Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Taxi tom for strøm. Saksøkte Tesla

Startet av elektrolux, torsdag 26. april 2018, klokken 08:20

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Herre, gi meg styrke....  ::)

Skjønner godt at han ikke vil ha navnet sitt på trykk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Vel mitt syn er at alle % som vises er der for å brukes, men jeg ville nok ikke gått så hardt ut hvis jeg gikk tom. 

Såvidt jeg kan se er Tesla servicesjefen feilsitert, det er vel når hovedbatteriet er under 5% at det slutter å lade 12V batteriet. Da er det selvsagt ikke lurt å parkere uten lademulighet. Men hvis 12V batteriet er sånn noenlunde i orden bør det være OK å kjøre direkte til en lader.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Er ingen grunnn til at man ikke skal kunne kjøre helt ned innimellom hvis man trenger det, det er jeg helt enig i. Men det er jo et sjansespill å kjøre ned reservetanken på en fossilbil også. De er ikke nøyaktige de heller, så plutselig står du der.

Har gjort det to ganger selv, og den ene gangen viste måleren mer enn halv tank. Den andre gangen visste jeg at det kunne skje; jeg var sent ute til et fly (som jeg ikke rakk).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

keepitsimple

Jeg syns taxin har et godt poeng. Du skal kunne stole på indikatoren. Jeg har selv kjørt ned mot 2-3 % flere ganger og en gang ~0.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Slikt ender bare med at det blir en unødvendig høy buffer som normalt ikke vil være tilgjengelig, men som vi som forbrukere allikevel vil måtte betale for. Bare for at noen skal kunne hurtiglade til støpslene smelter og allikevel ha nok buffer til å nå til 0. Det er forholdsvis kjent at man fort ender med ubalanse i cellene om man ikke saktelader nok, og én celle med for litt lavere spenning er enn resten er sannsynligvis nok til å stoppe bilen på 2%? Sikkerhetsmekanismene skal forhindre at celler blir ødelagt..

Amoss

Er litt klønete forklart i en del av media, men forstår det slik at det ikke var hovedbatteriet som gikk tomt, det hadde fortsatt 2% rest, men 12v batteriet. Hovedbatteriet slutter visstnok å vedlikeholds-lade 12v batteriet ved 5% rest på hovedbatteriet. Hvorfor/hvordan han har klart å lade ut dette 12v batteriet på denne tiden er usikkert. Taxi har vel en del ekstrautstyr som går på 12v? Har han ståẗt en stund på "tomgang" - altså med lyd/lys/+++ aktivt uten å kjøre - med hovedbatteriet under 5% kan det forklare saken.
Model S 85D

keepitsimple

Sitat fra: Amoss på fredag 27. april 2018, klokken 00:06
Er litt klønete forklart i en del av media, men forstår det slik at det ikke var hovedbatteriet som gikk tomt, det hadde fortsatt 2% rest, men 12v batteriet. Hovedbatteriet slutter visstnok å vedlikeholds-lade 12v batteriet ved 5% rest på hovedbatteriet. Hvorfor/hvordan han har klart å lade ut dette 12v batteriet på denne tiden er usikkert. Taxi har vel en del ekstrautstyr som går på 12v? Har han ståẗt en stund på "tomgang" - altså med lyd/lys/+++ aktivt uten å kjøre - med hovedbatteriet under 5% kan det forklare saken.

Sitat fra: gr på torsdag 26. april 2018, klokken 18:07
Slikt ender bare med at det blir en unødvendig høy buffer som normalt ikke vil være tilgjengelig, men som vi som forbrukere allikevel vil måtte betale for. Bare for at noen skal kunne hurtiglade til støpslene smelter og allikevel ha nok buffer til å nå til 0. Det er forholdsvis kjent at man fort ender med ubalanse i cellene om man ikke saktelader nok, og én celle med for litt lavere spenning er enn resten er sannsynligvis nok til å stoppe bilen på 2%? Sikkerhetsmekanismene skal forhindre at celler blir ødelagt..
Ting som dette er ikke godt nokk kjent og burde være en del av manualen under et eget kapitel "Optimal battery management". Der kan de ta med at det sliter på batteriet å supercharge mye også.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 09:56
RTFM
Tja, vet ikke om det hjelper. Jeg har ikke kunnet finne dette noe sted:

"Tesla viste også til bilens manualer, der det heter at bilen helst skal holde over 20 prosent batterikapasitet og ikke gå under 5 prosent."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 10:11
Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 09:56
RTFM
Tja, vet ikke om det hjelper. Jeg har ikke kunnet finne dette noe sted:

"Tesla viste også til bilens manualer, der det heter at bilen helst skal holde over 20 prosent batterikapasitet og ikke gå under 5 prosent."
Huh  ??? Sier du at Tesla, i retten, har påstått noe som en ikke finner i de nevnte manualer?  ??? Kall meg naiv, men her trodde jeg faktisk at Tesla hadde vist til noe konkret og beviselig i manualen. At de hadde manualen med seg i rettsaken og pekte på avsnittet der dette angivelig står?

For hvis det viser seg IKKE å stå i manualen, da er jeg på Taxi-eieren sin side. Stpr det i manualen så er jeg på Tesla sin side (så fremt Tesla ikke har utbasunert noe annet da (ref Elon og hans utilgivelige utsagn rundt AP)).

Espen Hugaas Andersen

Finner det i hvert fall ikke i brukerhåndboken til Model X: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf

Og kan ikke huske å ha sett det noe sted. Men kanskje det er greit for *meg* å kjøre under 5%...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Fant heller ikke noe om de 20% det snakkes om her. Kan det være en missforståelse?

Men på side 155 står det i det minste litt om dette med 5% som var nevnt over:
Sitat
Utlading av batteriet til 0 % kan gi varig skade
på batteriet. For å beskytte mot en fullstendig
utladning går Model X over i en
lavforbruksmodus når ladenivået faller til 5 %. I
denne modusen slutter batteriet å forsyne
bilens elektronikk med strøm, slik at
utladningshastigheten reduseres til ca. 4 % per
måned. Når denne lavforbruksmodusen er
aktiv, er det viktig å koble Model X til strøm
innen to måneder for å unngå skader på
batteriet.

Merk: Når lavforbruksmodusen er aktiv, blir
det ekstra 12 V-batteriet ikke lenger ladet, og
det kan bli fullstendig utladet i løpet av 12
timer. Dersom dette mot formodning skulle
skje, må du bruke startkabler eller bytte 12-
voltsbatteriet før du kan lade. Ta i så fall
kontakt med Tesla.

Disse tidene forutsetter tydeligvis at bilen står parkert inaktiv.
Model S 85D

Løve

Med andre ord har Tesla sitt på det tørre, men kan godt bli tydeligere i det de skriver.

Gardin

Det nytter ikke å skrive ting i manualen. Ingen leser manualen  :o

Dersom bilen kan stoppe når som helst når batterinivået går under 5% så burde man omdefinere dette til å være 0%. Så kan man heller la bilen fortsette å kjøre til batterinivået er -5%. Ingen vil klage på at bilen stoppet uventet når når batterimåleren viste -3%.

Men jeg tviler på at det er vanlig at bilen stopper før batterimåleren viser 0%. Jeg antar at det er spesielt uheldige omstendigheter som førte til at 12V batteriet gikk tom før diftsbatteriet, og at det slett ikke er vanlig at bilen stopper før batterimåleren viser 0%.

Det er all grunn til å klage slik at Tesla kan vurdere om det kanskje hadde vært bedre å fortsette å lade 12V batteriet så lenge bilen kjører. Men å gå til rettsak er meningsløst. Tesla har åpenbart ikke noe erstatningsansvar selv om strømmåleren har vært litt unøyaktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA