Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeil i ZapCharger Pro ladestasjon

Startet av SilverArrow, onsdag 25. april 2018, klokken 21:12

« forrige - neste »

SilverArrow

Vårt borettslag har installert 2 stk 63A kurser i TN-nett.
Eg bruker kursen som har 3 stk utvendige ZapCharger Pro ladestasjoner.
For 3 veker si, så skulle eg lade ca 2 timer på ladestasjon nr.1, men etter 1 time og 5 minutt så fekk eg melding fra min Tesla at "Charging interrupted". Gjekk ut og fant ladestasjon med rødt fast lys. Flytta ladekabel over til ladestasjon nr.2 og starta lading uten problem. Etter 5 minutt så avslutta eg lading og flytta ladekabel tilbake til første ladestasjon og starta lading igjen uten problemer.
Ei veke seinere så skulle eg lade ca 2 timer igjen på ladestasjon nr.1, men etter 50 minutt fekk eg melding fra min Tesla at "Charging interrupted". Fant igjen ladestasjon med rødt fast lys. Kobla fra kabel og kobla til igjen på samme ladestasjon og lada i ca 1 time og 10 minutt til bilen var ferdig uten noko problem.

Fra ZapCharger Pro manual:
Dersom rød lampe viser ved tilkobling av ladekabel og/eller kjøretøy betyr det at jordfeil er oppdaget. Trekk ut kabelen og sett denne inn igjen. Dersom ladestasjonen indikerer jordfeil igjen så bør man sjekke kabelen for skader eller få sjekket kjøretøyets ladekrets.
Dersom rød lampe lyser etter oppstart av ladestasjonen så kan dette indikere en systematisk feil i ladestasjonen og du må ta kontakt med kundesupport.

Tok kontakt med Rønning Elektro som har installert ladestasjonene og dei påstår at feil ligger i bil eller ladekabel.
Eg har blå type 2 Mennekes kabel. Denne har vært lite brukt og aldri lada med denne når da har vært nedbør.
Tesla utelukker også at da kan være kabelen som har jordfeil.
Venter på svar fra Tesla som skal sjekke logg fra tidspunkter eg har oppgitt til dei.

Er da nokon som har hatt problem med jordfeil i Zaptec anlegg?
For meg så virke da som om feilen ligg i Zaptec anlegget og ikkje i bil.
Dersom da er jordfeil i bil/ladekabel så burde vel ladestasjonen slått ut når eg kobler til og ikkje etter lang ladetid?
Var åleine på denne kursen begge ganger og lada med 22kW.
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

jkirkebo

Sitat fra: SilverArrow på onsdag 25. april 2018, klokken 21:12
Vårt borettslag har installert 2 stk 63A kurser i TN-nett.
Eg bruker kursen som har 3 stk utvendige ZapCharger Pro ladestasjoner.
For 3 veker si, så skulle eg lade ca 2 timer på ladestasjon nr.1, men etter 1 time og 5 minutt så fekk eg melding fra min Tesla at "Charging interrupted". Gjekk ut og fant ladestasjon med rødt fast lys. Flytta ladekabel over til ladestasjon nr.2 og starta lading uten problem. Etter 5 minutt så avslutta eg lading og flytta ladekabel tilbake til første ladestasjon og starta lading igjen uten problemer.
Ei veke seinere så skulle eg lade ca 2 timer igjen på ladestasjon nr.1, men etter 50 minutt fekk eg melding fra min Tesla at "Charging interrupted". Fant igjen ladestasjon med rødt fast lys. Kobla fra kabel og kobla til igjen på samme ladestasjon og lada i ca 1 time og 10 minutt til bilen var ferdig uten noko problem.

Fra ZapCharger Pro manual:
Dersom rød lampe viser ved tilkobling av ladekabel og/eller kjøretøy betyr det at jordfeil er oppdaget. Trekk ut kabelen og sett denne inn igjen. Dersom ladestasjonen indikerer jordfeil igjen så bør man sjekke kabelen for skader eller få sjekket kjøretøyets ladekrets.
Dersom rød lampe lyser etter oppstart av ladestasjonen så kan dette indikere en systematisk feil i ladestasjonen og du må ta kontakt med kundesupport.

Tok kontakt med Rønning Elektro som har installert ladestasjonene og dei påstår at feil ligger i bil eller ladekabel.
Eg har blå type 2 Mennekes kabel. Denne har vært lite brukt og aldri lada med denne når da har vært nedbør.
Tesla utelukker også at da kan være kabelen som har jordfeil.
Venter på svar fra Tesla som skal sjekke logg fra tidspunkter eg har oppgitt til dei.

Er da nokon som har hatt problem med jordfeil i Zaptec anlegg?
For meg så virke da som om feilen ligg i Zaptec anlegget og ikkje i bil.
Dersom da er jordfeil i bil/ladekabel så burde vel ladestasjonen slått ut når eg kobler til og ikkje etter lang ladetid?
Var åleine på denne kursen begge ganger og lada med 22kW.

Det kan være fukt i ladeporten i bilen. Tesla har byttet ladeporter på en del biler pga. dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SilverArrow

Takk for tips:)

Eg skal halde eit auge med ladeporten for å sjå om da trenger inn fuktighet rundt denne.
Bilen er kun kjørt 21000km og står mesteparten av tio i garasje.
Den har aldri vært i vaskemaskin og blir kun handvaska.

Fekk svar fra Tesla idag og ifølge dei er ingen feilmeldinger registrert i Tesla sin logg på angitt tidspunkt.
Han fortel at jordfeil i bilens ladeport eller ladesystem vil gi feilmeldinger i loggen.

Eg lada i dag i 2 timer på ladestasjon nummer 2 på samme kurs uten noko problem.
Eg vil lade på ladestasjonen som har gitt feil neste gang.
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

Orbit

Dersom det bare skjer på deler av anlegget, kan det være at det ikke er skikkelig gjennomgående jording. Jeg har sett elektrikere bomme på at det som ser ut som en felles jordingsskinne i underfordeling, i noen skap er splittet i to.

Dersom du har multimeter og en vanlig jordet skjøteledning som du kan koble i et stikk med samme hovedinntak, skal du måle så godt som null Ohm mellom jord på skjøteledningen og PE i alle type-2 kontaktene (forutsetter at du vet hva du gjør før du putter multimeter inn i stikkontakter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SilverArrow

Sitat fra: Orbit på torsdag 26. april 2018, klokken 22:10
Dersom det bare skjer på deler av anlegget, kan det være at det ikke er skikkelig gjennomgående jording. Jeg har sett elektrikere bomme på at det som ser ut som en felles jordingsskinne i underfordeling, i noen skap er splittet i to.

Dersom du har multimeter og en vanlig jordet skjøteledning som du kan koble i et stikk med samme hovedinntak, skal du måle så godt som null Ohm mellom jord på skjøteledningen og PE i alle type-2 kontaktene (forutsetter at du vet hva du gjør før du putter multimeter inn i stikkontakter).


På denne utvendige kursen er da brukt vanlig 16mm2 5-leder rundkabel fra fordelingsskap til koblingsboks og så går da kabel fra denne koblingsboksen til 3 utvendige ladestasjoner.
Feilen har kun skjedd på ladestasjon nummer 1.

På den innvendige kursen så er da brukt 16mm2 5-leder flatkabel som 6 stk ladestasjoner henter strøm fra. Denne kursen kan bli utbygd til å dekke 21 stk garasjer.

Dersom da er dårlig jord, så må feilen ligge i koblingsboks eller ladestasjon.

Eg bytta ei DIN-skinne i ein koblingsboks på jobb i dag over til ei kobber DIN-skinne fordi me måtte sette inn fleire jordingsrekkeklemmer. Så eg kan sjekke korleis da står til med jordingen i koblingsboksen  ;)
Multimeter bruker eg nesten daglig på jobb  ;)
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

SilverArrow

Har fortsatt problemer med ladestasjon 1.
På fredag trippa ladestasjon 1 etter 57 minutt, fortsatte så lading i 45 minutt på samme ladestasjon uten problem.

I dag tok eg ein ny test med først å lade på ladestasjon 2 i 1 time og 47 minutt uten problem.
Kjøre i 3,5 time for å få plass til meir strøm og få ny test på ladestasjon 1.
Ladestasjon trippa etter 55 minutt, fortsatte så lading i 1 time og 12 minutt på samme ladestasjon uten problem.

Da er 4. gang på rad at ladestasjon 1 tripper mellom 50 og 64 minutt, og ein kan fortsette lading etterpå uten problemer.

Har i seinare tid lada på Tesla Superlader i Aksdal, Lyngdal og Porsgrunn. Lada med type 2 hos Ikea, Tesla og ladestasjon 2 uten nokon form for problem.

Hadde da vært feil i bil eller kabel, så burde ladestasjon 2 trippa også. Den er på samme kurs som ladestasjon 1.

Har fortalt styret om å bytte ladestasjon 1 mot ein ledig ladestasjon fra den andre kursen for å få bekrefte at problemet ligg i ladestasjonen.

Er da ingen her som har opplevd at ZapCharger Pro ladestasjon tripper og lyser med rødt fast lys?
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

TB

Erfaring med feilproduksjon. Den lyste rødt umiddelbart. Bytta i ny, den nye var i orden.

Har du lest av temperatur i ZC?
Feil på temp sensor?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SilverArrow

Sitat fra: TB på mandag 21. mai 2018, klokken 09:39
Erfaring med feilproduksjon. Den lyste rødt umiddelbart. Bytta i ny, den nye var i orden.

Har du lest av temperatur i ZC?
Feil på temp sensor?

Da ser ut som da kun er styret i borettslaget som har full tilgang til avlesing av strøm, avlesing av strøm pr fase, temperaturer osv.
På zaptec portal så kan eg kun lese av effekt (kW) når eg er online når eg lader.

Kor les du av temperaturene i ladestasjonen? I zaptec App eller i portal?
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

TB

Eg er i styret, og har ansvar for å fakturere forbruk. Har tilgang til portalen, der kan temperaturen leses ut.
Blir varmt i sola no om dagen.

Oppgi serienummer til Zaptec så sjekker dei status. Kan lese ut fleire logger enn det bruker og styre kan lese ut.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SilverArrow

Då har me fått bytta ZapCharger ladestasjonen og eg kunne i går lade i 2 timer 19 minutt uten tripp  :+1:

Feilen låg heldigvis i ladestasjonen.
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA