Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladestyrke får jeg med 400V 3-fas 25amp?

Startet av trykkertor, søndag 29. april 2018, klokken 01:20

« forrige - neste »

trykkertor

Som tittelen spør:
Hvilken ladestyrke får jeg med 400V 3-fas 25amp?

Venter på en Hyundai Kona EV, som jeg forstår har 1-fas lader med mulighet for 7.4kw.
Men min installasjon, vil jeg da kunne lade med 7.2kw?

turfsurf

Så lenge Kona ikke har 3fas støtte for du kun utnyttet 1fas 25A. Dvs 5,75kW. Det er dog plenty hvis man ikke kjører veldig mye og parkerer veldig sent hver dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Ok. Så hvis jeg har knekt "lademysteriet" hva styrker angår, så tar en ampere dividert på 4.444 og får kw?
Altså
32 amp / 4.444 = 7.2kw
25 amp / 4.444 = 5.6kw
16 amp / 4.444 = 3.6kw


Hvis det er flere faser som kan utnyttes, så ganger en så med antall faser.
Til eksempel
32amp * 3fas / 4.444 = 21.6kw
25amp * 3fas / 4.444 = 16.8kw
16amp * 3fas / 4.444 = 10.8kw

Men når er det da 230V versus 400V spiller inn?
(Eller er det kanskje at 230V bare klarer 1 fas, mens 400V klarer 4 fas?)

Rav4_EV

Ohms lov kan hjelpe deg bedre:

P = U*I

P = Effekt i watt
U = Spenning
I = Strøm

230v * 32A = 7360 W eller 7,4 kW


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Vollis47

Sitat fra: trykkertor på søndag 29. april 2018, klokken 11:42
Ok. Så hvis jeg har knekt "lademysteriet" hva styrker angår, så tar en ampere dividert på 4.444 og får kw?
Altså
32 amp / 4.444 = 7.2kw
25 amp / 4.444 = 5.6kw
16 amp / 4.444 = 3.6kw


Hvis det er flere faser som kan utnyttes, så ganger en så med antall faser.
Til eksempel
32amp * 3fas / 4.444 = 21.6kw
25amp * 3fas / 4.444 = 16.8kw
16amp * 3fas / 4.444 = 10.8kw

Men når er det da 230V versus 400V spiller inn?
(Eller er det kanskje at 230V bare klarer 1 fas, mens 400V klarer 4 fas?)
Hvor har du fått dette tallet 4,444 fra? Jeg har en mistanke, men uansett er det ikke korrekt. Eneste jeg kan si er jo at det er en faktor som er lett å huske. Men du bør heller holde deg til Ohms lov.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

trykkertor

#5
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 29. april 2018, klokken 12:22
Ohms lov kan hjelpe deg bedre:

P = U*I

P = Effekt i watt
U = Spenning
I = Strøm

230v * 32A = 7360 W eller 7,4 kW

Men hvis jeg har 400V 3fas 25amp.....og får besøk av en Tesla med dobbeltlader (potensielt 22kw)
400 * 3*25 = 30 000 eller 30kw. Det kan vel ikke stemme. Er rimelig sikker på at mitt oppsett er under 22kw i ladeeffekt. For mener å huske at 22kw får en via 3fas 32amp.

Mistenker at når det er snakk om flere faser, så kan det sikkert ikke ganges opp linært, men en eller annen tapsfaktor skal inn.

trykkertor

Sitat fra: Vollis47 på søndag 29. april 2018, klokken 13:12
Sitat fra: trykkertor på søndag 29. april 2018, klokken 11:42
Ok. Så hvis jeg har knekt "lademysteriet" hva styrker angår, så tar en ampere dividert på 4.444 og får kw?
Altså
32 amp / 4.444 = 7.2kw
25 amp / 4.444 = 5.6kw
16 amp / 4.444 = 3.6kw

32amp * 3fas / 4.444 = 21.6kw
25amp * 3fas / 4.444 = 16.8kw
16amp * 3fas / 4.444 = 10.8kw

Hvor har du fått dette tallet 4,444 fra? Jeg har en mistanke, men uansett er det ikke korrekt. Eneste jeg kan si er jo at det er en faktor som er lett å huske. Men du bør heller holde deg til Ohms lov.
Jeg har lest at 32amp gir 7.2kw og tenkte. Hva er omregningsfaktoren for å få 32 til 7.2
32/7.2 = 4.444444444

Så har jeg lest at 16amp gir 3.6kw, som er halv amp og halv ladestyrke. Altså passer 4.444444444 inn igjen.
Vet at for å lade 22kw, så trenger en 3fas 32amp, og prøvde løst
32 * 3 / 4.444 = 21.6kw, som jeg tenkte er rimelig nært 22kw.

Ut i fra de forsøkene med tall tok jeg en "konklusjon" at:  Amp / 4.444 = kw  men skjønner at det ikke er helt korrekt i henhold til Ohms lov.

minibiti

The gain between 1 phase and 3 phases is only 1.73, not 3.

1 phase:
16Ax230Vx1=3.6kW
32Ax230Vx1=7.2kW

3phases:
16Ax400Vx1.73=11kW
32Ax400Vx1.73=22kW
64Ax400Vx1.73=44kW
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

trykkertor

Takker. Da lærte jeg enda mer, og kan regne enda mer korrekt.

Så mitt oppsett gir meg potensielt
400V * 25 * 1.73 =17.3kw

Men på Hyundai Kona får jeg:
230V * 25 = 5.75kw

turfsurf

Ja, eller så er det enda enklere med 400V å si f.eks 32A/400V 3fas gir 3*230V*32A=22kW. det er fordi det er 230V mellom faseleder og N, hvor laderne henter ut effekten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Sitat fra: minibiti på søndag 29. april 2018, klokken 14:27
The gain between 1 phase and 3 phases is only 1.73, not 3.
3phases:
16Ax400Vx1.73=11kW
32Ax400Vx1.73=22kW
64Ax400Vx1.73=44kW
Correct calculation but wrong theory. The reason for 1,73 til only that 400/230=1,739

A 400Volt outlet give you only 230Volts and not 400Volts, since the current is taken between one fase-wire and the neutral-wire where the voltage is 230 (the 400Volts is between to fase-wires).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

minibiti

Did I completely misunderstand and the gain you get when going from 1 phase to 3 phases is only the square root of 3, aka 1.73, and not 3?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

turfsurf

You really get a gain of 3. Usually 1 phase is 230V. 3 phase is 400V between L1-L2, L1-L3 and L2-L3, but 230V between L and N, which is what's being used. So 3 phase gives 3 times the effect of 1 phase. 32A is 7,4kW and 22kW respectively.

This is only correct if you compare 400V 3 phase with 230V 1 phase.

In Norway we also have 230V 3 phase which doesn't have N, but I don't know any electric cars that can charge with full effect from that.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

To say it another way:

If you go from 230V 1-phase to 230V 3-phase (IT) you will get a gain of 1,73.
If you go from 400V 1-phase to 400V 3-phase you will get a gain of 1,73.
If you go from 230V 1-phase to 400V 3-phase you will get a gain of 3 (since you get a gain of 1,73 from going from 1 to 3 phases and a gain of 1,73 from going from 230V to 400V. 1,73*1,73=3).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minibiti

Thanks, very enlightening :)

But it also means that what I wrote for 3 phases/400V was correct then.
One has to multiply by 1.73 because of the 400V 3 phases (aka not 3 times 400V 1 phase).
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA