge nissan.no. Det er vel ikke mulig å få den billigere enn dette i dette utstyrsnivået?

Og hvordan er det forresten med leveringstid på Ioniq? Er det mulig å få tak i en ny en med teknikkpakke til rundt omkring 250 k?

Vi trenger helst bilen typ... sporenstreks :)

cabrius

Hei!

Vi var nylig i ganske akkurat samme situasjon som deg. Endte med bruk KIA Soul og er godt fornøyd. Du kan lese min tråd her.

Vi konkluderte mye det samme som deg angående andre modeller kontra pris og behov.

På Ioniq ble jeg forespeilet 6-8 mnd leveringstid. Vurderte et par brukte men de var priset som nybiler, og egentlig helt i ytterkanten av budsjettet. Fikk opplyst nypris tett oppunder 300k.
Nye Leaf ble fort enda dyrere før vi var fornøyd. Da også med flere måneders leveringstid.

Ny bil sporenstrekst? Slå til. 2018 mod til 235k høres veldig fornuftig ut. Jeg betalte bare litt mindre for en 2016 mod. Greit, KIA'n er ikke like "fancy" som Ioniq eller Ampera-e som jeg hadde mest lyst på, men gjør jobben like godt og dekker 90% av vårt behov, og er (i min mening) mye mer fornuftig priset.

goggo

Sitat fra: Mytteristen på mandag 30. april 2018, klokken 09:54
KIA Soul Exclusive (2018) demobil, kjørt 15 k, for kr 235 000,-. Er dette en god pris, mon tro?

Ja, dette er en OK pris hvis det er hos en merkeforhandler og det er inkludert 2 sett hjul.

Men du får jo også helt ny paralellimportert Soul Exclusive hos flere forhandlere for rundt 245000,-
https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.777&sales_form=1&sort=2&year_from=2018&year_to=2018

Jeg vurderer selv å bytte min 2016 Soul EV til en 2018 modell, og er såpass lite imponert over kundebehandlingen hos merkeforhandlerne at jeg antagelig kjøper hos parallellimportør i såfall.


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Mytteristen

#3
Takk for raske svar! Veldig nyttig å lese dine erfaringer, @cabrius :)

Ja, det er hos merkeforhandler og inkludert to sett hjul. Det er en 2018-modell, registrert i fjor, så det er drøyt 6 år garanti igjen. Er det sånn at de parallellimporterte er helt like de norskimporterte, med unntak av de som er importert fra Frankrike?

Vollis47

@Mytteristen. Jeg har selv en Kia Soul EV 2018 som jeg mener er et godt valg etter å ha prøvd flere andre elbiler og har vært ivrig bilist i 50 år. Denne bilen vil jeg anbefale med det behovet du har indikert. Lykke til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Zimon

#5
Ang Ioniq og leveringstid. Jeg bestillte en Marina Blue med teknikkpakke og skinnsetere i Oktober. Levering er forespeilet Mai/Juni og selger ringer meg når det er ca 4 uker til levering. Ikke hør noe enda så tyder på at det blir Juni levering her for min del. Så ergo blir nok 8mnd leveringstid.

Budsjett maks 250K så høres det mest ut som å prøve å få noen demo-biler som du fikk tilbud om eller bruktmarkedet.  Ioniq ny reklameres på Hyundai.no for "Fra 241.900,-" Og da er det basic bil, skal man ha Ioniq så gå for minst med Teknikk pakke for å få varmepumpen, da er det å legge på 25.000,- og sprenger da Budsjett. Bruktmarkedet på Finn.no for Ioniq sist jeg sjekket så selges de som er "nye" der for over ny prisen.

Så Kia Exlusive dere har fått tilbud på er nok ett godt valg for dere om den har nok plass til personer og bagasje/barnevogn/barneseter etc.

Dere kan jo evt vurdere Zoe, da får dere med ladestasjon i nybil pakken, men ulempen med Zoe er litt størrelse, forbruk på motorvei etc (jeg vil påstå at Zoe er litt som i3, laget for å være litt bybil med mulighet for langturer). Plass kan også være ett problem om 2 barneseter + vogn etc og langturer til hytta. Lading med Zoe = hjemmelade stasjon med trafo etc som følger med og så "Sakte lading" via AC og ikke DC på hurtigladestasjoner. Må evt ha ladebøtte som tar plass etc også. Men pris er innenfor budsjett + ladestasjon følger med + ganske rask levering på Zoe - renault.no annonser nå : Kampanjepris fra kr234 900,- Førpris fra kr 254 900,-

Så min anbefaling er nok å gå for Kia tilbudet om bilen dekker deres behov. Den har også hurtiglading, den har grei rekkevidde (men ikke best på forbruk per mil etc, da aerodynamikken på den er ikke direkte bra(ref "kasse bil"). Men er ikke en dårlig bil for det.

Edit:
PS, husk å beregne inn vinter-rekkevidde i ditt bruksmønster. Avhengig av temperatur ute, om forvarming av bil, høydeforskjell, svinger, slapsete føre/snø føre og flere varisjoner så kan man som regel forvente 40-60% rekkevidde av sommer rekkevidden man har. Biler er selvsagt forskjellige, så ikke noe direkte fasit svar den prosenten, men ta høyde for sprengkulde dager.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Per2Per

Leveringstid vil variere, mange forhandlere har biler på vei inn, så om du for eksempel vil ha Ioniq, så anbefaler jeg en ringerunde til Hyundaiforhandlere.

Jeronan

#7
Stay away from the Renault Zoe, unless you only use it as a 2nd car for daily commutes and still have a different primary car for long trips.

The Nordic version is limited to 22kW fast charging. A pain in the rear butt when going on longer trips and having to wait ages at the charger.
Fun the first 1-2 times, but after that it's going to be incredibly annoying.

Another negative is the ridiculous expensive and heavy mobile charger for the Zoe, which you have to buy seperately for 10k NOK!
You can buy a cheaper older model, but that one will take up half the trunk space and weights a ton!

The BMW i3, Kia Soul, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq. They all come with mobile charger + Menekes cable included and can all fast charge at 50kW!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Mytteristen

Takk, alle sammen! Det ble en svart KIA Soul som jeg skal hente i morgen :) Har en Cee'd fra før som jeg aldri har hatt et eneste problem med, så har sånn sett et godt forhold til KIA fra før, men jeg hadde likevel ikke sett for meg at jeg skulle ende opp med to KIAer i oppkjørselen.

Zimon

Lykke til med Kia Soul og håper du blir fornøyd. Her venter jeg fortsatt på informasjon om leveringstidspunkt for min Ioniq, så venter i spenningen!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

hsa77

Sitat fra: Mytteristen på lørdag 05. mai 2018, klokken 00:00
Takk, alle sammen! Det ble en svart KIA Soul som jeg skal hente i morgen :) Har en Cee'd fra før som jeg aldri har hatt et eneste problem med, så har sånn sett et godt forhold til KIA fra før, men jeg hadde likevel ikke sett for meg at jeg skulle ende opp med to KIAer i oppkjørselen.
KIA har vel markedets beste nybilgaranti med 7år - gratulerer med bekymringsløst bilhold i mange år!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA