Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Viktig med fabrikk garanti ?

Startet av bob-bob, torsdag 26. april 2018, klokken 11:49

« forrige - neste »

bob-bob

Etter som vi ser i flere saker nedenfor her , med uheldige Leaf eiere med lade enheter og varme enheter som ryker , kan det bli svært dyrt , selv med brukte deler.  Dersom man skulle kjøpe brukt Leaf , mener jeg derfor at kjøpere burde vurdere grundig om det er lurt å spare 10-30000 kr på å kjøpe en nyere bil (import) uten garanti framfor en som har Norsk garanti.

Det er også viktig å skille mellom "garanti" eller dekning i henhold til kjøpsloven fra en eller annen importør eller privatperson  - kontra en fabrikk garanti. Det er vesentlige forskjeller på dette.

Jeg vet hva jeg hadde valgt . ;D

raggen

Sitat fra: bob-bob på torsdag 26. april 2018, klokken 11:49
Etter som vi ser i flere saker nedenfor her , med uheldige Leaf eiere med lade enheter og varme enheter som ryker , kan det bli svært dyrt , selv med brukte deler.  Dersom man skulle kjøpe brukt Leaf , mener jeg derfor at kjøpere burde vurdere grundig om det er lurt å spare 10-30000 kr på å kjøpe en nyere bil (import) uten garanti framfor en som har Norsk garanti.

Det er også viktig å skille mellom "garanti" eller dekning i henhold til kjøpsloven fra en eller annen importør eller privatperson  - kontra en fabrikk garanti. Det er vesentlige forskjeller på dette.

Jeg vet hva jeg hadde valgt . ;D

enig i dette bob bob men her er det også andre ting som gjelder. en må man ha fulgt alle servicer om fabrikk garanti skal gjelde,MEN gjelder dette på batterigarantien og.. si bilen har rullet over 100 000 km eller er over 5 år så faller jo garantien bort,mens batteriet kan ha 8 års garanti. MÅ en da fortsette med godkjente servicer for evt få igjen noe med problemer ved batteri??

bob-bob

#2
Sitat fra: raggen på torsdag 26. april 2018, klokken 12:40
Sitat fra: bob-bob på torsdag 26. april 2018, klokken 11:49
Etter som vi ser i flere saker nedenfor her , med uheldige Leaf eiere med lade enheter og varme enheter som ryker , kan det bli svært dyrt , selv med brukte deler.  Dersom man skulle kjøpe brukt Leaf , mener jeg derfor at kjøpere burde vurdere grundig om det er lurt å spare 10-30000 kr på å kjøpe en nyere bil (import) uten garanti framfor en som har Norsk garanti.

Det er også viktig å skille mellom "garanti" eller dekning i henhold til kjøpsloven fra en eller annen importør eller privatperson  - kontra en fabrikk garanti. Det er vesentlige forskjeller på dette.

Jeg vet hva jeg hadde valgt . ;D

enig i dette bob bob men her er det også andre ting som gjelder. en må man ha fulgt alle servicer om fabrikk garanti skal gjelde,MEN gjelder dette på batterigarantien og.. si bilen har rullet over 100 000 km eller er over 5 år så faller jo garantien bort,mens batteriet kan ha 8 års garanti. MÅ en da fortsette med godkjente servicer for evt få igjen noe med problemer ved batteri??

Tror ikke at service program på bil har noe med batterigaranti å gjøre. Der er det nok 8 år/160000 km uansett på 30KW biler. (24KW biler har jo 5år/100000km på alt , om de er solgt nye i Norge.)

EV-FTW

Jeg er så enig med deg. Dette har blitt diskutert før, og jeg har grundig bedt folk om å tenke gjennom hva de kjøper.
Det er penger å spare på import, men blir fort dyrt.
Garantien er gull verdt, og event garantier som forhandlere tilbyr gjennom f.eks Autoconcept , er bare tull. Har selv gått på den smellen.

Og ikke kom med reklamasjonsretten, for det er ikke det samme som garanti.
Du skal jobbe svært godt for å få dyre ting dekket på reklamasjon.

Nei, kjøp norsk bil, med norske særegne garantiordninger.

Det er mitt råd og anbefaling også
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Det er vel hovedsakelig biler med 30kwt's batteri, hvor jeg ser noen vesentlig nytte av fabrikkgaranti her i landet.  I alle fall for 2016-modellen. 40kwt's batteriet og det framtidige 60kwts-batteriet kjenner jeg ikke til.

Det er svært sjeldent batterier ryker på Leaf, i motsetning til enkelte andre biler. Det er kapasitetsgarantien her som kan være nyttig. Iflg brukerstatistikken taper 24kwt's batteriet seg 3% i året, og 30kwts batteriet taper seg 10%, men jeg trur det er enorm variasjon fra bil til bil, etter hva de utsettes for.

Varmelementet og en sikring i DC/DC-omformeren kan ryke. Jeg trur det er de færreste bilene i risikogruppa, som fortsatt har fabrikkgaranti, og i tilfelle kan det være kort garantitid igjen. Her må det vel være mulig å skaffe brukte deler, eller man kan bytte sikringen i DC/DC-omformeren i stedet for å bytte hele boksen.

Ellers skal fuktskader være et stort risikoelementet. Jeg aner ikke om noen garanti vil dekke det. Her gjelder det å holde bilen tørr.

Men den største risikofaktoren er nok verditap. Og jo mer garantier man har på en bil, jo større potensiale trur jeg man har for verditap.

EV-FTW

Tiden vil vise ang 30 kWh.
Du viser på ny til en forholdsvis lite representativ undersøkelse fra New Zealand, hvor temperaturene er høyere enn her. Og bilene som går i Texas osv sliter også mer med batteri.
Varme er en stor faktor.

Her i Norge er ikke varme noen faktor, så da må det blir mye hurtiglading såfall.

Men, tiden vil vise.

Tviler sterkt på at er særlig mange Leaf 30 fra 2016 her i Norge som har tapt seg 10 prosent i året. Tenker nok at flesteparten fortsatt har en SOH på over 90 prosent .
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA