Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y vs Model 3 - spekulasjoner

Startet av Magnus Hansen, fredag 27. april 2018, klokken 08:55

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Skulle vi prøvd å synse litt om hvordan Y kommer til å skille seg fra 3? Siste signaler fra Tesla er at de kommer til å bruke mye fra 3 i Y, så de vil nok unngå fundamentale forandringer.

1. Skateboard/batterier blir antakeligvis ganske likt. Evnt justeringer og optimaliseringer de har lært fra 3. Så jeg forventer akselavstand og bredde identisk. Lenger overheng bak, som gir en noe lenger bil. Ekstra lengde øker bagasjeromskapasitet, ikke kupestørrelse.

2. Motorer blir samme som 3. Blir det forhjulstrekk?

3. Bilen blir åpenbart høyere med stor bakluke. Jeg tror også konvensjonelle bakdører.

4. Y tilbys med samme batteripakker som 3, hvilket gir noe kortere rekkevidde grunnet høyere luftmotstand.

5. Prisene ligger noe over 3 for tilsvarende konfigurasjoner. Hvilket ikke er logisk, men markedet har vært villig til å betale mer for SUVer og crossovere.

6. Tesla har tidligere sagt at de kommer til å droppe 12V batteri og CAN bus for Y. Usikker på om de fremdeles vil gjøre en så stor forandring?

7. Interiør svært likt 3.

Andre?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:55Skulle vi prøvd å synse litt om hvordan Y kommer til å skille seg fra 3? Siste signaler fra Tesla er at de kommer til å bruke mye fra 3 i Y, så de vil nok unngå fundamentale forandringer.

1. Skateboard/batterier blir antakeligvis ganske likt. Evnt justeringer og optimaliseringer de har lært fra 3. Så jeg forventer akselavstand og bredde identisk. Lenger overheng bak, som gir en noe lenger bil. Ekstra lengde øker bagasjeromskapasitet, ikke kupestørrelse.
Tror de kan legge på litt ekstra bredde, men trolig ikke mer enn 2 cm.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:552. Motorer blir samme som 3. Blir det forhjulstrekk?
Svært usannsynlig. Jeg vil tro at enten blir den å fås med RWD og AWD, eller så blir den kun å få med AWD.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:553. Bilen blir åpenbart høyere med stor bakluke. Jeg tror også konvensjonelle bakdører.
Enig.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:554. Y tilbys med samme batteripakker som 3, hvilket gir noe kortere rekkevidde grunnet høyere luftmotstand.
Model Y kommer neppe på markedet før 2020, og da er det mulig kapasitene er økt noe. Men det blir nok de samme batteripakkene som Model 3, så rekkevidden blir nok noe lavere. Men kanskje ikke lavere en dagens Model 3.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:555. Prisene ligger noe over 3 for tilsvarende konfigurasjoner. Hvilket ikke er logisk, men markedet har vært villig til å betale mer for SUVer og crossovere.
Stemmer nok. Jeg vil tro 2-5k USD ekstra over hele linjen.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:556. Tesla har tidligere sagt at de kommer til å droppe 12V batteri og CAN bus for Y. Usikker på om de fremdeles vil gjøre en så stor forandring?
Dette er en av de tingene de har sagt at de fortsatt skal gjøre.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:557. Interiør svært likt 3.
Interiøret blir nok helt nytt, utover at skjermen, ratt og litt diverse beholdes beholdes, men det blir nok mye likt. Kanskje samme seter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Når jeg skrev interiør, så tenkte jeg egentlig førermiljø. Altså AC systemet, minimalistisk dashboard, skjerm etc. Interiørmessig så gjør de sikkert noen "SUV grep". Mer og større lommer og små rom. Seter blir garantert identisk med 3. Generelt så kan det hende de gjør noen forandringer på Y som de kommer til å overføre til 3.

Ellers blir det selvfølgelig ikke FWD.. Hengefeste tilbys sikkert. Men per i dag er det ikke helt klart hva som er greia med 3 og hengefeste. Hvis 3 tilbys med hengefeste kun for AWD, så kan det hende det samme gjelder for Y.

automat

Jeg tror de følger omtrent samme oppskrift som da de bygde X. Og at forskjellene og likhetene mellom S og X, vil man finne igjen mellom 3 og Y. Men ingen FW-dører.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på fredag 27. april 2018, klokken 09:49
Jeg tror de følger omtrent samme oppskrift som da de bygde X. Og at forskjellene og likhetene mellom S og X, vil man finne igjen mellom 3 og Y. Men ingen FW-dører.

