Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kundebiler er nå i produksjon :)

Startet av HPSE, onsdag 25. april 2018, klokken 09:56

« forrige - neste »

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Gogs

Da bør kanskje prisene være rett rundt hjørnet? Blir noen heldige som får bil temmelig raskt!  :+1:
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Counterpointer

Kanskje prisen kommer når bilene er klar for levering. Det hadde vært en ny vri.

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6


andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 25. april 2018, klokken 11:17
Kanskje prisen kommer når bilene er klar for levering. Det hadde vært en ny vri.
Eller som håndverkere. Du henter ut bilen, kjører en måned. Så kommer regning i posten, hvor prisanslaget har fått litt påslag her og der.

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på onsdag 25. april 2018, klokken 12:08
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 25. april 2018, klokken 11:17
Kanskje prisen kommer når bilene er klar for levering. Det hadde vært en ny vri.
Eller som håndverkere. Du henter ut bilen, kjører en måned. Så kommer regning i posten, hvor prisanslaget har fått litt påslag her og der.

Limodriver

Ikke for å være negativ, men et slikt utsagn kan inneholde så mangt. Et par biler er påbegynt?

The proof of the pudding is in the dating of the pudding. Da må det vel være enkelt å ta bestillinger og gi leveringstidspunkt. Slikat utsagnene vises å være sanne.

Ingen får meg til å tro at Hyundai produserer en mengde biler uten kundespesifikasjoner og lar dem stå på lager til pris er klart. Kostnadsberegningene for regnskapsføring av bilene skjer simultant med produksjon og da er også den regnskapsmessige kostprisen allerede etablert. Det er grenser for hvor komplisert prisingen er.

Med kønummer mellom 150 og 200 skal "min bil" allerede/snart produseres, men den står i Sør-Korea og venter på om jeg velger å kjøpe den eller ei avhengig av pris.

Informasjonen (eller manglende) får meg til å tenke på komiske Ali (informasjonsminister eller tilsvarende for Saddam Hussein)

Trond.m

Hvis de har ventet på at kronen skulle styrke seg utover våren, så er det dårlig nytt at kronen har svekket seg betydelig de siste ukene  :(

Counterpointer

Huyndai har klart å gå fra å være flinke til å informere og holde det de lovet, til å bli sammenlignet med Opel.
De er ikke i samme bås enda og kan sikkert redde seg inn, men da må prisene på plass og leveransene komme.

Det at det nå meldes full produksjon, gir klare forventninger i markedet.

Limodriver

Enig, men timeglasset er i ferd med å tømmes i øverste kammeret. Det haster med å kommunisere og avklare forventninger.

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på onsdag 25. april 2018, klokken 15:13
...

Ingen får meg til å tro at Hyundai produserer en mengde biler uten kundespesifikasjoner og lar dem stå på lager til pris er klart. Kostnadsberegningene for regnskapsføring av bilene skjer simultant med produksjon og da er også den regnskapsmessige kostprisen allerede etablert. Det er grenser for hvor komplisert prisingen er....
Vel, skal ikke si de kommer til å ha biler på lager i Norge mens de venter på priser.
Men jeg har forstått det slik at blant annet Nissan tar inn en del melk-og-brød biler som ikke er kontrakt på, men de får solgt til folk på dørterskelen innenfor kort tid.
Har selv hørt flere eksempler på bekjente som gikk til Nissan og vurderte Leaf, og med svar som:
"Hvis du kan ta den i grått, har jeg en til deg innenfor 14 dager."

Så hvis Hyundai Norge tar inn 400 kundebiler uten å ha kontrakt på dem, så er jeg rimelig sikker på alle 400 er solgt innenfor et par uker hvis det tar 3mnd+ å få ut en bil helt etter sine spesifikasjoner.
Så at det kommer en båt opp med norske kundebiler før det er skrevet en eneste kontrakt er overhodet ikke umulig.

Jeg holder fortsatt en knapp på at de kjører følgende modell:
Tar inn x-antall standardiserte biler i forhold til farger, stoff, skinn og takluker.
Så begynner de å oppfylle ventelisten så langt det lar seg gjøre med de bilene som kommer, og så tilbyr de biler til andre som ikke vil vente på "sin farge og sitt utstyr".

arthur

Sitat fra: TM på onsdag 25. april 2018, klokken 15:19
Hvis de har ventet på at kronen skulle styrke seg utover våren, så er det dårlig nytt at kronen har svekket seg betydelig de siste ukene  :(

I forhold til hvilken, eller hvilke, valutaer? I forhold til euro har den vel stått omtrent dønn stille på 9,60 en god stund, men mot koreanske gærninger vet jeg ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 25. april 2018, klokken 11:19
Sitat fra: andy99 på onsdag 25. april 2018, klokken 11:18
Prislapp på bilene i butikk :)
Før 359 900 Nå 350 000
Kanskje dette er nærmere sannheten enn vi aner. La meg lansere følgende scenario:
De krangler så busta fyker om hva Kona skal koste. Noen tenker at de skal melke hver eneste krone ut av de som kommer til å kjøpe bilen. De vet at de etterspørselen nesten uansett er større enn antallet de klarer å produsere.

Den andre fraksjonen tenker at selskapet ikke må fremstå for kyniske og at det er bedre å beholde inntrykk av at Hyundai er valuta for pengene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA