Skrevet av Emne: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)  (Lest 5759 ganger)

Ansjosfilet

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #75 på: fredag 14. september 2018, klokken 23:53 »
Det er litt merkelig at Bmw plutselig ikke bryr seg om sine argeste konkurrenter, men heller legger seg i Kona og Niro klassen.
De tre store tyske pleier å følge hverandre tett.  ???
Skoda Yeti
Bmw i3 Mineralgrå

Gordon Retriever

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2228
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #76 på: lørdag 15. september 2018, klokken 00:32 »
Tysk presse spekulerer i en mye lavere pris.
Ca 55.000 euro inkl moms. Da er vi under 500.000 kr.

55.000 euro inkl. tysk moms skulle tilsvare ca. 445.000 momsfrie norske kroner
En X3 starter på ca 345.000 uten avgifter, riktig nok med X-drive.
La oss si 310.000 kroner med tenkt S-drive.

En Hyundai Kona koster 178.000, Kona Electric koster 325.000.
Vi kan si det koster 147.000 å elektrifisere en Kona. Bruker vi denne summen vil en iX3 koste (310.000 + 147.000) 457.000 kroner, men det er naturlig at påslaget for en større bil fra et premiummerke blir høyere enn for en koreansk B-suv.

Sammenligner vi de to Kona-prisene, finner vi en multipliseringsfaktor på 1,825.

Bruker vi samme faktor på X3 havner vi på (310.000 x 1,825) ca. 565.000 kroner uten moms.

Hvis BMW planlegger en startpris 100.000 kroner under dette tror jeg de enten de vil prise seg lavt og produsere i betydelig antall for å ta store markedsandeler, eller kalkulerer med voldsomme fall i batterikostnader fram til introduksjonen av iX3.

BMW-prisene over er uten tilleggsutstyr.




Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1159
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #77 på: lørdag 15. september 2018, klokken 01:11 »
Nå er vel BMWs fossile drivlinje med AdBlue og siste skrik på turbofronten osv betydelig dyrere enn motoren i Kona.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3670
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #78 på: lørdag 15. september 2018, klokken 02:21 »
Ja, det blir nok feil å regne med en fast faktor for elektrifisering. Jo dyrere selve bilen der, desto lavere burde den prosentvise prisøkningen for en elektrisk utgave bli. En forgylt Rolla Royce til 5 millioner ville kanskje bare fått et pristillegg på 20 % for et elektrisk drivverk  ;) iX3 skal vel dessuten bli salgbar også i markeder uten like store elbil-insentiver som i Norge. På den annen side finnes det vel nok nyrike kinesere som kan kjøpe bilen uten hjelp fra den kinesiske staten, så det er vanskelig å spå om hva iX3 ender på i pris og spesifikasjoner. Er vel bare å vente å se, og for 15000 har man iallefall en mulighet for å få levert de de måtte komme med uten å betale mva  ;)
« Siste redigering: lørdag 15. september 2018, klokken 02:22 av TM »

1317142119

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 95
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #79 på: mandag 17. september 2018, klokken 10:47 »
Tysk presse spekulerer i en mye lavere pris.
Ca 55.000 euro inkl moms. Da er vi under 500.000 kr.

55.000 euro inkl. tysk moms skulle tilsvare ca. 445.000 momsfrie norske kroner
En X3 starter på ca 345.000 uten avgifter, riktig nok med X-drive.
La oss si 310.000 kroner med tenkt S-drive.

En Hyundai Kona koster 178.000, Kona Electric koster 325.000.
Vi kan si det koster 147.000 å elektrifisere en Kona. Bruker vi denne summen vil en iX3 koste (310.000 + 147.000) 457.000 kroner, men det er naturlig at påslaget for en større bil fra et premiummerke blir høyere enn for en koreansk B-suv.

Sammenligner vi de to Kona-prisene, finner vi en multipliseringsfaktor på 1,825.

Bruker vi samme faktor på X3 havner vi på (310.000 x 1,825) ca. 565.000 kroner uten moms.

Hvis BMW planlegger en startpris 100.000 kroner under dette tror jeg de enten de vil prise seg lavt og produsere i betydelig antall for å ta store markedsandeler, eller kalkulerer med voldsomme fall i batterikostnader fram til introduksjonen av iX3.

BMW-prisene over er uten tilleggsutstyr.
Interessant regnestykke, men jeg skjønner ikke hvor prisene kommer fra. En Kona koster fra 300 000, mens en Kona Electric koster fra 326 000. I tillegg er en Kona Electric utstyrt nesten tilsvarende en fullspekket Kona med bensinmotor. Omtrent alt i utstyrslisten til Kona er standard i den elektriske utgaven.

Både prisene i utgangspunktet ditt er feil og variasjoner i utstyret gjør at du sammenligner epler og pærer. Tar du med dette i beregningene blir regnestykket ditt ganske annerledes.

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1443
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #80 på: mandag 17. september 2018, klokken 11:29 »
@1317142119. En Kona bensin koster fra 289000,- inkl. avgifter og inklusiv mva. Prisen du må sammenligne med er bil eksl. mva. og avgifter. Avgift på Kona 1.0 bensin er oppgitt i prislisten (77609,-) Pris uten avgifter og mva. blir da (289000-77609)*0,8=ca NOK 169100,-.

At Gordon Retriver har fått 178000,- for Kona bensin skyldes sikkert at han ikke har trekt fra de 10900,- som er inkludert i listeprisen for leveringsomkostninger.


 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tesla Model≡ reservert 01.04.16

Tom E.

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 258
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #81 på: tirsdag 18. september 2018, klokken 13:54 »
Med de spesifikasjonene som er kjent i dag om bilen vil ikke undertegnede benytte seg av sin reservasjon om bilen koster over 500K. Og der tror jeg mange andre også befinner seg.

Så får vi se hva som skjer. Husk at utvalget av elbiler i 2020 ikke blir mindre enn i dag. jeg tror ikke BMW er interessert i å bli det første EL- bilmerket som får massiv oppmerksomhet knyttet til at kunder som har reservert bilen trekker seg på grunn av for høy pris/ dårlige spesifikasjoner.

Gnilre

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 438
    • Vis profil
Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
« Svar #82 på: tirsdag 18. september 2018, klokken 14:39 »
Med de spesifikasjonene som er kjent i dag om bilen vil ikke undertegnede benytte seg av sin reservasjon om bilen koster over 500K. Og der tror jeg mange andre også befinner seg.
Regner med at du sammenligner med Audi etron som ble avduket i dag med en pris på ca 650.000 NOK. Da er jeg enig i at BMWiX3 med tohjulsdrift bør starte under 500K. Noe mer for 4-hjulsdrift. Passer bra for meg å selge Niroen i 2021 og gå for iX3 da  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Satt meg på interesseliste for Audi Q6, som jeg tror er drømmebilen min, men antar den blir for dyr.
Er på interesseliste for Kia Niro EV, min neste elbil ?