Nå har jo Musk sagt at han angret på at X ble alt for komplisert og den endte jo opp med å bli veldig forsinket med store produksjonsproblemer. Så tror nok Y blir nærmere 3, enn X er i forhold til S.

automat

Nå var vel nettopp FW-dørene en kilde til disse problemene. Var det andre ting som ga store utfordringer? Men jeg tror du har helt rett i at de kommer til å bruke det de kan fra 3.

Jeg tror man vil finne igjen mye av karosseriformene fra X i mod Y. Altså at den ser ut som en liten X, men teknisk er ganske lik 3.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

De må ha noe nytt på Y i forhold til 3.

Jeg tror det blir mer plass til bagasje og dermed litt bredere og lengre bil. Dvs midt mellom 3 og X ca.

Dette vil gi for kort rekkevidde med SR batteri så jeg tror det blir mulighet for større batteri enn LR. Spesielt hvis det blir hengerfeste, som mange tror, er mer batteri essensielt. Her vil de tilpasse seg konkurrenter. Skulle jeg tippe vil vel en 90 kWh pakke gjøre seg greit.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke de vil komme med en batteripakke på Y som ikke er tilgjengelig på 3. Altså om den får 90 kWh, så tror jeg også 3 vil kunne få den samme batteripakken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 16:19
Jeg tror ikke de vil komme med en batteripakke på Y som ikke er tilgjengelig på 3. Altså om den får 90 kWh, så tror jeg også 3 vil kunne få den samme batteripakken.
Da tror du egentlig ikke at det kommer. Musk har jo sagt uttrykkelig at det ikke er plass til mer enn det de har i LR i Model 3.

Fint at vi er litt uenige her, da kan en av oss få rett om en stund

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. april 2018, klokken 16:28Da tror du egentlig ikke at det kommer. Musk har jo sagt uttrykkelig at det ikke er plass til mer enn det de har i LR i Model 3.

Fint at vi er litt uenige her, da kan en av oss få rett om en stund
Jeg tror ikke de vil øke antall celler. Men jeg utelukker ikke forbedringer i kjemi. Hittil har Tesla hatt bare ca 7% forbedring i kjemi siden 2012. Det er ikke umulig de jobber med forbedringer i kjemi som er implementert innen 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 16:30
Men jeg utelukker ikke forbedringer i kjemi. Hittil har Tesla hatt bare ca 7% forbedring i kjemi siden 2012. Det er ikke umulig de jobber med forbedringer i kjemi som er implementert innen 2020.

Ligger inne noen hint her, uten at jeg vet nok til å verifisere hvor mye det ligger i dette...
Model S 85D

Mr Oizo

Når Tesla-Bjørn kjørte Model 3 i Cali fant han ut at bilen hadde omtrent 72 kWh tilgjengelig for bruk.
Brick protection ligger vel på rundt 4 kWh i bunn, og det kan jo hende de ikke tillater reelt sett 100 % av cellens kapasitet heller, på topplading et par prosent under kanskje.

fonberg

Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. april 2018, klokken 16:15
De må ha noe nytt på Y i forhold til 3.

Jepp: Y får bedre bakkeklaring, stor bakluke, bedre innvendig plass pga. høyden, og trekkrok, på en mindre pen bil. Nesten akkurat som X ift S  8)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JorEl

Hadde jeg fått bedre bakkeklaring på Y så hadde jeg ikke trengt luftfjæring på TM3..Derfor skal det bli spennende å se om vi får levert TM3 med awd og luft, før Tesla viser frem model Y. Forventer at Y kommer fortere på markedet enn TM3, mtp leveringstid etter at den er vist fram. Y skal jo bygges på mye av TM3, når det gjelder kunnskap og produkt? Tesla har jo kommet enda lenger med Gigafactoryen sin når Y kommer.

Spennende å skrive om model Y :D
YYYYYYYYipiiiiii..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Blir ikke like mye revet med av Musk lenger, men bilene blir jeg revet med av. Det er 3 eller Y jeg vil ha :)
https://electrek.co/2018/05/02/tesla-model-y-manufacturing-revolution-2020-elon-musk/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA