Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tragedie for oljebransjen når dieselbusser byttes ut med elektriske

Startet av elektrolux, tirsdag 24. april 2018, klokken 21:21

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no



Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Burger

Veldig interessant lesning. Artikkelen hevder BYD har produsert 35.000 busser siden 2011. Noe tilsier masseproduksjon og 6-7 års erfaring og forbedringer.

Skal bli spennende om Europeiske produsenter klarer å ta igjen forspranget
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Hvis dette er en tragedie for oljebransjen må man jo nesten lure på hvor mye totalsalget av bensin og diesel har gått ned worldwide de siste årene, jeg fant ikke noe om det i artikkelen.

jlan

Busser står for ca 6% av verdens oljeforbruk. Så overgang til elektrike busser er nok et stykke nede på listen over oljebransjens bekymringer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cyber


jkirkebo

Sitat fra: cyber på onsdag 25. april 2018, klokken 16:03
Strømmen i Kina kommer hovedsakelig fra kullkraftverk.. :-[

Enn så lenge, ja. I 2016 kom 58% fra kull, 35% fra fornybart. Og noe småtteri fra atomkraftverk, olje og gass.

Men fornybart øker sterkt i Kina og forventes å stå for over halvparten om noen få år. De skal investere over 3000 milliarder kroner på det fram til 2030. I 2040 forventes kull å stå for 32% av strømmiksen mens fornybare kilder skal levere 57%. Ca. det motsatte av i dag da.

Forøvrig forventes vannkraft å synke fra 20% til 15% i samme periode. Det er sol og vind som vil stå for nesten hele økningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. april 2018, klokken 17:16
Sitat fra: cyber på onsdag 25. april 2018, klokken 16:03Strømmen i Kina kommer hovedsakelig fra kullkraftverk.. :-[
Enn så lenge, ja. I 2016 kom 58% fra kull, 35% fra fornybart. Og noe småtteri fra atomkraftverk, olje og gass.

Men fornybart øker sterkt i Kina og forventes å stå for over halvparten om noen få år. De skal investere over 3000 milliarder kroner på det fram til 2030. I 2040 forventes kull å stå for 32% av strømmiksen mens fornybare kilder skal levere 57%. Ca. det motsatte av i dag da.

Forøvrig forventes vannkraft å synke fra 20% til 15% i samme periode. Det er sol og vind som vil stå for nesten hele økningen.
Beklager litt offtopic, men mulig nedgangen i vannkraft er grunnet at de skal benytte vannkraftverkene som batteri?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Amatøren

Nedgang av vannkraft i prosent av total energibruk trenger ikke å bety at de bruker mindre vannkraft! Kan faktisk økt den også, men ikke like mye som økningen av andre energikilder som for eksempel sol og vind kraft.

Dermed gir det ofte feil ved bare å angi energityper i prosent i forhold til hverandre.

Det burde også være oppgitt mengden energi produsert nå i forhold til forrige angivelse for hver energitype. Da får man angivelse av hvilke energityper som øker og hvilke som minker.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Løve

Spørsmålet som må stilles er hvorfor norske myndigheter ikke krever ren eldrift på alle nye bybusser.

doldis1

Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 09:55
Spørsmålet som må stilles er hvorfor norske myndigheter ikke krever ren eldrift på alle nye bybusser.

Der klarte du da faktisk å formulere et fornuftig spørsmål !  :+1: Fortsett slik

Hansi

Det er et svært godt spørsmål.
Jeg har f.eks. vært i dialog med Brakar angående at "Drammen får ​Norges første helelektriske bussrute"
https://www.dt.no/drammen/nyheter/samferdsel/drammen-far-norges-forste-helelektriske-bussrute/s/5-57-565009
Jeg spurte om status og uttrykte frustrasjon over mangel på elektriske busser, og fikk følgende svar:
SitatInfrastruktur med hurtiglader står klar, men dessverre buss leverandøren klarte ikke å levere til tiden. Det er nå inngått ny avtale med Volvo, bussen skal leveres i januar.  På grunn av opplæring, testing osv håper vi å være klare i februar 2019.

Alle bussene i Drammens området har euro 6 motor som er veldig rent brennende.  Etter hvert som busser skal byttes kommer det nok andre busser etter hvert.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

doldis1

Oljebransjen overlever nok ett skifte i bybussteknologi, men de kommer til å ta slag etter slag så til sist faller de. Forøvrig mener jeg at oljebransjen selv er den største tragedien..når en ser på alle ødeleggelsene og all forsøplingen disse gutta er ansvarlig for er det bare å vemmes, for ikke å snakke om de raske klimaendringene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA