Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ePedal vs fornuftig kjøring

Startet av Nyzeta, mandag 30. april 2018, klokken 09:30

« forrige - neste »

Nyzeta

Jeg har gjort en del testing til og fra jobb.
Scenarioet er 25km landeveg i 80km/t og 20km mikskjøring.

Jeg har prøvd med og uten ePedal hele strekket og fakta er som følger
Pen kjøring i eco ender på 14,9kW/100km.
ePedal 18,7kW/100km.

Jeg har kjørt strekket 10 ganger tur/retur PR nå.

ePedal er veldig behagelig å kjøre med, men det virker som om det får utover bilens vanlige regenerering. Jeg har gått inn for å være forsiktig og holde jevn fart. Prøve å ikke slippe gassen for fort osv. Uansett hvor godt jeg prøver så er jeg ikke i nærheten av snittet på ecomode. Laveste jeg har klart er faktisk 16,3kW/100km.

Noen som har erfaringer å dele her?
Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh(solgt)
  • Tesla Model 3 SR 2022
  • Mustang Mach E AWD SR 2022

AQN

Jeg har ikke sjekket dette selv, men også andre har skrevet at e-pedal bruker mer strøm. E-pedalen er fantastisk å bruke og jeg har satt den som standard da jeg ved det meste av min kjøring driter i rekkevidde. :-)

Helge82

ePedal er en komfort innstilling, primært for bykjøring og steder hvor det er mye stop&go kjøring.

Løve

Bruker ikke e-Pedal, kun ACC og ECO. Ligger på 16,2Kwh i snitt. Går veldig mye på korte turer når batteriet er kaldt.

MrOtto

Med e-pedal opplever man som uten ECO at det blir gyngete kjøring. Regen fosvinner i akselerasjonen x2, Med e-pedal bremser det så hurtig at det er umulig å finne korrekt stilling på gasspedalen for flyt og lavt energiforbruk. Det samme opplever jeg uten ECO, bare i mindre grad. E-pedal er et fint alternativ til å slippe og bruke bremsepedalen, men strømforbruket blir garantert høyere.

EV-FTW

Ser at mange kjører med ECO. Er det fordi dere opplever det mer behagelig, eller fordi bilen virkelig bruker mindre strøm i ECO?

I min Leaf 30 brukes ECO aldri. Bilen blir jo dau som sirup, og ikke bruker den mindre energi heller. I det døgnet jeg testet Leaf 40 så prøvde jeg ut forskjellige kombinasjoner, men ikke nok til å si at bilen bruker mindre strøm i ECO. Hva er erfaringene så langt?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Tomma

Hender jeg bruker ECO på glattføre for å lettere få jevnt drag, men om man er like var på foten så skal man vel ikke bruke mer strøm. Ser noen skriver at det er bedre regen på batteri i ECO mode, men det kan jeg ikke bekrefte stemmer.
Nissan Leaf 2014 Tekna

EV-FTW

Kan sikkert stemme at det er bedre regenerering i ECO. Er det på Leaf 30 og, men er også mer motstand, og det beste for rekkevidden er vel strengt tatt å «seile» mest mulig, så fri blir mye brukt.

Og skulle det komme en lang bakke, bruker jeg B for å regenerere.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

MrOtto

Lettere å finne nøytralposisjon for gasspedalen med ECO, å følge normal trafikk er null problem med bilen i sirupmodus noen her omtaler det som. Mer enn rask nok. Hva er meningen med brå rask akselerasjon i en elbil? Elbiler har begrenset med "drivstoff" ombord. Hva er meningen med å komme seg raskest til det røde lyse eller køen foran for å så bremse kraftig? Man bruker mer strøm enn man regenerer.

jkirkebo

Sitat fra: Øystein K på torsdag 03. mai 2018, klokken 11:06
Ser at mange kjører med ECO. Er det fordi dere opplever det mer behagelig, eller fordi bilen virkelig bruker mindre strøm i ECO?

I min Leaf 30 brukes ECO aldri. Bilen blir jo dau som sirup, og ikke bruker den mindre energi heller. I det døgnet jeg testet Leaf 40 så prøvde jeg ut forskjellige kombinasjoner, men ikke nok til å si at bilen bruker mindre strøm i ECO. Hva er erfaringene så langt?

Jeg har gammel Leaf, men kjører alltid i Eco. Synes den er mye mer behagelig og lettdosert på gasspedalen da. Jeg får ut akkurat samme ytelse, må bare trykke pedalen lengre ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-FTW

#10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. mai 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Øystein K på torsdag 03. mai 2018, klokken 11:06
Ser at mange kjører med ECO. Er det fordi dere opplever det mer behagelig, eller fordi bilen virkelig bruker mindre strøm i ECO?

I min Leaf 30 brukes ECO aldri. Bilen blir jo dau som sirup, og ikke bruker den mindre energi heller. I det døgnet jeg testet Leaf 40 så prøvde jeg ut forskjellige kombinasjoner, men ikke nok til å si at bilen bruker mindre strøm i ECO. Hva er erfaringene så langt?

Jeg har gammel Leaf, men kjører alltid i Eco. Synes den er mye mer behagelig og lettdosert på gasspedalen da. Jeg får ut akkurat samme ytelse, må bare trykke pedalen lengre ned.


Det stemmer at bilen kan oppleves mer behagelig, med det er fordi den reagerer enormt tregt. Jeg opplever bilen mer behagelig uten ECO, men med forsiktig høyrefot. Bilen responderer da mer som jeg ønsker.

Jeg opplever ikke at det stemmer at den har samme ytelse. Kjører man langtur og skal opp lange bratte bakker, sakker bilen ned i ECO, mens uten klarer man fint å holde fartsgrensen. Samme på motorvei, bilen sliter mer med å følge trafikk i ECO, mens uten er det en fryd.

Å kjøre i ECO føles som at bilen kjører med brekket på. Henger litt igjen.

Men ja, du kan få samme effekt men det er når du kicker pedalen i bunn, blir som vanlig automat, kickdown tvinger bilen til å gire ned, for raskere akselerasjon, bare på elbil girer den ikke ned men fyrer på med all kraft, kutter ECO for et øyeblikk.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bondeknøl

Enig med Øystein K i at det føles som at bremsene står på når en kjører i eco. Folk som ikke har for vane å være presise på høyrefoten har nok mest igjen for å bruke eco.
Jeg trives absolutt best uten eco.

Bondeknøl

Sitat fra: MrOtto på torsdag 03. mai 2018, klokken 12:55
Lettere å finne nøytralposisjon for gasspedalen med ECO, å følge normal trafikk er null problem med bilen i sirupmodus noen her omtaler det som. Mer enn rask nok. Hva er meningen med brå rask akselerasjon i en elbil? Elbiler har begrenset med "drivstoff" ombord. Hva er meningen med å komme seg raskest til det røde lyse eller køen foran for å så bremse kraftig? Man bruker mer strøm enn man regenerer.
De fleste av oss har mer enn nok drivstoff til å ikke bry oss, og det er faktisk mye billigere å kjøre uøkonomisk med elbil en fossilbil.

MrOtto

Når du sier de fleste så sier jeg at de fleste synes ikke bilen er sirup i ECO. Mer en nok akselerasjon for kjøring i trafikk.

Bondeknøl

Når jeg skrev de fleste så handlet ikke det om eco.
Ingen problem å kjøre i eco, men bilen føles bare som om at den ruller dårlig og responsen i speedpedalen blir treg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA