Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte

Startet av Per.a, mandag 23. april 2018, klokken 23:00

« forrige - neste »

Per.a

Etter en episode der resterende km sank fra 60 til 0 på 2 sek har Opel nå bestemt at batteriet på min bil skal byttes. (fikk bilen i slutten av juni 17)
Forhandler vet ingenting om tidshorisont på hvor lenge jeg går uten bil, men sier batteriet er i Tyskland og at bilen skal sjekkes opp og ned og i mente før dette gjøres.
Andre som har byttet batteri og har noe å melde om dette?

Jeg får utlevert en bensinbil i mellomtiden.
På vei hjem fra jobb dag 2 så nærmet bilen seg tom for Bensin. Skrev så en generell mail til Opel Norge bare for å høre hva de tenker rundt det å dekke bensin i slike situasjoner. For bilen er neppe klar med det første.
Blankt avfeid.
Kjører 700-800km pr. uke så er jeg plutselig ikke "gratis" dette.

Hva tenker dere? Krever jeg for mye når jeg vil ha dekket forskjellen mellom strøm og bensin? Tenker da på §30 i forbrukerkjøpsloven.

trykkertor

Hmmm..... det har vært et par-tre Opel Ampera-e på bukk for skifte av batteri.
Søker du her i forumet finner du de sikkert.
Mener å huske at det tar en god del tid før bilen er på veien igjen.
Om de andre fikk dekket bensin vet jeg ikke, men kanskje du kan skrive en pm, eller spørre dem direkte i tråden.

Dette med lånebil og utgifter er jeg usikker på.
Tesla gir til eksempel ut lånebiler og dekker all drivstoff hvis jeg har forstått det rett.
Noen forhandlere gir ikke ut lånebil i det hele tatt, og kunden må klare seg uten biler, eller leiebil for egen regning. (Med mindre de har noe i forsikringen som gir leiebil ved verkstedsopphold.)

elektrolux

Verdireduksjon på din Ampera stopper nok mer eller mindre opp når den ikke blir kjørt, og sammen med nytt batteri blir du nok en vinner her uansett om du ender opp med å måtte betale for drivstoffet på lånebilen.

Synes mange har liten forståelse for totalsammenhengen i slike saker og skal ha både i pose og sekk, og tenker ikke på at pengene må tas fra et sted. I dette tilfellet kanskje fra kommende kunder som må betale mer for ny bil når det viser seg at garantioppfølging ble ekstra kostbar.

Sist jeg hadde lånebil (fra Møller) i forbindelse med bytte av LED bremselys, tok jeg det som en selvfølge at jeg skulle fylle tilbake forbrukt drivstoff. Selger sa senere at det ikke var nødvendig, men jeg er likevel glad for å ha gjort det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vannkraft

Sitat fra: Per.a på mandag 23. april 2018, klokken 23:00
Etter en episode der resterende km sank fra 60 til 0 på 2 sek har Opel nå bestemt at batteriet på min bil skal byttes. (fikk bilen i slutten av juni 17)
Forhandler vet ingenting om tidshorisont på hvor lenge jeg går uten bil, men sier batteriet er i Tyskland og at bilen skal sjekkes opp og ned og i mente før dette gjøres.
Andre som har byttet batteri og har noe å melde om dette?

Jeg opplevde akkurat det samme i februar. Jeg ble først lovet ferdig bil til påske, fikk bilen igjen denne uken.

Ble tilbudt en liten bil som ikke dekket vårt behov. Redningen ble min IF forsikring. Der har jeg såkalt superforsikring, og den har dekket en god erstatningsbil. De dekker ikke drivstoff, men bompenger. Det synes jeg er en bra løsning.

OPELs håndtering av garantisaken imponerer ikke


Carl Anton Stenling

Strengt tatt har man nok krav på dekning av vesentlige ekstra utgifter som skyldes reparasjon av mangler etter forbrukerkjøpsloven. I praksis kan det være greit å utvise fleksibilitet hvis dette ikke utgjør store beløp (f.eks. bensin lånebil et par uker).

Dersom det drar ut i langdrag med reparasjonen så tenker jeg at det er rimelig at selgeren dekker ekstrakostnadene. Her vil det være Opel som har mulighet for å påvirke fremdriften og da kan det være greit at de ikke skjermes for mye fra ulempene som treg fremdrift påfører kunden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

MrBacardi

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 28. april 2018, klokken 10:22
Strengt tatt har man nok krav på dekning av vesentlige ekstra utgifter som skyldes reparasjon av mangler etter forbrukerkjøpsloven. I praksis kan det være greit å utvise fleksibilitet hvis dette ikke utgjør store beløp (f.eks. bensin lånebil et par uker).

Dersom det drar ut i langdrag med reparasjonen så tenker jeg at det er rimelig at selgeren dekker ekstrakostnadene. Her vil det være Opel som har mulighet for å påvirke fremdriften og da kan det være greit at de ikke skjermes for mye fra ulempene som treg fremdrift påfører kunden.

Kanskje dette er en sak for elbilforeningen å gå opp med alle leverandørene av biler i Norge, slik at man oppnår en bransjestandard? Problemstillingen blir stadig mer aktuell for flere bilmerker.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

morten69

Kan bare gi deg egen erfaring, men med Renault Zoe. Vi var uten bil i 4 uker pga av bytte av lader i bilen. Fikk leiebil og tilbakebetalt alle bensinpenger jeg hadde brukt også bompenger, så bilen kostet meg ingenting.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Trekkoppbil

I USA trur jeg det er vanlig å bytte batteriene etter ett år, så det blir spennende å se om de varer noe lengre her.

GM sendte pressemelding i sin tid som jeg nevnte i en annen tråd, om at det var rapportert om dårlig kapasitet på ca 100 Bolter av de første som blei produsert, og at man ville kontakte noen hundre bileiere om batteribytte.
I vinter såg jeg på tilstandsrapportene til 11 Bolter på auksjon i Detroit-området. På 9 av tilstandsrapportene var det oppgitt halv kapasitet på batteriet, og at bilene var i ferd med å reppareres. De var produsert fra august 16 til desember 16.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA