Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ePedal vs fornuftig kjøring

Startet av Nyzeta, mandag 30. april 2018, klokken 09:30

« forrige - neste »

EV-FTW

De fleste synes ikke bilen er som sirup med ECO, det var mine ord.
Jeg opplever at med ECO så er det som å kjøre med noe som konstant holder igjen bilen. Og i lange bakker så mye at bilen sakker. Må trykke pedalen så langt inn at det blir helt unaturlig, og til slutt må jeg trykke forbi «kikcdown» punktet, og da blir det fart på bilen.

Kjører en i f.eks 70 med ECO, og trykker av ECO men holder pedal på samme punkt, så akselererer bilen ganske mye.
Så er ikke tvil om at ECO struper effekten. Og forsåvidt forståelig det, hadde det bare også vist utslag på forbruk.

Jeg opplever å kjøre mer økonomisk med ECO av enn på, da bilen triller lettere.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: Øystein K på fredag 04. mai 2018, klokken 11:31
De fleste synes ikke bilen er som sirup med ECO, det var mine ord.
Jeg opplever at med ECO så er det som å kjøre med noe som konstant holder igjen bilen. Og i lange bakker så mye at bilen sakker. Må trykke pedalen så langt inn at det blir helt unaturlig, og til slutt må jeg trykke forbi «kikcdown» punktet, og da blir det fart på bilen.

Kjører en i f.eks 70 med ECO, og trykker av ECO men holder pedal på samme punkt, så akselererer bilen ganske mye.
Så er ikke tvil om at ECO struper effekten. Og forsåvidt forståelig det, hadde det bare også vist utslag på forbruk.

Jeg opplever å kjøre mer økonomisk med ECO av enn på, da bilen triller lettere.

På gamle-Leafen får man i eco 50kW på "kickdown-punktet" og 80kW om man går forbi det. 50kW pleier å passe perfekt til normal akselerasjon så det er sjelden jeg trykker hardere på pedalen.

Det er ingen "struping", bare en endring av mappingen på pedalen. Så ja, om du tenker på et spesifikt punkt på pedalen får du mer effekt uten eco. Gamle-leafen har også kraftigere regen med eco på, tilsvarer vel B-modus på de nye. Så man kan regenerere mer, noe som kan forveksles med at den triller lettere uten. Men i nøytralpunktet triller bilen akkurat like lett i D,B eller eco.

Tester du eco og D om hverandre så får du ikke noe godt inntrykk av eco. Det blir som å ha bassen på +8 på stereoanlegget. Skrur du den ned til +2 etter at du har hørt på anlegget en stund så virker det som om all bass forsvinner. Om du derimot starter på +2 når du ikke har hørt på anlegget på en stund finner du kanskje ut at +2 er en bedre innstilling og at +8 gir alt for mye bass. Vil du prøve ut eco anbefaler jeg å bruke det konsekvent i en uke ihvertfall. Kanskje du da finner ut at bilen er mye mer komfortabel og lettkjørt i eco ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-FTW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. mai 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Øystein K på fredag 04. mai 2018, klokken 11:31
De fleste synes ikke bilen er som sirup med ECO, det var mine ord.
Jeg opplever at med ECO så er det som å kjøre med noe som konstant holder igjen bilen. Og i lange bakker så mye at bilen sakker. Må trykke pedalen så langt inn at det blir helt unaturlig, og til slutt må jeg trykke forbi «kikcdown» punktet, og da blir det fart på bilen.

Kjører en i f.eks 70 med ECO, og trykker av ECO men holder pedal på samme punkt, så akselererer bilen ganske mye.
Så er ikke tvil om at ECO struper effekten. Og forsåvidt forståelig det, hadde det bare også vist utslag på forbruk.

Jeg opplever å kjøre mer økonomisk med ECO av enn på, da bilen triller lettere.

På gamle-Leafen får man i eco 50kW på "kickdown-punktet" og 80kW om man går forbi det. 50kW pleier å passe perfekt til normal akselerasjon så det er sjelden jeg trykker hardere på pedalen.

Det er ingen "struping", bare en endring av mappingen på pedalen. Så ja, om du tenker på et spesifikt punkt på pedalen får du mer effekt uten eco. Gamle-leafen har også kraftigere regen med eco på, tilsvarer vel B-modus på de nye. Så man kan regenerere mer, noe som kan forveksles med at den triller lettere uten. Men i nøytralpunktet triller bilen akkurat like lett i D,B eller eco.

Tester du eco og D om hverandre så får du ikke noe godt inntrykk av eco. Det blir som å ha bassen på +8 på stereoanlegget. Skrur du den ned til +2 etter at du har hørt på anlegget en stund så virker det som om all bass forsvinner. Om du derimot starter på +2 når du ikke har hørt på anlegget på en stund finner du kanskje ut at +2 er en bedre innstilling og at +8 gir alt for mye bass. Vil du prøve ut eco anbefaler jeg å bruke det konsekvent i en uke ihvertfall. Kanskje du da finner ut at bilen er mye mer komfortabel og lettkjørt i eco ;)

Første 6 mnd jeg hadde bilen kjørte jeg konsekvent med ECO, da jeg jo ville at bilen skulle rekke lengst mulig.

På mine faste turer til Kristiansand fra Sandnes og retur, var det helt ok, til de lange bakkene kom, da klarte ikke bilen holde 90 på spedometeret.
Og å holde trafikken endte med at stort sett viste det tre prikker på oversikten over hvor mye energi jeg brukte.

Etter å ha lest på forumet her inne, hvor mange sa at ECO bare var tull, skrudde jeg av ECO.
Og det er som natt og dag. Bilen er mye mer responsiv. Den holder fint trafikken, og opp bakker trenger jeg ikke trykke pedalen «gjennom gulvet».

Forbruket har også gått ned. Trenger jeg å bremse med regenerering, bruker jeg B , og da bremser bilen godt.

Men forsiktig høyrefot er viktig da. Men sitter ikke med følelsen av å dra på noe tungt som holder bilen igjen, slik jeg opplever det med ECO på.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Verken Eco, D eller B er optimale mappinger av wattpedalen. Her mener jeg Nissan kunne gjort en mye bedre jobb. For når en tredjepart klarer å lage en ny pedalmapping som sparer 10-15% ved normal kjøring, så er det klart at det er mye mer å hente. Tenker da på Leafbox.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

#19
Slik jeg ser det er det smak og behag og det er fullt mulig å kjøre like økonomisk om du velger D, B eller E(pedal). ECO-knappen også. Jeg regner med at de som er vant med ECO trykker hardere på gassen og kanskje til og med helt i bunn for å få den til å reagere, men jeg får til det samme med et lett trykk. Syns også D er lettest siden nullpunktet er litt inn fra helt ut og jeg syns det er noe vanskeligere å finne i B/E, men det er slett ikke umulig. Så lenge man kjører med lett aksellerasjon og avpasser farten slik at man aldri trenger noe mer enn noen få regen/power-prikker så kjører man ganske økonomisk selv om bilen er fullada eller det er kaldt slik at man har mindre regen tilgjengelig. E-Pedalen sies å bremse i disse situasjoene, men ikke hvis du lar bilen trille ned i hastighet. Det er jo kun når du må ha den raskt ned og da ville du brukt bremsen i de andre girene også.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrOtto

ePedal er det ultimate latmannsfunksjonen for bykjøring. Helt genialt. Utrolig deilig at den holder bilen i ro og bremser med respons nok til å unngå bykjørings farer. Man reagerer raskere med ePedal enn å flytte foten over til bremsepedalen. For kjøring uten ofte stans er det ikke egnet, men heller ikke tiltenkt.

Joltus

Problemet med e pedal er e.

Folk tenker naturlig nok e for eco, men det virker ikke som Nissan har kjørt sykt mye eco i den funksjonen.

sylwester

E-en er sikkert initialen til han som fant på konseptet. F.eks. Eishichirou's pedal  :laugh:
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

Dudi

#24
Sitat fra: tomrh på fredag 04. mai 2018, klokken 19:14
Verken Eco, D eller B er optimale mappinger av wattpedalen. Her mener jeg Nissan kunne gjort en mye bedre jobb. For når en tredjepart klarer å lage en ny pedalmapping som sparer 10-15% ved normal kjøring, så er det klart at det er mye mer å hente. Tenker da på Leafbox.

Kan det være en mulighet å endre dette via firmware/software for bilen? Nissan folket har vel lyttet og deretter endret mye rundt leafkonseptet på tidligere versjoner.   

MrOtto

Hva er galt med mappingen? Ganske enkelt å balansere pedalen mellom regen-brems, seiling og effekt, spesielt i ECO. Uten ECO blir det fort for responsivt og gyngende kjøring (i lengderetning).

tomrh

#26
I en graf med turtall vs dreiemoment så finnes det belastningsområder der motoren er mer effektiv, og pedalmappingen kan optimaliseres slik at motoren oftere virker i disse områdene. Se f.eks. her slik Leafbox er optimalisert på Leaf24/30:


Som vi ser er det store prosentvise tap på små pådrag, men også på lav regenerering, så pedalmappinga kan også optimaliseres til å treffe nullpunktet (frirulling) mye oftere enn disse små pådragene, dette gjøres i gammel-Leafen ved f.eks. en slik mapping der man holder ca. 20% i et stort pedaltrykk-intervall fordi dette tilsvarer frirulling (0% er full regen, 100% er bånn gass).



Jeg kjører daglig med en slik endring av mapping og merker ikke noe unormalt bortsett fra lavere forbruk da. Leafbox er også konstruert slik at man aksellererer med konstant dreiemoment for ett gitt pedaltrykk, noe som føles mer naturlig (man unngår det der bykset i starten på gammel-Leafen).

Det eneste denne boksen gjør er å ta imot signal fra gasspedal, endre litt på det og sende videre. Noe som kunne vært gjort originalt. Leafbox har vært på markedet lenge nok til at idéen bak kunne blitt fanget opp av Nissan og tatt med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Kjørt en 40kWh for første gang i dag. Kjørte nesten 15 mil. Prøvde forskjellig innstillinger. Hadde med min LeafSpy og dongle, så koblet opp det også for å få meg en log-fil å sammenligne mot min 2012.
Det med ePedal var jo behagelig. Og bilen må jo benytte de mekaniske bremsene. Under 50 så virker det å være mye mekanisk brems fremfor motorbrems.
LeafSpy versjon jeg hadde var for gammel. For fikk ikke fornuftige verdier på en del saker. Men motoreffekt, spenning  og temperaturer fikk jeg med meg. Så har dumme meg fått til å sette logging til hvert 6 sekund, mot hvert andre jeg har kjørt på før, så det ble litt hakkete data.
Men ut fra det jeg logget så regenererer bilen mindre med ePedal, og samtidig så ble det vell enkelt å komme i en kjørestil der det ble mye aks og brems fremfor uten ePedal aktiv. Med ACC på så virket det som det ikke gjorde noe fra eller til på energiforbruket om ePedal var av eller på.   
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Min erfaring er at ACC slår av E-pedal og det vil være som den er av helt til du gjør noe som slår ar ACC, f.eks. å trykke littt på bremsen. Jeg syns det er litt farlig siden en E-pedal helt ute er full brems så jeg kombinerer ikke de to.
Jeg syns seilingen med CC fungerte veldig bra, men med ACC på 2018 kjenner jeg at bilen regenererer og gasser i rykk og napp. Den er overfølsom, noe som ikke vil gi veldig økonomisk kjøring. Jeg tror det lønnser deg å bruke vanlig CC så ofte som mulig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA