Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere elbiler = færre som bruker blinklys... (??)

Startet av bjorn_2390, søndag 29. april 2018, klokken 19:20

« forrige - neste »

bjorn_2390

NRK Dagsrevyen har i sitt innslag nr. 2 i kveld (29.4.2018) et innslag om at ulykkesstatistikken for MC dessverre går i feil retning. Fylkessekretær i Oslo/Akershus Norsk Motorsykkel Union, Kari-Anne Søreng-Stensrud, uttaler at «primært så er det bilister som ikke ser oss, og nå, med elbiler, så er det færre som bruker blinklys, de snur seg ikke ...».

Dette er en side av elbilenes inntog jeg ikke var kjent med.

Blå Euro-Leaf (2012)

Vollis47

Hun gikk ganske langt i å legge skylden for motorsyklistenes ulykker på bilistene og i særdeleshet elbilister. Håper ikke vi er så dårlige til å bruke blinklys. I så tilfelle bør vi forbedre oss. Skulle ikke være noen grunn til å spare på strøm ved å unlate å bruke blinklys.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Øyvind.h

Har kun sett en statistisk undersøkelse av blinklys med en ren elbil produsent representert. Tesla var såvidt bedre enn snittet i den. Men sikkert tynt grunnlag.

MC dama høres ut som en med mer fordommer enn vett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Hvis en skal overleve som motorsyklist, kan en ikke basere seg på blinklysbruk.

Har kjørt mc siden 1986 og har aldri basert meg på bilistene i det hele tatt, kunsten å overleve på mc er å ta alt ansvar selv.

Tviler foresten på påstanden om at elbilister bruker mindre blinklys!

elektrolux

Kan det være de eldste elbilistene som ikke bruker blinklyset for å spare strøm?

Som motorsyklist er jeg enig i at bruk av blinklys har liten invirkning på mitt samspill mot bilistene. Vi ble opplært til at alle bilistene er livsfarlige og må nøye analyseres før en passerer.

Selv stopper jeg om nødvendig opp om jeg ikke får øyekontakt med bilisten som skal ut på veien jeg kjører på. Ved "lane splitting" ( Kjøring mellom bilene i kø ) gjelder fjernlys og bremsene i beredskap. En ser på lang avstand hvem som vurderer plutselig filbytte.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 29. april 2018, klokken 22:58
kunsten å overleve på mc er å ta alt ansvar selv.

Jeg ville trekke det enda lenger; kunsten for alle trafikanter å overleve i trafikken er å ta alt ansvar selv. Det være seg om man er syklist, fotgjenger, bilist, motorsyklist - i det man stoler på andre trafikanter så setter man seg i fare.
Eller som min sjåførlærer sa når jeg kjørte opp til buss lappen for veldig mange år sida: Regn med at alle andre i trafikken er idioter, det er ene og alene ditt eget ansvar å sørge for at bussen og passasjerene dine ikke kommer ut for ulykker når du kjører.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ingeniøren

Når jeg ser hvordan MC førere tråkler seg gjennom morgen og ettermiddags trafikken på E18, forstår jeg det går galt. Greit når trafikken står men når de kjører slalom I 90 når trafikken går i 80, må det gå galt før eller siden, og da går det gjerne skikkelig galt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 30. april 2018, klokken 09:04
Når jeg ser hvordan MC førere tråkler seg gjennom morgen og ettermiddags trafikken på E18, forstår jeg det går galt. Greit når trafikken står men når de kjører slalom I 90 når trafikken går i 80, må det gå galt før eller siden, og da går det gjerne skikkelig galt...
I ulykker mellom bil og mc er det i over 90 prosent av tilfellene bilen sin skyld.....

Det er ganske naturlig siden selvoppholdelsesdriften er en sterk motivasjon for en som sitter åpent og liten for den som sitter i en stålkasse med sikkerhetsbelte

turfsurf

Sårbarheten er nok ett vesentlig bidrag, men det er nok mere enn som så. Det er mange som kjører bil kun fordi det er transport, og som etter endt kjøreopplæring ikke ofrer trafikk og trafikkregler en tanke mere enn nødvendig. En mc fører kjører som oftest mc fordi han liker det, og de aller fleste har også bilsertifikat. Dermed har de både interesse og mere kompetanse som vil bidra til å gjøre de til bedre førere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Norske bilister er generelt dårlige til å ta hensyn til MC-førere. Har nok sammenheng med at MC-sesongen er såpass kort her å gjøre, heller enn blinklys.

Har ikke MC nå, men har kjørt både i Norge og daglig i rushtrafikken i London i mange år og i alle fall britene er langt flinkere til å ta hensyn enn oss i Norge.
Selv legger jeg meg alltid ut mot hvitstripa hvis en MC ser ut til å ville passere i bystrøk.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

kodalse

Nå var vel reportasjen fokusert rundt motorsykkelulykker, med henvisning til at det er en økning i antall ulykker.
Det uheldige utsagnet til kvinnen i reportasjen har ingenting med statistikk å gjøre, kun hennes personlige fordommer mot noe annet enn en forbrenningsmotor.

Forøvrig er det en økning av antall tunge motorsykler fra 2012 til 2017 på 29% Det kan vel forklare noe?
Et par referanser her:

https://www.ssb.no/bilreg
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Vollis47

Jeg jobba tidligere for et amerikansk oljeselskap som påla oss et amerikansk kurs som de kalte "Defensive driving". Hensikten var nettopp å ta ansvar for egen helse. En positiv bivirkning blir som oftest at en derved også blir en mer hensynsfull sjåfør.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Løve

Den påstanden der har dama null dekning for.

Og oljeselskapene... Var fint da de begynte med dette på 90-tallet og instruksjonsvideoen sa du skulle tute på vei inn i kryss. Sånn går det når du tror at Norge og Nigeria er to like land.

Trekkoppbil

Jeg synes dette er et interessant tema, som det er vanskelig å snakke om, da man kan komme i skade for å fornærme trafikkanter, og det er ikke meninga.
Jeg har ikke erfaring som motorsyklist.

Som gammel tråsyklist har jeg lang ergaring med å kunne forutse bilisters oppførsel, ut fra hvilke bilmodell eller bilmerke de kjørte.
Det var ganske enkelt å forutse hvilke biler som ville svinge uten å gi tegn, og uten å se seg for. Det var gjerne de samme bilistene som ikke viste tegn, som heller ikke såg seg for. Men ved valg av bilmodell signaliserte dem kjøremønster, og det kan være redninga for en stakkars syklist.
I enkelte trafikkfeller kunne det være bilister som snøyt på svingen, ved å legge seg inn i sykkelfeltet hvor eventuelle syklister ville bli klemt mellom bil og fortauskant. Det gjelder bl.a på kirkeveien litt nedenfor majorstuakrysset, hvor kjørefeltene forskyves litt til høyre. Etterhvert klarte jeg med stor treffsikkerhet å forutse hvilke biler som ville snyte på svingen, når jeg såg ei bilrekke foran meg, og jeg visste hvilke biler jeg ikke måtte ligge på siden av.
Det gjaldt ett europeisk bilmerke, og  spesiellt en bilmodell av et annet fabrikat i samme konsern som i ettertid har profilert seg som en elbilprodusent, og værstingbilmodellen framstår nå i el-utgave.

Motorsykler og El-biler lever nå svært tett i sammen i kollektivfeltet, og jeg forstår ikke hvorfor vi ikke kan være flinkere til å vike til sides og slippe fram motorsyklene.

Løve


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA