Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel

Startet av bno, lørdag 28. april 2018, klokken 10:22

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:00
CCS plugg må tilpasses for å klare V2G, men Chademo er klar for strøm begge veier nå. Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.

Hvor mye som fysisk skal til kan jeg ikke si stort om, men det er greit å ha med seg at Tesla i det minste en den første "rescue" video'en (dog rettet mot US markedet) garanterte at det ALDRI vil kunne gå strøm FRA batteriet til lade-pluggen på sine biler. Disse kablene var derfor trygge å kippe seg gjennom så lenge bilen ikke sto på lading.

Om de har endret dette i senere dokumentasjon/dokumentasjon spesifikt rettet mot Europa eller hva andre elbil-leverandører har uttalt i sine rednings dokumentasjoner vet jeg ikke. Men i den grad noe slikt skulle ha blitt garantert, så må man være varsom med å endre på dette uten å være sikker på at informasjonen om dette har kommet ut til alle det vedkommer først...
Model S 85D

turfsurf

Tesla kommer nok aldri til å innføre V2G. Da hadde det blitt kø på SuC...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bno

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 06:59
Tesla kommer nok aldri til å innføre V2G. Da hadde det blitt kø på SuC...

Det er nok lett å styre vha. software (kjørt distanse siden siste lading versus ny lading) Det tror jeg kan ordnes greit. Derimåt tror jeg du har et poeng, men aldri kan man vel vanskelig si. På den annen side så selger Tesla Power Wall og ikke veldedighet så om de velger dette bevisst bort så tror ejg de vil tabbe seg ut og det gjør de vel ikke?

Amoss

Sitat fra: bno på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:44
På den annen side så selger Tesla Power Wall og ikke veldedighet så om de velger dette bevisst bort så tror ejg de vil tabbe seg ut og det gjør de vel ikke?

Tviler på at de bevisst velger bort V2G basert på gratis SuC. Det vil jo være ett problem som blir borte etterhvert som ladingen ikke lengre er gratis, og vil jo uansett kun gjelde nye og oppdaterte biler som altså ikke har gratis lading.

Grunnen til at de evnt. bevisst velger det bort er du jo inne på her: de har ett eget produkt som dekker problemstillingen - Power Wall. Ved å la bilen fungere som en Power Wall så reduserer de også etterspørselen for dette produktet. Og ja, er i så fall enig med dem: La bilens batteri bli brukt til å kjøre, og bruk dedikerte batterier til å mellomlagre strøm for nettet dersom en synes det er interessant.

Jeg forstår veldig godt at nettselskapene har lyst på å kunne utnytte all denne distribuerte batterikapasiteten som finnes i elbiler, hva jeg i mindre grad forstår er elbileiere som er ivrige på å la nettselskapene "bruke opp" av levetiden til bilbatteriet. Eneste virkelige nyttige bruken av denne funksjonen som jeg kan se - sett fra bileieres ståsted - ville være som nødstrøm i eget hus tilfelle strømbrudd.
Model S 85D

turfsurf

Nå har vel Tesla og gått ut og sagt at de har gått vekk fra strategien for gjenbruk av bilbatterier til dette grunnet bilbatterienes kjemi som ikke er velegnet. PowerWall har en annen kjemi som tåler hyppig ut og opplading mye bedre, på bekostning av effektuttak (som man ikke trenger i hus).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 12:33
Nå har vel Tesla og gått ut og sagt at de har gått vekk fra strategien for gjenbruk av bilbatterier til dette grunnet bilbatterienes kjemi som ikke er velegnet. PowerWall har en annen kjemi som tåler hyppig ut og opplading mye bedre, på bekostning av effektuttak (som man ikke trenger i hus).

Har de noen gang hatt det som strategi?  Men ja, godt poeng som jeg glemte over ja - i tillegg til å være dedikert oppgaven vil jo Power Wall (eller tilsvarende produkter fra andre) også være bedre egnet for denne bruken, mens bilbatteriene er tilpasset typisk bilbruk.
Model S 85D

turfsurf

Tesla gikk ut og argumenterte med at bilbatterier kunne gjenbrukes til powerwall (som motsvar til forsøplings argumentene) osv frem til 2015 mener jeg. Husker ihvertfall at de konkret gikk ut og sa at de ikke lenger ville satse på dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 13:20
Tesla gikk ut og argumenterte med at bilbatterier kunne gjenbrukes til powerwall (som motsvar til forsøplings argumentene) osv frem til 2015 mener jeg. Husker ihvertfall at de konkret gikk ut og sa at de ikke lenger ville satse på dette.

Aha! Overså vist ordet "gjenbruk" ja, da er jeg med... :)
Model S 85D

hanche

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:00
Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.
Tja, lading krever en likeretter for å konvertere AC til DC (og litt mer, når man skal lade et 400V batteri fra 230V vekselstrøm). Men skal du sende energi tilbake til nettet, kreves en inverter, altså en dings som konverterer DC til AC. Det finnes en i bilen allerede, siden motoren går på AC, men den er kanskje ikke egnet til å produsere 50 Hz til strømnettet. (Jeg aner ikke hvilket frekvensområde det er snakk om.)

Så det kreves nok litt mer enn et relé.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Kan godt hende at det er noe annet ja

Men siden billigbilen Scion har denne muligheten (å gi strøm) så kan det ikke være så veldig krevende.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hanche på onsdag 02. mai 2018, klokken 14:01
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:00
Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.
Tja, lading krever en likeretter for å konvertere AC til DC (og litt mer, når man skal lade et 400V batteri fra 230V vekselstrøm). Men skal du sende energi tilbake til nettet, kreves en inverter, altså en dings som konverterer DC til AC. Det finnes en i bilen allerede, siden motoren går på AC, men den er kanskje ikke egnet til å produsere 50 Hz til strømnettet. (Jeg aner ikke hvilket frekvensområde det er snakk om.)

Så det kreves nok litt mer enn et relé.

En vekselretter (inverter) som klarer opp til 4,3 kW koster rundt kr 10.000. Denne er beregnet på solceller, men bør vel kunne si noe om prisnivået.

Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:07
Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!

I teorien, men nå er det foreløpig slik at man får bedre betalt for å eksportere strømmen enn å bruke den selv. Jeg får 1,- pr. kWh eksportert men sparer bare ca. 80-90 øre pr. kWh jeg bruker selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:07
Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!

I teorien, men nå er det foreløpig slik at man får bedre betalt for å eksportere strømmen enn å bruke den selv. Jeg får 1,- pr. kWh eksportert men sparer bare ca. 80-90 øre pr. kWh jeg bruker selv.

Jeg må få gjengen hos Myenergi til å skreddesy et program for Zappi og bakventlandet Norge.

Et program der bilen kun lades på impotert kraft slik at all egenproduksjon kan gå rett ut på nettet.  :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:07
Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!

I teorien, men nå er det foreløpig slik at man får bedre betalt for å eksportere strømmen enn å bruke den selv. Jeg får 1,- pr. kWh eksportert men sparer bare ca. 80-90 øre pr. kWh jeg bruker selv.

Det er jo ypperlig!

geear

Det er Otovo sin nabostrøm, men det er nok bare et tidsspørsmål før det er slutt på den ordningen, uten at jeg skal si noe om jeg tror det varer i ett år eller fem år. Tror nok det bare er for å stimulere salg av solcelleanlegg, og få litt "buzz" rundt det. Jeg må bare bli ferdig med altfor store andre prosjekter så blir det solceller her og, men har ingen ambisjoner om å bygge ut maks på takflatene som er aktuelle, ettersom det ville blitt drøy overproduksjon i forhold til hva vi klarer å bruke selv. Sikter meg vel inn på maks 10kWp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA