Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere elbiler = færre som bruker blinklys... (??)

Startet av bjorn_2390, søndag 29. april 2018, klokken 19:20

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Løve på mandag 30. april 2018, klokken 19:31
Mye confirmation bias her...

Hvorfor bruke engelsk når du skal bruke ord fra et annet språk, bruk tysk for eksempel i stedet. Det hadde vært mer imponerende! Eller norsk ...

Panduck

MC-logikk (og logikken til relativt mange andre i trafikken) må være at regler er veiledende og kan tøyes / ignoreres for å komme seg fort frem, men om noen er til hinder eller på en eller annen måte gjør at man risikerer noe ved å kjøre slik, så er de idioter som ikke forholder seg til regler og plikter i trafikken.

Man kan begynne med å ha samme forventning til seg selv som man har til andre.

turfsurf

Det der er ikke MC spesifikt. Det gjelder uansett fremkomstmiddel (kanskje ikke tog). Forskjellen er at MC og sykkel er smidige i trafikken, og dermed blir det mye mere synlig, i.f.h.t. bilister som blir sittende og stange i boksene sine og blir mere og mere sjalu.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HCO

Man skal ikke dra all over en kam - det er mye dårlig oppførsel å se, uansett trafikantgruppe.

Men etter mange år som motorsykkelpendler ser jeg at det er et nytt faremoment som har dukket opp, og det er elbilister som bruker kollektivfeltet som "forbikjøringsfelt", der de foretar gjentatte kjappe filskifter inn i og ut av kollektivfeltet. Problemet oppstår som oftest når elbilisten foretar et raskt feltbytte til høyre ut i kollektivfeltet, uten å sjekke godt nok for motorsykler. Jeg har selv måttet nødbremse i flere slike tilfeller.

I tillegg til "gamle" overlevelsesstrategier, har jeg derfor nå en ny: Når jeg ligger i kollektivfeltet, skanner jeg bilskiltene i den ordinære filen til venstre for meg. Jeg har alltid bremseberedskap når jeg kjører i rushtrafikk, men ved passering av EL- eller EK-skilter er jeg ekstra på vakt.

Jeg har en venninne som ble 100% ufør etter et ublidt møte med en bilist som uten varsel bråskiftet over i kollektivfeltet, så dette er ikke bare syting fra min og andre motorsyklister sin side - det er snakk om liv eller død.

Vi motorsyklister er en utsatt trafikantgruppe, og bør kjøre deretter. Men se oss!
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Amoss

Sitat fra: HCO på tirsdag 01. mai 2018, klokken 16:02
Men etter mange år som motorsykkelpendler ser jeg at det er et nytt faremoment som har dukket opp, og det er elbilister som bruker kollektivfeltet som "forbikjøringsfelt", der de foretar gjentatte kjappe filskifter inn i og ut av kollektivfeltet. Problemet oppstår som oftest når elbilisten foretar et raskt feltbytte til høyre ut i kollektivfeltet, uten å sjekke godt nok for motorsykler. Jeg har selv måttet nødbremse i flere slike tilfeller.

I tillegg til "gamle" overlevelsesstrategier, har jeg derfor nå en ny: Når jeg ligger i kollektivfeltet, skanner jeg bilskiltene i den ordinære filen til venstre for meg. Jeg har alltid bremseberedskap når jeg kjører i rushtrafikk, men ved passering av EL- eller EK-skilter er jeg ekstra på vakt.

Tipper det er akkurat det samme som Kari-Anne har observert og ga uttrykk for i den reportasjen som diskuteres her. Ikke at hun har noe grunnlag for å si noe om elbilister *generelt* er flinkere eller dårligere til å bruke blinklyset, men at akkurat denne oppførselen som HCO her beskriver er ekstra tydelig for øvrig trafikk i kollektivfeltet og da MC i særdeleshet da de ofte ikke sees like lett av disse som bytter felt her.

Model S 85D

hanche

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 01. mai 2018, klokken 00:18
Sitat fra: Løve på mandag 30. april 2018, klokken 19:31
Mye confirmation bias her...

Hvorfor bruke engelsk når du skal bruke ord fra et annet språk, bruk tysk for eksempel i stedet. Det hadde vært mer imponerende! Eller norsk ...

Jeg er også en stor tilhenger av norsk, men jeg kan ikke komme på noe godt norsk uttrykk som dekker det samme. For å fylle inn litt: La oss si at du har fått det for deg at elbilister ikke bruker blinklys. Hver gang du ser en elbilist som ikke bruker blinklys, tenker du «aha! var det ikke det jeg visste!», og så husker du det. Men når du ser en elbilist som bruker blinklys, eller en fossilbilist som ikke gjør det, så tenker du knapt over saken. På den måten styrker du gradvis mistanken mot elbilister, inntil den blir visshet. Det er confirmation bias i et nøtteskall. Tilsvarende om du er sikker på at BMW-eiere er spesielt ille til å presse syklister av veibanen. (Ikke at jeg har noe grunnlag for å mene det ene eller det andre om den saken.)

Som sagt, jeg kommer ikke på noe godt norsk uttrykk for fenomenet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Er enig med HCO i vurderingen av kollektivfeltet, der skjer det mye rart. Min opplevelse er også at det er blitt mye lavere grense for fossiler å legge seg brått inn i kollektivfeltet, både for forbikjøring og for avkjøring lenge før det er lov.
På E18 inn mot Oslo er det «tryggere» å tråkle mellom de vanlige kjørefeltene eller «lane splitte» enn å bruke kollektivfeltet med mc.

Amoss

Sitat fra: hanche på tirsdag 01. mai 2018, klokken 17:08
Jeg er også en stor tilhenger av norsk, men jeg kan ikke komme på noe godt norsk uttrykk som dekker det samme.
...
Som sagt, jeg kommer ikke på noe godt norsk uttrykk for fenomenet.

https://translate.google.com/#en/no/confirmation%20bias
;)

Men mer presist hadde det nok vært med selvbekreftelesetendens.
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hanche på tirsdag 01. mai 2018, klokken 17:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 01. mai 2018, klokken 00:18
Sitat fra: Løve på mandag 30. april 2018, klokken 19:31
Mye confirmation bias her...

Hvorfor bruke engelsk når du skal bruke ord fra et annet språk, bruk tysk for eksempel i stedet. Det hadde vært mer imponerende! Eller norsk ...

Jeg er også en stor tilhenger av norsk, men jeg kan ikke komme på noe godt norsk uttrykk som dekker det samme. For å fylle inn litt: La oss si at du har fått det for deg at elbilister ikke bruker blinklys. Hver gang du ser en elbilist som ikke bruker blinklys, tenker du «aha! var det ikke det jeg visste!», og så husker du det. Men når du ser en elbilist som bruker blinklys, eller en fossilbilist som ikke gjør det, så tenker du knapt over saken. På den måten styrker du gradvis mistanken mot elbilister, inntil den blir visshet. Det er confirmation bias i et nøtteskall. Tilsvarende om du er sikker på at BMW-eiere er spesielt ille til å presse syklister av veibanen. (Ikke at jeg har noe grunnlag for å mene det ene eller det andre om den saken.)

Som sagt, jeg kommer ikke på noe godt norsk uttrykk for fenomenet.

Jeg må innrømme at også for meg hender det ofte at et engelsk uttrykk kommer først. Når jeg får tenkt meg om finner jeg som oftest på et norsk alternativ som er godt. Conformation bias er ikke lett å oversette og Amoss gjør et godt forsøk!

Apache

Som "Tesla Bjørn" sier: "He is out of Blinker Fluid" since he don't use turn signals." (noe i den duren)
Jeg tror nesten at noen har kjøpt biler (bensin/diesel/elektrisk) uten å få med blinklys. Noen har skikkelig dårlig kjørevane med tanke på det.
Politiet burde være mere strike og gi bot til de som ikke bruker blinklys. En bot eller to så har man lært.


jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kårepåsporet

Hvis utrykket et så vanskelig å oversette til norsk, er det en god ide å utrykke seg på norsk, gjerne bruke en setning. Hvis målet er å nå frem. Hvis ikke det å nå frem er viktig kan en droppe kommentaren.
Når jeg ser slike innlegg tenker jeg: tulling.

Til trådstarter: jeg så innslaget om hu sama fra NMCU, må si jeg ble provosert! Kjører en MC må en ta høyde for at en er usynlig for bilister, da kan en ferdes lengre på veien, i live.
Nå er det varierende hvor flinke tradikanter er å gi tegn, lysbruk osv osv osv.
Dette gjelder alt fra syklister til førere av vogntog. Når det er flere brukere av kollektivfelt må selvsagt motorsyklister ta hensyn til denne risikoen.
Er like ille de tullingene som kjører MC med fri eksos og plutselig drar på noe helt forjævlig. Jeg noterer nummer og melder inn til Vegvesenet.

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Mobileum

#28
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 05. mai 2018, klokken 15:48

Til trådstarter: jeg så innslaget om hu sama fra NMCU, må si jeg ble provosert!

Diskriminering! :D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Simen1

Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA