Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW investerer 15 milliarder Euro og oppretter nytt elbilmerke i Kina

Startet av cyber, tirsdag 24. april 2018, klokken 20:13

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. april 2018, klokken 17:01
Jeg har det ikke klart for meg hva det menes med definisjonen "uoffisielle kanaler".

Jeg snakket da om nyheten/bildet i linken like over mitt innlegg:
https://electrek.co/2018/04/26/vw-neo-production-electric-car-image-leaks-id-concept/
Sitat
A report from Germany claims to have the first image ...
... https://electrek.co/2018/04/26/vw-neo-production-electric-car-image-leaks-id-concept/ to be their first mass-market EV for the model year 2020 ...
They say that it will be called the 'Neo' and they claim that the picture above and below is the first image of the production version to be unveiled next year.
... where Tesla has yet to confirm pricing for the Model 3, but it should result in a price for the I.D. concept, or now the VW Neo, of about 25,000 euros (~$30,000 USD).
(mine uthevninger)

Dette er pr. definisjon "uoffisielt".

Edit: Ja, og ang. det sitatet du kom med uten link: VW har altså som jeg ellers har vært inne på også sagt mye offisielt som ikke har vært helt fremstilt i tråd med realitetene.
Model S 85D

Motorwatt

Sitat fra: Amoss på fredag 27. april 2018, klokken 17:33
VW har altså som jeg ellers har vært inne på også sagt mye offisielt som ikke har vært helt fremstilt i tråd med realitetene.

Hvis det du sier skulle være riktig, er han vel i godt kompaniskap med en viss annen bilprodusent...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. april 2018, klokken 17:58
Hvis det du sier skulle være riktig, er han vel i godt kompaniskap med en viss annen bilprodusent...

På generelt grunnlag har han nok godt kompaniskap med mange andre bilprodusenter. Det jeg har engasjert meg i - og som er on-topic her - er hva de har lovet å komme med av elektriske biler, eller hvor mye de vil satse på for å komme med disse. Og der stiller nok VAG konsernet så langt i særklasse uten at noe har materialisert seg - i alle fall så langt - eller at tallene har vist seg å være oppblåste.

Men er fortsatt lov å håpe at de henter seg inn igjen. Men fortsatt: Jeg tror det når jeg ser det.
Model S 85D

Motorwatt

Det er vel logisk at det ikke har "materialisert" seg, når produksjonen er planlagt å starte i 2019! Hva er det som skal materialisere seg nå 19 måneder før produksjonsoppstart?

Her er bilde fra fabrikken i Zwickau:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. april 2018, klokken 20:38
Det er vel logisk at det ikke har "materialisert" seg, når produksjonen er planlagt å starte i 2019!

Denne gangen ja. Jeg snakker om alle lovnadene i 2014,2015 osv... NÅ er det planlagt å starte i 2019, og igjen sier jeg at jeg tror det når jeg ser det. Akkurat som når det var 2018 eller 2017 ...
Model S 85D

Mr Oizo

VAGs fremtid blir nok ikke avgjort på Elbilforum.
Utvikling av en helt ny modell fra bunnen av tar ca 7 år. Sjekk med folk innen bilindustri så skjønner man dette. Dette er ikke bare en ny modell, men en ny plattform. Her er alt nytt, så dette er som å starte med blanke ark, kanskje har man verken riktige folk eller riktige verktøy til å utføre dette. Man må huske alle prosessene slike avgjørelser skal gjennom. Her er det mye styremøter, toppledermøter, strategiplaner og så videre. Det er ikke bare å si at nå skal vi bygge en elbil, om 2 år leverer vi den. Kanskje bruker de 2 år på å sette i stand og klargjøre en fabrikk og produksjonslinje for masseproduksjon. Mange kalkyler skal gjøres og satses det på feil hest kan det være starten på slutten. Det er langt fra sikkert at massemarkedet er klar for elbiler i stor skala enda, særlig siden de er veldig mye dyrere, e-Golf koster dobbelt så mye som billigste fossil Golf. Derfor må volumet og kunnskapen opp for å drive prisene nedover, her har Tesla kommet langt, men foreløpig stikker de av med fortjenesten i egen lommme. Delvis manglende konkurranse, trofast kjøpergruppe og stor entusiasme, samt høy pris gir sterkere merkevare/ mer eksklusivitet. En som kjøper en Toyota til 300 tusen føler seg ikke like eksklusiv som en kjøper av en MB til 600 tusen, følgelig vil MB kjøperen sterkere forsvare sitt valg.

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 27. april 2018, klokken 21:07
Utvikling av en helt ny modell fra bunnen av tar ca 7 år.

Det er det så vidt jeg vet ingen naturlov som tilsier. Ja, det er helt sikkert det som er det normale, men dersom en produsent - med tilstrekkelig resurser - setter klutene til så klarer de helt sikkert å levere en på kortere tid enn som så. Men ja, ingen har sagt at det ikke tar tid.

Nå var det ikke det at det tar tid jeg har klaget over her, men at de har sagt at det skal komme, og så kommer det ikke. Ikke har de sagt "nei, den modellen vi utviklet er forsinket", det ble bare stille om den og istedet har de begynt å snakke om enda en ny modell som ikke kommer og så enda en...

... og når de sier i 2014/15 at de skal ha en modell klar i 2016/17, så regner jeg med at de selv har oversikten. Jeg har da ikke oversikt over når de begynte å utvikle denne modellen. Det vi vet er at de har holdt på med å leke seg litt med elbiler helt siden 70 tallet, så at de skulle hatt ferdige prototyper på bakrommet hadde neppe overrasket noen, og når de så en økende interesse og konkurranse innen elbiler så kunne de tatt de to årene du nevnte å gjøre klar produksjonen av denne ferdige modellen.

Hvor lang tid brukte de på å sette igang produksjonen av e-Golf eller e-Up fra besluttingen var tatt? Burde ikke tatt stort lengre å ha klar en e-Passat f.eks.

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 27. april 2018, klokken 21:07
... og satses det på feil hest kan det være starten på slutten.

Så om teknologien de har brukt på e-Golf ikke er den samme som de tar i bruk i I.D. så får Doldis1 rett? Da er VW/VAG dødsdømt? Eller var det en potensiell feil hest som de fint kunne overleve?


... og ellers så nei, ingen her har påstått at VAGs fremtid blir avgjort her. Men at det skulle gjøre oss til ikke-meningsberettigede er vel like feil?
Model S 85D

Motorwatt

Sitat fra: Amoss på fredag 27. april 2018, klokken 21:54
og når de så en økende interesse og konkurranse innen elbiler så kunne de tatt de to årene du nevnte å gjøre klar produksjonen av denne ferdige modellen.


Du finner svar kanskje svar på noen av dine spørsmål i dette intervjuet med Diess, og tror man kan regne med at dette er offisielle uttalelser da de kommer fra sjefen. Under er også linken du savnet.

SitatDroht von Tesla ernst zu nehmende Konkurrenz?
Diess: Wir nehmen dieses Unternehmen sehr ernst. Mit unserer Mannschaft trauen wir uns aber einiges zu. Volkswagen hat schon öfter gezeigt, dass wir vielleicht nicht die Ersten mit einer neuen Technik sind – das geht in den Volumensegmenten schon preislich nicht. Wenn wir aber auf den Markt kommen, dann machen wir es richtig und bezahlbar für breite Kundengruppen. Das gilt auch für die Vernetzung der Assistenzsysteme im Fahrzeug. In den vergangenen 24 Monaten sind wir jedenfalls schneller vorangekommen, als ich mir das jemals vorgestellt hatte. Dazu kommt, dass wir parallel zur Entwicklung der zukünftigen E-Flotte die konventionelle Technik mit dem gleichen Einsatz vorantreiben müssen. Benzin- und Dieselmotoren werden noch auf Jahre hinaus Bestand haben.

https://www.auto-motor-und-sport.de/news/portrait-herbert-diess-neuer-vw-chef/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. april 2018, klokken 22:13
SitatDroht von Tesla ernst zu nehmende Konkurrenz?
Diess: Wir nehmen dieses Unternehmen sehr ernst. Mit unserer Mannschaft trauen wir uns aber einiges zu. Volkswagen hat schon öfter gezeigt, dass wir vielleicht nicht die Ersten mit einer neuen Technik sind – das geht in den Volumensegmenten schon preislich nicht. Wenn wir aber auf den Markt kommen, dann machen wir es richtig und bezahlbar für breite Kundengruppen. Das gilt auch für die Vernetzung der Assistenzsysteme im Fahrzeug. In den vergangenen 24 Monaten sind wir jedenfalls schneller vorangekommen, als ich mir das jemals vorgestellt hatte. Dazu kommt, dass wir parallel zur Entwicklung der zukünftigen E-Flotte die konventionelle Technik mit dem gleichen Einsatz vorantreiben müssen. Benzin- und Dieselmotoren werden noch auf Jahre hinaus Bestand haben.
For oss som ikke er så gode i tysk

Tesla truer alvorlig konkurranse?
Diess: Vi tar dette selskapet veldig alvorlig. Men vi våger å gjøre mye med teamet vårt. Volkswagen har ofte vist at vi kanskje ikke er den første med en ny teknologi - dette er ikke priset i volumsegmentene. Men når vi treffer markedet, gjør vi det riktig og rimelig for et bredt spekter av kunder. Dette gjelder også nettverket av hjelpesystemene i kjøretøyet. Uansett, i de siste 24 månedene har vi gjort raskere fremgang enn jeg noen gang hadde forestilt meg. I tillegg, parallelt med utviklingen av fremtidens e-flåte, må vi skyve videre med konvensjonell teknologi med samme engasjement. Bensin- og dieselmotorer vil vare i mange år framover.


Hilsen Google translate

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. april 2018, klokken 22:13
Du finner svar kanskje svar på noen av dine spørsmål i dette intervjuet med Diess, og tror man kan regne med at dette er offisielle uttalelser da de kommer fra sjefen.

Offisielt er det nok, men nei, som du hadde sett dersom du selv hadde lest hva du siterte - og satt det opp i mot hva jeg har skrevet her - så svarte dette ikke på noe av det jeg har satt spørsmålstegn ved. Dette er mer eller mindre det samme gamle svada svaret man får fra sjefen for VW uansett hva sjefen for VW for tiden heter. Kanskje det er noe sant i det denne gangen? Hvem vet? Men noe nytt eller noe håndfast var det ikke...
Model S 85D

Motorwatt

Vielen Dank, Knut  :D

Og når det gjelder hans siste setning, så skal det sies at i Europa er dieselandelen fremdeles 43,8% og elbil 4.4%. (Bensin 50.1%)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mr Oizo

Selv Tesla bruker faktisk 6-7 år på å utvikle en bil fra bunnen av. Hvis man undersøker og graver litt i historie, dokumenter, bilder og uttalelser så finner man ut dette. ID produksjonen starter november 2019, og skal de få noe økonomi i dette vil jeg tro de ikke bruker et halvt år på å produsere 2000 biler, det er det ingen som tjener penger på.

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 27. april 2018, klokken 23:30
Selv Tesla bruker faktisk 6-7 år på å utvikle en bil fra bunnen av.

Som du sikkert la merke til så skrev jeg:
Sitat fra: Amoss på fredag 27. april 2018, klokken 21:54
... men dersom en produsent - med tilstrekkelig resurser - setter klutene til så klarer de helt sikkert å levere en på kortere tid enn som så.

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 27. april 2018, klokken 23:30
... vil jeg tro de ikke bruker et halvt år på å produsere 2000 biler, det er det ingen som tjener penger på.

Og da gjentar jeg:
Sitat fra: Amoss på fredag 27. april 2018, klokken 21:54
... med tilstrekkelig resurser ...

(en annen  sak er at andre "seriøse" produsenter kaller det "prøveproduksjon" de første 6-9 månedene, og starter "ekte" produksjon når de har funnet og løst de problemene Tesla løste i løpet av de første 6-9 månedene av sin "ekte" produksjon. Men Tesla hadde ikke ressurser nok til det, og måtte selge alle "prøveproduserte" biler. Skal jeg gjenta sitatet av meg selv enda en gang?)
Model S 85D

Motorwatt

Nå snakkes det ikke om prøveproduksjon av I.D. Det det snakkes om er volumproduksjon (100.000 biler) fra denne datoen. Da regner jeg med at prøveproduksjon er gjennomført før denne den tid.

Og hvorfor skulle ikke VAG klare dette? Konsernet kommer idag med 10-15 ny bilmodeller hvert år, og i større volum enn det vi her snakker om.  Elbiler er også enklere å produsere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. april 2018, klokken 23:56
Nå snakkes det ikke om prøveproduksjon av I.D. Det det snakkes om er volumproduksjon (100.000 biler) fra denne datoen. Da regner jeg med at prøveproduksjon er gjennomført før denne datoen.

Ja, helt klart. "Seriøse" produsenter (med tilstrekkelige midler) setter en "oppstart" dato for produksjon til ca 6-9 måneder¹ etter oppstart av produksjon, og kaller det som skjer i mellomtiden for "prøveproduksjon".

¹ Nøyaktig hvor lenge denne perioden varer kan helt sikkert variere, men de tilfellene jeg kjenner til for helt nye bilmodeller så har det i alle fall vært ca. denne tiden. For årsmodell-oppdaterte eksisterende modeller er det helt sikkert en kortere periode om noen i det hele tatt.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA