Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avstand og ACC

Startet av Somni, torsdag 26. april 2018, klokken 10:45

« forrige - neste »

Somni

Er det flere en meg som synes avstanden til bilen foran er for kort i posisjon 7 når man kjører med autopilot? Maks avstand på tesla ligger akkurat i steinsprutavstand, og har fått flere rett i fronten den siste tiden. Har også en E-golf, og den holder god avstand til bilen foran.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Motorwatt

På e-Golf kan man vel stille inntil 5 forskjellige avstander "on the fly".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Somni

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. april 2018, klokken 10:48
På e-Golf kan man vel stille inntil 5 forskjellige avstander "on the fly".

Det stemmer, og Tesla har 7. Vet ikke om det er sekunder den teller, men 7 sekunder eller posisjon 7 er uansett alt for close til bilen foran.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

MrBacardi

jeg tweetet Elon om nøyaktig dette i 2015, har ikke skjedd noe enda, så kanskje en dag nå snart? :)

https://twitter.com/frankburmo/status/564736858530541569
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

cra

Det er definitivt ikke sekunder man stiller inn på Tesla sin ACC, men det burde ha vært det. Evt. halv-sekunder.

I sakte kø går det an å skru ganske langt ned uten at det går ut over comfort eller risk for førerkortbeslag. I 60+ synes jeg selv max avstand er helt på grensa av hva jeg er komfortabel med, og etter mine 1001-1002-1003 også på grensa av hva loven tillater.

Desuten er det litt tungvindt å skulel justere avstanden når køen eller trafikken endrer seg i hastighet. Skulle tro det var relativt enkelt å få til avstand i tid; det er jo tidtakning pluss matematikk som ligger til grunn for den avstanden som beregnes i dag allerede. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Kjører som regel på 3-5 avhengig av fart og trafikktetthet, mens på e-Golf kjører jeg som regel på 3.

Ved første øyekast syns jeg det virker som veldig liten forskjell på trinnene på Tesla, i blant så en lurer på om det er forskjell i det hele tatt, men den justerer det over lenger tid i motsetning til e-Golfen, hvor man merker endringen med en gang (altfor raskt). e-Golfen kan jo også kun justeres i én retning, så når man skal fra 3 til 4 må man bla gjennom 2-1-5-4 (eller om det er motsatt vei) så den bremser og gasser om hverandre, mens Teslaen aldri gjør dette brått (mest på godt egentlig).

Rearden86

Det stemmer ikke at Golfen kun kan justeres i en retning. Du styrer dette opp og ned med piltastene på rattet.

Hodetelefoner

For kort avstand?
skjerp dere!
Man kan ikke bruke autopilot i kø lengre. Den har plass til en semi trailer i mellom deg og bilen foran.
Dette ødela de når vi fikk "ghost" bil foran.
Avstand 7 er perfekt i trafikken. Da tar ikke bilene opp unødvendig plass på motorveien.
Men avstand 1 MÅ de gjøre noe med snart. ikke bare bruker bilen unødvendig plass. men den er treg i akselerasjon også. 20stk tesla kan ta opp 2km motorvei i rushtrafikken...

Muffinman


jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på torsdag 26. april 2018, klokken 11:50
For kort avstand?
skjerp dere!
Man kan ikke bruke autopilot i kø lengre. Den har plass til en semi trailer i mellom deg og bilen foran.
Dette ødela de når vi fikk "ghost" bil foran.
Avstand 7 er perfekt i trafikken. Da tar ikke bilene opp unødvendig plass på motorveien.

Øh, avstand 7 gir meg ca. 2-2.5 sekunders avstand i 110. Det er alt for lite. Særlig om veien er våt, får jo all spruten rett på ruta. Ca. det dobbelte hadde passet bra.

I tett kø bruker jeg aldri ACC, den kjører for ujevnt i forhold til det jeg klarer selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jazzwheel

I byområder er dette vrient. Om jeg ligger i venstre felt på ring 2 i Oslo og bruker avstand 3 og mer ender det ofte med at folk bak meg kjører forbi på høyresiden og kaster seg inn foran meg. Ikke at avstanden etter min mening er for stor, men teori og praksis er to forskjellig ting. Samme med mer enn avstand 4 på motorvei.

Mitt største problem er dog et helt annet. Nemlig at autopilot av og til bestemmer seg for at det er 30 sone i 80 sone fordi man kjører over en bro med vei under, eller 50 i 110 sone. Flere ganger har bilen bråbremset selv om avstanden til bilen foran er god, og det skaper særdeles farlige situasjoner.

Motorwatt

Sitat fra: Rearden86 på torsdag 26. april 2018, klokken 11:40
Det stemmer ikke at Golfen kun kan justeres i en retning. Du styrer dette opp og ned med piltastene på rattet.

Finnes ingen piltaster på rattet for avstandsregulering. Det er nok riktig som @gr sier, men det tar allikevel ikke mer enn maksimalt et 2-3 sekunder uavhengig av startposisjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zementh


Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. april 2018, klokken 14:30
Sitat fra: Rearden86 på torsdag 26. april 2018, klokken 11:40
Det stemmer ikke at Golfen kun kan justeres i en retning. Du styrer dette opp og ned med piltastene på rattet.

Finnes ingen piltaster på rattet for avstandsregulering. Det er nok riktig som @gr sier, men det tar allikevel ikke mer enn maksimalt et 2-3 sekunder uavhengig av startposisjon.

Jo, du bruker de samme tastene som man justerer hastighet på ACC med.

Motorwatt

#13
Merkelig. På min e-Golf er det tasten (merket med pil) som brukes til å bestemme avstanden til forankjørende bil. Og det er en toggle-bryter. Bryterne på hver side (+/-) av denne bestemmer hastighet for ACC. 10km/t opp eller ned. Eller +/- 1 km/t hvis man trykker raskt på Res eller Set-bryteren.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zementh

Hvis du først trykker avstandsknappen i midten, så fungerer pluss og minus til avstand i noen sekunder. Mulig dette er forskjellig på biler med eller uten AID, jeg har AID og der fungerer det sånn. Når ikonet for avstand forsvinner fra dashboard, så fungerer knappene til fart igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA