Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW investerer 15 milliarder Euro og oppretter nytt elbilmerke i Kina

Startet av cyber, tirsdag 24. april 2018, klokken 20:13

« forrige - neste »

bno

Når det gjelder elbiler fra Kina så har de entret Europa og nå står Posten Norge for tur. Posten først ut med kinesisk elvarebil og slik holder VW på med å spå rekyl for diesel. Vel,vel sier jeg og i mellomtiden har Europeiske produsner som jeg ksjemmes av ikke fått fingeren ut. For noen tafatte ledere i disse selskapene.
Men altså; VW skal satse i Kina fordi man er tvunget til det. I Europa har disse selskapen stor makt så her fossil. 

Løve

Sitat fra: bno på onsdag 25. april 2018, klokken 14:03
Sitat fra: Løve på tirsdag 24. april 2018, klokken 22:31
De som tror at VW ikke mener alvor med elbilsatsingen sin vil bli tatt grundig på senga. Alt VW gjør om dagen viser at de fra 2020 av vil komme massivt innen elbil. Ikke se på hva VW sier, men se på hva de gjør av investeringer.

Du er og blir en støykilde Løve. Det du fremfører er det reneste tøv. Sitat: "Alt VW gjør om dagen" sitat slutt.

Gi oss en innføring i hva som menes med alt de gjør bortsett fra og presentere noen prototyper som de kanskje skal produsere en gang i fremtiden og du trenger heller ikke rippe opp i de 250 Milliardene de har kastet bort i US, ei heller trenger du ta med at de i Europa ikke har kjøpt tilbake en eneste bil, med et unntak og da argumenterte VW med at det i dette ene tilfelle ikke ville skape en presedens og derfor godtok dommen.

Men du kan da starte med den massive lobby virksomheten (med god hjelp og støtte av Merkel) overfor Kinesiske myndigheter for å påvirke de til ikke å iverksette zero emission plan. Denne har de fått utsatt fra 2018 til 2020 og det kan vi takke Tyskeland (les VW) for.

Come over to the dark side, we have cockies! And a VW beetle  :police:

https://www.greentechmedia.com/articles/read/volkswagen-25-billion-battery-purchase-electric-vehicles#gs.2vKDkho

Bare ett eksempel.

Og så kom denne i dag:

https://electrek.co/2018/04/26/vw-neo-production-electric-car-image-leaks-id-concept/

Se på VW sin handlinger, VW vil komme som en tsunami inn i elbilmarkedet.

Mobileum

Noen er helt uvillige til å innse fakta. Ikke før den kommer og slår inn døren med et brak. Alle produsenter har sine prototyper, men nå er altså I.D. ikke lenger en prototype. Verdens største bilprodusent kommer om et par år til å starte den neste revolusjonen på elbil-markedet. En I.D. Neo skal koste rundt 25.000.- EUR. Hvis dette er en pris som inneholder tysk moms på 20%, snakker man om en bil som vil koste rundt 200.000.- i Norge (med dagens avgiftssystem), og ha Europas beste ladeinfrastruktur. Produksjonen starter i november 2019. Gled dere!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

ID kommer nok på markedet. Spørsmålet er hva volumet blir. Og den prisen gjenstår å se om blir en realitet, selv om de må nok ned på en sånn pris for å selge hundretusener.

Jeg tror det når jeg ser det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodalse

Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 00:57
Sitat fra: bno på onsdag 25. april 2018, klokken 14:03
Sitat fra: Løve på tirsdag 24. april 2018, klokken 22:31
De som tror at VW ikke mener alvor med elbilsatsingen sin vil bli tatt grundig på senga. Alt VW gjør om dagen viser at de fra 2020 av vil komme massivt innen elbil. Ikke se på hva VW sier, men se på hva de gjør av investeringer.

Du er og blir en støykilde Løve. Det du fremfører er det reneste tøv. Sitat: "Alt VW gjør om dagen" sitat slutt.

Gi oss en innføring i hva som menes med alt de gjør bortsett fra og presentere noen prototyper som de kanskje skal produsere en gang i fremtiden og du trenger heller ikke rippe opp i de 250 Milliardene de har kastet bort i US, ei heller trenger du ta med at de i Europa ikke har kjøpt tilbake en eneste bil, med et unntak og da argumenterte VW med at det i dette ene tilfelle ikke ville skape en presedens og derfor godtok dommen.

Men du kan da starte med den massive lobby virksomheten (med god hjelp og støtte av Merkel) overfor Kinesiske myndigheter for å påvirke de til ikke å iverksette zero emission plan. Denne har de fått utsatt fra 2018 til 2020 og det kan vi takke Tyskeland (les VW) for.

Come over to the dark side, we have cockies! And a VW beetle  :police:

https://www.greentechmedia.com/articles/read/volkswagen-25-billion-battery-purchase-electric-vehicles#gs.2vKDkho

Bare ett eksempel.

Og så kom denne i dag:

https://electrek.co/2018/04/26/vw-neo-production-electric-car-image-leaks-id-concept/

Se på VW sin handlinger, VW vil komme som en tsunami inn i elbilmarkedet.
Virkelig Løve!?
Her etterspørres det dokumentasjon på "Alt VW gjør om dagen" også kommer du med en utdebattert artikkel om opsjoner på å kjøpe batterier fra andre leverandører, samt nok et eksempel på en "Teaser" av hva VW tenker seg som konsept!

Siden det var alt du kunne finne må vi anta at VW faktisk ikke gjør noe som helst om dagen.
Konsept med tanker om å levere noe en gang i framtiden er ikke satsing.
Det er en effektiv måte å bremse utviklingen på.

Jeg ser du postet dette klokken 0:57 så la meg anta at det var i affekt.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Løve

Det ER fascinerende hvor provosert folk kan bli over at VW tar faktiske grep. VW har allerede produksjonslinjer så det holder. Nå sikrer de seg god tilgang på batterier, er tydelige på hva de skal satse på, viser frem en I.D. som kan kjøres og så blir folk lei seg?

Nissan og VW-konsernet er de to produsente jeg har størst tro på virkelig mener alvor når det kommer til batteribiler. Og jeg tror VW kommer til å løpe forbi alle de neste to til tre årene. VW har tross alt noen muskler ingen av de andre har. Og nå virker det som om VW er villige til å bruke musklene. Ser også ut som om VW ser på det å være først inn i dette markedet er en diger fordel. Den sviende diesel-boten gjør at VW met av alle ser gode grunner til å gå helhjertet inn i batteribiler.

automat

Jeg tror begge sider har litt rett her. VW tar nok ikke lett på elbilutviklingen, og putter mye resurser i dette. Men jeg tror ikke de har har noe ønske om være pådriver for utviklingen. De har mer å tjene på å melke fossilbilen så lenge det går. For VW's del tror jeg det handler om å posisjonere seg, slik at de er klare til å hoppe på toget når det går. Og det toget går nok dessverre ikke fullt så tidlig som det vi her i elbillandet Norge ønsker å tro.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 27. april 2018, klokken 10:08
Jeg tror begge sider har litt rett her. VW tar nok ikke lett på elbilutviklingen, og putter mye resurser i dette.

Vel, det er det som er noe av problemet... De er svært ivrige på å fortelle oss gang på gang hvor fantastisk mye ressurser de bruker på dette - men når man går informasjonen litt nøyere etter sømmene så viser det seg det de forteller er en aldri så liten smule overdrevet. Som f.eks. dette kodalse viste til over der de "invisterte" store beløp, og det viste seg å være at de har inngått en kontrakt på å kjøpe batterier over en 8 års periode. Og vi vet enda ikke om beløpet som ble oppgitt dreier seg om "opp til" eller "minimum" eller er ett helt presist beløp.

Over her så proklameres det stort at nå er det ikke lengre konsept, nå er det produksjonsversjonen som vises. "A report from Germany claims to have the first image of the first production version of those vehicles as well as its name."  Noen har kommet over ett bilde og påstår at dette er produksjonsversjonen og at de har klart å finne ut hva den kommer til å hete - når den lanseres - og en omtrentlig pris de gjetter på at den vil få. Bilen vil altså bli lansert til neste år - og inntil da har ikke VW forpliktet seg til noe av det som "lekker ut" i pressen fra uoffisielle kanaler.

Missforstå meg rett - jeg *håper* virkelig alt dette stemmer, og at VW virkelig kommer på banen med disse bilene til antydet pris til antydet tid og med tilstrekkelige volumer til å dekke etterspørselen uten årelange ventelister. Men jeg sier som Espen: Jeg tror det når jeg ser det. Men altså - ingen ting er "produksjonsbiler" før VW offisielt sier at det er det.
Model S 85D

Løve

En bør nok ta VW på alvor, for gjør en ikke det så smeller det hardt i egne fabrikker den dagen VW åpner slusene. VW minner meg om de dagene da jeg spilte Command&Conqueror. Bygget opp en diger og sterkt hær med den største tålmodighet før en bare overfalt fienden med massive styrker det var umulig å forsvare seg mot.

1000kwh

Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 12:25
En bør nok ta VW på alvor, for gjør en ikke det så smeller det hardt i egne fabrikker den dagen VW åpner slusene. VW minner meg om de dagene da jeg spilte Command&Conqueror. Bygget opp en diger og sterkt hær med den største tålmodighet før en bare overfalt fienden med massive styrker det var umulig å forsvare seg mot.
Du mener VW er for store til å feile?  ;D

Amoss

Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 12:25
En bør nok ta VW på alvor, for gjør en ikke det så smeller det hardt i egne fabrikker den dagen VW åpner slusene.

Enda godt jeg ikke har noen egne fabrikker å ta hensyn til da ;)
Model S 85D

bmw2002

Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 09:45
Det ER fascinerende hvor provosert folk kan bli over at VW tar faktiske grep.

Du må huske på at veldig mange på dette forumet kun er opptatt av at Tesla skal lykkes og ønsker at de skal ta hele markedet. Vi andre ønsker at konkurransen skal bli like stor som den har vært på bensin/dieselbiler de siste 100 årene.

automat

Sitat fra: Amoss på fredag 27. april 2018, klokken 10:48

Missforstå meg rett - jeg *håper* virkelig alt dette stemmer, og at VW virkelig kommer på banen med disse bilene til antydet pris til antydet tid og med tilstrekkelige volumer til å dekke etterspørselen uten årelange ventelister. Men jeg sier som Espen: Jeg tror det når jeg ser det. Men altså - ingen ting er "produksjonsbiler" før VW offisielt sier at det er det.

Jeg tror man skal se VAG som konsern, ikke bare Volkswagen som merke i dette spørsmålet.

Audi har nok merket konkurranse fra Tesla i premiumsegmentet, og der svarer de med e-tron nå i år, med biler ut til kunder fra nyttår. Og om de klarer å levere i tilstrekkelig volum, er nok første indikasjon på om VAG mener alvor.

På model 3 trenger de ikke svare riktig enda, i ihvertfall ikke på det europeiske markedet. Tesla vil trolig bruke minst 2019 på å levere model 3 til reservasjonsholdere. En kundegruppe som uansett vil være vanskelig å nå for VAG. I 2020 derimot, bør de lansere en produksjonsmodell. Med løfte om levering ikke lenger frem i tid enn at kundene vil vente.

Jeg tror ikke VAG gjør noe før de må. Men når de først må, så tror jeg de kommer til å levere på et tilstrekkelig nivå.

Og selvfølgelig kjører de på med det de kan av pr- og markedsstunt i mellomtiden, selv om det ikke er så mye innhold i det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 27. april 2018, klokken 13:46
Jeg tror man skal se VAG som konsern, ikke bare Volkswagen som merke i dette spørsmålet.

Både og... Joda, VAG er ett konsern, og det vil kunne bety at merkene påvirker hverandre. Men likefullt har jeg sett klare forskjeller mellom merkene innen konsernet. Som du selv er inne på så påvirkes de i forskjellig grad av konkurransen i fra Tesla.

Den som først og best merket konkurransen var vel Porsche. De har igrunnen vært relativt stille, men virker som om de følger opp på hva de først har sagt - så lenge de ikke blir overkjørt av konsernet.  Eneste "varmluft" kan være omtalen av ladenettverket. Har en misstanke om at snakk om eget Porsche-lade-nettverk (spesielt i USA) egentlig er noen ladere plassert hos forhandlere og ellers Ionity i Europa og dette nettverket VW er dømt til å sette opp i USA.

Dernest kommer Audi - og få har vært flinkere til å annonsere ambisiøse satsinger enn dem. Og nå kan det altså se ut som om det faktisk kommer noe ut av det de har skravlet høyt om i minst 5 år... Men det kan jo skyldes dieselgate.

VW var i starten relativt stille, de slapp e-Golf (som de strengt talt hadde "teste ut" i mange år i mikroskopiske opplag) og satte seg pent ned for å vente på noen mirakelgjennombrudd på batterifronten. Men så begynte visst også de å merke konkurransen - kanskje først og fremst fra Leaf og Zoe - og så kom dieselgate på toppen og det ble klart at de måtte svare på denne PR-katastrofen med noe mer enn e-Golf. Men altså også der vært mye prat og lite mat så langt...

Seat/Skoda har jeg vel ikke hørt så mye om i det hele tatt? Men de "arver" vel I.D. bilene og gjør noen endringer og slipper dem ett par/tre år etter VW?

Så altså, forskjellene er store nok til at man bør se hvert merke for seg, selv om man også holde øynene på konsernet som helhet.

Så for å være on-topic her, så antar jeg at denne satsingen som denne tråden handler om også vil vise seg å være noe helt annet enn det VW prøver å få det til å høres ut som dersom noen går tallene nøyere etter sømmene. Tar jeg feil så er det bare helt topp :)
Model S 85D

Motorwatt

Sitat fra: Amoss på fredag 27. april 2018, klokken 10:48

- og inntil da har ikke VW forpliktet seg til noe av det som "lekker ut" i pressen fra uoffisielle kanaler.



Jeg har det ikke klart for meg hva det menes med definisjonen "uoffisielle kanaler".

Men dette sier Thomas Ulbrich i et intervju: (bruk evt. Google oversetter).

SitatSie sind erst seit Kurzem der erste VW-Vorstand für Elektromobilität. Wozu dieses neue Ressort?

Wir wollen das voll vernetzte Elektroauto bezahlbar machen und ihm damit zum Durchbruch verhelfen. Ende 2019 beginnt in unserem Werk in Zwickau die Volumenfertigung von Elektroautos mit Stückzahlen von mehr als 100.000 Einheiten. Elektromobilität wird zu einer neuen Basis für den gesamten Konzern. Wir wollen uns an die Marktführerschaft auch auf diesem Feld heranarbeiten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA