Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddebetraktning

Startet av yhafting, lørdag 28. april 2018, klokken 19:29

« forrige - neste »

yhafting

I dag kjørte jeg Fjerdingby (Rælingen) - Charlottenberg (Hypermat) - Fjerdingby.
Den første delen tok angivelig 40% og jeg hadde gjennomsnittsforbruk på 12,0 kWh/100km. DVS nøyaktig 12 kWh siden turen var eksakt 100 km.
Turen hjem endte jeg opp på 11% batteri igjen, og et totalt forbruk på 12,1 kwh/100km for 200km totalt(DVS hjemturen skulle tatt nøyaktig 12,2kWh.
På veien hjem, så enten gjemmer bilen unna noen kWh, ellers så slutter den å vedkjenne seg den kapasiteten den har. i praksis har jeg kjørt nesten like økonomisk begge veiene og ender opp med nesten 9% mer angitt forbruk på vei hjem kontra til Sverige. Det er jo litt for opplagt at noe må være feil, spørsmålet er hva? 12.2kwh/100km hjem, eller 11%  igjen...
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

yhafting

Har regnet litt mer på det:
Hvis gj.snitt forbruk stemmer, så skulle jeg ha maksimalt (28-12)/28 = 57% batteri ved Charlottenberg.
I det jeg parkerer hjemme skulle jeg ha hatt (28-24,2)/28 = 13,6 % batteri hjemme

Det hadde forsåvidt ikke forbauset meg om hjemturen hadde kostet noe mer energi, ettersom det er en høydeforskjell på bortimot 100 meter, noe som skulle gi bortimot 0,8kwh forskjell i energibruk. Jeg gjorde også om lag 6-7 forbikjøringer på veien hjem, noe som også kan ha dratt opp forbruket (mens det var bygevær og kaldere på vei til Charlottenberg som trekker den andre veien).

Sånn sett er det nesten rart at jeg ikke har fått indikert høyere forbruk hjem, ettersom høydeforskjellen skulle utgjøre nesten 3% av batteriet.

Uansett årsak, så er konklusjonen for min del er at man bør trekke fra ca 10% av oppgitt batterikapasitet rundt 50%.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Ionisert

Displayed SOC og BMS SOC er ikke det samme.  ;D
100% displayed = 95% BMS
24% displayed = 24% BMS (? husker hvor de krysser hverandre)
Ergo blir det feil å regne rene prosenter mot km...

Regn heller fra 28kWh vs forbruk...

Høydeforskjell har svært mye å si, så hvis det er snakk om 0,0 vs 0,2 i frobruk så er det så enkelt...

Beckern

Hva er BMS SOC? Er det brutto SOC?

Zimon

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA